Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Xestión Integral da Seguridade e a Protección Código 631510202
Titulación
Mestrado Universitario en Enxeñaría Náutica e Transporte Marítimo
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Navegación e da Terra
Coordinación
Troya Calatayud, Jose Joaquin de
Correo electrónico
joaquin.troya@udc.es
Profesorado
Campa Portela, Rosa Mary de la
Troya Calatayud, Jose Joaquin de
Correo electrónico
rosa.mary.campa@udc.es
joaquin.troya@udc.es
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias do título
A4 Capacidade para coordinar as operacións de procura e salvamento.
A5 Capacidade para establecer os sistemas e procedementos do servizo de garda.
A9 Capacidade para analizar as medidas que procede adoptar en caso de emerxencia da navegación.
A16 Capacidade para vixiar e controlar o cumprimento das prescricións lexislativas e das medidas para garantir a seguridade da vida humana no mar, a protección marítima e a protección do medio mariño.
A17 Capacidade para manter a seguridade e protección do buque, da tripulación e os pasaxeiros, así como o bo estado de funcionamento dos sistemas de salvamento, de loita contra incendios e demais sistemas de seguridade.
A18 Capacidade para elaborar plans para continxencias de control de avarías, e actuar eficazmente en tales situacións.
A20 Capacidade para organizar e administrar a atención médica a bordo.
B4 Capacidade para comunicarse de forma efectiva nunha contorna de traballo.
B5 Capacidade para traballar de forma efectiva nunha contorna de traballo.
B9 Capacidade de análise e síntese.
B11 Capacidade para organizar, planificar e resolver problemas relativos ao departamento de navegación
B12 CB6 -Posuír e comprender coñecementos que aporten unha base ou oportunidade de ser originais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B13 CB7-Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidas dentro de contextos máis amplas (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B14 CB8-Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partires dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vencelladas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B15 CB9-Que os estudantes saiban comunicar as suas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun xeito claro e sin ambigüidades
B16 CB10-Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en grande medida autodirixido ou autónomo.
C2 Capacidade para dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita nun idioma estranxeiro
C3 Capacidade para utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida
C10 C10-Capacidade para aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidas dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
C11 C11-Capacidade para integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Capacidade para utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida CM3
Capacidad para aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio. BM13
Capacidade para integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos BM14
Capacidade para comunicarse de forma efectiva nunha contorna de traballo BM4
Capacidade para traballar de forma efectiva nunha contorna de traballo BM5
Capacidade de análise e síntese BM9
Capacidade para organizar, planificar e resolver problemas relativos ao departamento de navegación BM11
Capacidade para coordinar as operacións de procura e salvamento AP4
Capacidade para establecer os sistemas e procedementos do servizo de garda AP5
Capacidade para analizar as medidas que procede adoptar en caso de emerxencia da navegación AP9
Capacidade para vixiar e controlar o cumprimento das prescricións lexislativas e das medidas para garantir a seguridade da vida humana no mar, a protección marítima e a protección do medio mariño. AP16
Capacidade para manter a seguridade e protección do buque, da tripulación e os pasaxeiros, así como o bo estado de funcionamento dos sistemas de salvamento, de loita contra incendios e demais sistemas de seguridade AP17
Capacidade para elaborar plans para continxencias de control de avarías, e actuar eficazmente en tales situacións. AP18
Capacidade para organizar e administrar a atención médica a bordo AP20
Posuír e comprender coñecementos que aporten unha base ou oportunidade de ser originais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación BM12
Que os estudantes saiban comunicar as suas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun xeito claro e sin ambigüidades BM15
Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en grande medida autodirixido ou autónomo. BM16
Capacidade para dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita nun idioma estranxeiro CM2
Capacidade para aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidas dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo CM10
Capacidade para integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos CM11

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1: A investigación de sinistros e sucesos marítimos 1.1. A notificación e análisis de accidentes e incidentes no Código de Xestión da Seguridade.
1.2. A investigación de accidentes na lexislación OMI: O Codigo de Investigación de Accidentes
1.3. Métodos e ferramentas para a investigación de accidentes e incidentes
Tema 2: Busqueda e salvamento. O Código IAMSAR 1.1. Responsabilidades e obligación de prestar axuda. Organización e coordinación SAR. Sistemas de notificación para buques. Sistemas de notificación para aeronaves.
1.2.Prestación de auxilio.
1.3. Coordinación no lugar do sinistro
1.4. Emerxencias a bordo
Tema 3: Introdución os sistemas de xestión 3.1.- A xestión da calidade.
3.2.- A xestión do medio ambiente.
3.3.- A xestión da seguridade e saúde laboral.
3.4.- Outros sistemas de xestión.
3.5.- Estructura dun sistema de xestión.
Tema 4: Particularidades da xestión na empresa navieira 4.1.- Codigo Internacional De Xestion da Seguridade Operacional do Buque e a Prevencion da Contaminación.
4.2.- Xestion da prevencion da contaminación. O convenio “MARPOL”.
4.3.- Xestion da seguridade e saúde laboral (Prevención de Riscos Laborais).
4.4.- Xestion do persoal. Convenio Internacional sobre normas de Formación, Titulación e Gardas para a xente de mar (Convenio STCW/95).
4.5.- Xestión da protección do buque. Código Internacional para a Protección dos Buques e Instalacions Portuarias-PBIP).
Tema 5: Introdución a xestión da protección do buque 5.1. Resume do curso
5.2. Situación actual da piratería amenazas e pautas.
5.3. Papel da OMI e outras organizacions.
5.4. Limitacions das forzas de protección.
Tema 6: Planeamento antes de atravesar áreas de risco elevado 6.1.A recopilación de información. Evaluación de riscos a través da información dispoñible.
6.2.Planificación da pasaxe e información que inclua a planificación e o tránsito para os convois / grupos.
6.3.Planificación de medidas defensivas.
Tema 7: Recoñecemento da ameaza e a resposta 7.1.En tránsitos.
7.2.Deteción de buques sospeitosos de piratería o roubos a man armada.
7.3.Certeza de que se intentará piratería ou roubo a man armada.
7.4.Buque pirata ou armado na proximidade de, ou en contacto co noso buque.
7.5.Piratas /persoal armado escomezan a abordaxe do buque.
7.6.Piratas /persoal armado entran no buque.
7.7.Piratas/persoal armado conseguen o control da nave / un ou mais da tripulación.
7.8.Supervivintes como refens.
7.9.Piratas / persoal armado desembarcan do buque.
7.10.No caso de ación militar.
Tema 8: A xestion durante e despois do incidente. 8.1. Sobrevivindo como refén
8.2. Informe e publicación do incidente despois do ataque
8.3 Modelos de mensaxe e informes.-Obtención de información. Alertas
Tema 9: A acción do Estado Español ante a piratería e o terrorismo 9.1. O delito de piratería no noso ordeamento xurídico
9.2. O delito de terrorismo no noso ordenamento xurídico
9.3 Servicios de intelixencia
Tema 10: A compañía navieira fronte a piratería 10.1. A piratería como risco psicosocial
10.2. A atención as vítimas e as suas familias

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Solución de problemas A4 A9 A18 A20 B4 B11 B12 B13 C3 C10 10 10 20
Estudo de casos A5 A9 A18 B5 B12 B13 B14 C11 10 10 20
Traballos tutelados A18 B9 B13 B16 C2 1 30 31
Presentación oral B4 B9 B15 1 4 5
Proba obxectiva A9 A16 A17 B9 B14 2 0 2
Sesión maxistral A4 A16 B13 B14 34 34 68
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Solución de problemas Traballo práctico individual na aula, que pode requerir o uso de TIC e/ou traballo autónomo previo o posterior do alumno
Estudo de casos Traballo práctico por grupos na aula, que puede requerir traballo autónomo previo ou posterior do alumno
Traballos tutelados Traballo autónomo do alumno que requerirá orientación xeral na aula e orientación en tutorías persoalizadas
Presentación oral Consistirá na presentación oral na aula do traballo asignado o alumno
Proba obxectiva Proba presencial escrita na que o alumno mostrará os coñecementos e competencias adquiridas
Sesión maxistral Clases teóricas presenciais na aula, que poden requerir do alumno traballo autónomo previo e/ou posterior

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Asignarase o alumno un ou varios traballos tutelados que serán expostos na aula de acordo co calendario e os contidos da asignatura. Para a realización destes traballos o alumno contará co asesoramento do profesor a través de tutorías personalizadas.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Sesión maxistral A4 A16 B13 B14 A asistencia e aproveitamento das clases presenciais será avaliada polo docente. 10
Solución de problemas A4 A9 A18 A20 B4 B11 B12 B13 C3 C10 A asistencia, participación e aproveitamento das clases de solución de problemas será avaliada positivamente polo docente
10
Estudo de casos A5 A9 A18 B5 B12 B13 B14 C11 A asistencia, participación e aproveitamento das clases de estudo de casos será avaliado positivamente polo docente
10
Traballos tutelados A18 B9 B13 B16 C2 Avaliación do proceso de realización do traballo tutelado e resultado final do mesmo. 20
Presentación oral B4 B9 B15 Proba oral presencial na que o alumno exporá os resultados do traballo ou traballos tutelados asignados
10
Proba obxectiva A9 A16 A17 B9 B14 Consistirá nunha proba presencial escrita na que o alumno demostrará os coñecementos adquiridos.
40
 
Observacións avaliación

Xa que a asignatura consta de tres partes perfectamente diferenciadas, cada unha delas avaliarase de forma independente, e o resultado final da avaliación será a media obtida entre as partes.


Fontes de información
Bibliografía básica

1. Tráficos ilícitos, piratería y terrorismo en la mar. José Carlos Moreno Torres.

2. Piratería y terrorismo en el mar. Sobrino Heredia, José Manuel.

3. El código PBIP. Ricard Mari Sagarra.

4. Actions to be taken to prevent acts of piracy and armed robbery. Model course 3.23. IMO 2011 Edition.

5. Inteligencia y seguridad. Revista de análisis y prospectiva. Universidad Rey Juan Carlos.

6. Reglamento (CE) No 725/2004 DEL PARLAMENTO EUROPEO Y DEL CONSEJO de 31 de marzo de 2004relativo a la mejora de la protección de los buques y las instalaciones portuarias.

7. ANEXO II. ENMIENDAS AL ANEXO DEL CONVENIO. INTERNACIONAL PARA LA SEGURIDAD DE LA VIDA HUMANA EN EL MAR, 1974.

8. ANEXO III CÓDIGO INTERNACIONAL PARA LA PROTECCIÓN DE LOS BUQUES Y DE LAS INSTALACIONES PORTUARIAS (CÓDIGO PBIP).

9. OMI; Código Internacional de Gestión de la Seguridad (Código IGS) y Directrices revisadas para la implantación del Código IGS. Segunda edición. Londres: OMI.

10. OMI; Código Internacional para la Protección de los Buques y de las Instalaciones Portuarias. Londres: OMI.

11. OMI; Convenio Internacional sobre Normas de Formación, Titulación y Guardia para la Gente de Mar de 1978 en su forma enmendada en 1995 (STCW 95). Londres: OMI.

12. OMI; MARPOL 73/78. Tercera edición (refundida). Londres: OMI.

13. OMI; SOLAS 74/78. Cuarta edición (refundida). Londres: OMI.

14. Normativa UE.

15. Normas UNE-EN-ISO

16. Modelo EFQM de Excelencia.

17. Reglamento europeo EMAS.

18. OHSAS 18001.

19. Directrices relativas a los sistemas de gestión de la seguridad y la salud en el trabajo, ILO-OSH.

20. DuPont Safety Resources.

21. Guía BS 8800.

22. La Ley 31/1995, de Prevención de Riesgos Laborales, y su normativa de desarrollo.

23. Códogo IAMSAR

24. Código para la investigacion de siniestros y sucesos marítimos

24. Marine accident and incident investigation manual, OMI

25. The field guide to human error investigations

26. Manual práctico para la investigación de accidentes e incidentes laborales

 

Bibliografía complementaria

OMI; Código Internacional de Gestión de la Seguridad (Código IGS) y Directrices revisadas para la implantación del Código IGS. Segunda edición. Londres: OMI.

OMI; Código Internacional para la Protección de los Buques y de las Instalaciones Portuarias. Londres: OMI.

OMI; Convenio Internacional sobre Normas de Formación, Titulación y Guardia para la Gente de Mar de 1978 en su forma enmendada en 1995 (STCW 95). Londres: OMI.

OMI; MARPOL 73/78. Tercera edición (refundida). Londres: OMI.

OMI; SOLAS 74/78. Cuarta edición (refundida). Londres: OMI.

Normativa UE.

Normas UNE-EN-ISO

Modelo EFQM de Excelencia.

Reglamento europeo EMAS.

OHSAS 18001.

Directrices relativas a los sistemas de gestión de la seguridad y la salud en el trabajo, ILO-OSH.

DuPont Safety Resources.

Guía BS 8800.

La Ley 31/1995, de Prevención de Riesgos Laborales, y su normativa de desarrollo.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías