Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Urbanística 3 Código 630G02029
Titulación
Grao en Estudos de Arquitectura
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Proxectos Arquitectónicos, Urbanismo e Composición
Coordinación
Beltran Pedreira, Jose Ricardo
Correo electrónico
ricardo.beltran@udc.es
Profesorado
Beltran Pedreira, Jose Ricardo
Conde Garcia, Jesus
Gallego Picard, Pablo
Gonzalez Harguindey, Javier
Llamazares Castro, Jesus
Correo electrónico
ricardo.beltran@udc.es
jesus.conde@udc.es
pablo.gallego@udc.es
javier.harguindey@udc.es
j.llamazares@udc.es
Web
Descrición xeral O curso plantéase como unha introducción ao proxecto urbano de espacio libre-público, mediante a achega ao medio ambiente e á sostibilidade como referencias clave para o seu diseño, a importancia do trazado dos servizos urbanísticos, o coñecemento das condicións normativas, de accesibilidade e mobilidade, así como unha aproximación á súa construcción. A asignatura estructúrase en dúas partes: teoría e práctica, estreitamente relacionadas e que se desenrolan en paralelo ao longo do curso. A avaliación do alumno dependerá, ademáis da súa participación na materia específica, na que se estima unha asistencia mínima obligatoria dun 80%, da participación e entregas realizadas no conxunto do Taller 6, a onde se vincula a parte práctica principal da asignatura.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos: non hai

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen: todas

*Metodoloxías docentes que se modifican:
se introducen probas teórico prácticas, que se realizaran durante o curso para favorecer a evaluación continua do alumno.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado: se potencia las TICS para la atención a los estudiantes.
CORREO E. (SEMANAL)
TEAMS (MANTENDO OS HORARIOS DAS CLASES)
MOODLE (SEMANAL)

4. Modificacións na avaliación: No caso de docencia non presencial se suprime a obriga de asistencia do 80%, en calquera caso haberá que seguir o curso e acreditar as tarefas e entregas que se realicen durante o desenvolvemento da actividade docente.

*Observacións de avaliación: Se intensificará el sistema de evaluación continúa mediante la realización de probas practico teóricas que se realizaran durante o transcurso do curso.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía: Non hai

Competencias do título
Código Competencias do título
A34 Capacidade para a concepción, a práctica e desenvolvemento de proxectos básicos e de execución, esbozos e anteproxectos. (T)
A35 Capacidade para a concepción, a práctica e desenvolvemento de proxectos urbanos. (T)
A37 Capacidade para elaborar programas funcionais de edificios e espazos urbanos. (T)
A39 Aptitude para suprimir barreiras arquitectónicas. (T)
A41 Aptitude para resolver o acondicionamento ambiental pasivo, incluíndo o illamento térmico e acústico, o control climático, o rendemento enerxético e a iluminación natural. (T)
A42 Aptitude para catalogar o patrimonio edificado e urbano e planificar a súa protección. (T)
A45 Capacidade para deseñar e executar trazados urbanos e proxectos de urbanización, xardinería e paisaxe. (T)
A46 Capacidade para aplicar normas e ordenanzas urbanísticas.
A51 Coñecemento axeitado dos métodos de estudo das necesidades sociais, a calidade de vida, a habitabilidade e os programas básicos de vivenda.
A52 Coñecemento axeitado da ecoloxía, a sostibilidade e os principios de conservación de recursos enerxéticos e medioambientais.
A53 Coñecemento axeitado das tradicións arquitectónicas, urbanísticas e paisaxísticas da cultura occidental, así como dos seus fundamentos técnicos, climáticos, económicos, sociais e ideolóxicos.
A55 Coñecemento axeitado da relación entre os patróns culturais e as responsabilidades sociais do arquitecto.
A56 Coñecemento axeitado das bases da arquitectura vernácula.
A58 Coñecemento axeitado dos fundamentos metodolóxicos do planeamento urbano e a ordenación territorial e metropolitana.
A59 Coñecemento dos mecanismos de redacción e xestión dos planos urbanísticos a calquera escala.
A63 Elaboración, presentación e defensa ante un Tribunal Universitario dun traballo académico orixinal realizado individualmente relacionado con calquera das disciplinas cursadas.
B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado coma non especializado
B5 Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 Coñecer a historia e as teorías da arquitectura, así coma as artes, tecnoloxías e ciencias humanas relacionadas con esta
B8 Coñecer o urbanismo e as técnicas aplicadas no proceso de planificación
B11 Coñecer as industrias, organizacións, normativas e procedementos para plasmar os proxectos en edificios e para integrar os planos na planificación
B12 Comprender as relacións entre as persoas e os edificios e entre estes e o seu entorno, así como a necesidade de relacionar os edificios e os espazos situados entre eles en función das necesidades e da escala humana
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para o aprendizaxe ao longo da súa vida
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia do aprendizaxe ao longo da vida
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
O estudante debe coñecer as prestacións que se demandan no proxecto e construcción do esparzo público, recoñecendo as categorías nas que se pode clasificar. Debe saber facer as análisis necesarias da problemática que plantexa, elaborando un catálogo dos tipos de espazos recoñecidos, en especial os relacionados cos conceptos xerais de rúa, praza e xogo. A34
A35
A37
A39
A41
A42
A45
A51
A52
A53
A55
A56
A58
B2
B3
B4
B5
B6
B8
B11
B12
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
O estudante debe de saber da normativa aplicable no proxecto de espazo público, coñecendo as súas prestacións como garante dunhas axeitadas condicións de accesibilidade e de servizo. Debe saber atopar a solución axeitada e demostrar que o seu proxecto cumpre con estas condicións. A34
A35
A37
A39
A45
A46
A52
A53
A58
A59
A63
B2
B3
B4
B5
B6
B8
B11
B12
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
O estudante debe coñecer as condicións ambientais que afectan ao proxecto de espazo público, entendendo a relación entre vexetación e arquitectura como parte importante do seu valor e cualidade. Debe saber dar solucións axeitadas e cuantificar o valor ambiental do seu proxecto. A34
A35
A39
A42
A45
A51
A52
A53
A55
A58
A59
A63
B2
B3
B4
B5
B6
B8
B11
B12
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
O estudante debe alcanzar a competencia para dirixir e integrarse nun equipo multidisciplinar capaz de elaborar proxectos de espazo público, en escalas que irán, dende a estratexia de ordenación ata o proxecto de urbanización, incluindo o detalle da súa construcción e o entendemento dos elementos de servizo. A34
A35
A37
A39
A42
A45
A46
A52
A53
A55
A58
A59
A63
B2
B3
B4
B5
B8
B11
B12
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
MÓDULO I:
PROXECTO E CONSTRUCIÓN DO ESPAZO URBANO
I.I. ESPAZO PÚBLICO (RED) E TECIDO
I.II. CATEGORÍAS
I.III. RÚA
I.IV. PRAZA E XOGO
MÓDULO II:
CONDICIÓNS DE ACCESIBILIDADE E SERVIZO. NORMATIVA APLICABLE
II.I. ACCESIBILIDADE E MEDIO FÍSICO
II.II. TRAZADO DE VÍAS URBÁNS
II.III. APARCAMENTO
II.IV. PEATÓN E BICI
II.V. SERVIZOS URBÁNS
MÓDULO III:
MEDIOAMBIENTE E ESPAZO LIBRE-PÚBLICO
III.I. CONDICIÓNS AMBIENTAIS
III.II. PLANTA E ARQUITECTURA
III.III. ESPAZO VERDE
III.IV. BORDE URBANO

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Obradoiro A34 A35 A37 A39 A41 A42 A45 A46 A51 A52 A53 A55 A56 A58 A59 A63 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B11 B12 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 30 60 90
Saídas de campo A34 A35 A42 A46 A51 A52 A53 A55 A56 A58 A59 B2 B3 B4 B5 B12 C4 C7 3 3 6
Discusión dirixida A34 A35 A37 A45 A46 A52 A53 A55 A56 A58 A59 A63 B2 B3 B4 B5 B12 C1 C4 C6 C7 2 0 2
Actividades iniciais A34 A37 A42 A46 A51 A52 A53 A55 A56 A59 B3 B4 B5 B12 C4 C7 1 0 1
Proba obxectiva A34 A35 A37 A39 A41 A45 A46 A51 A52 A53 A55 A58 A59 B2 B5 B6 B8 B11 C1 C3 C7 C8 1 0 1
Traballos tutelados A34 A35 A37 A39 A41 A42 A45 A46 A51 A52 A53 A55 A58 A59 A63 B2 B3 B4 B5 B12 C1 C4 C5 C6 C8 7 0 7
Proba de resposta múltiple A34 A35 A37 A39 A41 A45 A46 A51 A52 A53 A55 A56 A58 A59 B2 B4 B5 B6 B8 C6 1 0 1
Análise de fontes documentais A35 A37 A39 A42 A46 A51 A52 A53 A55 A56 A58 A59 B3 B4 B12 C1 C4 C5 C6 C7 C8 5 0 5
Esquemas A34 A35 A37 A45 A59 A63 B2 B3 B4 B12 C1 C4 C6 C8 2 0 2
Portafolios do alumno A34 A35 A37 A63 B2 B3 B4 C6 C8 3 0 3
Prácticas a través de TIC A34 A35 A37 A39 A41 A45 A46 A51 A52 A53 A55 A56 A58 A59 B2 B3 B5 B6 B8 B11 C3 C8 5 0 5
Lecturas A34 A35 A37 A39 A41 A45 A46 A51 A52 A53 A55 A58 A59 B3 B4 B6 B8 B11 B12 C6 C8 8 0 8
Proba práctica A34 A35 A37 A39 A41 A42 A45 A46 A51 A52 A53 A55 A56 A58 A59 A63 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B11 B12 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 2 0 2
Proba mixta A34 A35 A37 A39 A41 A42 A45 A46 A51 A52 A53 A55 A56 A58 A59 A63 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B11 B12 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 2 0 2
Sesión maxistral A34 A35 A37 A39 A41 A45 A46 A52 A53 A55 A56 A58 A59 B2 B3 B4 B6 B8 B11 B12 C4 C5 C6 C7 C8 13 0 13
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Obradoiro traballo de análisis, planificación territorial e deseño urbano. Desenrólase vinculado ao Taller 5, onde se definen os contidos da práctica, obxectivos, documentación e entregas.
Saídas de campo considérase fundamental o coñocemento do territorio obxeto do análise, polo que a visita ao lugar elixido para o traballo é fundamental.
Discusión dirixida os resultados do obradoiro serán obxecto de discusións dirixidas ao longo do curso.
Actividades iniciais presentación das actividades a realizar no curso e inicio da busca a partir da descripción de fontes documentais básicas
Proba obxectiva proba utilizada para evaluar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc, aplicable tanto para a evaluación diagnóstica, formativa ou aditiva e pode conter tanto preguntas escritas de resposta múltiple, escritas de resposta curta, longa e de xeito gráfico.
Traballos tutelados traballos de busca de información, análise ou resumo en paralelo co traballo do obradoiro.
Proba de resposta múltiple proba obxectiva que consiste en preguntas directas con varias opcións de resposta das que unha de ellas é válida.
Análise de fontes documentais técnica metodolóxica na que se utilizan documentos audiovisuais e bibliográficos relevantes para a temática da materia e que forman parte non só da aproximación á solución dos traballos a resolver senón contido relevante dos mesmos.
Esquemas consiste na elaboración de síntesis dos principias contidos dos traballos, sendo un recurso óptimo que falicita a comprensión da realidade e a explicación das propostas.
Portafolios do alumno documentos de resumo gráfico e escrito que explican partes concretas dalgún traballo específico realizado como as maquetas que se realizan no curso ou a posta en orde da información urbanística.
Prácticas a través de TIC control do traballo individual das prácticas do obradoiro mediante TIC.
Lecturas ao longo do curso indícanse unha serie de lecturas de apoio que son de grande utilidade para facilitar o entendemento e asimilación dos coñecementos teóricos así como para establecer pautas e abrir posibilidades que orienten o traballo no obradoiro.
Proba práctica Proba na que se busca que o alumno desenvolva total ou parcialmente algunha práctica que previamente tivese feito durante as clases prácticas. A proba práctica pode incluír previamente a resolución dunha pregunta/problema que teña como resultado a aplicación práctica dunha determinada técnica ou práctica aprendida.
Proba mixta Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxectivas.
En canto a preguntas de ensaio, recolle preguntas abertas de desenvolvemento. Ademais, en canto preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación.
Sesión maxistral os distintos temas relevantes para o desenvolvemento do obradoiro serán obxecto de sesións maxistrais.

Atención personalizada
Metodoloxías
Lecturas
Obradoiro
Saídas de campo
Discusión dirixida
Traballos tutelados
Descrición

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Obradoiro A34 A35 A37 A39 A41 A42 A45 A46 A51 A52 A53 A55 A56 A58 A59 A63 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B11 B12 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 O traballo final valorarase nas súas vertentes analítica, planificadora e de deseño. Parte do traballo práctico estará relacionado coa práctica do Taller 5, de tal maneira que, tanto o texto como as entregas formarán parte dos contidos do mesmo. As entregas serán únicas e para a avaliación do alumno será imprescindible ter participado e entregado de forma completa tanto o traballo realizado para as clases prácticas da asignatura coma para o taller. 50
Proba obxectiva A34 A35 A37 A39 A41 A45 A46 A51 A52 A53 A55 A58 A59 B2 B5 B6 B8 B11 C1 C3 C7 C8 Os coñecementos instrumentais contidos no temario de docencia expositiva, teóricos e prácticos, do curso serán avaliados mediante unha proba obxectiva que pode conter tanto preguntas escritas de resposta múltiple, escritas de resposta curta, longa e de xeito gráfico. 50
 
Observacións avaliación
Trátase dunha Avaliación Continua, controlada mediante a asistencia a clase completada coa realización de probas teórico-prácticas que permiten comprobar que o estudante asimilou os contidos conceptuais e procedimentais propios da asignatura. A avaliación do alumno dependerá, ademáis da súa participación na materia específica, na que se estima unha asistencia mínima obligatoria dun 80%, da participación e entregas realizadas no conxunto de Taller 6, a onde se vincula a parte práctica principal da asignatura. Tanto a non realización das probas propostas como o incumprimento de asistencia ou de entregas suporá un Non Presentado como calificación da convocatoria. En cualquera caso, a calificación final da asignatura será valorada coa media que resulta das calificacións tanto das probas escritas e examen como as probas teórico prácticas. O coñecemento do alumno deberá estar sempre en cualquera de elas por riba do 50%.
A avaliación do estudante nas convocatorias extraordinarias levarase a cabo mediante a realización dun único exame, se ben aqueles alumnos que non teñan superado a parte correspondente ás probas teórico-prácticas, deberán tamén acreditar a corrección e realización das mesmas. A avaliación do estudante en sucesivas matrículas realizarase polo mesmo procedimento arriba descrito.

A docencia a alumnos de programas de mobilidade adaptarase a condicións pedagóxicas e de traballos tutelados especiais, así como as probas e exames de avaliación.

Fontes de información
Bibliografía básica Kevin Lynch (). La imagen de la ciudad.








Y. AshiharaEl Diseño de Espacios ExterioresLibro
 

J. Martínez SarandesesEspacios Públicos UrbanosLibro
 

J. GehlLa Humanización del Espacio UrbanoLibro
 

Fernando TeránCalles y algo más que CallesLibro
 

Carlos Martínez Caro y Juan Luís de Las RivasArquitectura UrbanaLibro
 

Gordon CullenEl Paisaje UrbanoLibro
 

Aldo RossiLa Arquitectura de la CiudadLibro
 

M. Herce y J. MiróEl soporte infraestructural de la ciudadLibro
 

C. Norberg-SchulzIntenciones en arquitecturaLibro
 

F. Manchón y J. SantameraRecomendaciones para el proyecto y diseño del viario urbanoLibro
 

Manuel Solá MoralesEspacios públicos y espacios colectivosCapítulo de revista
 

CSCAEGuía para la redacción de Proyectos de UrbanizaciónLibro
 

I. McHargProyectar con la naturalezaLibro  
M.Hough                    Naturaleza y Ciudad   libro

Bibliografía complementaria


A. FalcónEspacios Verdes para una Ciudad SostenibleLibro


AAVVLa Calle. Diseño para peatones y ciclistasLibro


D. BoeminhausPavimentos y límites urbanosLibro


Dieter PrintzPlanificación y Configuración UrbanaLibro


Robert Venturi y AAVVAprendiendo de las VegasLibro


C. Juel-ChristiansenMonumento y NichoLibro


AAVVa+tRevista


AAVVPaiseaRevista


Gilles ClémentEl jardín en movimientoLibro
Antoni FalcónEspacios verdes para una ciudad sostenible.Libro


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Proxectos 1/630G01001
Proxectos 2/630G01006
Proxectos 3/630G01011
Proxectos 4/630G01016
Urbanística 1/630G01018
Proxectos 5/630G01021
Urbanística 2/630G01024

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Proxectos 6/630G01026

Materias que continúan o temario
Proxectos 6/630G01026
Urbanística 4/630G01032
Urbanística 5/630G01042

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías