Identifying Data 2020/21
Subject (*) Structures 3 Code 630G02028
Study programme
Grao en Estudos de Arquitectura
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Third Obligatory 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Construcións e Estruturas Arquitectónicas, Civís e Aeronáuticas
Coordinador
Estévez Cimadevila, Francisco Javier
E-mail
javier.estevezc@udc.es
Lecturers
Barreiro Roca, José Carlos
Dominguez Diez, Eloy Rafael
Estévez Cimadevila, Francisco Javier
Martín Gutiérrez, Emilio
Otero Chans, M. Dolores
E-mail
jose.barreiro@udc.es
eloy.dominguez@udc.es
javier.estevezc@udc.es
emilio.martin@udc.es
dolores.otero.chans@udc.es
Web http://moodle.udc.es - dea.home.blog
General description Concepción, deseño e dimensionado de estruturas de aceiro para edificación
Contingency plan Deseñáronse dous plans de continxencia.

ESCENARIO1
Exponse un primeiro escenario no que debido á capacidade das aulas ou outro tipo de razóns non sexa factible a docencia presencial das clases expositivas (sesións maxistrais), en tanto a docencia interactiva e de taller, ao ser grupos de menor número de alumnos poida seguir impartíndose de forma presencial.
Nesta situación o único cambio previsto afecta á metodoloxía docente empregada nas sesións maxistrais que se realizarán en formato en liña coa axuda da plataforma Teams incluída en Office365.
Non hai cambios nos contidos da materia, nin nos mecanismos de atención personalizada ao alumno, nin nos criterios de avaliación.

ESCENARIO 2
Exponse un segundo escenario no que #ante un posible confinamento non sexa factible ningún tipo de docencia presencial. En tal caso, os cambios previstos son os seguintes:

1. Modificacións nos contidos
Non se realizan cambios

2. Metodoloxías
* Metodoloxías docentes que se manteñen
Ningunha
* Metodoloxías docentes que se modifican
Sesión maxistral, solución de problemas, taller, esquemas, proba mixta.
A imposibilidade de continuar utilizando ambas as metodoloxías en formato presencial obriga a adoptar estratexias alternativas que faciliten as aprendizaxes con independencia das posibles continxencias relativas ao equipamento e conexión do alumnado. Por iso, óptase por facilitar a través da plataforma Moodle a documentación necesaria para continuar avanzando no programa formativo, e o resto das tarefas efectúanse coa axuda da plataforma Teams incluída en Office365.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Moodle, foro virtual.
O foro permanece aberto durante todo o período lectivo, respondendo o profesorado ás posibles consultas tanto durante as sesións virtuais como durante o horario oficial de titorías.
Teams, reunións virtuais e canles.
Mantéñense abertos as canles de comunicación (xeral e por grupos) para que o alumno poida elevar consultas.

4. Modificacións na avaliación
Probas mixtas. Peso na cualificación 70%
A desenvolver en liña mediante Forms ou algunha outra ferramenta institucional que facilite a achega electrónica de respostas, imaxes ou outros tipo de documentos que permitan valorar o nivel competencial adquirido polo alumno na materia.
Taller. Peso na cualificación 30%. Desenvolvemento do proxecto de estrutura metálica correspondente ao exercicio proyectual desenvolvido no marco do taller interdisciplinar do sexto cuadrimestre.

* Observacións de avaliación:
Mantéñense os criterios de avaliación indicados.
Os alumnos que por causas xustificadas relativas ao equipamento informático ou de conexión, debidamente acreditadas, non puidesen realizar os exames correspondentes ás probas mixtas en liña, terán dereito á realización das devanditas probas mixtas de forma oral, sendo requisito imprescindible solicitalo mediante correo electrónico o mesmo día do exame, tras o que serán oportunamente convocados para a súa realización.

5. Modificacións dá bibliografía ou webgrafía
Non se realizan cambios.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A12 Ability to conceive, calculate, design, integrate in buildings and urban units and execute building structures (T)
A17 Ability to apply technical and construction standards and regulations
A18 Ability to maintain building structures, foundations and civil works
A63 Development, presentation and public review before a university jury of an original academic work individually elaborated and linked to any of the subjects previously studied
B1 Students have demonstrated knowledge and understanding in a field of study that is based on the general secondary education, and is usually at a level which, although it is supported by advanced textbooks, includes some aspects that imply knowledge of the forefront of their field of study
B2 Students can apply their knowledge to their work or vocation in a professional way and have competences that can be displayed by means of elaborating and sustaining arguments and solving problems in their field of study
B3 Students have the ability to gather and interpret relevant data (usually within their field of study) to inform judgements that include reflection on relevant social, scientific or ethical issues
B4 Students can communicate information, ideas, problems and solutions to both specialist and non-specialist public
B5 Students have developed those learning skills necessary to undertake further studies with a high level of autonomy
B6 Knowing the history and theories of architecture and the arts, technologies and human sciences related to architecture
B9 Understanding the problems of the structural design, construction and engineering associated with building design and technical solutions
B11 "Knowing the industries, organizations, regulations and procedures involved in translating design concepts into buildings and integrating plans into planning "
B12 Understanding the relationship between people and buildings and between these and their environment, and the need to relate buildings and the spaces between them according to the needs and human scale
C1 Adequate oral and written expression in the official languages.
C3 Using ICT in working contexts and lifelong learning.
C4 Exercising an open, educated, critical, committed, democratic and caring citizenship, being able to analyse facts, diagnose problems, formulate and implement solutions based on knowledge and solutions for the common good
C5 Understanding the importance of entrepreneurial culture and the useful means for enterprising people.
C6 Critically evaluate the knowledge, technology and information available to solve the problems they must face
C7 Assuming as professionals and citizens the importance of learning throughout life
C8 Valuing the importance of research, innovation and technological development for the socioeconomic and cultural progress of society.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Habilidades relacionadas con la modelización y el análisis de sistemas estructurales, incluyendo la idealización de vínculos, uniones, materiales y acciones. A12
A17
A18
B2
B3
B4
B5
B11
B12
Capacidades vinculadas con la concepción y el desarrollo técnico de proyectos de estructuras metálicas en el ámbito de la edificación. A12
A17
A18
A63
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B9
B11
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Determinar la configuración geométrica asociada a los distintos elementos constitutivos de una estructura de edificación resuelta con piezas de acero, con objeto de que puedan satisfacer las necesarias condiciones de estado límite A12
A17
A18
B3
B5
B9
C1
C3
C6
C7
C8
Proyectar uniones y detalles constructivos en el ámbito de las estructuras metálicas de edificación A12
A17
A18
B3
B5
B9
C1
C3
C6
C7
C8
Familiarizarse con la consulta, interpretación y aplicación de la normativa vigente en el ámbito de las estructuras metálicas de edificación. A12
A17
A18
B3
B9
C3
C6
C8
Iniciarse en la utilización de aplicaciones informáticas de análisis estructural, y de herramientas básicas ligadas a la implementación de las tecnologías de la información y de las comunicaciones. A17
A18
C3
C6
C7
C8
Fomentar el desarrollo de las capacidades y actitudes de carácter autónomo (tendencia al aprendizaje continuo, habilidad para resolver problemas de forma efectiva, capacidades de análisis y síntesis, organización y planificación personal, gestión productiva de la información) o colaborativo (comunicación efectiva, comportamiento fundamentado en responsabilidades compartidas). B1
B2
B3
B4
B5
B6
B9
B11
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contents
Topic Sub-topic
DESEÑO DE ESTRUTURAS DE ACEIRO .
Introdución. A estrutura na Arquitectura. .
Proxecto de estruturas lixeiras de cuberta. .
Proxecto de estruturas porticadas de edificación. .
Forxados e escaleiras. .
Vigas de alma chea e vigas alveoladas. .
Vigas trianguladas e vigas Vierendeel. .
Soportes e placas base. .
Tipoloxías de unións. .
DIMENSIONADO DE ESTRUTURAS DE ACEIRO .
Bases de cálculo e análise estrutural. .
Resistencia das seccións. .
Dimensionado de pezas comprimidas. .
Dimensionado de placas base. .
Dimensionado de vigas de alma chea. .
Dimensionado de vigas de alma alixeirada. .

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A12 A17 A18 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B11 B12 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 30 25 55
Problem solving A12 A17 A18 A63 B3 B5 B9 C1 C3 C6 C7 C8 13 36 49
Workshop A12 A17 A18 A63 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B11 C1 C3 C6 C7 C8 12 27 39
Diagramming B3 B9 0 2 2
Mixed objective/subjective test A12 A17 A18 B2 B9 B11 C1 C6 4 0 4
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Unha fracción relevante da actividade presencial sérvese do método expositivo, cuxa responsabilidade recae fundamentalmente sobre o profesorado, xa sexa de forma oral ou co complemento de medios audiovisuais. Con todo, e con independencia do anterior, durante as devanditas sesións perséguese alcanzar unha certa cota de participación por parte do alumnado, potenciando a súa implicación, fomentando a retroalimentación do proceso (e por tanto o carácter bidireccional da comunicación), e dinamizando os mecanismos de aprendizaxe mediante técnicas de interacción.
Problem solving Realizaranse probas de carácter práctico, deseñadas a partir dos contidos traballados previamente, e que deben ser resoltas nun tempo limitado. O carácter progresivo de tales probas obedece a criterios de formación continua, de forma que as conclusións de cada fase poidan servir para reconducir os procesos de ensino e aprendizaxe convenientemente, adecuándoos ás particularidades do grupo a fin de alcanzar as pretendidas competencias.
Workshop A materia participa no Taller de sexto cuadrimestre, onde se integran igualmente Proxectos 5, Construción 4 e Urbanística 3. O taller enténdese como un espazo de traballo e intercambio concibido para facilitar a confluencia dos contidos das diferentes materias en torno ao proxecto arquitectónico, e por tanto baséase na integración multidisciplinar sobre a resolución de casos prácticos.
Diagramming Na resolución de problemas e probas mixtas preténdese utilizar como apoyatura un documento sinóptico que o alumno confeccionará ao longo do curso. Téntase reforzar así a aprendizaxe significativa mediante a síntese estruturada dos principais contidos da materia. A elaboración enténdese progresiva, ordenando de forma continuada conceptos e expresións, esquematizando procesos de análises, e incidindo na dedución de posibles relacións entre os sucesivos temas do programa.
Mixed objective/subjective test Expóñense probas escritas como ferramenta de avaliación diagnóstica e formativa. O deseño axústase en cada enunciado ao perfil de coñecementos e capacidades que se pretende valorar, incidindo na comprensión dos contidos teóricos e nas destrezas asociadas á análise e resolución de casos prácticos.

Personalized attention
Methodologies
Problem solving
Workshop
Description
Unha metodoloxía orientada cara á aprendizaxe require a consideración das singularidades que distancian a uns alumnos doutros dentro dun mesmo grupo, en termos de formación previa, posibles carencias, actitudes e aptitudes, expectativas e motivacións. Dado o carácter progresivo da materia, é aconsellable liquidar todas as posibles dúbidas a medida en que van xurdindo, o máis axiña posible e facendo uso das correspondentes titorías. Esta cuestión intensifícase, se cabe, no desenvolvemento dos proxectos propostos a nivel de taller, cuxa metodoloxía só adquire sentido se se produce un contacto regular e xornal co profesorado a fin de optimizar e no seu caso reconducir as actividades en curso.urso.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Workshop A12 A17 A18 A63 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B11 C1 C3 C6 C7 C8 Valoraranse os resultados obtidos no taller teniendo en cuenta o seu seguimento por parte do alumno, a complexidade da solución estrutural, a súa adecuación á proposta arquitectónica, así como o seu desenvolvemento tanto a nivel de cálculo como gráfico. 30
Mixed objective/subjective test A12 A17 A18 B2 B9 B11 C1 C6 Ditas probas contemplarán a resolución de exercicios teórico-prácticos e o desenvolvemento de determinados aspectos vinculados ao proxecto de estruturas de edificación. 70
 
Assessment comments
A avaliación, como sistema de recollida de información orientada á emisión de xuízos de valor (e no seu caso de mérito) sobre o proceso de aprendizaxe, require un desenvolvemento continuo cunha constante implicación do alumno. Con esta premisa, a asistencia e participación do alumno enténdense fundamentais, de forma que unha ausencia inxustificada e reiterativa pode repercutir desfavorablemente na cualificación obtida por curso, en similar proporción que unha carencia de participación ou unha actitude negativa. Nos criterios de corrección recóllense non só a exactitude dos resultados, senón tamén a claridade da presentación, a estruturación da análise efectuada, a utilización de unidades, a correcta aplicación dos criterios normativos, e a terminoloxía empregada, así como a resolución, detalle e calidade gráfica da representación da estrutura, en xeral, e dos diferentes elementos que a compoñen, en particular.

O sistema de avaliación continua (1ª oportunidade) configúrase con:
· Unha proba mixta (exame teórico-práctico) que corresponde aos contidos da primeira parte da materia (A. Deseño de estruturas de aceiro). Esta proba realizarase durante o desenvolvemento do curso na data que oportunamente se estableza.
· Unha proba mixta (exame teórico-práctico) que corresponde aos contidos da segunda parte da materia ( B. Dimensionado de estruturas de aceiro). Esta proba realizarase na data establecida pola ETSAC para o exame de primeira oportunidade.
· A práctica de taller.

Para poder superar a materia por curso (1ª oportunidade) hai que satisfacer as seguintes esixencias:
. Unha asistencia mínima do 80% tanto ás clases expositivas como interactivas e de taller.
. Obter unha cualificación mínima en de 3 sobre 10 en cada unha das dúas probas mixtas.
. Obter unha cualificación mínima no taller de 3 sobre 10 e realizar as entregas parciais establecidas para o efecto.
. Obter unha cualificación final por curso de 5 sobre 10. Na cualificación final a primeira proba mixta representa o 30%, a segunda proba mixta o 40% e a nota de taller o 30%.

No caso de que se incumpra algún delos anteriores requisitos a cualificación do alumno en primeira oportunidade será de Non presentado.

Os alumnos que non superasen a materia por curso (1ª oportunidade) poderán presentarse para a súa avaliación na segunda oportunidade (xullo).

A proba correspondente á 2ª oportunidade constará dunha primeira parte teórica que computará o 30% na cualificación final, unha segunda parte de resolución de exercicios prácticos, que computará un 40%, e unha terceira parte práctica de resolución dunha estrutura, que computará o 30% restante. Na data que para o efecto se estableza, os alumnos que seguisen o curso poderán prescindir da terceira parte do exame (resolución dunha estrutura) sempre que alcanzasen a cualificación mínima de 3 sobre 10 no taller, adoptando en tal caso a cualificación obtida.

Para a superación da materia na segunda oportunidade aplicaranse idénticas esixencias de cualificación mínima de cada unha das partes da proba indicadas para a 1ª oportunidade.

Aos alumnos que teñan superada a materia de Proxectos 5 para poder aprobar Estruturas 3 por curso (1ª oportunidade) aplicaránselles as mesmas condicións descritas anteriormente.

Aos alumnos que acrediten matrícula parcial aplicaráselles idénticas condicións ás descritas para o resto dos alumnos coa única excepción de que non se lles esixirá asistencia mínima á docencia expositiva.

Atendendo ao artigo 14 das NORMAS DE AVALIACIÓN, REVISIÓN E RECLAMACIÓN DÁS CUALIFICACIÓNS DÚAS ESTUDOS DE GRAO E MESTRADO UNIVERSITARIO da UDC, se se detectase a comisión de fraude nas probas de avaliación o alumno suspenderá a convocatoria da materia (ambas as oportunidades) coa cualificación de 0.


Sources of information
Basic

Complementary

SEGUIMIENTO DE LA MATERIA

Estructuras de acero. Proyecto y representación
Estévez, J. et al
Reprografía Noroeste
2017

Estructuras de acero. Ejercicios y taller de estructura
Estévez, J. et al
Reprografía Noroeste
2017

NORMATIVA

Código Técnico de la Edificación. Documento Básico SE-A
Seguridad estructural. Acero
2008
https://www.codigotecnico.org/index.php/menu-seguridad-estructural.html

DISEÑO ESTRUCTURAL

Sistemas de estructuras
Engel, H.
Gustavo Gili
2018

Estructuras para arquitectos
Salvadori, M.; Heller, R.
CP67
1987

Estructuras o por qué las cosas no se caen
Gordon, J.E.
Calamar
2004

Estructuras o por qué las cosas no se caen
Gordon, J.E.
Celeste
1999

Razón y ser de los tipos estructurales
Torroja, E.
Colegio de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos de Madrid
2007

Razón y ser de los tipos estructurales
Torroja, E.
Instituto de Ciencias de la Construcción Eduardo Torroja
2000

TIPOLOGÍAS

Estructuras de acero en edificación
Hurtado, C. et al
Apta
2008

Naves industriales con acero
Arnedo, A.
Apta
2009

PROYECTOS

Construir con acero. Arquitectura en España
Araujo, R.; Seco, E.
Ensidesa
1994

Construir con acero. Arquitectura en España. 1993-2007
Araujo, R.; Seco, E.
Apta
2009

ANÁLISIS Y CÁLCULO

Estructuras de acero. Fundamento y cálculo según CTE, EAE y EC3
Argüelles, R. et al
Bellisco
2013

Estructuras de acero 2. Uniones y sistemas estructurales
Argüelles, R. et al
Bellisco
2007

PRONTUARIOS

Prontuario Ensidesa
Tomo 0*
Bases de cálculo. Dimensionamiento de elementos estructurales
Tomo 2
Acero para estructuras de edificación. Valores estáticos. Elementos estrucurales
Ensidesa
1990

Prontuario de estructuras metálicas
Rodríguez-Borlado, R. et al
Cedex
2002

CONSULTA Y AMPLIACIÓN

La estructura metálica hoy
Tomo 1. Volúmenes 1 y 2. Teoría y práctica
Tomo 2. Volumen 1. Proyectos. Texto y tablas
Tomo 2. Volumen 2. Proyecto. Planos
Argüelles, R.
Bellisco
2010

Estructuras metálicas para edificación. Adaptado al CTE
Monfort, J.
Universidad Politécnica de Valencia
2008

Problemas de estructuras metálicas adaptados al código técnico
Monfort, J. et al
Universidad Politécnica de Valencia
2008

Curso de estructuras metálicas de acero laminado
Rodríguez, L.F.
Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid
1983

Vigas alveoladas
Estévez, J. et al
Bellisco
2000

CYPE 3D

Manual imprescindible CYPE 3D. Diseño y cálculo de estructuras metálicas
Reyes, A.M.
Anaya Multimedia
2015


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Structures 1/630G02019
Structures 2/630G02023

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Construction 4/630G02027
Architectural Design 5/630G02021
Urbanism 3/630G02029

Subjects that continue the syllabus
Structures 4/630G02034

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.