Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Construción 1 Código 630G02010
Titulación
Grao en Estudos de Arquitectura
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Construcións e Estruturas Arquitectónicas, Civís e Aeronáuticas
Coordinación
Fernandez Cobian, Esteban
Correo electrónico
esteban.fcobian@udc.es
Profesorado
Amo Perez, Maria Pilar De
Amor Cagiao, Jose Antonio
Fernandez Cobian, Esteban
Seoane González, José Carlos
Correo electrónico
m.pilar.amo@udc.es
j.amor@udc.es
esteban.fcobian@udc.es
carlos.seoane@udc.es
Web http://moodle.udc.es/course/view.php?id=29486
Descrición xeral Este curso ten como obxectivo proporcionar ao alumno un marco de referencia no que poida localizar e comprender os diferentes coñecementos que se comunicarán nas materias de construción dos cursos posteriores.
Noutras palabras, ao final do curso o estudante debería ser capaz de:
-Localizar correctamente os contidos das materias da área de Construción Arquitectónica que se impartirán ao longo dos seus estudos na Universidade.
-Recoñecer os materiais, os elementos e os sistemas construtivos, así como as súas características, encravamento e requisitos xerais.
-Representar con precisión os elementos e os sistemas construtivos.
-Valorar a precisión, claridade e precisión na disciplina da construción.
-Dominar o vocabulario da construción.
De xeito transversal, a materia presta especial atención aos conceptos de ecoloxía e economía de medios, tomando como exemplo a forma en que a arquitectura tradicional responde ao clima, ás características do contorno e á dispoñibilidade de materiais locais.
Do mesmo xeito, existe a intención pedagóxica de confiar na experiencia adquirida ao longo da historia como base para a execución dun proxecto arquitectónico baseado nos principios dunha construción sostible.

Competencias do título
Código Competencias do título
A12 Capacidade para concibir, calcular, deseñar, integrar en edificios e conxuntos urbanos e executar estruturas de edificación. (T)
A13 Capacidade para concibir, calcular, deseñar, integrar en edificios e conxuntos urbanos e executar sistemas de división interior, carpintería, escaleiras e demais obra rematada. (T)
A14 Capacidade para concibir, calcular, deseñar, integrar en edificios e conxuntos urbanos e executar sistemas de cerramento, cuberta e demais obra grosa. (T)
A15 Aptitude para concibir, calcular, deseñar, integrar en edificios e conxuntos urbanos e executar solucións de cimentación. (T)
A17 Aptitude para aplicar as normas técnicas e construtivas.
A25 Coñecemento axeitado dos sistemas construtivos convencionais e a súa patoloxía.
A26 Coñecemento axeitado das características físicas e químicas, os procedementos de produción, a patoloxía e o uso dos materiais de construción.
A27 Coñecemento axeitado dos sistemas construtivos industrializados.
A39 Aptitude para suprimir barreiras arquitectónicas. (T)
A41 Aptitude para resolver o acondicionamento ambiental pasivo, incluíndo o illamento térmico e acústico, o control climático, o rendemento enerxético e a iluminación natural. (T)
A63 Elaboración, presentación e defensa ante un Tribunal Universitario dun traballo académico orixinal realizado individualmente relacionado con calquera das disciplinas cursadas.
B1 Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adoita atoparse a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado coma non especializado
B5 Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 Coñecer a historia e as teorías da arquitectura, así coma as artes, tecnoloxías e ciencias humanas relacionadas con esta
B7 Coñecer o papel das belas artes como factor que pode influír na calidade da concepción arquitectónica
B9 Comprender os problemas da concepción estrutural, de construción e da enxeñería vinculados cos proxectos de edificios así como as técnicas de resolución destes
B10 Coñecer os problemas físicos, as distintas tecnoloxías e a función dos edificios de xeito que se dote a estes de condicións internas de comodidade e protección dos factores climáticos, no marco do desenvolvemento sostible
B11 Coñecer as industrias, organizacións, normativas e procedementos para plasmar os proxectos en edificios e para integrar os planos na planificación
B12 Comprender as relacións entre as persoas e os edificios e entre estes e o seu entorno, así como a necesidade de relacionar os edificios e os espazos situados entre eles en función das necesidades e da escala humana
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para o aprendizaxe ao longo da súa vida
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia do aprendizaxe ao longo da vida
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Adquirir conciencia sobre a correlación entre o deseño arquitectónico e as solucións constructivas, os condicionantes impostos polas características físicas, químicas e mecánicas dos materiáis de construción e polos sistemas constructivos para a execución de obras. Adquirir o vocabulario básico da construción que permita a identificación dos elementos integrantes dos principaies sistemas constructivos estructuráis e de cimentación, de cerramientos verticáis, de cubertas, de comunicacións verticais, de particións e de carpinterías de ventanas e portas. Coñecer os elementos básicos da construcción de sistemas estructurais con muros de carga de fábrica e de sistemas porticados con elementos metálicos e de formigón armado en correspondencia coas solucións constructivas para a cobertura do vano: sistemas adintelados de pedra e madera, sistemas abovedados e con forxados horizontais: lousas, placas. forxados industrializados de nervios, de viguetas ou semiviguetas. Coñecer os elementos dos sistemas constructivos de cimentacións superficiais e profundas e dos muros de contención, e comprender a lóxica dos seu funcionamiento e os procedimentos de execución. Coñecer as condicións constructivas básicas de deseño das comunicaciones verticais, escaleiras e rampas, das vías de evacuación dos edificios e das barreiras de protección de desniveles. Coñecer , a nivel elemental, as condicións constructivas e de diseño dos cerramentos verticais para o cumplimiento das condiciones térmicas, higrotérmicas, acústicas, de protección contra o lume e de estabilidade e de resistencia a accións mecánicas. Coñecer a nivel elemental as condicións constructivas de deseño de elementos de iluminación e ventilación dos edificios. Coñecer a nivel elemental as condicións constructivas e de diseño das cubertas inclinadas e planas para o cumprimento das condicións de impermeabilidade, térmicas, higrotérmicas, acústicas e de protección contra o lume. Coñecer a nivel elemental as condicións constructivas e de diseño dos elementos de particións e tabiquerías pesadas e en seco. A12
A13
A14
A15
A17
A25
A26
A27
A39
A41
A63
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B10
B11
B12
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
Introdución 01. Arquitetura tradicional e sostenibilidade
Os materiáis 02. Construíndo con terra
03. O ladrillo
04. O ladrillo: os aparellos
05. A pedra
06. A madeira
07. O formigón
08. O aceiro
09. O vidrio
A estrutura 10. O edificio e a estrutura
11. A tracción e a compresión
12. Flexión: pisos de madeira e metal
13. O formigón como material estrutural
14. Os pisos de formigón
15. O aceiro como material estrutural
16. Muros de contención e cimentacións
A envolvente 17. Pechamentos: sistemas construtivos
18. Aperturas e ventás
19. Cubertas inclinadas
20. Cubertas planas
21. Revestimentos
Habitabilidade 22. Habitabilidade: cuestións xerais
23. Comunicacións verticais
24. Acondicionamento térmico de edificios
25. Protección contra a auga nos edificios
26. Particións interiores
27. Instalacións

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Obradoiro B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B9 B10 B11 B12 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 1.5 60 61.5
Portafolios do alumno B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B9 B10 B11 B12 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 25.5 0 25.5
Proba obxectiva A12 A13 A14 A15 A17 A25 A26 A27 A39 A41 A63 4 30 34
Sesión maxistral A12 A13 A14 A15 A17 A25 A26 A27 A39 A41 A63 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 28 0 28
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Obradoiro Realización non presencial de exercicios prácticos individuáis.
Os exercicios serán presentados e tutelados polos profesores na aula.
Portafolios do alumno
Realización individual dun caderno de debuxos que recolla os sistemas construtivos estudados na materia.
O caderno realizarase na aula.
Proba obxectiva
Exame teórico-práctico no que o alumno deberá resolver de modo individual cuestións relativas aos temas tratados na materia.
Sesión maxistral Desenvolvemento e explicación dos temas da materia por parte do profesor.
Realización dun caderno de apuntes tomados polos alumnos nas clases expositivas, no que se recollan las explicacións facilitadas polos profesores. Deberá presentarse o día do examen. Se valorará o esforzo realizado para ampliar os apuntes con información adicional.

Atención personalizada
Metodoloxías
Portafolios do alumno
Obradoiro
Descrición
A atención personalizada desenvolverase durante as clases prácticas; nelas os profesores asesorarán os alumnos sobre a evolución dos seus traballos en curso.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Portafolios do alumno B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B9 B10 B11 B12 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 A avaliación do portafolios do alumno só se realizará se se presenta encadernado, completo e ordenado. 15
Proba obxectiva A12 A13 A14 A15 A17 A25 A26 A27 A39 A41 A63 A proba obxectiva constará dun test de respostas múltiples e de varios exercicios teórico-prácticos relacionados co temario da materia. A puntuación de cada un dos exercicios estará indicada no seu enunciado. 50
Sesión maxistral A12 A13 A14 A15 A17 A25 A26 A27 A39 A41 A63 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Avaliaranse os apuntes da materia tomados polo alumno nas clases expositivas. Terase en conta o esforzo realizado para completar a información mediante búsquedas realizadas polos alumnos a traverso das fontes dispoñibles: bibliografía, webgrafía, información comercial, etc. Os apuntes redactaranse de forma manuscrita e valorarase especialmente a inclusión dos debuxos e croquis realizados polos profesores nas clases expositivas. 5
Obradoiro B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B9 B10 B11 B12 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Valorarase especialmente a precisión no debuxo, así como a claridade e limpeza na presentación dos traballos. 30
 
Observacións avaliación

Para ser avaliado globalmente para a materia en calquera das dúas oportunidades, será necesario:

1. Ter asistido polo menos ao 80% das Sesións Maxistráis, salvo causa de forza maior documentada.

2. Presentar todas as prácticas realizadas no Obradoiro.

3. Envíar o Portfolio completo.

4. Entregar as notas tomadas nas Sesións Maxistráis.

5. Facer a Proba obxectiva.

No caso de que o día do exame o alumno non presente algún dos ítems puntuables da materia, figurará como 'Non presentado' na acta da oportunidade correspondente.

No caso de que o alumno non acade unha cualificación igual ou superior a 4 puntos sobre 10 nalgún dos puntos de puntuación da materia, figurará como ‘Suspenso’ na acta da oportunidade correspondente, aínda que a súa a media é superior a 5 puntos sobre 10. A súa nota numérica será a máis baixa de todos os seus ítems.

Na segunda oportunidade, só será imprescindible realizar aqueles ítems nos que non se acadara unha valoración de 4 puntos sobre 10.

O alumno que repita curso non terá que repetir os exercicios nos que obtivese unha nota igual ou superior a 8 puntos sobre 10 no último curso académico.

Non se contemplan medidas de dedicación a tempo parcial, pois é unha materia na que o obradoiro é unha metodoloxía fundamental.

Non se contempla a dispensa académica, por tratarse dunha materia na que o obradoiro é unha metodoloxía fundamental.

A detección de plaxio, así como a realización fraudulenta de probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de 'Suspenso 0' na materia da convocatoria correspondente, quedando sen efecto calquera cualificación obtida en todas as actividades de avaliación de afrontar a segunda oportunidade.



Fontes de información
Bibliografía básica Fernández Madrid, J., Esteban Fernández-Cobián (1984/2008). Construcción 1. Apuntes (2 vol.). A Coruña: Reprografía del Noroeste

--

Bibliografía complementaria González Moreno-Navarro, J.L. et al. (1997). Claves del construir arquitectónico. Tomo 1. Principios. Barcelona: Gustavo Gili
Kahn, Ll. (1993). Cobijo. Madrid: Tursen/Hermann Blume
Allen, E. (1997). Cómo funciona un edificio. Principios elementales. Barcelona: Gustavo Gili
Ching, F.D.K. (1997). Diccionario visual de arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili
Gordon, J.E. (1999). Estructuras o por qué las cosas no se caen. Madrid: Celeste
Paricio Ansuategui, I. (1996). La construcción de la arquitectura (Vol. 2. Los elementos). Barcelona: Bisagra
Schmitt, H. (1998). Tratado de construcción. Barcelona: Gustavo Gili


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Introdución á Arquitectura /630G02005

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Física para a Arquitectura 1/630G02008

Materias que continúan o temario
Construción 2/630G02020

Observacións

A docencia desta asignatura, así como as probas e exames de evaluación, adaptaranse ás condicións pedagóxicas dos alumnos que realizan programas de mobilidade.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías