Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) Física para a Arquitectura 2 Código 630G02013
Titulación
Grao en Estudos de Arquitectura
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Construcións e Estruturas Arquitectónicas, Civís e Aeronáuticas
Enxeñaría Civil
Coordinación
Sabin Diaz, Patricia
Correo electrónico
patricia.sabin@udc.es
Profesorado
Dominguez Diez, Javier Faustino
Lamas Lopez, Valentin
López César, Isaac
Sabin Diaz, Patricia
Correo electrónico
javier.dominguez@udc.es
valentin.lamas@udc.es
isaac.lopez@udc.es
patricia.sabin@udc.es
Web
Descrición xeral A materia estrutúrase en parte teórica e parte práctica, esta impartida en grupo
reducido.
A docencia a alumnos de programas de mobilidade adaptarase a condicións pedagóxicas e de traballos tutelados especiais, así como as probas e exames de avaliación.
Nas clases teóricas, o labor expositivo do profesor resulta predominante, aínda que o
alumno participará de forma activa na súa desenvolvimiento. Este labor complétase coa
resolución por parte do alumno de diversos exercicios sobre os temas do programa
propostos polo profesor durante as clases de prácticas.
A docencia a alumnos de programas de mobilidade adaptarase a condicións pedagóxicas e de traballos tutelados especiais, así como as probas e exames de avaliación.
Para o eficaz aproveitamento e superación da materia resulta imprescindible:
A) ASISTENCIA A CLASE: O seguimento continuado das clases tanto teóricas como
prácticas; de maneira que, para poder superar a materia, será necesario
alcanzar un mínimo do 80% da asistencia total.
B) TRABALLOS TUTELADOS(Máximo 2 ptos): Divídense en dous apartados
AUTO EXERCICIOS: Será necesario que o alumno expor e resolva de forma
individualizada polo menos 3 exercicios de cada un dos items descritos no
apartado de contidos da materia. Formato de entrega déixase a criterio de cada profesor.
PROBAS DE CONTROL : individualizadas e expostas polo profesor
ao longo do curso académico sen previo aviso. Estes poden ser tanto teóricos como prácticos.
Para realizar o EXAME FINAL será encesario obter polo menos un 1 neste apartado.
C) EXAME FINAL (Máximo 8 ptos): a celebrar na data que determinen os organos
reitores da ETSAC. Devandito exame constará dunha proba de resposta múltiple [2
ptos.] e unha proba obxectiva [6 ptos.], ocupando a súa realización un catro horas.
O cumprimento simultáneo dos apartados A) e B) permitirá ao alumno a presentación ao exame así como a obtenciónde unha nota complementaria á do exame final. Na convocatoria de xullo poderanse presentar a totalidade de alumnos matriculados na materia independiententemete de superar ou non os controis de asistencia. O aprobado fíxase en cinco puntos sobre dez posibles de acordo coa seguinte desagregación: proba resposta múltiple:2ptos, proba obxectiva:6ptos, traballos tutelados: 2ptos.

Competencias do título
Código Competencias do título
A8 Coñecemento axeitado e aplicado á arquitectura e ao urbanismo dos principios da termodinámica, acústica e óptica.
A9 Coñecemento axeitado e aplicado á arquitectura e ao urbanismo dos principios da mecánica de fluídos, hidráulica, electricidade e electromagnetismo.
A63 Elaboración, presentación e defensa ante un Tribunal Universitario dun traballo académico orixinal realizado individualmente relacionado con calquera das disciplinas cursadas.
B1 Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adoita atoparse a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado coma non especializado
B5 Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 Coñecer a historia e as teorías da arquitectura, así coma as artes, tecnoloxías e ciencias humanas relacionadas con esta
B10 Coñecer os problemas físicos, as distintas tecnoloxías e a función dos edificios de xeito que se dote a estes de condicións internas de comodidade e protección dos factores climáticos, no marco do desenvolvemento sostible
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para o aprendizaxe ao longo da súa vida
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia do aprendizaxe ao longo da vida
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultura da sociedade

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
MECANICA DE FLUIDOS E HIDRÁULICA A8
A9
A63
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B10
C1
C3
C5
C6
C7
C8
A12
A49
A54
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B10
B11
B12
B20
B28
B29
C3
C4
C6
C7
C8
ACUSTICA A8
A9
A63
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B10
C1
C3
C5
C6
C7
C8
ELECTRICIDADE A8
A9
A63
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B10
C1
C3
C5
C6
C7
C8
TEORÍA DE LA LUZ E COR A8
A9
A63
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B10
C1
C3
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
MECANICA DE FLUIDOS E HIDRÁULICA INTRODUCCION
ANTECEDENTES HISTÓRICOS
PROPIEDADES DOS FLUÍDOS
HIDRÓSTÁTICA
INTRODUCIÓN. PRESIÓN NUN PUNTO
PRINCIPIOS BÁSICOS
ECUACIÓN FUNDAMENTAL
PRESIÓNS SOBRE SUPERFICIES MERGULLADAS
PULO HIDROSTÁTICO
CENTRO DE PRESIÓNS
PRISMA DE PRESIÓNS
FUNDAMENTOS DO FLUXO DE FLUÍDOS
INTRODUCIÓN. CLASIFICACIÓNS DO FLUXO
LINEAS, FÍOS E TUBOS DE CORRENTE
CAUDAL. ECUACIÓN DIMENSIONAL. UNIDADES
ENERXÍAS NUN FLUÍDO EN MOVEMENTO
TEOREMA DE BERNOULLI
FLUÍDO IDEAL
FLUÍDO REAL
POTENCIA HIDRÁULICA
MEDIDA DE FLUXO EN FLUÍDOS
FLUXOS DE FLUÍDOS EN TUBERIAS
INTRODUCIÓN. FLUXOS LAMINAR E TURBULENTO
DISTRIBUCIÓN DE VELOCIDADES. CAPA LÍMITE
NÚMEROS ADIMENSIONASL. NÚMERO DE REYNOLDS
RESISTENCIA DE SUPERFICIE. PERDIDAS DE CARGA PRIMARIAS
ECUACIÓN XERAL
DIAGRAMA DE MOODY
PERDIDAS DE CARGA SECUNDARIAS
SISTEMA DE TUBERIAS EN SERIE, PARALELO E RAMIFICADAS. MALLAS
FLUXO EN CANLES ABERTAS
FORMULA DE CHEZY E MANNING
FORZAS DESENVOLVIDAS POR FLUÍDOS EN MOVEMENTO
PRINCIPIOS DE IMPULSO. CANTIDADE DE MOVEMENTO
FORZAS SOBRE CÓBADOS
GOLPE DE ARIETE
TRANSMISIÓN DA CALOR EN CERRAMENTOS REAIS ACCIÓN COMBINADA DO TRES MECANISMOS DE TRANSMISIÓN DE CALOR CONDICIONES DE INVERNO
INTRODUCIÓN
TRANSMISIÓN DA CALOR A través de CERRAMENTOS OPACOS
DISTRIBUCIÓN DE TEMPERATURAS NO CERRAMENTO
TRANSMISIÓN DE CALOR DERIVADA DE INFILTRACIÓNS E VENTILACIÓN DAS LOCAIS
CONDICIÓNS DE VERÁN
INTRODUCIÓN
TRANSMISIÓN DA CALOR A través de CERRAMENTOS OPACOS
INERCIA TÉRMICA DO CERRAMENTO
TRANSMISIÓN DE CALOR A través de CERRAMENTOS SEMITRANSPARENTES
ACÚSTICA O SON. CONCEPTOS FUNDAMENTAIS.
FISIOLOXÍA AUDITIVA.
ASPECTOS FÍSICOS DO SON.
ILLAMENTO DO SON.
AMORTIGUACIÓN DO SON.
ACONDICIONAMENTO ACÚSTICO.
SISTEMAS ABSORBENTES DE ENERXÍA SONORA.
MATERIAIS ABSORBENTES DE ENERXÍA SONORA.
ACÚSTICA ARQUITECTÓNICA.
CTE -DB-HR

ELECTRICIDADE INTRODUCIÓN
CARGA ELÉCTRICA
LEI DE COULOMB
CONCEPTO DE CAMPO ELÉCTRICO. LIÑAS DE FORZA
POTENCIAL ELÉCTRICO. DIFERENZA DE POTENCIAL ELÉCTRICO
CORRENTE ELÉCTRICA
LEI DE OHM
RESISTIVIDAD
ENERXÍA NOS CIRCUÍTOS ELÉCTRICOS. POTENCIA ELÉCTRICA
CORRENTE CONTINUA.
CORRENTE ALTERNA. C. A. MONOFÁSICA. C. A. TRIFÁSICA
REDES DE DISTRIBUCIÓN
CARACTERÍSTICAS. TIPOS
INSTALACIÓNS ELÉCTRICAS DE BAIXA TENSIÓN
ABASTECEMENTO EN BAIXA TENSIÓN A EDIFICIOS
SISTEMAS DE PROTECCIÓN
TEORÍA DA LUZ E DA COR ILUMINACIÓN
INTRODUCIÓN. ANTECEDENTES HISTÓRICOS.
ONDAS ELECTROMAGNÉTICAS. CARACTERÍSTICAS. CLASIFICACIÓN.
PROPAGACIÓN DA LUZ. PRINCIPIO DE HUYGENS-FRESNEL. REFLEXIÓN E REFRACCIÓN.
MAGNITUDES FOTOMÉTRICAS.
EFECTO PURKINJE
MAGNITUDES LUMINOSAS
FLUXO. INTENSIDADE. ILUMINNACIA. LUMINANCIA
REFLECTANCIA, ABSOTANCIA E TRANSMITANCIA.
LUZ E VISIÓN
O OLLO HUMANO
FACTORES DE RENDEMENTO VISUAL
DESLUMBRAMIENTO
TEMPERATURA DE COR DA LUZ
TEORÍA DA COR


Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A8 A9 A63 B1 B4 B5 B6 B7 B10 B29 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B10 C1 C3 C5 C6 C7 C8 2 1 3
Sesión maxistral A12 A49 A54 27 40.5 67.5
Solución de problemas B2 B3 B4 B5 B6 B7 B10 B11 B12 B20 B28 C3 C4 C6 C7 C8 22 22 44
Proba obxectiva B2 B3 B4 B6 B11 B12 B28 B29 C3 C6 5 0 5
Proba de resposta múltiple B2 B3 B4 B6 B7 B12 C3 1 0 1
Esquemas A49 A54 B1 B3 B4 B29 0 0.5 0.5
Glosario B1 B3 B6 B7 B10 B11 B12 0 1 1
Traballos tutelados A12 A49 A54 B1 B2 B3 B4 B10 B11 B12 B28 B29 2 20 22
Lecturas A12 A49 A54 B1 0 5 5
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Presentación sobre a materia, explicando o seu funcionamento e obxectivos.
Sesión maxistral Clases nas que o profesor exporá na lousa ou con medios audiovisuais parte dos contidos teórico prácticos da materia. .
Solución de problemas En clase de grupo reducido o profesor exporá unha serie de casos prácticos que o alumno resolverá, de forma parcial ou total, coa axuda e consello do profesor.
Proba obxectiva Exporanse problemas numéricos e gráficos sobre os contidos da materia e a bibliografía de apoio. Servirá para avaliar o nivel de aprendizaxe por parte do alumno de aspectos prácticos da materia
Proba de resposta múltiple Un test de resposta múltiple servirá para avaliar o nivel de aprendizaxe por parte do
alumno de aspectos teórico prácticos da materia.
Esquemas Breves introducións en cada tema tratan de relacionar os contidos dentro do mapa de coñecementos da materia na carreira a modo de esquema
Glosario O alumno elabora unha folla resumen con definicións, formulación e unidades físicas
relacionadas con cada un dos temas da materia.
Traballos tutelados Os alumnos entregarán ao profesor polo menos cinco problemas resoltos de cada un dos temas da materia, han de ser realizados de forma individualizada e personalizada, entregaranse en papel formato A4 manuscrito. Servirán, xunto co cumprimento dos requisitos de asistencia, para poder acceder á nota complementaria da materia.
Lecturas O alumno selecciona e analiza exercicios e/ou teoría sobre mecánica na bibliografía
básica e complementaria sinalada polos docentes nesta guía

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Solución de problemas
Descrición
Someterase a control de forma exhaustiva a asistencia e a actividade desenvolvida polo alumno. Este ha de demostrar o traballo autónomo realizado coa entrega dunha serie de exercicios completamente resoltos de forma autónoma, han de ser polo menos 3 de cada un dos temas da materia, entregaranse nas datas determinadas polo profesor en clase.
O horario de tutorías para a realización dunha atención personalizada ao alumno estará exposto no taboleiro informativo da materia.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A12 A49 A54 B1 B2 B3 B4 B10 B11 B12 B28 B29 Será necesario que o alumno expor e resolva de forma individualizada e personalizada polo menos 3 exercicios dos items descritos no apartado de contidos da materia, que o profesor establecerá en tempo e forma ao longo do curso xunto coa súa data límite de entrega.
Será necesarío que o alumno supere as probas de control individualizadas e planteacas polo profesor ao longos do curso académico, sen previo aviso da realización das mesmas. Estas probas de control poderán ser tanto teóricas como prácticas.
Será preciso obter un mínimo de 1 punto para presentarse a exame.
20
Proba de resposta múltiple B2 B3 B4 B6 B7 B12 C3 Valorarase a exactitude na contestación a dez preguntas sobre aspectos teórico prácticos con catro opcións cada unha,das cales polo menos unha é correcta.

No enunciado do exerccio estableceranse as condicions das respostass erroneas.
Establécese un mínimo de 5 puntos nesta proba para superar o curso.

O seu computo sobre o total da valoración da materia será de dous puntos [2ptos.] Non se permitirá material de ningún tipo, máis aló de bolígrafos.
20
Proba obxectiva B2 B3 B4 B6 B11 B12 B28 B29 C3 C6 Exponse tres problemas ou casos prácticos baseados no temario e bibliografía, o alumno dará resposta numérica a cada un deles; tendo mesmo que representar
os resultados de forma gráfica. O computo sobre o total da materia será de seis puntos [6 ptos.]

O exame é individual, o incumprimento deste requisito levará a expulsión e a aplicación da normativa vixente. Os teléfonos móbiles encendidos no exame están terminantemente prohibidos.

Durante o desenvolvemento do cuestionario teórico non se permitirá material de ningún tipo, máis aló de bolígrafos, mentres que para a realización da parte práctica empregaranse formulario, calculadora e material de debuxo.

Cada exercicio contestarase e cualificará nun prego DIN A3 independentemente, escrito con tinta indeleble, e dobrado en A4.

O resultado darase de forma que resulta claramente visible, indicando o valor numérico coa precisión e unidades correspondentes. As partes non válidas deben ser claramente anuladas.

Os pregos de solucións así como a folla do enunciado levarán escrito o nome do alumno e o seu grupo para ser corrixidas.
60
 
Observacións avaliación
<p>Para conseguir unha avaliación favorable o alumno ha de cumprimentar os diferentes partes de control de asistencia que se presenten, ata alcanzar un mínimo do 80% do total.</p><p>Os criterios de corrección se adecuan aos derivados da realidade profesional. Como criterio xeral os erros conceptuais valoraranse en función da súa gravidade, podendo chegar a anular o exercicio. Tamén resulta relevante a comisión dun erro numérico, dado que o exercicio profesional busca resultados concretos. Neste aspecto sinálase que unha equivocación de signo significa un erro do 200%.</p><p>O aprobado fíxase nunha nota de cinco puntos sobre dez posibles. A publicación das notas realizarase dentro dos prazos legalmente establecidos. Na listaxe de notas figurará o día e a hora da revisión de exames que se realizará dentro dos prazos establecidos na Normativa Académica de Avaliacións, Cualificacións e Reclamacións.</p><p>Na convocatoria de xullo poderanse presentar a totalidade de alumnos matriculados na materia independiententemete de superar ou non os controis de asistencia. O aprobado fíxase en cinco puntos sobre dez posibles de acordo coa seguinte desagregación:</p><p>proba resposta múltiple:2ptos</p><p>proba obxectiva:6ptos</p><p>traballos tutelados: 2ptos.</p>

Fontes de información
Bibliografía básica Varios (). Codigo Tecnico de la Edificicación . Ministerio de Vivienda
Varios (2008). Fundamentos Físicos de la Arquitectura I. Departamento de Tecnología de la Construcción. ETSAC
Guerrero, A (). Instalaciones eléctricas en las edificaciones. Editorial McGraw-Hill
Freire Tellado, M. &amp; Muñoz Vidal, M (2007). Introducción a las condiciones Térmicas en Edificación . Departamento de Tecnología de la Construcción . UDC
Josse, R (). La acústica en la construcción. Editorial Gustavo Gili.
Ramírez Vázquez, J (). Luminotecnia. Editorial Ceac
Mataix, C (1970). Mecánica de fluidos y máquinas hidráulicas. Madrid. Editorial Harla

Bibliografía complementaria Manuel Margarida (). Aislameinto térmico. Editorial Etasa.
Augé, R. (). Curso de electricidad general. Editorial Paraninfo
Bueche, F. J (). Física para estudiantes de ciencias e ingeniería. Editorial McGraw-Hill.
Llinares, J. &amp; Lloppis Regna (). Fundamentos de acústica. Universidad Politécnica de Valencia
López Hernández, E &amp; Muñoz Vidal, M (1994). Introducción a las instalaciones de edificación. Departamento de Tecnología de la Construcción. A Coruña
Agüera Soriano (). Mecánica de fluidos. Editorial Ciencia y Distribución
Giles, R. V (1982). Mecánica de fluidos e hidráulica. Editorial McGraw-Hill. Mexico


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Física 1/630G01008

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Proxectos 3/630G01011
Análise Arquitectónico 1/630G01012
Xeometría da Forma Arquitectónica/630G01014
Historia da Arte/630G01015

Materias que continúan o temario
Estruturas 1/630G01019

Observacións
&lt;p&gt;Para un adecuado seguimento da materia é necesario o dominio previo dos seguintes temas por parte do alumno: - Razoamento Lóxico. - Sistemas de unidades. - Xeometría e Trigonometría. - Derivación e integración. - Resolución de sistemas de ecuacións. - Introduccion aos materiais de construción.&lt;/p&gt;


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías