Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) Paisaxe e Hábitat sostible Código 630G01056
Titulación
Grao en Arquitectura
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Quinto Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Proxectos Arquitectónicos, Urbanismo e Composición
Coordinación
Rodriguez Alvarez, Jorge
Correo electrónico
jorge.ralvarez@udc.es
Profesorado
Rodriguez Alvarez, Jorge
Rodriguez Blanco, Emilio
Correo electrónico
jorge.ralvarez@udc.es
emilio.rblanco@udc.es
Web http://http://paisaxeetsac.blogspot.com.es/ https://www.facebook.com/pages/Paisaxe-e-Habitat-S
Descrición xeral Paisaxe non é igual a natureza. O concepto de paisaxe implica a elaboración dun esquema mental fortemente influenciado pola suma aditiva de experiencias culturais. A natureza é unha entidade en si mesma, mentres que a paisaxe precisa ser interpretada ou experimentada. A través do coñecemento das relacións que se establecen entre o paisaxe e a experiencia, así como do axentes causantes de esas relacións será posible abordar unha interpretación dos paisaxes existentes e a súa reformulación creativa. A materia trata de introducir ao alumno no entendemento dos elementos que compoñen a paisaxe e as relacións que establecen entre eles. O obxectivo é dotar ao alumno das ferramentas necesarias para poder integrar estudios, e criterios paisaxísticos nos seus proxectos de arquitectura e urbanismo. O foco da materia está na paisaxe resultante das intervencións do ser humano dentro do seu hábitat. Hábitat entendido como o medio ambiente no que o humano se desenvolve,vive, traballa e do que extrae recursos. Unha parte fundamental da materia tratará as relacións entre a paisaxe e a preservación dese hábitat; o hábitat sostible.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 PROXECTO BÁSICO ARQUITECTÓNICO E URBANO: aptitude ou capacidade para aplicar os principios básicos formais, funcionais e técnicos á concepción e deseño de edificios e de conxuntos urbanos, definindo as súas características xerais e as prestacións que se acadan.
A7 SUPRESIÓN DE BARREIRAS: aptitude ou capacidade para deseñar e executar edificios e espazos urbanos aptos para as persoas con diferentes capacidades físicas ou para adaptar con este fin os xa existentes.
A9 CRÍTICA ARQUITECTÓNICA: aptitude ou capacidade para analizar morfolóxica e tipoloxicamente a arquitectura e a cidade e para explicar os precedentes formais e programáticos das solucións proxectuais.
A10 REPRESENTACIÓN ESPACIAL: aptitude ou capacidade para aplicar, tanto manual como informaticamente, os sistemas de representación gráfica, dominando os procedementos de proxección e corte, os aspectos cuantitativos e selectivos da escala e a relación entre o plano e a profundidade.
A12 PROXECTO DE ACONDICIONAMENTO AMBIENTAL: aptitude ou capacidade para concibir, deseñar, calcular, integrar en edificios e conxuntos urbanos e executar solucións de acondicionamento ambiental, incluíndo o illamento térmico e acústico, o control climático, o rendemento enerxético e a iluminación natural, así como para asesorar tecnicamente sobre estes aspectos.
A18 PLANEAMENTO URBANO: aptitude ou capacidade para redactar e xestionar plans de ordenacións territorial e metropolitana, plans estratéxicos, plans de viabilidade urbanística e plans urbanísticos de ámbito municipal, de actuacións en áreas urbanas e de carácter especial.
A19 ADECUACIÓN MEDIOAMBIENTAL: aptitude ou capacidade para realizar estudos medioambientais e paisaxísticos, e definir medidas de protección fronte ao impacto ambiental.
A20 PROXECTO DE ESPAZOS LIBRES: aptitude ou capacidade para redactar e executar trazados urbanos e proxectos de urbanización e de xardinería, así como os de obra civil e complementaria asociada a eles.
A29 ANÁLISE TÉCNICO DE PROXECTOS: aptitude ou capacidade para elaborar estudos de viabilidade e exercer a supervisión, control e coordinación de proxectos integrados de edificación e de conxuntos e espazos urbanos.
A30 XESTIÓN DE NORMAS URBANÍSTICAS: aptitude ou capacidade para aplicar as normas urbanísticas e xestionar a obtención de licenzas nos proxectos integrados e na execución, tanto de obras de edificación como de espazos urbanos.
A34 FUNCIÓNS PRÁCTICAS E SIMBÓLICAS: comprensión ou coñecemento dos métodos de estudo dos procesos de simbolización da ergonomía e das relacións entre o comportamento humano, o entorno natural ou artificial e os obxectos, de acordo cos requirimentos e a escala humanos.
A35 SOCIOLOXÍA RESIDENCIAL: comprensión ou coñecemento dos métodos de estudo das necesidades e demandas sociais, dos compoñentes da calidade de vida, das condicións de habitabilidade e dos programas básicos de vivenda.
A36 SOCIOLOXÍA CULTURAL: comprensión ou coñecemento das implicacións que nas funcións e responsabilidades sociais do arquitecto ten as necesidades, valores, normas de conduta e de organización e patróns espaciais e simbólicos determinados pola pertenza a unha cultura.
A38 SISTEMAS DE REPRESENTACIÓN: comprensión ou coñecemento dos sistemas de representación espacial e a súa relación cos procedementos de ideación gráfica e de expresión visual das distintas fases do deseño arquitectónico e urbanístico.
A39 RESTITUCIÓN GRÁFICA: comprensión ou coñecemento das técnicas de medición e levantamento gráfico de edificios e de ámbitos urbanos e naturais en todas as súas fases, dende o debuxo de apuntamentos á restitución científica.
A44 BASES DA ARQUITECTURA OCCIDENTAL: comprensión ou coñecemento das tradicións arquitectónicas, urbanísticas e paisaxísticas da cultura occidental e dos seus fundamentos técnicos, climáticos, económicos, sociais e ideolóxicos.
A45 BASES DA ARQUITECTURA NATIVA: comprensión ou coñecemento das tradicións arquitectónicas, urbanísticas e paisaxísticas de carácter nacional, local e vernáculo e dos seus fundamentos técnicos, climáticos, económicos, sociais e ideolóxicos.
A47 ECOLOXÍA E SOSTENIBILIDADE: comprensión ou coñecemento da responsabilidade do arquitecto respecto aos principios básicos de ecoloxía, de sostenibilidade e de conservación dos recursos e do medio ambiente na edificación, o urbanismo e a paisaxe.
A48 SOCIOLOXÍA E HISTORIA URBANAS: comprensión ou coñecemento das relacións entre o medio físico e o medio social e as bases da teoría e a historia dos asentamentos humanos, da socioloxía, da economía urbana e da estadística como fundamentos dos estudos territoriais e urbanísticos.
A49 CIENCIAS DO MEDIO FÍSICO: comprensión ou coñecemento das bases de climatoloxía, xeomorfoloxía, xeoloxía, hidroloxía e edafoloxía precisas para abordar os estudos territoriais, urbanísticos e paisaxísticos.
A50 MORFOLOXÍA E REPRESENTACIÓN DO TERREO:comprensión ou coñecemento das bases de topografía, hipsometría e cartografía e das técnicas de modificación do terreo precisas para realizar estudos e proxectos de carácter territorial, urbanístico e paisaxístico e para practicar deslindes e parcelacións.
A51 BASES DE XARDINERÍA: comprensión ou coñecemento das bases de botánica, horticultura, floricultura e silvicultura e as técnicas de hidráulica precisas para realizar estudos e proxectos de xardín, de paisaxe e de urbanización.
A52 MÉTODOS URBANÍSTICOS: comprensión ou coñecemento dos fundamentos metodolóxicos do planeamento urbano a diferentes escalas e da ordenación territorial e metropolitana, na súa relación co deseño urbano e edificatorio.
A54 BASES DE FÍSICA AMBIENTAL: comprensión ou coñecemento dos principios de termodinámica, acústica e óptica necesarios para proporcionar aos edificios e espazos urbanos condicións pasivas de habitabilidade, illamento e protección.
A61 FUNDAMENTOS LEGAIS: comprensión ou coñecemento do marco legal do desempeño profesional no relativo á saúde, a seguridade e o benestar públicos e á regulamentación civil, administrativa, urbanística, da edificación e da industria.
B1 Aprender a aprender.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo.
B8 Visión espacial.
B9 Creatividade.
B10 Sensibilidade estética.
B11 Capacidade de análise e síntese.
B13 Imaxinación.
B14 Habilidade gráfica xeral.
B15 Capacidade de organización e planificación.
B17 Cultura histórica.
B18 Razoamento crítico.
B19 Traballo nun equipo de carácter interdisciplinar.
B20 Sensibilidade cara a temas medioambientais.
B23 Capacidade de xestión da información.
B24 Coñecementos de informática relativos ao ámbito de estudo.
B27 Liderado.
B31 Coñecemento doutras culturas e costumes.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Análise e estudio do medio físico e os valores ambientais A12
A19
A20
A30
A34
A35
A36
A38
A44
A47
A49
A50
A51
A52
B1
B5
B6
B7
B9
B10
B14
B17
B18
B20
B23
B24
Representación da paisaxe, elementos e composición aplicados á planificación territorial A10
A18
A19
A38
A50
B4
B8
B9
B10
B15
B20
B24
C3
Coñecemento dos principios da ecoloxía urbana A1
A18
A19
A39
A47
A48
A49
A50
A51
B1
B3
B11
B14
B17
B19
C3
C8
Environmental impact assessment of architectural and urban project A12
A19
A29
A54
B1
B5
B6
B7
B20
C1
C3
Integración efectiva de criterios ambientáis e estéticos no deseño de espacios abertos, rúas, prazas, parques ou xardíns A1
A7
A18
A19
A20
A51
A61
B5
B9
B10
B13
B14
B20
C1
C3
Desenrolo da capacidade de observación crítica e construtiva en relación ao medioa ambente urbano A9
A45
A47
A48
B1
B4
B6
B9
B11
B17
B18
B27
B31
C1
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
PRINCIPIOS BÁSICOS E INTRODUCIÓN Introdución: Os valores ambientáis
O debuxo coma ferramenta
Ferramentas de análise



TEORÍAS E MÉTODOS NA PAISAXE NA ESCALA TERRITORIAL Análise e valoración ambiental
Ecoloxía da paisaxe
Cidades sostenibles

O PROXECTO DE PAISAXE As paisaxes do home: do xardín do paraiso ao xardín ecolóxico
A paisaxe coma sustrato da acción artística
O proxecto do espazo público
A PAISAXE DA METRÓPOLIS A mobilidade urbana
Forma urbana e enerxía

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A34 A35 A36 A38 A39 A44 A45 A47 A48 A49 A50 A51 A52 A54 A61 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B13 B14 B15 B17 B18 B19 B20 B23 B24 B31 C1 C3 C7 C8 13 19.5 32.5
Obradoiro A1 A7 A9 A10 A12 A18 A19 A20 A29 A30 A34 A38 A39 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B13 B14 B15 B19 B20 B27 C3 19 38 57
Análise de fontes documentais B23 C8 2 3 5
Proba de resposta múltiple A45 A47 A48 A49 A50 A51 A54 1 2 3
Proba práctica B1 B3 B11 2 8 10
Actividades iniciais B17 B18 C1 C7 2 2 4
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Cada semana introducirase un tema relacionado cos contidos da materia mediante presentación dos docentes. O alumno terá que complementar esa presentación coa lectura de extractos de bibliografía recomendada. A asistencia as sesións maxistrais é obrigatoria, admitíndose un máximo do 20% de faltas sen xustificar. A entrada as sesións será estrictamente puntual. Non se permitirá o uso de dispositivos móviles (coma ordenadores, tabletas ou teléfono) durante o transcurso da clase.
Obradoiro Dúas horas á semana adicaránse ao traballo práctico na aula. Alternaránse prácticas curtas a desenvolver en entregar no momento co traballo de curso. Éste último consistirá nun proxecto de análise en intervención nun ámbito con interese ambiental. Realizarase en grupo, cunha parte individual.
Análise de fontes documentais Unha parte importante do traballo na paisaxe consiste en seleccinar a recopilar a información e os datos relevantes. Por elo o alumno deberá familiarizarse cos instrumentos máis utilizados na disciplina.
Proba de resposta múltiple Preguntas realicionadas cos contidos vistos en clase e múltiples opcións de resposta onde só unha é correcta
Proba práctica Proba de carácter práctica, basada nun posible caso real de intervención sobre a paisaxe. Realizarase de forma individual na aula designada
Actividades iniciais A primeiras dúas semanas de clase consistirá na exposición dos contidos e o desenvolvemento da materia e o arranque dos traballos, coa visita ao ámbito e a primeira aproximación as fontes documentáis

Atención personalizada
Metodoloxías
Actividades iniciais
Obradoiro
Descrición
Os traballos da materia realizaranse segundo as orientacións do profesor. Os obradoiros desenvolveranse na aula onde o profesor estará dispoñible para respostar as dúbidas que xurdan. O seguimento das actividades iniciáis realizaráse nas sesións de corrección ou nas horas de titorías. As cuestións ou dúbidas comúns poderán resolverse a través do moodle

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Actividades iniciais B17 B18 C1 C7 Habilidade para seleccionar e organizar a información. Capacidad para analizar o lugar segundo as variables ambientáis máis relevantes 5
Sesión maxistral A34 A35 A36 A38 A39 A44 A45 A47 A48 A49 A50 A51 A52 A54 A61 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B13 B14 B15 B17 B18 B19 B20 B23 B24 B31 C1 C3 C7 C8 Valorarase a asistencia e a participación activa así coma a lectura da bibliografía proposta en cada tema 10
Obradoiro A1 A7 A9 A10 A12 A18 A19 A20 A29 A30 A34 A38 A39 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B13 B14 B15 B19 B20 B27 C3 Valorarase o coñecemento e comprensión dos principios introducidos no curso. Demostración de pensamento innovador e creativo. Adherencia aos enunciados do exercicio. Clara presentación dos resultados. Capacidade gráfica de ilustrar os resultados de xeito visual e capacidade de comunicación verbal e non verbal 40
Proba práctica B1 B3 B11 Uso responsable das ferramentas e coñecementos impartidos no curso.Pensamento innovador creativo. Observación e capacidade crítica.Presentación gráfica. 20
Análise de fontes documentais B23 C8 Habilidade para seleccionar e organizar a información. Deseño gráfico e ilustración dos resultados da análise 5
Proba de resposta múltiple A45 A47 A48 A49 A50 A51 A54 Valorarase o coñecemento e comprensión dos principios introducidos no curso 20
 
Observacións avaliación

Para superar a materia é necesario asistir as clases e obradoiros e acadar a calidade mínima nos
traballos segundo os criterios de avaliación enumerados anteriormente.

O traballo de curso será desenvolvido dentro do obradoiro e no traballo fora da aula, as correccións faranse nos obradoiros. 

Para optar ao aprobado na segunda oportunidade haberá que entregar o 100% das prácticas realizadas no curso unha semana antes que a data designada para o exame e alcanzar un nivel de aprobado nas mesmas. O exame da segunda oportunidade abarcará os temas introducidos no curso, pero en maior profundidade, considerando a bibliografía referida como fonte de información necesaria para superar a proba.

Fontes de información
Bibliografía básica

Apuntes específicos

Rodríguez Álvarez, J. (2015) Apuntes de paisaje: el análisis ambiental. Repronor [disponibles en reprografía]

Bibliografía específica

Rodríguez Álvarez, J. (2014) Planning Cities for the Post-Carbon Age. A Metabolic Analysis of the Urban Form . Tesis Doctoral UDC [descargable en http://ruc.udc.es/handle/2183/11927]

Rodríguez Álvarez, J. (2013) La Tercera Revolución Ambiental. Capítulo en: Fernández Prado, M. Rodríguez Álvarez, J. (eds.) Miscelánea Urbanística: Experiencias, retos e instrumentos. Departamento de Proyectos Arquitectónicos y Urbanismo. Universidade da Coruña

Rodríguez Álvarez, J. (2013) Visualizando el Metabolismo de las Ciudades Proc. 4th European Conference on Energy Effciency and Sustainability in Architecture and Planning. Donostia-San Sebastian

Rodríguez, J. (2010). Rehabilitación energética del tejido urbano residencial. evaluación previa para una mayor eficiencia. SB10mad’Edificación sostenible. Revitalización y rehabilitación sostenible de barrios.

Cabrita, A.L. & Rodríguez Álvarez, J. (2010) Breeam Communities in Spain . Sustainable Cities Conference Proceedings. Wessex Institute of Technology published by WIT Press

Rodríguez Álvarez, J. (2010) La certificación de la sostenibilidad de la urbanización Proceeding of Congreso Nacional de Medio Ambiente (CONAMA) Madrid 2010

Batlle, E. (2011) El jardin de la metrópoli.Gustavo Gili. Barcelona 

Brown, G.Z. (1985) Sun, Wind, and Light .Architectural Design Strategies. Wiley [B] 
Claver Farias, I. (1984) Guía Para la Elaboraciónde Estudios del Medio Físico . CEOTMA [B]
Corner, J. (1992) Representation and Landscape .Capítulo en Swaffield, S. (2002 ed.) Theory in Landscape Architecture.University of Pennsylvania Press 
Energy Research Group et al (Eds. 1999) A GreenVitruvius. Principles and Practice of Sustainable Architectural Design. James& James Ltd. London. [B]
Galí-Izard, T. (2005) Los mismos paisajes ideas einterpretaciones . Gustavo Gili [B] 
García-Germán, J. ed. (2010) De lo mecánico a lotermodinámico : por una definición energética de la arquitectura y delterritorio. Gustavo Gili 
Gehl, J. & Svarre, B. (2013) How to Study Public Life.Island Press
Girardet, H. (1992) The Gaia Atlas of Cities :new directions for sustainable urban living. Gaia Books. 
Herzog, T. (ed. 1996). Solar Energy inArchitecture and Planning . Prestel, Berlin. [B] 
Jellicoe G. y S. (1995) El Paisaje del HombreBarcelona G.G. [B]
Knowles, R.L. (1974) Energy and Form . AnEcological Approach to Urban Growth. MIT Press 
Littlefair, P. et al (2000). Environmental siteLayout Planning: solar access, Microclimate and passive cooling in urban areas.Building Research Establishment, BR 380. López de Asiaín, J. (1997) Espacios abiertos enla expo 92 . Sevilla ETSA [B] 
McHarg, I. (1972) Design with Nature New YorkDoubleday & Company 1972 [B] 
Navés Viñas, F. (1992) El Arbol en la Jardineriay el Paisajismo Barcelona Omega 1992 [B] 
Oke, T.R. (1987). Boundary Layer Climates .Chapters 7 & 8 only. Methuen & Co., London 
Roaf, S. et al (2005). Adapting Buildings andCities for Climate Change . Architectural Press. 
Rogers, R. (1997). Cities for a Small Planet .Faber & Faber, London 
Salvador Palomo, P.J. (2003) La PlanificaciónVerde en las Ciudades . Gustavo Gili [B] 
Shannon, K. Smets, M. (2010) The Landscape ofContemporary Infrastructure . Nai Publishers 
Smith, P.F. (2006). Architecture in a Climate ofChange . Architectural Press. 
Steenbergen, C. (2008) Composing Landscapes .Analysis, Typology and Experiments for design. Birkhäuser
Szokolay, S. (2003). Introduction toArchitectural Science. The basis of sustainable design. Architectural Press. 
Thomas, R. (Ed. 2003). Sustainable Urban Design.An environmental approach. Spon Press

[B] Disponible en la biblioteca de la UDC
Bibliografía complementaria

[B] Disponible en la biblioteca de la UDC

· Ábalos, I. (2008) Atlas pintoresco .Vol. 1: el observatorio. Gustavo Gili [B]

· Ábalos, I. (2008) Atlas pintoresco .Vol. 2: los viajes. Gustavo Gili [B]

· Ábalos, I. (2009) Naturaleza y artificio : el ideal pintoresco en la arquitectura y paisajismo contemporáneos. Gustavo Gili [B]

· Álvarez, D. (2007) El Jardín en la arquitectura del siglo XX . Editorial Reverté [B]

· As Paisaxes do Home

· Bell, P.A. Greene, T.C. Fisher, J.D. Baum, A. (2001) Environmental Psychology. Harcourt [B]

· Bell, S. (1999) Landscape : Patttern, Perception and Process. London E.& Spon [B]

· Bruse, M. (v.2009) Envi-met 3.1 Manual

· Celik, Z. Favro, D. Ingersotl, R. (1994) Streets. Critical perspectives on Public Space . University of California Press [B]

· Constant, C. (1994) The woodland cemetery toward a spiritual landscape, Erik Gunnar Asplund and Sigurd Lewerentz, 1915-1961. Byggförlget [B]

· Corner, J. ed. (1999) Recovering Landscape . Essays in Contemporary Landscape Architecture. Princeton University Press [B]

· Forman, R.T.T. (1999) Land mosaics . The ecology of landscapes and regions. Cambridge University Press [B]

· Givoni, B. (1998). Climate Considerations in Building and Urban Design . Van Nostrand Reinhold. [B]

· Givoni, B. (1998). Climate Considerations in Building and Urban Design . Van Nostrand Reinhold. [B]

· Habitar a paisaxe

· Kirschenmann, J.C. (1984) Vivienda y Espacio Público. Rehabilitación Urbana y Crecimiento de la Ciudad. Gustavo Gili [B]

· Krier, R. (2003) Town Spaces. Contemporary Interpretations in Traditional Urbanims. Birkhäuser

· Laurie, M. (1995) Introducción a la Arquitectura del Paisaje Barcelona G.G. [B]

· López de Asiaín, J. (2001) Arquitectura, ciudad, medio ambiente . Sevilla: Universidad de Sevilla [B]

· Lynch, K. (1966) La Imagen de la Ciudad Ed. Infinito 1966 [B]

· Lynch, K. (1980) La Planificación del Sitio Barcelona G.G. 1980 [B]

· Marshall, S. (2005) Street Patterns . Spon Press [B]

· McGrath, B. (2008) Digital Modelling for Urban Design . Wiley [B]

· Mertens, E. (2010) Visualizing Landscape Architecture . Birkhäuser [B]

· Montero, M. I. (2001) Burle Marx el paisaje lírico . GG [B]

· Moughtin, C. (1992) Urban Design. Street and Square. Butterworth Architecture [B]

· Nielsen, B. Dam, T. Thompson, L. (2007) European Landscape architecture:best practice in detailing. Rouletdge [B]

· Pozueta Echavarri, J. dir. (2009) La Ciudad Paseable. CEDEX [B]

· Prinz, D. (1983) Planificación y configuración Urbana Barcelona G.G. 1983 [B]

· Reid, G.W. (2002) Landscape Graphics . Plan, section and Perspective Drawing of Landscape Spaces. Watson Guptill. New York [B]

· Simonds, J. O. (1978) Earthscape . A Manual of Environmental Planning. McGrawHill [B]

· Simonds, J.O. (1961) Landscape Architecture New York McGraw Hill 1961 [B]

· Steenbergen, C. (2008) Composing Landscapes . Analysis, Typology and Experiments for design. Birkhäuser

· Steenbergen, C. Reh, W. (2001) Arquitectura y Paisaje . La proyectación de los grandes jardines europeos. Gustavo Gili [B]

· Szokolay, S. (1996). Solar Geometry. PLEA Note 1. PLEA International / University of Queensland.

· Tillman Lyle, J. (1985) Design for Human Ecosystems . Landscape, Land Use and Natural Resources. Van Nostrand Reinhold Co.

· Vaccarino, R. (2000) Roberto Burle Marx. Landscapes Reflected . Princeton Architectural Press [B]

· Viljoen, A. ed. (2005) CPLUS Continuous Productive Urban Landscapes . Designing Urban Agriculture for Sustainable Cities. Architectural Press

· Waterman, T. (2009) Principios Básicos de la Arquitectura del Paisaje . Capítulo 4. Representaciones. Nerea Académica [B]

· Waterman, T. (2009) Principios Básicos de la Arquitectura del Paisaje . Nerea Académica [B]

· Weilacher, U. (2008) Syntax of landscape . The landscape architecture of Peter Latz and Partners. Brikhauser [B]

Bibliografía complementaria

· Álvarez, S. (1991) Architecture and Urban Space Proceedings of the Ninth International PLEA Conference, Seville Spain September 24-27, 1991. Klwer Academic Publishers [B]

· Anderson, S. (1978) On Streets . MIT Press

· Chatzidimitriou, A. and S. Yannas (2004). Microclimatic Studies of Urban Open Spaces in Northern Greece . Proc. PLEA 2004, Eindhoven, Vol. 1 pp83-88.

· Dorothée, I. (1993) The modernist garden in France . Yale University (2008) Cusveller,S. Dijk,O. Schipper, K. ed. (2000) Remaking NL City, Landscape, Infrastructure. Amsterdam : S@M [B]

· Jacobs, A.B. (1993) Great Streets . MIT Press [B]

· Jenks, M. and N. Dempsey (2005). Future Forms and Design for Sustainable Cities . Architectural Press.

· Knaack, U. Klein, T. Bilow, M. (2008) Imagine deflateables . Delft University of Technology [B]

· Levy, Leah (1998) Kathryn Gustafson. Sculpting the land . Spacemakers Press [B]

· Lim, C.J. Liu, E. (2010) Smartcities+Eco-warriors . Routledge

· Magalef, R. (1998) Ecología . Ediciones Omega [B]

· Marshall, S. (2005) Street Patterns . Spon Press [B]

· Molinari, L. ed. (2000) West 8 . Skira [B]

· Reas, C. Fry, B. (2007) Processing : a programming handbook for visual desingers and artists.MIT Press [B]

· Spuybroek, L. (2009 ed.) Research&Design: the architecture of variation . Thames & Hudson [B]

· Staub, U. Geiser, R. (2008) Explorations in architecture : teaching, design research. Birkhauser [B]

· Swaffield, S. (2002 ed.) Theory in Landscape Architecture . University of Pennsylvania Press

· Terzidis, K. (2006) Algorithmic Architecture . Elsevier [B]

· Yannas, S. (2000) Toward More Sustainable Cities. Solar Energy JournalVol. 70 No. 3 pp281-294,Elsevier Science Limited.

· Yannas, S. (2000). Solar Control. En Designing for Summer Comfort . EC Altener Programme. Environment & Energy Studies Programme, AA Graduate School, London


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Urbanística 1/630G01018
Proxectos 5/630G01021
Urbanística 2/630G01024
Proxectos 6/630G01026
Urbanística 3/630G01029
Proxectos 7/630G01031

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías