Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Xeometría da Forma Arquitectónica Código 630G02014
Titulación
Grao en Estudos de Arquitectura
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Expresión Gráfica Arquitectónica
Coordinación
Hermida Gonzalez, Luis
Correo electrónico
luis.hermida@udc.es
Profesorado
Costa Bujan, Pablo
Hermida Gonzalez, Luis
Pernas Alonso, Maria Ines
Correo electrónico
pablo.costa@udc.es
luis.hermida@udc.es
ines.alonso@udc.es
Web http://http://www.ryta-udc.es/
Descrición xeral Aportar ao alumnado os contidos e ferramentas gráficas necesarios para adquirir aptidudes e competencias que lles permitan analizar, imaxinar e representar o espazo arquitectónico.

Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
- NON SE MODIFICAN OS CONTIDOS DA MATERIA.

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen

- SESIÓN MAXISTRAL
- TRABALLO TUTELADO
- PRÁCTICAS SEMANAIS
- PROBA OBXECTIVA


*Metodoloxías docentes que se modifican
Todas as metodoloxías sufrirán unha adaptación a un formato virtual, de ser necesario.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
- NON SE MODIFICA A ATENCIÓN PERSONALIZADA AO ALUMNADO. PASANDO A SER A TRAVÉS DAS PLATAFORMAS VIRTUAIS, de ser o caso.

4. Modificacións na avaliación
- NON SE MODIFICAN OS CRITERIOS FIXADOS NA GUÍA DOCENTE.

*Observacións de avaliación:
- MANTEÑENSE AS PORCENTAXES ESIXIDAS PARA CADA METODOLXÍA.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía.
- NON SE MOFIFICA A BIBLIOGRAFÍA, dado que o alumnado ten acceso á bibliografía, videos e webgrafía básicas para a realización dos traballos, a través das plataformas MOODLE, TEAMS ou STREAM.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Aptitude para aplicar os procedementos gráficos á representación de espazos e obxectos (T)
A2 Aptitude para concibir e representar os atributos visuais dos obxectos e dominar a proporción e as técnicas do debuxo, incluídas as informáticas. (T)
A3 Coñecemento axeitado e aplicado á arquitectura e ao urbanismo dos sistemas de representación espacial.
A4 Coñecemento axeitado e aplicado á arquitectura e ao urbanismo da análise e teoría da forma e as leis da percepción visual.
A5 Coñecemento axeitado e aplicado á arquitectura e ao urbanismo da xeometría métrica e proxectiva.
A6 Coñecemento axeitado e aplicado á arquitectura e ao urbanismo das técnicas de levantamento gráfico en todas as súas fases, dende o debuxo de apuntes á restitución científica.
A10 Coñecemento axeitado e aplicado á arquitectura e ao urbanismo das bases de topografía, hipsometría e cartografía e as técnicas de modificación do terreo.
A63 Elaboración, presentación e defensa ante un Tribunal Universitario dun traballo académico orixinal realizado individualmente relacionado con calquera das disciplinas cursadas.
B1 Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adoita atoparse a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado coma non especializado
B5 Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B12 Comprender as relacións entre as persoas e os edificios e entre estes e o seu entorno, así como a necesidade de relacionar os edificios e os espazos situados entre eles en función das necesidades e da escala humana
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para o aprendizaxe ao longo da súa vida
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia do aprendizaxe ao longo da vida
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Aportar rigor geométrico a la representación y análisis del espacio arquitectónico, sin olvidar que el proceso creativo del/la arquitecto/a se basa fundamentalmente en su capacidad racional de percepción del espacio. A1
A2
A3
A4
A5
A63
B1
B12
C4
C5
C6
C7
Potenciar el desarrollo de la capacidad de imaginación y lectura espacial. Estimular la aprehensión espacial, es decir "ver en el espacio". Favorecer la interacción gráfica entre lo imaginado y lo representado en el plano. A1
A2
A3
A4
A5
B2
B4
B5
B12
C1
C2
C7
Estudiar los principales cuerpos y superficies de aplicación arquitectónica, a través de su análisis y representación gráfica en los sistemas diédrico y axonométrico. A1
A2
A3
A4
A5
B4
B5
C7
C8
Conocer las nociones básicas de topografía y saber aplicarlas a la representación y actuación sobre los terrenos A1
A5
A6
A10
B2
B4
B5
C7
C8
Conocer y saber aplicar los elementos básicos de teoría de claroscuro. A1
A2
A3
A4
A5
B1
B2
B4
B5
C7
Completar la formación del alumno en la representación de la arquitectura mediante la utilización de programas informáticos de base CAD 3D como herramienta para la comprensión, generación y transformación de las diversos superficies de aplicación arquitectónica A1
A2
A3
A4
A5
B4
B5
B12
C3
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
Concepto de superficie Concepto e clasificación de superficies
Contorno aparente
Superficies poliedrales Superficies poliedrales elementales
Poliedros regulares
Poliedros semirregulares
Aplicacións arquitectónicas das superficies poliedrales Plegaduras
Sistemas plegables
Estructuras reticuladas planas
Estructuras reticuladas espaciaies. Cúpulas xeodésicas
Superficies curvas: cuádricas elementais Concepto xeral. Puntos sobre a superficie
Superficies cilíndricas. Desarrollo xeométrico
Superficies cónicas. Desarrollo xeométrico
Intersecciones. Bóvedas e lunetos
Superficies curvas: cuádricas elípticas, aplicacións arquitectónicas Cuádricas elípticas de revolución
Cuádricas elípticas escalenas
Interseccións. Bóvedas vaídas
Outras superficies curvas de aplicación arquitectónica Superficies tóricas. Bóvedas tóricas
Superficies de traslación. Bóvedas por aristas
Superficies regradas alabeadas Concepto e clasificación
Cuádricas regradas. Hiperboloide regrado. Paraboloide hiperbólico
Conoides
Cilindroides. Capialzados
Superficies topográficas Xeneralidades
Interseccións con planos e superficies cónicas
Explancions. Taludes de desmonte e terraplén
Trazado de alineacions
Ampliación de teoría de sombras Sombras sobre superficies curvas. Sombras autoarroxadas
Elementos de teoría de claroscuro

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A4 A5 B12 C6 C7 15 9 24
Obradoiro A1 A2 A3 A4 A5 A6 A10 B1 B5 C7 45 9 54
Traballos tutelados A1 A2 A3 A4 A5 A63 B2 B4 B5 B12 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 0 30 30
Proba obxectiva A1 A2 B1 B2 6 26 32
 
Atención personalizada 10 0 10
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral dos contidos teóricos especificados utilizando en cada unha delas debuxos explicativos na lousa e/ou proxeccións sobre pantalla. A lección maxistral ten por obxecto achegar os conceptos básicos para proporcionar as ferramentas necesarias coas que o alumno poida desenvolver os coñecementos da Xeometría da Forma Arquitectónica.
A súa exposición exponse desde unha perspectiva na que a arquitectura se atopa sempre presente.
Obradoiro Desenvólvese coa finalidade de que o alumnado participe activamente no proceso de aprendizaxe, enfrontándose á necesidade de valorar, responder e experimentar os coñecementos expostos nas sesións maxistrais a través de prácticas gráficas.
Elíxense para a realización destas prácticas exemplos arquitectónicos reais ou elementos que se consideren axeitados. A formalización dos devanditos proxectos búscase adecuada ao nivel do curso no que se atopa o alumnado e contribúe a familiarizarse co feito arquitectónico.
Traballos tutelados Este tipo de traballos exponse para promover a aprendizaxe autónoma do estudante, baixo a supervisión do/a profesor/a titor/a. A temática do traballo será en correspondencia cos conceptos teóricos expostos nas sesións maxistrais. O seu desenvolvemento poderase expor de forma individual ou en grupos.
Incluese nesta metodoloxía o emprego das ferramentas informaticas para a formalización e presentación final dos traballos.
O seguimento realizarase nas horas de tutorias previstas para tal efecto.
Proba obxectiva Defínese como "proba obxectiva" ás prácticas especiais que se expoñen ao longo do curso e que serven para comprobar o nivel alcanzado no proceso de aprendizaxe do alumno.
O desenvolvemento e carácter das devanditas probas será definido por cada profesor/a responsable do grupo.

Atención personalizada
Metodoloxías
Obradoiro
Traballos tutelados
Descrición
A materia concíbese fundamentalmente como experimental-práctica xa que o proceso de aprendizaxe do alumno baséase na realización de prácticas gráficas nas que participa activamente, nunha relación continua co profesorado.
Esta atención personalizada será individual ou en pequenos grupos e estará relacionada coas prácticas e o traballo do curso.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Obradoiro A1 A2 A3 A4 A5 A6 A10 B1 B5 C7 A avaliación das prácticas feitas nas aulas, será ao longo do cuatrimestre. Nesta avaliación verase o traballo feito polo alumnado e os coñecementos adquiridos.
Debido ao carácter fundamentalmente práctico da materia, requirese unha porcentaxe do 90% de prácticas entregadas en data, atendendo ao calendario académico.
No caso de non poder asistir de maneira xustificada, o alumnado poderá entregar o traballo na semana seguinte, sendo a súa valoración o 50% da nota.

A porcentaxe sobre da nota final será do 30%.

30
Traballos tutelados A1 A2 A3 A4 A5 A63 B2 B4 B5 B12 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 O traballo tutelado será avaliado seguindo o criterio de idoneidade do mesmo atendendo aos enfoques de análise, reflexión e presentación final.
A realización do traballo tutelado precisa do seguimento por parte do profesorado, motivo polo que serán precisas un mínimo de catro (4) revisións ao longo do seu desenvolvemento.

A porcentaxe da nota final será do 15%.
15
Proba obxectiva A1 A2 B1 B2 Realizaranse dúas prácticas especiais ao longo do cuadrimestre.
Con estas prácticas avaliarase a transferencia dos coñecementos adquiridos polo estudantado nas diferentes partes da materia.

A porcentaxe da nota final será do 55%.

Para a aplicación desta porcentaxe será necesaria unha nota media de 5 puntos, entre as dúas prácticas especiais. Será preciso un mínimo de 4,5 puntos en unha das probas para facer a media.



55
 
Observacións avaliación

NOTA:

A AVALIACIÓN É CONTINUA AO LONGO DO CUATRIMESTRE, A ASIGNATURA APRÓBASE POR CURSO, SEMPRE QUE SE TEÑAN SUPERADAS AS PARTES QUE FORMAN A CUALIFICACIÓN FINAL = [Prácticas clase 30%+Traballo tutelado 15%+Prácticas especiais 55%]

PARA OPTAR A UNHA SEGUNDA OPORTUNIDADE, O ALUMNADO DEBERÁ CUMPRIR OS CRITERIOS DE ENTREGAS E ASISTENCIA DA PRIMEIRA OPORTUNIDADE DURANTE O CURSO. QUEDANDO EXCLUIDOS OS ALUMNOS QUE NO CUMPRAN ESAS CONDICIONS e que por tanto non teñan seguido o cuatrimestre.



Fontes de información
Bibliografía básica FRANCO TABOADA, J.A. (2011). Geometría Descriptiva para la Representación Arquitectónica. Vol. 1. Fundamentos. A Coruña:Andavira
FRANCO TABOADA, J.A. (2012). Geometría Descriptiva para la Representación Arquitectónica. Vol. 2. Geometría de la Forma Arquitectónica. A Coruña:Andavira
COSTA BUJAN, Pablo (2018). Geometrías Básicas y formas arquitectónicas. Representaciones y Modelos. A Coruña;Andavira

Material audiovisual elaborado por el profesor Pablo Costa Buján:

La mediateca de Sendai del arquitecto Toyo Ito. Análisis de las formas estructurales soporte, http://hdl.handle.net/2183/11785
Aplicaciones arquitectónicas de las superficies cilíndricas, http://hdl.handle.net/2183/12507
Superficies cónicas: Aplicación a la arquitectura y del diseño, http://hdl.handle.net/2183/12666
Argumentos gráficos en la construcción conceptual de las cúpulas geodésicas, afinidades y aplicaciones arquitectónicas, http://hdl.handle.net/2183/13791
Alineaciones y explanaciones de superficies topográficas, http://hdl.handle.net/2183/13802 e.net/2183/13791
Los paraboloides hiperbólicos y la obra del arquitecto Félix Candela, http://hdl.handle.net/2183/11781





Bibliografía complementaria FORSETH, K (1981). Gráficos para arquitectos. Barcelona:Gustavo Gili
ENGEL (2001). Sistemas de estructuras. Barcelona:Gustavo Gili


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Xeometría Descritiva/630G02003
Debuxo de Arquitectura/630G02002

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Análise de Formas Arquitectónicas/630G02007

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías