Datos Identificativos 2018/19
Asignatura (*) Urbanística 1 Código 630G02018
Titulación
Grao en Estudos de Arquitectura
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
Grado 2º cuatrimestre
Segundo Obligatoria 6
Idioma
Gallego
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Proxectos Arquitectónicos, Urbanismo e Composición
Coordinador/a
Martinez Suarez, Jose Luis
Correo electrónico
j.l.martinez@udc.es
Profesorado
Beltran Pedreira, Jose Ricardo
Diaz Revilla, Alfonso
García Fontán, Cristina
Lopez Gonzalez, Candido
Martinez Suarez, Jose Luis
Vazquez Mosquera, Jose Manuel
Correo electrónico
ricardo.beltran@udc.es
a.diaz.revilla@udc.es
cristina.garcia.fontan@udc.es
candido.lopez@udc.es
j.l.martinez@udc.es
jose.vmosquera@udc.es
Web
Descripción general Ofrecer un corpus de coñecementos de teoría e historia dos trazados urbanos e de útiles metodolóxicos de analise que permitan aos estudantes percibir o Proxecto Arquitectónico e o Proxecto Urbano como parte dun contexto mais amplo, desarrollando un posicionamento critico ante a cidade contemporánea.
Definir a especificidade da cidade europea e comprender o porqué da súa existencia como un sistema de conceptos, signos, formas

Competencias del título
Código Competencias del título
A34 Capacidad para la concepción, la práctica y desarrollo de proyectos básicos y de ejecución, croquis y anteproyectos. (T)
A42 Aptitud para catalogar el patrimonio edificado y urbano y planificar su protección. (T)
A46 Capacidad para aplicar normas y ordenanzas urbanísticas.
A50 Conocimiento adecuado de los métodos de estudio de los procesos de simbolización, las funciones prácticas y la ergonomía.
A51 Conocimiento adecuado de los métodos de estudio de las necesidades sociales, la calidad de vida, la habitabilidad y los programas básicos de vivienda.
A53 Conocimiento adecuado de las tradiciones arquitectónicas, urbanísticas y paisajísticas de la cultura occidental, así como de sus fundamentos técnicos, climáticos, económicos, sociales e ideológicos.
A56 Conocimiento adecuado de las bases de la arquitectura vernácula.
A57 Conocimiento adecuado de la sociología, teoría, economía e historia urbanas.
A63 Elaboración, presentación y defensa ante un Tribunal Universitario de un trabajo académico original realizado individualmente relacionado con cualquiera de las disciplinas cursadas.
B1 Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
B6 Conocer la historia y las teorías de la arquitectura, así como las artes, tecnologías y ciencias humanas relacionadas con esta
B8 Conocer el urbanismo y las técnicas aplicadas en el proceso de planificación
B12 Comprender las relaciones entre las personas y los edificios y entre éstos y su entorno, así como la necesidad de relacionar los edificios y los espacios situados entre ellos en función de las necesidades y de la escala humana
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida
C4 Desenvolverse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realizad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común
C5 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedores
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultura de la sociedad

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias del título
A34
A42
A46
A50
A51
A53
A56
A57
A63
B1
B6
B8
B12
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contenidos
Tema Subtema
TEORÍAS E HISTORIA DOS TRAZADOS URBANOS TEORÍA URBANISTICA MEDIEVAL
01._A CIDADE MEDIEVAL. A CIDADE PECHADA.

TEORIA RENACENTISTA DA CIDADE
02._A CIDADE COMO PROXECTO DE ARQUITECTURA
03._A CIDADE BARROCA. DO EMBELLISMENT PARCIAL AO EMBELLISMENT TOTAL

REVOLUCIÓN INDUSTRIAL E CIDADE
04._MODELOS DE ORGANIZACIÓN ESPACIAL ANTIURBANA
05._A DIALÉCTICA REFORMA URBANA / EXTENSION URBANA

TEORÍA URBANÍSTICA MODERNA
Análise Científica dos problemas urbanos
06._A URBANISTICA COMO CIENCIA: CERDÁ. TEORÍA GENERAL DE LA URBANIZACIÓN
07._O PLANO REGULADOR E ZONING
As grandes propostas para a cidade contemporánea
08._CIDADE XARDIN
09._CIDADE LINEAL
10._CIDADE INDUSTRIAL
As teorías sobre a gran cidade
11._GROSSTADT-METROPOLIS
12._LE CORBUSIER. HILBERSEIMER. WRIGHT
13._CIAM: A CIDADE FUNCIONAL
A construcción da cidade contemporánea. O Urbanismo coa cidade
14._A URBANÍSTICA CONTEMPORÁNEA
ELEMENTOS DE ANALISE URBANO A._O LUGAR

B._OS TRAZADOS

C._OS TECIDOS

D._COMPOÑENTES:
1.A PARCELA
2.A ILLA
3.AS RÚAS E A PLAZA
4.ESPACIOS LIBRES E ZONAS VERDES: PARQUES, XARDÍNS, ...
5.O TIPO EDIFICATORIO
6.OS EQUIPAMENTOS
PRÁCTICAS ANALISIS URBAN O TEMA CENTRAL DO CURSO É O ANÁLISIS E ESTUDO DOS TECIDOS URBÁNS PROTOTÍPICOS DA CIDADE EUROPEA

CONTEXTOS DOS TRABALLOS:
1. CIDADE HISTORICA:
- CIDADE DE ORIXE MEDIEVAL: CIDADE E ARRABÁIS.
- EXTENSIONS URBANAS: ENSANCHES
2. CIDADE CONTEMPORÁNEA:
- PLANS DE ALINEACIÓNS. PLANS XERÁIS
- POLÍGONOS
- ESCALA TERRITORIAL DO URBANO

Planificación
Metodologías / pruebas Competéncias Horas presenciales Horas no presenciales / trabajo autónomo Horas totales
Portafolio del alumno A50 A51 B12 C1 C4 1 2.5 3.5
Taller A34 A42 A46 A53 B1 B8 C3 C6 C7 30 48 78
Prueba mixta A34 A42 A50 A51 A53 A63 4 0 4
Sesión magistral A51 A53 A57 B6 C8 15 22.5 37.5
Taller A34 A42 A50 A56 C5 10 15 25
 
Atención personalizada 2 0 2
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Portafolio del alumno Revisaranse os portafolios dos alumnos que terán que elaborar durante todo o curso académico: O PORTFOLIO é un documento imprescindible de aproximacion do alumno, tanto a través das técnicas de representacion gráfica (dibuxo, fotografía, collage...) como da reflexion teórica, á lectura da cidade nos diferentes ámbitos espaciáis prototípicos estudiados.
No portfolio o dibuxo reproducirá a mirada do alumno a través da consciencia das diferentes escalas de aproximación e identificación do específicamente urbanístico, facendo fincapé nas RELACIÓNS sobre as que opera consciente ou inconscientemente o PROXECTO URBANÍSTICO ou o propio PROXECTO ARQUITECTÓNICO, enriquecendo ou empobrecendo o ámbito de actuación.
Taller A ANALISE URBANA: TEORÍA E MÉTODOS

PRACTICA I
Análise Urban 1: A Cidade de Orixe Medieval
_As Extensiós Urbanas I
_Intensivas: Ensanches
_Extensivas: Barriadas xardin

PRACTICA II
Analise Urban 2:Extensión Urbanas II
_Planes Xerais como planes de Extension
_Planes Xerais como planes de Zonificación:Os Poligonos
_Desregulación do planeamento e a escala territorial do urbano

*PLANO DE SINTESE.
Prueba mixta Exame final da materia
Sesión magistral Sesións teóricas
Taller As asignaturas P4, AA2 e U1 coordinarán os seus desarrollos no "espacial e temporal" durante o segundo cuatrimestre en torno da CUESTION da VIVENDA, e decir da cuestion da RESIDENCIA, en ámbitos susceptibles de ser incorporados aos temarios respectivos co obxecto de que o ALUMNO estableza unha REFLEXION INTEGRAL sobre a Cuestion da Vivenda de cara a redaccion do PROXECTO ARQUITECTONICO incorporando desde o primeiro momento as variables (mais aló do DESENVOLVEMENTO DO PROGRAMA estricto) derivadas da ANALISE URBANA nas diferentes ESCALAS.

ANALISE URBANA - ANALISE ARQUITECTONICA - PROXECTO.

Plantexanse como unha UNIDADE DE DOCENCIA que teña NO TEMA VIVENDA, (que en términos urbanísticos diríamos A RESIDENCIA OU USO RESIDENCIAL) COMO EIXO VERTEBRADOR e NAS HORAS SEMANAIS DO OBRADOIRO-TALLER (3 horas) O TEMPO DA COMPLEMENTARIADE CRITICA DOS DIFERENTES PUNTOS DE VISTA QUE CONFLUEN NO PROXECTO DESDE A ANALISE ESPECIFICAMENTE ARQUITECTONICA ATA A ANALISE URBANISTICA.

Atención personalizada
Metodologías
Taller
Portafolio del alumno
Taller
Descripción
Os profesores de prácticas realizarán un seguimento persoalizado dos traballos dos alumnos. As prácticas dos Obradoiros se realizarán como máximo en grupos de 3 persoas.

Evaluación
Metodologías Competéncias Descripción Calificación
Taller A34 A42 A50 A56 C5 Valorarase a capacidade de análise, diagnose e proposta por parte do alumno dende un punto de vista urbanístico no tratamento do proxecto común 10
Portafolio del alumno A50 A51 B12 C1 C4 Descrición grafica e escrita con dibuxos de perspectiva, plantas e seccións dos tecidos prototípicos da cidade europea reflexo das percepcións do alumno 10
Taller A34 A42 A46 A53 B1 B8 C3 C6 C7 CRITERIOS DE AVALIACIÓN

A._TRATAMENTO XERAL DOS CONTIDOS DO TEMA.
O alumno deberá facer mención explicita ao:

1. ANALISE TERRITORIAL
1.1 A Relación da Cidade e o Territorio
-A Forma do Territorio
-As Infraestructuras
-Os Asentamentos de población

2.ANALISE URBAN. FORMAS DE CRECIMENTO URBAN
2.1 A Cidade de orixe Medieval
-A "Cidade"
-Os Arrabáis
2.2 Extensión Urbanas:Os Ensanches
-Ensanches Extensivos e Intensivos
-Os Plans de Ensanche:
a-Memoria
b-Planos(aliñacións e rasantes)
c-Ordenanza
d-Ordenanza de ensanche
2.3 Os Poligonos
-Tipos: residencial, industrial, comercial, etc.
-O Planeamento Parcial
-As Ordenanzas de Volumen
2.4 A escala territorial do urbano

B._ESTRUCTURA: ARTELLAMENTO, EXPRESIÓS E ORGANIZACIÓS DOS CONCEPTOS.
O alumno deberá explicitar a especificidade de cada unha das etapas ou cortes realizados a partir da descripción dos elementos e das relacións entre elementos en cada escala de traballo (territorial, urbana, de barrio, de rúa) mediante a utilización de técnicas propias de cada fase de analise.
30
Prueba mixta A34 A42 A50 A51 A53 A63 Proba composta de contidos teóricos e contidos prácticos.
Os contidos teóricos da materia serán os impartidos nas sesións maxistrais e tamén na información que se atopa colgada na plataforma moodle.
SERÁ OBLIGATORIO PARA SUPERAR A MATERIA TER APROBADA ESTA PROBA MIXTA INDIVIDUAL
40
Sesión magistral A51 A53 A57 B6 C8 Será necesaria a asistencia a un 80% das clases nas que se poderán realizar exercicios de entrega rápida 10
 
Observaciones evaluación

*A entrega de todas-las prácticas dos Obradoiros será
obligatoria para presentarse tanto á primeira como á segunda oportunidade



*A asistencia as sesions dos Obradoiros
fixase no 80% como mínimo


Fuentes de información
Básica L. Benevolo (). Diseño de la Ciudad 1, 2, 3, 4 e 5. Gustavo Gili
A. E. J. Morris (1994). Historia de la Forma Urbana. Gustavo Gili
B. Gravagnuolo (1998). Historia del urbanismo en Europa. 1750-1960. Akal
G. Cannigia- G.L. Maffei (). Tipologia de la Edificación. Estructura del Espacio Antrópico. Celeste ediciones

- LUB: Laboratorio de Urbanismo ETSA Barcelona. Formas de Crecimiento Urbano. Barcelona: UPC.

Complementária


Recomendaciones
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
Proyectos 3/630G02011
Análisis Arquitectónico 2/630G02017

Asignaturas que continúan el temario
Urbanística 2/630G02024

Otros comentarios


(*) La Guía Docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la UDC. Este documento es público y no se puede modificar, salvo cosas excepcionales bajo la revisión del órgano competente de acuerdo a la normativa vigente que establece el proceso de elaboración de guías