Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Matemáticas para a Arquitectura 2 Código 630G02009
Titulación
Grao en Estudos de Arquitectura
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Matemáticas
Coordinación
Otero Piñeiro, Maria Victoria
Correo electrónico
victoria.otero@udc.es
Profesorado
Arós Rodríguez, Angel Daniel
Cuellar Cerrillo, Nuria
Otero Piñeiro, Maria Victoria
Rodriguez Seijo, Jose Manuel
Correo electrónico
angel.aros@udc.es
nuria.cuellar@udc.es
victoria.otero@udc.es
jose.rodriguez.seijo@udc.es
Web http://campusvirtual.udc.gal/
Descrición xeral Esta asignatura encádrase dentro das materias básicas que se imparten no primeiro curso do plano de estudos conducente ao título de Graduado/a en Estudos de Arquitectura. Supón unha continuación da asignatura Matemáticas para a Arquitectura 1, e nela amplíase o estudo do cálculo integral e introdúcese ao alumnado no estudo da xeometría diferencial de curvas e superficies.

Competencias do título
Código Competencias do título
A11 Coñecemento aplicado do cálculo numérico, a xeometría analítica e diferencial e os métodos alxébricos.
A63 Elaboración, presentación e defensa ante un Tribunal Universitario dun traballo académico orixinal realizado individualmente relacionado con calquera das disciplinas cursadas.
B1 Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adoita atoparse a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado coma non especializado
B5 Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 Coñecer a historia e as teorías da arquitectura, así coma as artes, tecnoloxías e ciencias humanas relacionadas con esta
B9 Comprender os problemas da concepción estrutural, de construción e da enxeñería vinculados cos proxectos de edificios así como as técnicas de resolución destes
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para o aprendizaxe ao longo da súa vida
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia do aprendizaxe ao longo da vida
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer as diversas formas de expresar as curvas planas e as curvas alabeadas. Saber recoñecer as ecuacións dalgunhas curvas. Coñecer o concepto de superficie e as súas formas de expresión. Saber calcular o plano tanxente e a recta normal a unha superficie nun punto. Saber recoñecer e manexar as superficies cuádricas. Coñecer algúns tipos de superficies: de revolución, de traslación e regradas. Saber achar as súas ecuacións. Coñecer os conceptos claves da xeometría diferencial de curvas. Saber achar os elementos do Triedro de Frenet, así como calcular as curvaturas de flexión e de torsión. Coñecer as fórmulas de Frenet. Adquirir os conceptos elementais da xeometría diferencial de superficies. Saber calcular o vector normal unitario a unha superficie nun punto. Saber achar as ecuacións das liñas asintóticas e das liñas de curvatura principal. Saber clasificar os puntos dunha superficie. Coñecer algunhas aplicacións técnicas. A11
A63
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B9
C1
C3
C6
C7
C8
Entender o concepto e propiedades da integral múltiple. Saber calcular integrais dobres e triples. Saber utilizar as integrais dobres e triples nas aplicacións. Adquirir os conceptos fundamentais da análise vectorial. Coñecer o concepto de integral dun campo escalar e dun campo vectorial, ao longo dunha curva. Coñecer e saber aplicar o teorema de Green. Coñecer os conceptos de integral de superficie dun campo escalar e dun campo vectorial. Coñecer e saber aplicar os teoremas de Gauss e de Stokes. A11
A63
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B9
C1
C3
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1. Curvas e superficies. 1.1 Curvas planas: Definicións. Formas de expresar unha curva plana. Algunhas curvas planas importantes. Cónicas.
1.2 Curvas alabeadas: Definicións. Formas de expresar unha curva alabeada. Curva diferenciable. Vector tanxente.
1.3 Superficies: Definicións. Formas de expresar unha superficie. Curvas coordenadas. Plano tanxente e recta normal.
1.4 Superficies cuádricas.
1.5 Superficies de revolución e de traslación.
1.6 Superficies regradas. Tipos de superficies regradas. Superficies regradas desenvolvibles. Superficies regradas alabeadas.
TEMA 2.- Xeometría diferencial de curvas. 2.1 Arco de curva alabeada. Definicións. Abscisa curvilínea. Elemento diferencial de arco.
2.2 Triedro intrínseco ou de Frenet. Elementos do triedro de Frenet. Ecuacións.
2.3 Curvatura e torsión dunha curva alabeada. Cálculo da curvatura e a torsión.
2.4 Fórmulas de Frenet.
TEMA 3.- Xeometría diferencial de superficies. 3.1 Primeira Forma Fundamental.
3.2 Ángulo de dúas curvas sobre unha superficie.
3.3 Curvatura normal e Segunda Forma Fundamental.
3.4 Direccións e liñas asintóticas.
3.5 Direccións de curvatura principal e liñas de curvatura.
3.6 Curvaturas notables: curvaturas principais, curvatura media e curvatura de Gauss.
3.7 Clasificación dos puntos dunha superficie mediante a curvatura de Gauss. Aplicacións
TEMA 4. Integración múltiple. 4.1 Concepto de integral múltiple. Propiedades.
4.2 Cálculo de integrais dobres.
4.3 Cambio de variable en integrais dobres.
4.4 Cálculo de integrais triples.
4.5 Cambio de variable en integrais triples.
4.6 Aplicacións das integrais múltiples.

TEMA 5. Integración curvilínea e de superficie. 5.1 Conceptos fundamentais da análise vectorial.
5.2 Integrais de liña. Teorema de Green.
5.3 Integrais de superficie.
5.4 Teorema de Gauss-Ostrogradski. Teorema de Stokes.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A63 B1 B2 B3 B4 1 0 1
Sesión maxistral A11 B6 B9 C1 C3 C6 C7 C8 25 30 55
Obradoiro A11 A63 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C3 C6 29 60 89
Proba obxectiva A11 B1 B2 B4 B9 C1 C6 4 0 4
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Na primeira clase do curso farase unha presentación dos contidos, as competencias e os obxectivos que se pretenden acadar con esta asignatura.
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais, na que o/a profesor/a presentará os diferentes temas da materia así como os problemas que o/a alumno/a debe aprender a resolver. Ao longo da mesma o/a alumno/a poderá intervir facendo preguntas que faciliten a súa instrución e o/a profesor/a formulará preguntas dirixidas ao estudantado coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Obradoiro Segundo se vaia desenvolvendo a materia o/a profesor/a entregará boletíns de problemas que os/as alumnos/as deberán resolver e/ou formulará traballos. Os boletíns de problemas non son exames e recoméndase que cada alumno/a comente con outros/as estudantes os problemas difíciles, despois de tratar de resolvelos e de descubrir onde radica a súa dificultade, aínda que cada quen debe elaborar as súas propias solucións.
Proba obxectiva Exame teórico-práctico da materia impartida.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Obradoiro
Descrición
Ao longo do curso cada alumno/a deberá realizar co/coa profesor/a dúas sesións de 30 minutos cada unha. Nelas o/a profesor/a resolverá as dúbidas que lle presente o/a alumno/a.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva A11 B1 B2 B4 B9 C1 C6 A avaliación do alumnado realizarase segundo se explica nas observacións. 100
 
Observacións avaliación

Primeira oportunidade (xuño): A materia divídese en dous bloques. Ao final de cada bloque, realizarase un
exame parcial liberatorio da materia correspondente. Poderán presentarse aos
exames parciais aqueles/as alumnos/as que teñan asistido, polo menos, a un 70%
das clases en grupos reducidos. Aqueles/as alumnos/as con recoñecemento de
dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia (o
que deberán comunicar ao profesor da asignatura), poderán presentarse a estes
exames parciais sen necesidade de cumprir o requisito mínimo de asistencia.

Aqueles/as alumnos/as que obteñan unha nota media entre os dous
parciais maior ou igual a 5, terán aprobada a asignatura, e non terán que
realizar o exame final.

O exame final consistirá en dúas probas correspondentes á materia de
cada bloque. Aqueles/as alumnos/as que no teñan aprobada a asignatura mediante
os exames parciais, examinaranse do bloque, ou dos bloques, que non teñan
aprobados (*). A presentación ao exame dun bloque xa aprobado previamente,
supón a renuncia expresa á cualificación anterior. Para superar a materia será
necesario obter unha calificación media, entre os dous bloques, maior o igual a
5.

(*) Aqueles/as alumnos/as que debéndose examinar dos dous bloques se
examinen soamente dun deles, serán cualificados/as como suspenso en primeira
oportunidade e obterán como cualificación o mínimo entre 4,5 e a media
resultante entre a máis reciente cualificación obtida en cada un dos bloques.

Segunda oportunidade (xullo): Os/as
alumnos/as que no teñan superado a materia na primera oportunidade dispoñen
dunha segunda oportunidade para superala. A avaluación do estudantado nesta
segunda oportunidade realizarase mediante un exame global de toda a asignatura,
cuxa cualificación proporcionará a nota final da mesma.











Ambas oportunidades:
A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez
comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso "0" na
materia na convocatoria correspondente, invalidando calquera cualificación
obtida nas probas e/ou actividades de avaliación, tal e como se establece na
normativa académica vixente na UDC. 


Fontes de información
Bibliografía básica Larson, R. E.; Hostetler, R. P.; Edwards, B. H. (2003). Cálculo II. Ed. Pirámide, Madrid
Marsden, J.; Tromba, A (2004). Cálculo Vectorial. Pearson Educación, S.A. Madrid
López de la Rica, A (1997). Geometría Diferencial. Glagsa, Madrid
Struik, Dirk J. (1970). Geometría diferencial clásica. Aguilar S.A. Ediciones. Madrid
Lipschutz, Martin M. (1971). Teoría y problemas de geometría. McGraw-Hill, México

Bibliografía complementaria Demidovich (1998). 5000 problemas de Análisis Matemático. Ed. Paraninfo
García López y otros (1996). Cálculo II. Teoría y problemas de funciones de varias variables. Ed. GLAGSA
Stoker, J.J. (1989). Differential Geometry. New York, Wiley Classics Edition
Martínez Sagarzazu, E. (1996). Ecuaciones Diferenciales y Cálculo Integral. Ser. Ed. de la Univ. del País Vasco
Manfredo P. do Carmo (1995). Geometría diferencial de curvas y superficies. Alianza Editorial S.A. Madrid.
Bolgov, Demidovich y otros (1983). Problemas de las Matemáticas Superiores. Ed. Mir, Moscú

Bibliografía online:

Ron Larson, Bruce Edwards: Matemáticas III: cálculo de varias variables https://elibro-net.accedys.udc.es/es/ereader/bibliotecaudc/108524

MartinLipschutz: Teoría y problemas de geometría diferencial https://archive.org/details/GeometriaDiferencialSerieSchaum/mode/2up

Jon Rogawski: Cálculo: una variable https://elibro-net.accedys.udc.es/es/ereader/bibliotecaudc/46777

Jon Rogawski: Cálculo: varias variables https://elibro-net.accedys.udc.es/es/ereader/bibliotecaudc/46778

Dennis G. Zill: Ecuaciones diferenciales con aplicaciones de modelado https://elibro-net.accedys.udc.es/es/ereader/bibliotecaudc/40023

Información adicional en: https://campusvirtual.udc.gal/


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Matemáticas para a Arquitectura 1/630G02004

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Técnicas Matemáticas para a Arquitectura/630G02047

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías