Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Matemáticas para a Arquitectura 1 Código 630G02004
Titulación
Grao en Estudos de Arquitectura
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Matemáticas
Coordinación
Rodriguez Seijo, Jose Manuel
Correo electrónico
jose.rodriguez.seijo@udc.es
Profesorado
Arós Rodríguez, Angel Daniel
Cuellar Cerrillo, Nuria
Otero Piñeiro, Maria Victoria
Rodriguez Seijo, Jose Manuel
Correo electrónico
angel.aros@udc.es
nuria.cuellar@udc.es
victoria.otero@udc.es
jose.rodriguez.seijo@udc.es
Web http://campusvirtual.udc.gal
Descrición xeral O obxectivo desta materia é ofrecer os coñecementos básicos de Matemáticas requiridos nun primeiro curso do Grao en Estudos de Arquitectura, cubrindo toda unha gama de conceptos xeométricos, alxebraicos e analíticos, que se consideran imprescindibles en todo estudante con vistas á resolución de problemas de cursos posteriores, matemáticos ou non, así como presentar métodos que resolvan problemas científicos e técnicos do traballo arquitectónico e cuxo coñecemento facilitará ao futuro arquitecto o diálogo con outros especialistas, que poidan colaborar con el na realización dun proxecto complexo.

Competencias do título
Código Competencias do título
A5 Coñecemento axeitado e aplicado á arquitectura e ao urbanismo da xeometría métrica e proxectiva.
A11 Coñecemento aplicado do cálculo numérico, a xeometría analítica e diferencial e os métodos alxébricos.
A63 Elaboración, presentación e defensa ante un Tribunal Universitario dun traballo académico orixinal realizado individualmente relacionado con calquera das disciplinas cursadas.
B1 Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adoita atoparse a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado coma non especializado
B5 Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 Coñecer a historia e as teorías da arquitectura, así coma as artes, tecnoloxías e ciencias humanas relacionadas con esta
B9 Comprender os problemas da concepción estrutural, de construción e da enxeñería vinculados cos proxectos de edificios así como as técnicas de resolución destes
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para o aprendizaxe ao longo da súa vida
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia do aprendizaxe ao longo da vida
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer e aplicar os métodos alxebraicos e a xeometría analítica: Coñecer os conceptos básicos da álxebra matricial e vectorial. Saber calcular autovalores e autovectores dunha matriz, e coñecer o proceso de diagonalización dunha matriz. A11
A63
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B9
C1
C3
C6
C7
C8
Coñecer e aplicar a xeometría métrica e analítica: Coñecer as isometrías no plano e no espazo. A5
A11
A63
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B9
C1
C3
C6
C7
C8
Coñecer e aplicar o cálculo numérico e o cálculo diferencial e integral: Coñecer os métodos numéricos máis sinxelos de resolución de sistemas lineais. Coñecer e manexar o cálculo diferencial dunha e varias variables. Coñecer e aplicar adecuadamente os métodos de integración de funcións dunha variable. Establecer os conceptos básicos da integración numérica. Entender os conceptos fundamentais relativos a ecuacións diferenciais. Recoñecer e integrar ecuacións de primeira orde e de orde superior ao primeiro. Saber aplicar os métodos de integración das ecuacións diferenciais lineais. Coñecer o problema de valor inicial para ecuacións diferenciais ordinarias de primeira orde. Coñecer e saber aplicar métodos aproximados de resolución de ecuacións diferenciais de primeira orde. Coñecer o problema de valor inicial para sistemas de ecuacións diferenciais ordinarias de primeira orde. Coñecer e saber aplicar métodos aproximados de resolución de sistemas de ecuacións diferenciais de primeira orde. A11
A63
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B9
C1
C3
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
Espazos vectoriais. Aplicacións lineais. Espazo vectorial. Subespacios. Bases. Dimensión. Cambio de base. Ortogonalidad. Bases ortonormais.
Aplicación lineal. Matriz asociada.
Diagonalización de matrices. Autovalores e autovectores dunha matriz cadrada. Polinomio característico.
Matrices diagonalizables. Diagonalización ortogonal.
Transformacións xeométricas. Transformacións ortogonais. Clasificación en R2 e R3. Isometrías.
Métodos numéricos de resolución de sistemas de ecuacións lineais. Métodos directos de resolución de sistemas lineais: factorización LU, factorización de Cholesky.
Métodos iterativos de resolución de sistemas lineais: Gauss-Seidel.
Funcións reais e funcións vectoriais. Funcións reais. Funcións vectoriais. Límite e continuidade.
Derivación: Derivadas parciais. Diferencial total. Derivadas sucesivas.
Derivación de funcións compostas. Derivación de funcións implícitas.
Derivación de funcións vectoriais.
Integración. Integración numérica. Ampliación de métodos de integración.
Integración numérica.
Introdución ás ecuacións diferenciais ordinarias. Introdución ás ecuacións diferenciais. Ecuación diferencial ordinaria de primeira orde. Ecuación diferencial ordinaria de orde superior. Sistemas de ecuacións diferenciais ordinarias. Ecuación diferencial en derivadas parciais.
Métodos de resolución de ecuacións diferenciais ordinarias (I). Métodos analíticos de resolución de ecuacións diferenciais ordinarias de primeira orde.
Métodos analíticos de resolución de ecuacións diferenciais ordinarias de orde superior.
Métodos de resolución de ecuacións diferenciais ordinarias (II). Ecuacións diferenciais lineais de orde n.
Métodos analíticos de resolución de ecuacións diferenciais lineais.
Métodos numéricos de resolución de ecuacións diferenciais ordinarias.
Necesidade dos métodos numéricos.
Métodos numéricos de resolución de ecuacións diferenciais ordinarias de primeira orde.
Métodos numéricos de resolución de sistemas de ecuacións diferenciais ordinarias de primeira orde.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A63 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 C1 C3 C6 C7 C8 1 0 1
Sesión maxistral A5 A11 A63 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 C1 C3 C6 C7 C8 25 30 55
Proba obxectiva A5 A11 A63 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 C1 C3 C6 C7 C8 4 0 4
Obradoiro A5 A11 A63 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 C1 C3 C6 C7 C8 29 60 89
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Na primeira clase do curso farase unha presentación dos contidos, as competencias e os obxectivos que se pretenden alcanzar con esta materia.
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais, na que o/a profesor/a presentará os diferentes temas da materia así como os problemas que o/a alumno/a debe aprender a resolver. Ao longo da mesma o/a alumno/a poderá intervir facendo preguntas que faciliten a súa instrución e o/a profesor/a exporá preguntas dirixidas aos estudantes coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Proba obxectiva Exame teórico-práctico da materia impartida.

Obradoiro Segundo se vaia desenvolvendo a materia o/a profesor/a entregará boletíns de problemas que os/as alumnos/as deberán resolver e/ou exporá traballos. Os boletíns de problemas non son exames e recoméndase que cada alumno/a comente con outros estudantes os problemas difíciles, despois de tratar de resolvelos e de descubrir onde radica a súa dificultade, aínda que cada cal debe elaborar as súas propias solucións.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Obradoiro
Descrición
Ao longo do curso, cada alumno/a deberá realizar co/coa profesor/a polo menos dúas sesións de 30 minutos cada unha. Nelas o/a profesor/a resolverá as dúbidas que lle presente o/a alumno/a.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva A5 A11 A63 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 C1 C3 C6 C7 C8 A avaliación do alumno realizarase segundo explícase nas observacións. 100
 
Observacións avaliación

Primeira oportunidade (xaneiro):  A materia divídese en dous bloques. Ao final de cada bloque, realizarase un exame parcial liberatorio do bloque correspondente. Poderán presentarse aos exames parciais aqueles/as alumnos/as que asistisen, polo menos, a un 70% das clases en grupos reducidos. Aqueles/as alumnos/as con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia (o que deberán comunicar ao/á profesor/a da materia), poderán presentarse a estes exames parciais sen necesidade de cumprir o requisito mínimo de asistencia.

Aqueles/as alumnos/as que obteñan unha nota media entre os dous parciais, maior ou igual a 5, aprobarían a materia, e non terán que realizar o exame final.

O exame final consistirá en dúas probas correspondentes á materia de cada bloque. Aqueles/as alumnos/as que non aprobasen a materia mediante os exames parciais, examinaranse do bloque, ou dos bloques, que non teñan aprobados (*). A presentación ao exame dun bloque xa aprobado previamente, supón a renuncia expresa á cualificación anterior. Para superar a materia será necesario obter unha cualificación media, entre os dous bloques, maior ou igual a 5.

(*) Aqueles/as alumnos/as que debéndose examinar dos dous bloques examínense soamente dun deles, serán cualificados/as como suspenso en primeira oportunidade e obterán como cualificación o mínimo entre 4,5 e a media resultante entre a máis recente cualificación obtida en cada un dos bloques.

Segunda oportunidade (xullo): Os/os alumnos/as que non superasen a materia na primeira oportunidade dispoñen dunha segunda oportunidade para superala. A avaliación do estudante nesta segunda oportunidade realizarase mediante un exame global de toda a materia, cuxa cualificación proporcionará a nota final da mesma.

Ambas oportunidades: A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso "0" na materia na convocatoria correspondente, invalidando calquera cualificación obtida nas probas e/ou actividades de avaliación, tal e como se establece na normativa académica vixente na UDC. 


Fontes de información
Bibliografía básica
Lay, D. (2007). Álgebra Lineal y sus aplicaciones. México, Prentice-Hall

Larson, R.; Hostetler, R. P.; Edwards, B. H. (2006). Cálculo, volúmenes 1 y 2. Madrid, McGraw-Hill

Ayres, F. (1991). Ecuaciones Diferenciales. México, McGraw-Hill

Zill, D. G. (2007). Ecuaciones diferenciales con aplicaciones de modelado. México, Ed. Thomson

Faires, J. D.; Burden, R. (2004). Métodos Numéricos. Madrid, Thomson


Bibliografía complementaria
Alsina, C.; Trillas, E. (1992). Lecciones de Álgebra y Geometría. Editorial Gustavo Gili, S. A.

Ayres, F. (1992). Cálculo Diferencial e Integral. Madrid, McGraw-Hill

Bradley, G. L.; Smith, K. J. (1997). Cálculo de una variable, volúmenes 1 y 2. Madrid, Prentice-Hall

Burgos, J. (1994). Álgebra Lineal. Madrid, McGraw-Hill

Burgos, J. (1994). Cálculo infinitesimal de una variable. Madrid, McGraw-Hill

Burgos, J. (1995). Cálculo infinitesimal de varias variables. Madrid, McGraw-Hill

Demidovich, B. (1998). 5.000 problemas de Análisis Matemático. Madrid, Paraninfo

Granero, F. (2001). Cálculo integral y aplicaciones. Madrid, Prentice-Hall

Granero, F. (1995). Cálculo infinitesimal de una y varias variables. Madrid, McGraw-Hill

Grossman, S. (1995). Álgebra lineal con aplicaciones. México, McGraw-Hill

Hernández, E. (1998). Álgebra y Geometría. Madrid, Addison-Wesley

Marsden, J.; Tromba, A. (2004). Cálculo Vectorial. Madrid, Pearson Educación

Rojo, J.; Martín, I. (2005). Ejercicios y problemas de Álgebra Lineal. Madrid, McGraw-Hill

Spiegel, M. R. (1991). Cálculo Superior. México, McGraw-Hill

Spiegel, M. R.; Moyer, R. E. (2007). Álgebra Superior. México, McGraw-Hill

Nagle, R. K.; Saff, E. B. (1992). Fundamentos de Ecuaciones Diferenciales. E. U. A., Addison-Wesley Iberoamericana

Martínez Sagarzazu, E. (1996). Ecuaciones diferenciales y cálculo integral. Servicio Editorial Univ. del País Vasco

Berman, G. N. (1983). Problemas y ejercicios de análisis matemático. Moscú, Ed. Mir

Simmons, G. F.; Krantz, S. G. (2007). Ecuaciones diferenciales. Teoría, técnica y práctica. México, McGraw-Hill

Demidovich, B. (1993). Problemas y ejercicios de análisis matemático. Madrid, Paraninfo

Simmons, G. F. (2002). Cálculo y Geometría Analítica. Madrid, McGraw-Hill

García, A. y otros (1998). Cálculo I. Madrid, CLAGSA

García, A. y otros (1996). Cálculo II. Madrid, CLAGSA

Rogawski, J. (2012). Cálculo. Varias variables.. Barcelona, Editorial Reverté

Rogawski, J. (2012). Cálculo. Una variable. Barcelona, Editorial Reverté


Información adicional en: https://campusvirtual.udc.gal/


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Matemáticas para a Arquitectura 2/630G02009
Técnicas Matemáticas para a Arquitectura/630G02047

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías