Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A12 |
Ability to conceive, calculate, design, integrate in buildings and urban units and execute building structures (T) |
A17 |
Ability to apply technical and construction standards and regulations |
A18 |
Ability to maintain building structures, foundations and civil works |
A44 |
Ability to develop civil work projects (T) |
A63 |
Development, presentation and public review before a university jury of an original academic work individually elaborated and linked to any of the subjects previously studied |
B1 |
Students have demonstrated knowledge and understanding in a field of study that is based on the general secondary education, and is usually at a level which, although it is supported by advanced textbooks, includes some aspects that imply knowledge of the forefront of their field of study |
B2 |
Students can apply their knowledge to their work or vocation in a professional way and have competences that can be displayed by means of elaborating and sustaining arguments and solving problems in their field of study |
B3 |
Students have the ability to gather and interpret relevant data (usually within their field of study) to inform judgements that include reflection on relevant social, scientific or ethical issues |
B4 |
Students can communicate information, ideas, problems and solutions to both specialist and non-specialist public |
B5 |
Students have developed those learning skills necessary to undertake further studies with a high level of autonomy |
B6 |
Knowing the history and theories of architecture and the arts, technologies and human sciences related to architecture |
B9 |
Understanding the problems of the structural design, construction and engineering associated with building design and technical solutions |
B11 |
"Knowing the industries, organizations, regulations and procedures involved in translating design concepts into buildings and integrating plans into planning " |
C1 |
Adequate oral and written expression in the official languages. |
C3 |
Using ICT in working contexts and lifelong learning. |
C4 |
Exercising an open, educated, critical, committed, democratic and caring citizenship, being able to analyse facts, diagnose problems, formulate and implement solutions based on knowledge and solutions for the common good |
C5 |
Understanding the importance of entrepreneurial culture and the useful means for enterprising people. |
C6 |
Critically evaluate the knowledge, technology and information available to solve the problems they must face |
C7 |
Assuming as professionals and citizens the importance of learning throughout life |
C8 |
Valuing the importance of research, innovation and technological development for the socioeconomic and cultural progress of society. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Representar convenientemente diferentes tipoloxías de estruturas de formigón armado, no ámbito da edificación e a nivel de proxecto de execución
|
A12 A17 A18 A63
|
B1 B2 B3 B4 B6 B9 B11
|
C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8
|
Adquirir os coñecementos básicos relativos ás características físicas e mecánicas do formigón armado
|
A17
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B11
|
|
Coñecer e saber aplicar os métodos de cálculo de estruturas de formigón armado
|
A12 A17 A18 A44 A63
|
|
C3 C4 C5 C6 C7 C8
|
Deseñar e calcular diferentes elementos e sistemas estruturais en formigón armado, no ámbito da edificación
|
A12 A17 A18 A44 A63
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9
|
C6 C7 C8
|
Familiarizarse coa consulta, interpretación e aplicación da normativa vixente no ámbito das estruturas de edificación de formigón armado
|
A12 A17 A18
|
|
|
Iniciarse na utilización de aplicacións informáticas de análise estrutural, e de ferramentas básicas ligadas á implantación das tecnoloxías da información e das comunicacións
|
A12 A44
|
|
C3 C6 C7
|
Fomentar o desenrolo de capacidades e actitudes de carácter autónomo (tendencia á aprendizaxe continua, habilidade para resolver problemas de forma efectiva, capacidades de análise e síntese, organización e planificación persoal, xestión produtiva da información) ou cooperativa (comunicación efectiva, comportamento fundamentado en responsabilidades compartidas) |
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B11
|
C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
TIPOLOXÍA E REPRESENTACIÓN
|
Tipoloxías estruturais en formigón armado
Representación de proxectos de estruturas |
TIPIFICACIÓN DE FORMIGÓNS
|
Materiais constitutivos
Características mecánicas
Durabilidade
Especificación de formigóns
|
BASES DE CÁLCULO
|
Estados límite
Rexións B e D
Dominios de deformación |
FLEXIÓN SIMPLE
|
Disposicións relativas ás armaduras
Diagramas parábola-rectángulo e rectangular
Limitación de ductilidade
Métodos aproximados
Gráficos de dimensionado
Formigóns de alta resistencia
Seccións transversais en T
|
SECCIÓNS CON AXIL E MOMENTO: FLEXIÓN COMPOSTA
|
Tracción simple
Compresión simple
Tracción composta
Armaduras asimétricas
Armaduras simétricas
|
FLEXIÓN ESVIADA
|
Ábacos adimensionais en roseta
Método simplificado por redución a flexión recta |
ESFORZOS CORTANTE E RASANTE
|
Mecanismo resistente
Tratamento na Instrución
Resistencia a rasante en xuntas entre formigóns. |
TORSIÓN
|
Torsións principais e secundarias
Mecanismo resistente
Determinación de armaduras
Interacción entre torsión e outros esforzos |
ANCORAXE E EMPALME DE ARMADURAS
|
Ancoraxe de barras corrugadas
Ancoraxe de grupos de barras
Empalme de armaduras pasivas |
ORGANIZACIÓN DE ARMADURAS
|
Armado de vigas
Armado de soportes
Solucións construtivas |
ESTADOS LÍMITE DE SERVIZO
|
Fisuras
Deformación
Limitación por canto
Métodos de estimación de frecha |
PÓRTICOS
|
Criterios de deseño
Modelaxe
Métodos de análise
Redondeo parabólico
Efecto de muros e tabiques
Inestabilidade |
FORXADOS UNIDIRECCIONAIS
|
Funcións
Tipoloxías
Consideracións de deseño
Estados límite últimos
Estados límite de servizo
Aspectos construtivos
|
FORXADOS BIDIRECCIONAIS.
|
Tipoloxías e elementos constitutivos
Consideracións de deseño
Método directo
Método de asimilación a engrellado
Aspectos construtivos
Cortante e punzonamento
Estimación de deformacións
|
PLACAS, LOUSAS PREFABRICADAS E SOLUCIÓNS MIXTAS
|
Teoría xeral de sistemas bidimensionais
Métodos de análise de placas
Prelousas e lousas alveolares
Forxados de chapa colaborante |
REXIÓNS D
|
Método de bielas e tirantes
Comprobación de tirantes e nodos
Vigas parede
Ménsulas cortas
|
EDIFICIOS EN ALTURA
|
Condicións funcionais e estruturais
Consideracións específicas de deseño
Sistemas de estabilización lateral
|
PATOLOXÍA
|
Accións agresivas
Corrosión de armaduras
Lume
Fisuras
Coqueras, disgregacións e desagregacións
Lesións por asentos
Lesións por deformacións excesivas
|
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Guest lecture / keynote speech |
A12 A17 A18 A44 A63 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B11 |
30 |
25 |
55 |
Problem solving |
A12 A17 A18 A44 A63 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B11 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 |
13 |
48 |
61 |
Workshop |
A12 A17 A18 A44 A63 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B11 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 |
12 |
15 |
27 |
Diagramming |
A12 A17 A18 |
0 |
2 |
2 |
Mixed objective/subjective test |
A17 A18 A44 A63 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B11 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 |
4 |
0 |
4 |
|
Personalized attention |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Guest lecture / keynote speech |
A relevant fraction of the face-to-face activity uses the expository method, whose responsibility rests fundamentally on the teaching staff, either orally or with the complement of audiovisual media. However, and independently of the foregoing, during these sessions a certain participation rate is sought by the students, enhancing their involvement, encouraging the feedback of the process (and therefore the bidirectional character of the communication), and energizing the learning mechanisms through interaction techniques. |
Problem solving |
Practical tests will be carried out, designed from previously worked contents, and that must be solved in a limited time. The progressive nature of such tests obeys to the criteria of continuous evaluation, so that the conclusions of each phase can serve to redirect the teaching and learning processes conveniently, adapting them to the particularities of the group in order to reach the purported competences.
These tests are organized in the development of an architectural project and will progressively incorporate the different topics that are developed in theory. To this end the student must design a concrete framed building in the first week of the course and progressively draw the type of structure, resizing its elements, calculating a representative frame of it, assembling the indicated sections and completely solving the assembly of frames and slabs that are indicated in each case. From this work, partial deliveries of each of these aspects will be made. The complete work will be delivered in a final portfolio that will develop the whole structure of the building. |
Workshop |
The subject participates in Workshop 5, where Projects 6, Construction 5 and Urban Planning 4 are also integrated. The workshop is conceived as a work and exchange space conceived to facilitate the confluence of the contents of the different subjects around the architectural project, and therefore it is based on multidisciplinary integration on the resolution of practical cases. |
Diagramming |
It is intended that the student develops during the course the capabilities of analysis and synthesis through the preparation of synoptic documents. The aim is to reinforce meaningful learning through the structured synthesis of the main contents worked on. The elaboration is understood progressive, ordering of continued form concepts and expressions, schematizing processes of analysis |
Mixed objective/subjective test |
Written tests are proposed as a tool for diagnostic, formative and additive evaluation. The design is adjusted in each statement to the profile of knowledge and skills that is intended to assess, focusing on the understanding of the theoretical content and the skills associated with the analysis and resolution of practical cases. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Workshop |
Problem solving |
|
Description |
Unha metodoloxía orientada cara á aprendizaxe require a consideración das singularidades que distancian a uns alumnos doutros dentro dun mesmo grupo, en termos de formación previa, posibles carencias, actitudes e aptitudes, expectativas e motivacións. Por elo enténdese necesaria unha dedicación adicional estruturada basicamente mediante titorías presenciais ou virtuais, cuxo froito depende en gran medida do nivel de implicación do discente. Co obxecto de facilitar o seguimento da súa evolución ao longo do curso, ao principio do mesmo débese cumprimentar correctamente a correspondente ficha de alumno.
Do mesmo modo, e dado o carácter progresivo da materia, é aconsellable resolver todas as posibles dúbidas a medida en que van xurdindo, á maior brevidade e facendo uso das correspondentes titorías.
Esta cuestión intensifícase, si cabe, no desenvolvemento dos proxectos propostos a nivel de taller, cuxa metodoloxía só adquire sentido se se produce un contacto regular e periódico co profesorado a fin de optimizar e, no seu caso, reconducir as actividades en curso.
As probas propostas poderán ser revisadas tras a súa cualificación, dentro dos prazos establecidos, a efectos de constatar os posibles erros cometidos e servir, en consecuencia, a unha mellor función formativa dos procesos de avaliación continua.
|
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Mixed objective/subjective test |
A17 A18 A44 A63 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B11 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 |
Dichas pruebas contemplarán la resolución de ejercicios teóricos-prácticos y el desarrollo de determinados aspectos vinculados al proyecto de estructuras de edificación. La configuración de las mismas, así como los oportunos criterios de calificación, serán definidos expresamente en cada enunciado. |
80 |
Workshop |
A12 A17 A18 A44 A63 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B11 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 |
Se valorarán los resultados obtenidos en el taller teniendo en cuenta la complejidad de la solución y su adecuación a la propuesta arquitectónica, así como su desarrollo tanto a nivel de cálculo como gráfico. |
20 |
|
Assessment comments |
A preferential itinerary is established through continuous evaluation, which is configured through mixed tests, practical activities and the development of the workshop project. To be able to participate in the mixed tests, it is necessary to have submitted the student file within the established period and to comply with an attendance of not less than 70%, including all the regulated activities of the subject. The attendance status will not be required of students with part-time enrollment. The mixed tests represent 80% of the final grade, while the remaining 20% ??comes from the practical activities and workshop development. In order to pass the subject per course, in addition to the aforementioned requirements, a global grade of no less than 5 (out of 10) must be achieved, including in the practical and workshop part a minimum grade of 2 (out of 10). Students who do not pass the subject per course may examine the pending parts in each of the two official opportunities of the same course. In both the note of practices and workshop obtained will be kept.
|
Sources of information |
Basic
|
Calavera, J. (2008). Proyecto y cálculo de estructuras de hormigón : en masa, armado y pretensado. Madrid. Intemac
Pérez Valcárcel, J. (2012). 1. Introducción a las estructuras de hormigón armado. A Coruña. Reprografía del Noroeste
Pérez Valcárcel, J. (2011). 2. Armado de secciones de hormigón. A Coruña. Reprografía del Noroeste
Pérez Valcárcel, J. (2010). 5. Pórticos de hormigón armado. A Coruña. Reprografía del Noroeste
Pérez Valcárcel, J.; Aragón Fitera, J. (2010). 6. Forjados de hormigón. A Coruña. Reprografía del Noroeste
Pérez Valcárcel, J. (2011). 7. Placas y forjados reticulares. A Coruña. Reprografía del Noroeste
(2009). DB Se Seguridad Estructural. Bases de cálculo. Madrid. Ministerio de Vivienda, Boletín Oficial del Estado
Pérez Valcárcel, J.; Martín Gutiérrez, E. (2017). Diseño de estructuras de hormigón armado. A Coruña. Reprografía del Noroeste
(2008). EHE-08 Instrucción de Hormigón Estructural. Madrid. Ministerio de Fomento, Centro de Publicaciones
Jiménez Montoya, P.; García Meseguer, A.; Morán Cabré, F.; Arroyo Portero, J.C. (2010). Hormigón armado. Barcelona. Gustavo Gili |
|
Complementary
|
Calavera, J. (2002). Cálculo, construcción, patología y rehabilitación de forjados de edificación unidireccionales y sin vigas-hormigón metálicos y mixtos. Madrid. Intemac
Regalado Tesoro, F. (1999). Cortante y punzonamiento. Teoría y práctica: propuestas alternativas a la EHE. Madrid. Cype Ingenieros
Regalado Tesoro, F. (2003). Los forjados reticulares diseño, análisis, construcción y patología. Madrid. Cype Ingenieros
Regalado Tesoro, F. (1996). Biblioteca de detalles constructivos prácticos de hormigón armado en estructuras de edificación. Madrid. Cype Ingenieros
López R. Muñiz, M. (1999). Construcción y cálculo en hormigón armado. Madrid. Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos
Leonhardt, F. (1986). Estructuras de hormigón armado. Buenos Aires. El Ateneo
(2002). Guía de aplicación de la Instrucción de Hormigón Estructural. Edificación. Madrid. Ministerio de Fomento
Murcia Vela, J.; Aguado de Cea, A.; Marí Bernat, A.R. (1993). Hormigón armado y pretensado. Barcelona. Universidad Politécnica de Cataluña
Fernández Cánovas, M. (2013). Hormigón. Adaptado a la Intrucción de Recepción de Cementos RC-08 y a la Instrucción de Hormigón Estructural EHE-08. Madrid. Garceta Grupo Editorial
Regalado Tesoro, F. (1999). Los forjados de los edificios: pasado, presente y futuro. Madrid. Cype Ingenieros
Regalado Tesoro, F. (1999). Los pilares: criterios para su proyecto, cálculo y reparación. Madrid. Cype Ingenieros
Fernández Cánovas, M. (1994). Patología y terapéutica del hormigón armado. Madrid. Colegio de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos |
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
Structures 1/630G01019 | Structures 2/630G01023 | Structures 3/630G01028 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
Projects 6/630G01026 | Urban Planning 4/630G01032 | Construction 5/630G01033 |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
Other comments |
<p>Las materias que se recomienda cursar de forma simultánea integran, conjuntamente con Estructuras 4, el Taller 7. </p> |
|