Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Introducción a la Arquitectura Código 630G02005
Titulación
Grao en Estudos de Arquitectura
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
Grado 1º cuatrimestre
Primero Obligatoria 6
Idioma
Castellano
Gallego
Inglés
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Proxectos Arquitectónicos, Urbanismo e Composición
Coordinador/a
Alonso Pereira, Jose Ramón
Correo electrónico
jose.ramon.alonso.pereira@udc.es
Profesorado
Abelleira Doldán, Miguel A.
Alonso Pereira, Jose Ramón
Blanco Lorenzo, Enrique Manuel
Caridad Graña, Juan Antonio
García Requejo, Zaida
Río Vázquez, Antonio Santiago
Correo electrónico
miguel.abelleira@udc.es
jose.ramon.alonso.pereira@udc.es
enrique.blanco@udc.es
juan.caridad@udc.es
zaida.garcia@udc.es
antonio.rio.vazquez@udc.es
Web http://http://iala.udc.es/
Descripción general Curso inicial dos estudos da Escola de Arquitectura, o primeiro cuadrimestre da carreira
quere iniciar a formación da/o futura/o arquitecta/o atendendo dende os momentos
iniciais, ó triple soporte reflexivo, proxectivo e construtivo do feito
arquitectónico.
Dentro del, Introdución á Arquitectura é a única materia obrigatoria dentro do bloque proxectual e é a encargada de espertar ou de acrecentar o interese pola Arquitectura e pola súa razón de ser, aproximándose ó seu concepto dende a teoría e dende a historia e fomentando a capacidade analítica, o sentido crítico e o desenvolvemento lóxico do alumnado no amplo campo que vai da cidade ao deseño elemental, como territorio propio da arquitectura.

Competencias del título
Código Competencias del título
A50 Conocimiento adecuado de los métodos de estudio de los procesos de simbolización, las funciones prácticas y la ergonomía.
A54 Conocimiento adecuado de la estética y la teoría e historia de las bellas artes y las artes aplicadas.
A63 Elaboración, presentación y defensa ante un Tribunal Universitario de un trabajo académico original realizado individualmente relacionado con cualquiera de las disciplinas cursadas.
B1 Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
B2 Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
B3 Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética
B6 Conocer la historia y las teorías de la arquitectura, así como las artes, tecnologías y ciencias humanas relacionadas con esta
B12 Comprender las relaciones entre las personas y los edificios y entre éstos y su entorno, así como la necesidad de relacionar los edificios y los espacios situados entre ellos en función de las necesidades y de la escala humana
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma
C4 Desenvolverse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultura de la sociedad

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias del título
Introducir al alumnado en la arquitectura despertando o acrecentando su interés por ella y por su razón de ser. A50
A54
B1
B2
B3
B6
B12
C1
C4
C6
C7
C8
Aproximarse a la arquitectura desde la teoría, el pensamiento y el magisterio. A50
A54
B1
B2
B3
B6
B12
C1
C4
C6
C7
C8
Introducción a la historia de la arquitectura y al proceso proyectivo de sus edificios emblemáticos A50
A54
B1
B2
B3
B6
B12
C1
C4
C6
C7
C8
Conocer e introducirse en el territorio de la arquitectura como un amplio campo que va de la ciudad al diseño elemental. A50
A54
B1
B2
B3
B6
B12
C1
C4
C6
C7
C8
Fomentar la capacidad analítica, el sentido crítico y el desarrollo lógico del alumno en el campo de la arquitectura. Saber ver la arquitectura. Saber pensar la arquitectura. A50
A54
A63
B1
B2
B3
B6
B12
C1
C4
C6
C7
C8

Contenidos
Tema Subtema
I. A IDEA DE ARQUITECTURA 01. PRESENTACION. APROXIMACIÓN Á IDEA DE ARQUITECTURA (I)
02. DEFINICIÓNS DE ARQUITECTURA
03. O COÑECEMENTO DA ARQUITECTURA
04. TERRITORIO E ESCALAS DA ARQUITECTURA
II. A ARQUITECTURA NA HISTORIA 05. ORIXES E LÍMITES DA ARQUITECTURA
06. A ARQUITECTURA NO MUNDO CLÁSICO
07. A ARQUITECTURA DA IDADE MEDIA
08. A ARQUITECTURA DO HUMANISMO
09. A ARQUITECTURA DA REVOLUCIÓN INDUSTRIAL
10. A ARQUITECTURA DO MOVEMENTO MODERNO (I)
11. A ARQUITECTURA DO MOVEMENTO MODERNO (II)
III. A PROXECTACIÓN ARQUITECTÓNICA 12. ARQUITECTURA E PROXECTO
13. ARQUITECTURA E SIGNIFICADO
14. ARQUITECTURA E FORMA
15. ARQUITECTURA E CONSTRUCCIÓN
IV. MAXISTERIO E ARQUITECTURA 16. OS MESTRES DA ARQUITECTURA
V. A ANÁLISE ARQUITECTÓNICA 17. A LEITURA DA OBRA DE ARQUITECTURA (I)
18. A LEITURA DA OBRA DE ARQUITECTURA (II)

Planificación
Metodologías / pruebas Competéncias Horas presenciales Horas no presenciales / trabajo autónomo Horas totales
Actividades iniciales A50 A54 B1 B2 B3 B6 B12 C1 C4 C6 C7 C8 2 0 2
Sesión magistral A50 A54 B6 B12 C1 C4 C6 C7 C8 26 0 26
Discusión dirigida A50 A54 B1 B2 B3 B6 B12 C1 C4 C6 C7 C8 14 0 14
Salida de campo A50 A54 B6 B12 C1 C4 C6 C7 C8 4 0 4
Trabajos tutelados A50 A54 A63 B1 B2 B3 B6 B12 C1 C4 C6 C7 C8 10 45 55
Prácticas a través de TIC A50 A54 A63 B1 B2 B3 0 15 15
Prueba objetiva A50 A54 A63 B1 B2 B3 B6 B12 C1 C4 C6 C7 C8 2 30 32
 
Atención personalizada 2 0 2
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Actividades iniciales Encuadramiento da asignatura no Plano de Estudos. Plantexamento do curso e obxetivos pretendidos.
Sesión magistral Sesións maxistrais. Clases teóricas e exposicións orais complementadas có uso de medios audiovisuais, coa finalidade de transmitir ós estudantes as bases fundamentais dos coñecementos e facilitar a súa aprendizaxe, facendo fincapé no feito de ser a única materia dentro do bloque proxectual arquitectónico, convertíndose así no primeiro contacto que ten o alumnado co carácter teórico, proxectivo, constructivo e territorial da Arquitectura.
Discusión dirigida Discusións dirixidas. Exposicións orais, con uso de medios audiovisuais, complementadas por debates activos con participación dos estudantes, para potenciar a transmisión dos coñecementos expostos polo profesoraso nas sesións maxistrais e facilitar a aprendizaxe do alumnado. Nelas os estudantes deberán interactuar cós docentes, non só plantexando dúbidas ou cuestións senón debatindo activamente. Fomentarase a adquisición de coñecemento de modo autónomo a través da utilización de novas tecnoloxías para a realización de buscas dirixidas.
Salida de campo Saídas de campo mas que se realizarán visitas guiadas polo profesorado a obras de arquitectura e a cidades de Galicia vinculadas ó temario.
Trabajos tutelados Como complemento das discusións dirixidas e có obxectivo de promover a aprendizaxe autónoma e grupal dos estudantes, desenvolveranse continuadamente traballos prácticos de tipo analítico e/ou gráfico en diversos formatos baixo a tutela do profesorado, tanto en grupos reducidos como en titorías individualizadas que atendan ás consultas puntuais de forma personal. Todo baixo o soporte dun Entorno Virtual Docente [ENVIDO] que facilitará o contacto e o seguemetno do estudante.
Prácticas a través de TIC Tanto as propostas dos traballos tutelados como a súa elaboración e contestación faranse a través das TIC.
Prueba objetiva Cunha duración máxima de dúas horas, proporánse cuestións sobre o temario para ser respostadas en papel tanto de forma escrita como gráfica.

Atención personalizada
Metodologías
Trabajos tutelados
Descripción
Como complemento das discusións dirixidas e có obxecto de promover a aprendizaxe autónoma e grupal dos
estudantes, desenvolveranse continudadmente traballos prácticos de tipo análitico e/ou gráfico en diversos formatos baixo a tutela do profesorado, tanto en grupos reducidos como en titorías individualizadas que atendan as consultas puntuais de forma persoal. Todo baixo o soporte dun Entorno Virtual Docente [ENVIDO] que facilitará o contacto e seguemiento do estudante

Evaluación
Metodologías Competéncias Descripción Calificación
Trabajos tutelados A50 A54 A63 B1 B2 B3 B6 B12 C1 C4 C6 C7 C8 Realización satisfactoria correspondendo a unha axeitada progresión ó longo do curso tanto dos traballos individuais coma dos grupais.
Valoración parte individual: 20%
Valoración parte grupal: 20%
40
Prueba objetiva A50 A54 A63 B1 B2 B3 B6 B12 C1 C4 C6 C7 C8 Constará de varias cuestións teóricas e prácticas relativas ós contidos da materia. Serán obligatorias e plantexadas de modo progresivo buscando unha axeitada personalización da calificación final.
60
 
Observaciones evaluación

A avaliación da asignatura configúrase como unha suma ponderadados traballos tutelados e das probas obxectivas. Cada unha das tres partes queconformarn a calificación (traballo individual, traballo en grupo e probaobxectiva) son valorados de 0 a 10 puntos, sendo preciso acadar unhacalificación mínima de 3 puntos en cada unha delas para poder superar aasignatura.

A asistencia e participación nas clases presenciais é precisa paraser avaliado. O traballo non presencial é valorado a través dos traballos tuteladossegundo as porcentaxes descritas anteriormente.

A proba obxectiva consiste en preguntas e en análisesconcretas de textos, obras ou fragmentos arquitectónicos que permitan valorar acomprensión dos aspectos particulares do temario e posibiliten verificar aasimilación dos contidos da asignatura e a axeitada personalización dacualificación. Os trabllos tutelados son uns exercicios prácticos de elaboraciónpersonal e/ou grupal que desenvolven aspectos particulares e fundamentais dotemario; na súa cualificación valorarase especialemtne a ideación gráfica e acapacidade analítica do aluno.

Para poder ser avaliado na primeira oportunidade (xaneiro) oalumno deberá cumplir a totalidade dos seguintes requisitos:

1. Asistir como mínimo ó 80% das clases presenciais.

2. Entregar como mínimo o 80% dos traballos individuais nas datasindicadas.

3. Entregar o traballo de grupo na data sinalada.

4. Realizar a proba obxectiva sin deixar de contestar ningunhadas preguntas plantexadas.

No caso de non cumplir algún dos tres primeros puntos o alumnoobterá “Non presentado” na convocatoria (oportunidades de xaneiro e xullo).

Se o aluno non se presentara á proba obxectiva, tendo cumprido oresto dos requisitos, obterá “Non presentado” na oportunidade de Xaneiro

Se o aluno non aproba na primeira oportunidade se sempre que teña cumpridos os puntos 1, 2 y 3, é posible reelaborar ou completar prácticas individuais para mellorar esa calificación parcial para a segunda oportunidade.

Na segunda oportunidade (xullo), repetiraseúnicamente a proba obxectiva, coas mesmas condicións que na primeiraoportunidade, á que só se poderán presentar aqueles estudantes que:

1. Ou ben teñan cumprido os catro requisitos sinalados anteriormente e non teñan acadado apuntuación suficiente para aprobar.

2. Ou benteñan cumprido os tres primeiros pero non se teñan presentado á proba obxectivana primeira oportunidade.

Aqueles estudantes que se incorporen co curso xa comenzaqdo:

1. Terán que asistir a un mínimo dun 90% das clases presenciais restantes dendea súa incorporación

2. Terán que entregar en tempo as prácticas que se realicen a partires da súaincorporación

3. As prácticas con data previa á súa incorporación terán que ser entregadasno momento que lles indique o seu profesor .

O resto de normas que non entren en contradición coas anteriores seranlles deaplicación igual que ó resto de estudantes.

Aqueles estudantes que participen programas de mobilidade saínte ou entranteadaptaranse ás mesmas normas que o resto do estudantado.

Los estudiantes repetidores que en un curso anterior hayan
cumplido el requisito de presencialidad quedan exentos de cumplirlo en cursos
siguientes.

Los estudiantes repetidores que en un curso anterior hayan aprobado
las prácticas individuales quedan exentos de volver a hacerlas en cursos siguientes.

Los estudiantes repetidores que en un curso anterior hayan aprobado la práctica grupal quedan exentos de volver a hacerla en cursos siguientes.

Fuentes de información
Básica
https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif

1. ALONSO PEREIRA, JOSE RAMON (2012). INTRODUCCION A LA HISTORIA DE LA ARQUITECTURA. BARCELONA, REVERTE

https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif

2. AGRASAR QUIROGA, FERNANDO (2008). EL CONOCIMIENTO DE LA ARQUITECTURA. A CORUÑA, COAG

https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif

3. BENEVOLO, LEONARDO (1982). DISEÑO DE LA CIUDAD (5 vol). BARCELONA, GILI

https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif

4. QUARONI, LUDOVICO (1980). PROYECTAR UN EDIFICIO. OCHO LECCIONES DE ARQUITECTURA. MADRID. XARAIT

https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif

5. LE CORBUSIER (1978). HACIA UNA ARQUITECTURA. BARCELONA, POSEIDON

https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif

6. WRIGHT, FRANK LLOYD (1978). EL FUTURO DE LA ARQUITECTURA. EL IDIOMA DE UNA ARQUITECTURA ORGANICA. BARCELONA, POSEIDON

https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif

7. ZEVI, BRUNO (1969). ARCHITECTTURA IN NUCE. MADRID, AGUILAR

Complementária

01. IALA (2010). HERRAMIENTAS WEB Y DISEÑO DE APRENDIZAJEINTERACTIVO EN LA ENSEÑANZA TECNICA SUPERIOR. MADRID, UPM
02. IALA (2010). DOCENCIA 2.0. EXPERIENCIAS DE INTRODUCCIONA LA ARQUITECTURA. MADRID, UPM
03. IALA (2009). GENERADOR DE AFICION 2.0. GIRONA, UDG
04. IALA (2009). INTRODUCCION A LA ARQUITECTURA 2.0. VIGO,UDC/UDV/USC
05. IALA (2009). ANALISIS GRAFICO Y DOCENCIA NO PRESENCIAL.VIGO, UDC/UDV/USC
06. IALA (2009). HERRAMIENTAS WEB EN LA FORMACION INCIALDEL ARQUITECTO. VIGO, UDC/UDV/USC
07. IALA (2008). LA WEB 2.0 EN LA ENSEÑANZA DE INTRODUCCIONA LA ARQUITECTURA. GIRONA, UDG
08. BAKER, GEOFFREY (1998). ANALISIS DE LA FORMA. URBANISMOY ARQUITECTURA. BARCELONA, GILI
09. CHING, FRANCIS D.K. (1998). ARQUITECTURA: FORMA,ESPACIO Y ORDEN. BARCELONA, GILI
10. CHING, FRANCIS D.K. (1997). DICCIONARIO VISUAL DEARQUITECTUAR. BARCELONA, GILI
11. CHING, FRANCIS D.K. (1999). MANUAL DE DIBUJOARQUITECTONICO. BARCELONA, GILI
12. CLARK, ROGER YPAUSE, M. (1997). ARQUITECTURA: TEMAS DE COMPOSICION. BARCELONA,GILI
13. LEUPEN, BERNARD (1999). PROYECTO Y ANALISIS. EVOLUCIONDE LOS PRINCIPIOS EN ARQUITECTURA. BARCELONA, GILI;
14. RISEBERO, BILL (1982). HISTORIA DIBUJADA DE LAARQUITECTURA OCCIDENTAL. MADRID, BLUME
15. UNWIN, SIMON (2003). ANALISIS DE LA ARQUITECTURA.BARCELONA, GILI

http://dugi-doc.udg.edu/bitstream/10256/2003/1/216.pdf

http://dugi-doc.udg.edu/bitstream/10256/906/1/215.pdf
http://www.ialaudc.es/docs/Analisis_de_arquitectura_y_docencia_no_presencial.pdf http://www.ialaudc.es/docs/Herramientas_Web_20_en_la_formacion_academica_inicial_del_arquitecto.pdf http://www.ialaudc.es/docs/La_Web_20_en_la_ense%C3%B1anza_de_Introduccion_a_la_Arquitectura.pdf http://www.ialaudc.es/docs/Introduccion_a_la_arquitectura_20.pdf 
http://www.ialaudc.es/docs/Herramientas_web_y_dise%C3%B1o_de_aprendizaje_interactivo.pdf 
http://iala0910.blogspot.com/
http://iala0910p.blogspot.com/ 
http://iala0910gdc.blogspot.com/ 
http://iala0809.blogspot.com/ 
http://iala0809p.blogspot.com/ 
http://introduccionalaarquitectura.blogspot.com/



Recomendaciones
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente

Asignaturas que continúan el temario
Teoría de la Arquitectura/630G02025
Historia del Arte/630G02015
Historia de la Arquitectura 2/630G02040

Otros comentarios


(*) La Guía Docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la UDC. Este documento es público y no se puede modificar, salvo cosas excepcionales bajo la revisión del órgano competente de acuerdo a la normativa vigente que establece el proceso de elaboración de guías