Identifying Data 2020/21
Subject (*) Contemporary Urban Actions Code 630G02060
Study programme
Grao en Estudos de Arquitectura
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Fifth Optional 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Proxectos Arquitectónicos, Urbanismo e Composición
Coordinador
Seoane Prado, Enrique
E-mail
enrique.seoane@udc.es
Lecturers
Seoane Prado, Enrique
Vazquez Mosquera, Jose Manuel
E-mail
enrique.seoane@udc.es
jose.vmosquera@udc.es
Web
General description O curso desenvolverase arredor da globalización da información e da cultura, da mundialización da economía, e do cambio climático como paradigmas da contemporaneidade, que se traducen na explosión da cidade sobre os territorios e na urbanización indiscriminada e na ocupación desde a urbanidade de territorios afastados das cidades (especialmente os territorios litorais) e na percepción desde a óptica, desde a sensibilidade e desde a cultura urbanas de todos os territorios.

Cas exposicións teóricas preténdese o estudio e o entendemento dos modos contemporáneos de intervención proxectual urbanística no mundo urbano, periférico, e territorial.

As actuacións urbanísticas contemporáneas teñen así moito que ver:
- co entendemento do metabolismo urbano (social e material) e de ciclo pechado nas cidades e no territorio(autoxeneración enerxética, autosuficiencia hídrica e sistemas urbanos de drenaxe sostible, valorización de resíduos, sustentabilidade e soberania alimentaria,...);
- ca valoración da competencia dos territorios frente á competitividade entre eles;
- con modelos alternativos e integrados de mobilidade e de accesibilidade aos bens materiais e culturais;
- ca valoración da salubridade (cidades saudables e descarbonizadas), da inclusividade fronte á "gentrification" e a "guettification", e da participación ciudadadana;
- ca incorporación da natureza e dos procesos naturais na cidade consolidada, e da infraestruturas e dotacións urbanas no territorio rural (natureza no urbano e urbanidade no territorio), que derivan en actuacións de carácter paisaxístico.

O alumnado -en grupo e individualmente- ha de desenvolvernos exercicios, actividades prácticas e prácticas de curso -tanto desde a discusión teórica como desde a necesaria investigación iniciática- para o establecemento de pautas e propostas de intervención urbanística que contemplen e entendan os paradigmas da contemporaneidade a partir do conxunto de clases teóricas sobre os diferentes tipos de proxectos urbanos e territoriais.
Contingency plan Deseñaronse dous plans de continxencia, en función de dous escenarios diferentes:

ESCENARIO 1
Prevese un primeiro escenario no que debido á capacidade das aulas ou outro tipo de razóns non sexa factible a docencia presencial das clases expositivas (sesiones maxistrais), en tanto a que docencia interactiva e de obradoiros, ao ser grupos de menor número de alumnos poida seguir impartindose de xeito presencial.
Nesta situación, o único cambio previsto afecta á metodoloxía docente empregada nas sesións maxistrais que se realizarán en formato on line ca axuda da plataforma Teams incluida en Office365.
No hai cambios nos contidos da materia, nin nos mecanismos de atención personalizada ao alumnado, nin nos criterios de avaliación.

ESCENARIO 2
Prevese un segundo escenario no que ante un posible confinamento non sexa factible nengún tipo de docencia presencial. En tal caso, os cambios previstos son os seguintes:

1. Modificacións nos contidos
No se realizan cambios

2. Metodoloxías
Mantéñense todas, aínda que sexa de xeito non presencial, a través de MOODLE e TEAMS.
- Sesión maxistral
- Discusión dirixida e estudio de casos (computando na avaliación)
- Traballos tutelados (con atención personalizada e computando na avaliación)
- Atención personalizada
A imposibilidade de continuar utilizando as metodoloxías en formato presencial obriga a adoptar estratexias alternativas que faciliten as aprendizaxes con independencia das posibles continxencias relativas ao equipamiento e conexión do alumnado. Polo que se opta por facilitar a través da plataforma Moodle a documentación necesaria para continuar avanzando no programa formativo, e o resto das tarefas efectuaríanse ca axuda da plataforma Teams incluida en Office365.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
MOODLE será o foro virtual de relación e para compartir contidos, información e traballos.
O foro permanecerá aberto durante todo o período lectivo, respondendo o profesorado ás posibles consultas tanto durante as sesións virtuais, como durante o horario oficial de titorías.
TEAMS usaráse para reunións virtuais e canles de comunicación.
Manteránse abertas as canles de comunicación (xeral e por grupos) para que o alumnado poida formular consultas.
As titorías continuaránse a partir da plataformas TEAMS e MOODLE, en sesións semanais durante o horario de titorías, e outras sesións a concertar a través do correo electrónico

4. Modificacións na avaliación
Mantéñense os criterios de avaliación indicados e non se modifican as porcentaxes nin os conceptos avaliados.
Los alumnos que por causas justificadas relativas al equipamiento informático o de conexión, debidamente acreditadas, no pudiesen realizar los exámenes correspondientes a las pruebas mixtas en línea, tendrán derecho a la realización de dichas pruebas mixtas de forma oral, siendo requisito imprescindible solicitarlo mediante correo electrónico el mismo día del examen, tras lo que serán oportunamente convocados para su realización.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
No se realizan cambios. Mantéñense as fontes de información subministradas.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A35 Ability to design, implement and develop urban projects (T)
A37 Ability to develop functional programs for buildings and urban spaces (T)
A45 Ability to design and execute urban layouts and urbanization, gardening and landscape design projects (T)
A46 Ability to apply standards and urban regulations
A52 "Adequate knowledge of ecology, sustainability and the principles of conservation of energy and environmental resources. "
A53 Adequate knowledge of the architectural, urban and landscape traditions of Western culture, as well as their technical, climatic, economic, social and ideological foundationsxicos.
A55 Adequate knowledge of the relationship between cultural patterns and social responsibilities of the architect
A58 Adequate knowledge of the methodological foundations of territorial, metropolitan and urban planning.
A59 Knowledge of the mechanisms of development and management of urban planning at all scales
A69 Coñecemento avanzado de aspectos específicos da materia de Urbanismo no contemplados expresamente na Orde EDU/2075/2010
B1 Students have demonstrated knowledge and understanding in a field of study that is based on the general secondary education, and is usually at a level which, although it is supported by advanced textbooks, includes some aspects that imply knowledge of the forefront of their field of study
B2 Students can apply their knowledge to their work or vocation in a professional way and have competences that can be displayed by means of elaborating and sustaining arguments and solving problems in their field of study
B3 Students have the ability to gather and interpret relevant data (usually within their field of study) to inform judgements that include reflection on relevant social, scientific or ethical issues
B4 Students can communicate information, ideas, problems and solutions to both specialist and non-specialist public
B5 Students have developed those learning skills necessary to undertake further studies with a high level of autonomy
B8 Knowing the urbanism and techniques applied in the planning process
B12 Understanding the relationship between people and buildings and between these and their environment, and the need to relate buildings and the spaces between them according to the needs and human scale
C1 Adequate oral and written expression in the official languages.
C3 Using ICT in working contexts and lifelong learning.
C4 Exercising an open, educated, critical, committed, democratic and caring citizenship, being able to analyse facts, diagnose problems, formulate and implement solutions based on knowledge and solutions for the common good
C5 Understanding the importance of entrepreneurial culture and the useful means for enterprising people.
C6 Critically evaluate the knowledge, technology and information available to solve the problems they must face
C7 Assuming as professionals and citizens the importance of learning throughout life
C8 Valuing the importance of research, innovation and technological development for the socioeconomic and cultural progress of society.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
coñecemento dos diferentes xeitos contemporáneos de intervir na cidade e no territorio A35
A37
A45
A46
A52
A53
A55
A58
A59
A69
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B12
C3
C4
C6
capacidade para analizar e propoñer actuacións urbanísticas en diferentes áreas urbanas, periurbanas ou territoriais A35
A37
A45
A46
A52
A53
A55
A58
A59
A69
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B12
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Capacidade dialéctica, discursiva, expositiva para a participación nos debatese para a exposición e defensa dos traballos e actividades prácticas A35
A37
A45
A46
A52
A53
A55
A58
A59
A69
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B12
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contents
Topic Sub-topic
Intervencións relacionadas co METABOLISMO URBANO e SOCIAL.
Actuaciones vinculadas ao ciclo natural da auga (atmosférica, de superficie e do subsolo) cara á autosuficiencia hídrica e ao manexo da auga de chuvia.
Actuaciones favorecedoras da autoxeración enerxética e da eficiencia do sistema.
Actuacións urbanísticas de valorización de resíduos.
Actuacións de descarbonización das cidades e de medidas contra a contaminación ambiental, atmosférica e acústica.
Actuacións relacionadas ca REDE VERDE (pública, comunitaria e privada) de SOLO PERMEABLE e de ESPAZOS PÚBLICOS INCLUSIVOS INTERCONECTADOS - Rede VERDE (vexetación) e rede AZUL (auga) compatibles e interconectadas.
- Rutas e itinerarios interconectados en rede para un uso de ocio saludable, accesible, democrático e inclusivo.
- Topoloxía das redes e distribución, tipos e características dos espazos e as súas envolventes.
- Parques e hortas urbanas. Verde comestible. O papel urbano do hinterland das cidades: ocio verde e produción de alimentos de proximidade para mercados en rexións agropolitanas.


Actuacións RESIDENCIAIS INTEGRADAS en áreas de novo crecemento - ECOBARRIOS
- ECODISTRITOS
- ECOCIDADES
Actuacións de intervención integral ou selectiva en áreas degradadas ou singulares e na cidade construída en tecidos obsoletos, relacionados con modos e xeitos contemporáneos de REHABILITACIÓN, REXENERACIÓN E RENOVACIÓN URBANA. - Actuacións en Cidades Históricas, tecidos residenciais tradicionais e Polígonos de Vivenda Colectiva.
- Actuacións de planificación e intervención en áreas degradadas de carácter industrial, portuario, ou infraestrutural, para darlles un novo uso territorial ou urbano.
- Actuacións de planificación ou intervención en áreas patrimoniais naturais ou culturais do territorio ou de cidades e barrios históricos.
- Actuacións de incorporación do litoral fluvial ou marítimo aos usos cívicos da urbanidade e do territorio.
Plans e proxectos de introdución e reintrodución de COMPLEXIDADE E VARIEDADE de USOS E TECIDOS fronte á "gentrification", "guettification" ou tematización de barrios, cidades e territorios. - Turistización e diversos modos de "gentrification"
- Tematización e/ou especialización de cidades, barrios e áreas.
- Degradación social, devaluación económica e obsolescencia física e funcional en áreas urbanas e territoriais. Problemas e alternativas.
- Proxectos vinculados ao grandes equipamentos e infraestruturas, de enclave urbano ou territorial.
Actuacións urbanísticas de NOVA VIALIDADE, MOBILIDADE e TRANSPORTE - Transporte público e/ou colectivo inclusivo en cidades como elemento transformador da accesibilidade e da integración social.
- Mobilidade segura e eficiente en diferentes modos de desprazamento.
- Compatibilidade e complementariedade dos diferentes modos de transporte.
- Abastecemento loxístico e distribucuión de alimentos, bens e mercadorías.
Actuacións de carácter PAISAXÍSTICO no TERRITORIO -Actuacións en paisaxes naturais ou culturais con intervencións cualificadoras e/ou restauradoras de carácter integrador ou selectivo, relacionadas con diferentes xeitos de intervención e de contemplación do territorio e a paisaxe.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A52 A53 A55 A58 A59 A69 B8 B12 C6 C8 20 0 20
Directed discussion B1 B2 B3 B4 C1 C4 C7 10 15 25
Supervised projects A35 A37 A45 A46 B1 B2 B3 B4 B5 B12 C1 C3 C4 20 60 80
Case study A52 A53 A55 A58 A59 A69 B8 C3 C5 C8 10 10 20
 
Personalized attention 5 0 5
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Clases teóricas para ampliar coñecementos e fomentar a participación e o avance nas actividades prácticas
Directed discussion Debates encamiñados a fomentar no alumnado criterios de razoamento urbanístico
Supervised projects Actividades prácticas a desenvolver polos alumnos durante o curso, que se han de materializar en estudos e propostas de diferentes actuacións urbanísticas.
Case study Estudo e análise de actuacións contemporáneas de natureza urbanística a distintas escalas, arredor das temáticas abordadas durante o curso.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Directed discussion
Description
As discusións dirixidas e os traballos tutelados supoñen o seguimento e asesoramento por parte dos profesores para incentivar no alumnado a investigación persoal e para orientar as propostas creativas fomentando a autocrítica e o avance na capacidade propositiva.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Guest lecture / keynote speech A52 A53 A55 A58 A59 A69 B8 B12 C6 C8 Clases teóricas para ampliar coñecementos e fomentar a participación e o avance nas actividades prácticas 15
Supervised projects A35 A37 A45 A46 B1 B2 B3 B4 B5 B12 C1 C3 C4 Actividades prácticas a desenvolver polos alumnos durante o curso, que se han de materializar en estudos e propostas de diferentes actuacións urbanísticas. 60
Directed discussion B1 B2 B3 B4 C1 C4 C7 Debates encamiñados a fomentar no alumnado criterios de razoamento urbanístico 15
Case study A52 A53 A55 A58 A59 A69 B8 C3 C5 C8 Estudo e análise de actuacións contemporáneas de natureza urbanística a distintas escalas, arredor das temáticas abordadas durante o curso. 10
 
Assessment comments

Para a segunda oportunidade atenderase a normativa da UDC e será necesario entregar todos os traballos do curso para poder presentarse


Sources of information
Basic jaime Lerner (2005). Acupuntura urbana. Institut d'arquitectura avanzada de catalunya
Busquets, J. (2006). Cities X Lines. Harvard University
AA.VV. (2009-13). DRU 1, 2, 3, 4, 5, 6 e 7. Depto: Proxectos e Urbanismo UDC
Batlle, E. (2011). El jardín de la metrópli. GG
AA. VV. (1999). Entornos vitales. GG
Paisaje Transversal (2019). Escuchar y transformar la ciudad. Urbanismo colaborativo y participación ciudadana. Catarata. Madrid
Salvador Rueda (2012). Guia metodológica para auditar la calidad y sostenibilidad en el medio urbano. Ministerio de Fomento
AA.VV. (2009). La ciudad paseable. CEDEX
Gehl, J. (2009). La humanización del espacio urbano. Ed. Reverté
Corominas, Sabaté & Sotoca (2007). Planes muy especiales. C. O. Arquitectes de Catalunya
AA.VV (1985-92). Revista UR (todos los números). Laboratorio Urbanismo Barcelona
A. Vegara & J.L. de las Rivas (2004). Territorios inteligentes: nuevos horizontes del urbanismo. Fundación Metrópoli Madrid

Complementary Philippe Rahm (2020). Arquitectura Meteorológica. Ed. Arquine. Ciudad de México
Richard Sennet (2018). Construír e Habitar. Etica para uma cidade aberta. Ed. Record. Rio de Janeiro
S. Sassen (2003). Contrageografías de la globalización. Ed. Traficantes de Sueños. Madrid
J. Sabaté Bel (2002). En la identidad del territorio está su alternativa. OP ingeniería y territorio nº 60
Francesco Tonucci (1996). La ciudad de los niños. fundación Rupérez
Christopher Alexander (1971). La estructura del medio ambiente. Ed. Tusquets
AAVV coord. por A. Font Arellano (2007). La explosión de la ciudad . Ministerio de Vivienda
François Jullien (2010). Las transformaciones silenciosas. Ediciones Bellaterra
Gustavo Duch (2014). No vamos a tragar. Soberanía Alimentaria. Editorial Gustavo Gili
Ian McHarg (2000). Proyectar con la naturaleza. ED. Gustavo Gili
Stephen Coyle (2011). Sustainable and resilient communities. editorial Wiley
Françésc Muñoz (2008). Urbanalización. Paisajes comunes. Lugares Globales . Ed. Gustavo Gili
J.Hoyer, W.Dickhaut, L.kronawiter & B.Weber (2011). Water Sensitive Urban Design: Principles and Inspiration for Sustainable Stormwater Management in the City of the Future. Ed. JOVIS


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Urbanism 5/630G02042

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.