Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Hixiene Naval e Riscos Laborais Código 631G01104
Titulación
Grao en Náutica e Transporte Marítimo
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Saúde
Coordinación
Bouza Prego, Maria angeles
Correo electrónico
maria.prego@udc.es
Profesorado
Bouza Prego, Maria angeles
Correo electrónico
maria.prego@udc.es
Web
Descrición xeral Establecer uns coñecementos moi básicos da anatomía e fisioloxía humana así como das patoloxías máis frecuentes que se poden atopar a bordo dun buque. Igualmente trátase de formar aos alumnos no coñecemento dos primeiros auxilios #ante un accidente. En ambos os casos tense en conta as particularidades do medio en que desenvolven o seu traballo.
O presente programa reflicte os requirimentos esixidos por BOE para a Formación Sanitaria da Xente do Mar, a cal di textualmente:
O artigo 9 do Convenio 164 da Organización Internacional do Traballo, sobre a protección da saúde e a asistencia médica da xente do mar, de 1987, establece que as persoas encargadas da asistencia médica a bordo que non sexan médicos, deberán realizar satisfactoriamente un curso aprobado pola autoridade competente de formación teórica e práctica en materia de asistencia médica, establecendo unha formación elemental e outra do máis alto nivel en función da tonelaxe do buque e do tempo de demora á obtención dunha asistencia médica cualificada.
A este respecto, o Real Decreto 258/1999, do 12 de febreiro, polo que se establecen condicións mínimas sobre a protección da saúde e a asistencia médica dos traballadores do mar (BOE do 24 de febreiro) regula determinadas materias básicas en relación coa protección sanitaria dos traballadores do mar: os contidos das caixas de primeiros auxilios a bordo das embarcacións, incluída a Guía sanitaria a bordo, as instalacións mínimas sanitarias a bordo dos buques, a formación sanitaria obrigatoria dos tripulantes e a designación do Centro Radio-Médico do Instituto Social da Mariña como centro de asistencia sanitaria permanente á frota.
Con posterioridade a Orde PRE/646/2004, do 5 de marzo, establece os contidos mínimos dos programas de formación sanitaria específica e as condicións para a expedición e homologación do certificado de formación sanitaria dos traballadores do mar. Créanse dous certificados de formación sanitaria para os traballadores do Mar:
Formación Sanitaria Específica Inicial: É o equivalente á formación en primeiros auxilios a bordo establecida na regra VI/4 apartado 2 do Anexo I da Directiva 2001/25/CE relativa ao nivel mínimo de formación en profesións marítimas (Regra VI/4-2 do STCW-78/95, sección A-VI/4-1). Están obrigados a estar en posesión deste certificado:Todos os oficiais encargados da garda en cámara de máquinas.
Os capitáns, patróns e oficiais que haxan de encargarse da garda de navegación en embarcacións obrigadas a levar a caixa de primeiros auxilios C, segundo o disposto no Real Decreto 258/1999, do 12 de febreiro.
Formación Sanitaria Específica Avanzada: Equivale á formación en coidados médicos a bordo establecida na regra VI/4 apartado 1 do Anexo I da Directiva 2001/25/CE relativa ao nivel mínimo de formación en profesións marítimas (Regra VI/4-1 do STCW-78/95, sección A-VI/4-2). Obrigatorio para:
Os capitáns, patróns e oficiais que haxan de encargarse da garda de navegación en buques obrigados a levar a Caixa de primeiros auxilios A ou B, segundo o disposto no Real Decreto 258/1999, do 12 de febreiro.
Artigo 15.- Expedición e homologación do Certificado de Formación Sanitaria.
1. O Ministerio de Fomento, a través da Dirección Xeral da Mariña Mercante, e o Ministerio de Traballo e Asuntos Sociais, a través do Instituto Social da Mariña, fixarán conxuntamente as condicións para a expedición e homologación do Certificado de Formación Sanitaria. Con todo respecto a os títulos náutico-pesqueiros as condicións fixaranse conxuntamente entre os Ministerios antes citados e o Ministerio de Agricultura, Pesca e Alimentación, a través da Secretaría Xeral de Pesca Marítima.
2. Así mesmo, devanditos Organismos de maneira conxunta e no ámbito das súas competencias, determinarán as condicións que deben cumprir os centros públicos e privados que pretendan impartir ensinos para a obtención do mencionando certificado de formación sanitaria.
3. Non obstante o disposto nos apartados 1 e 2 anteriores, expedirase o correspondente Certificado de Formación Sanitaria a quen superase as materias ou módulos profesionais de formación sanitaria que formen parte dos contidos dos plans de estudo citados no artigo 12 deste Real Decreto. O cal di textualmente:
Artigo 12.- Inclusión da formación sanitaria nos plans de estudo.
As Administracións públicas competentes establecerán as medidas adecuadas para que nos plans de estudo conducentes á obtención dos títulos académicos universitarios e de formación profesional no ámbito marítimo, inclúase o ensino da formación sanitaria.
Plan de continxencia Plan de continxencia ( Adaptacións que se levarán a cabo na docencia e na avaliación, no caso de enfrontarse a un escenario de non presencialidade por un novo abrocho dá pandemia) . 1. MODIFICACIÓN NOS CONTIDOS: Non se realizaron cambios nos contidos 2. METODOLOXÍAS: • Docencia expositiva a través de Teams das clases de Grupo Único e de Grupos G (medianos) • Docencia das clases de Grupos R (grupos reducidos): Nelas os alumnos aprenden distintas técnicas sanitarias como pode ser tomar a tensión arterial, poñer inxeccións, realización de suturas, etc.Ao non poder realizar esas prácticas, explicaranse estas técnicas a través de Teams usando como apoio das explicacións Power Point e vídeos. A todos os alumnos que reciban as prácticas por este sistema, ofreceráselles a posibilidade de realizalas de forma presencial unha vez sexa posible aínda que superasen a materia e non estean matriculados dela O cómputo de asistencias soamente realizarase respecto a as sesións que houbo de docencia presencial. No momento en que se pase a docencia telemática desaparece a obrigatoriedade de asistencia a clase, é dicir, non será obrigatorio conectarse telemáticamente ás clases. 3. MECANISMOS DE ATENCIÓN PERSONALIZADA AO ALUMNADO: a) Ferramenta: Titorías a través de Teams. Segundo o calendario de titorías que se estableza para o curso 2020 - 2021 b) Correo electrónico: Todos os días da semana (excepto sábados e domingos) e responderáselles nun prazo non superior a 24 horas 4. M0 DIFICACIÓN NA AVALIACIÓN: 1ª OPORTUNIDADE -a) Proba de avaliación continua da parte correspondente aos grupos únicos : 60% Será unha proba tipo test a través de Teams - b) Proba de avaliación continua da parte correspondente aos grupos medianos:20% Será unha proba tipo test a través de Teams - c) Proba de avaliación continua da parte correspondente ás prácticas de “laboratorio” 20%. Memoria de prácticas. Observacións de avaliación: A cualificación final calcularase sumando a obtida en cada unha das partes. EXAME FINAL: Terán que acudir ao EXAME FINAL aqueles alumnos que: - Ao realizar a suma das cualificacións dos distintos apartados non cheguen á cualificación de 5. No exame final examinaranse da parte en que teñan a cualificación máis baixa. A cualificación final será a suma da cualificación obtida nesta proba coas obtidas nas partes da avaliación continua ás que non se tivo que presentar. - Non se presentaron a algunha das partes da avaliación continua. Serán examinados das partes a que non se presentaron. A cualificación final será a suma da cualificación obtida nesta proba coas obtidas nas partes da avaliación continua ás que non se tivo que presentar. -Non se presentaron á avaliación continua. En tal caso a metodoloxía será a seguinte: -a) Proba de avaliación da parte correspondente aos grupos únicos e medianos: 80%. Proba tipo test a través de Teams - b)-Proba de avaliación continua da parte correspondente ás prácticas de “laboratorio” 20% .Realizarán un traballo no cal describirán as distintas técnicas sanitarias cuxas competencias haberían de adquirir nas prácticas clínicas 2ª OPORTUNIDADE: Terán que presentarse a ela aqueles alumnos que: - Na 1ª Oportunidade non alcanzasen a cualificación de 5 nin a través da avaliación continua nin no exame final. No exame final examinaranse da parte en que teñan a cualificación máis baixa. A cualificación final será a suma da cualificación obtida nesta proba coas obtidas nas partes da avaliación continua ás que non se tivo que presentar. -Non se presentaron á 1ª Oportunidade. En tal caso a metodoloxía será a seguinte: -a)- Proba de avaliación continua da parte correspondente aos grupos únicos e medianos: 80% . Será unha proba tipo test a través de Teams - b)- Proba de avaliación continua da parte correspondente ás prácticas de “laboratorio” 20%. Realizarán un traballo no cal describirán as distintas técnicas sanitarias cuxas competencias haberían de adquirir nas prácticas clínicas 5. MODIFICACIÓNS DÁ BIBLIOGRAFÍA OU WEBGRAFÍA • Proporcionouse aos alumnos todos os apuntamentos da materia a través de Teams e de Moodle • Guía Sanitaria a bordo: http://www.seg-social.es/wps/portal/wss/internet/trabajadores/trabajadoresmar/35300/35399

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Controlar as boas prácticas de seguridade e saúde no traballo.
A7 Ensamblar e realizar tarefas básicas de mantemento e reparación de equipos informáticos. Instalar e manexar sistemas operativos e aplicacións informáticas. Instalar e realizar as tarefas básicas de xestión de redes de ordenadores.
A17 Adoptar as medidas axeitadas en casos de emerxencias.
A18 Responder a sinais de socorro no mar.
A29 Responder correctamente ás diferentes situacións de emerxencia.
A31 Transporte de cargas perigosas.
A36 Organizar, administrar e prestar os coidados médicos a bordo.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de xeito efectivo.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Comunicarse de xeito efectivo nun ámbito de traballo.
B5 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B6 Traballar de forma colaboradora.
B7 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B11 Capacidade de adaptación a novas situacións.
B12 Uso das novas tecnoloxías TIC, e de Internet como medio de comunicación e como fonte de información.
B14 Capacidade de análise e síntese.
B15 Capacidade para adquirir e aplicar coñecementos.
B16 Organizar, planificar e resolver problemas.
B20 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
B21 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
B22 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
B23 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
B24 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
C10 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidas dentro de contextos máis amplas (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
C11 Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partires dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vencelladas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Prestar primeros auxilios a bordo. Asistencia médica: Aplicación práctica de las guías médicas y los consejos transmitidos por radio, y aptitud para actuar eficazmente siguiendo esta información en los casos de accidentes o enfermedades que cabe prever a bordo A1
A7
A17
A18
A29
A31
A36
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B11
B12
B14
B15
B16
B20
B21
B22
B23
B24
C4
C5
C6
C7
C10
C11
Organizar y administrar los cuidados médicos a bordo. Conocimiento cabal del contenido y de la manera de utilizar las siguientes publicaciones: 1.- Guía médica internacional a bordo, u otras publicaciones nacionales análogas. 2.- Sección de cuidados médicos del Código Internacional de señales. 3.- Guía de primeros auxilios para uso en caso de accidentes relacionados con mercancías peligrosas. A1
A7
A17
A18
A29
A31
A36
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B11
B12
B14
B15
B16
B20
B21
B22
B23
B24
C4
C5
C6
C7
C8
C10
C11
Vigilar y controlar el cumplimiento de las prescripciones legislativas y de las medidas para garantizar la seguridad de la vida humana en el mar y la protección del medio marino. Declaraciones marítimas de sanidad y prescripciones del Reglamento Sanitario Internacional A1
A17
A18
A29
A31
A36
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B11
B12
B14
B15
B16
B20
B21
B22
B23
B24
C4
C5
C6
C7
C8
C10
C11
Conocer los riesgos laborales propios de los cargos y lugares de trabajo a bordo. Conocer los riesgos toxicológicos de los buques-tanque A3
A11
A18
A21
A28
A42
A44
A58
A61
B2
B3
B4
B5
B6
B10
B11
C4
C6
C7
C10
C11
Transmitir por radio la sintomatología del enfermo o accidentado A10
A18
A21
A28
A42
A44
A61
B2
B3
B4
B5
B6
B10
B11
C4
C6
C7
C10
C11

Contidos
Temas Subtemas
BLOQUE TEMÁTICO Nº 1 TEORIA
Tema 1: Hixiene do medio a bordo
Hixiene do medio
Hixiene individual
Hixiene en climas tropicais y en climas fríos
Vacinacions
Tema 2: Anatomía e fisioloxía do corpo humano Estructura e función do corpo humano
Tema 3: Parasitoloxía y epidemioloxía. Infección. Fontes de infección. Formas de transmisión
Infestación. Artrópodos e roedores
Profilaxe das enfermidades infecciosas
Tema 4: Enfermidades corentenables Cólera
Peste
Febre amarela
Tema 5:
Enfermidades que afectan al Sistema Nervioso Central
Accidente cerebro-vascular agudo
Meninxite
Ataques convulsivos
Tema 6: Enfermidades mentales Ansiedade
Depresión
Tema 7: Enfermidades otorrinolaringolóxicas Amigdalite
Otite
Tema 8: Enfermidades do aparato cardiocirculatorio Anxina de peito
Infarto de miocardio
Hipertensión arterial
Crises hipertensivas
Trombosis y embolias dos membros
Tema 9: Enfermidades do aparato respiratorio Tuberculose
Bronquite
Catarro común
Crise asmática
Pneumonía
Pneumotórax
Tema 10: Enfermidades del aparato digestivo Gastrite
Gastroenterite
Estrenximento
Hemorroides
Úlcera gástrica
Perforación de estómago
Peritonite aguda
Apendicite aguda
Pancreatite aguda
Cólico biliar
Hepatite B y C
Hernias y hernias estrangulada
Tema 11: Enfermidades do aparato xénito-urinario Cólico nefrítico
Retención aguda de ouriños
Sífilis
Gonococia
Herpes xenital
Tema 12: SIDA
COVID - 19
Etioloxía
Prevención
Tema 13: Enfermidades metabólicas e endocrinas Diabetes
Coma hipoglucémico
Coma hiperglucémico
Tema 14: Enfermidades dermatolóxicas Sicosis de la barba Herpes zóster
Urticaria
Dermatite
Furúnculos
Ántrax
Tema 15: Enfermidades músculo-esqueléticas
Lumbago
Tortícole
Tema 16: Enfermidades dos pescadores Infeccións dos dedos y das mans
Tendosinovite da boneca os pescadores
Conjuntivite os pescadores
Erisipeloide do peixe
Erupción por alga rizada
Tema 17: Intoxicacions alimentarias Salmonelose
Botulismo
Tema 18: Outras enfermidades infecciosas Paludismo
Febre de Malta
Eripsipela
Tétano
Gripe
Tema 19: Enfermidades dentales Dor de moas
Infección dental
Irritación por prótese
Tema 20: Asistencia ao parto Preparativos para o parto
Signos y síntomas do inicio do parto
Como actuar no parto
Cuidados del neonato y da nai
Tema 21: Asistencia médica a náufragos y persoas rescatadas Hipotermia
Rescatados de afogamento

Tema 22: Declaracions Marítimas de Sanidade


Prescripcións del Reglamento Sanitario Internacional. Registro médico e exemplares dos regulamentos pertinentes
BLOQUE TEMÁTICO Nº 2
PRÁCTICAS
Tema 1: Accidente a bordo. Normas xerais de comportamento
Tema 2: Reanimación cardiopulmonar Respiración artificial
Masaxe cardíaco
Tema 3: Choque (Shock) Etioloxía
Síntomas
Coidados paliativos do enfermo

Tema 4: Normas xerais para practicar as curas


Hixiene das manos
Limpeza da ferida
Esterilización deo material
Tema 5: Feridas.

Clasificación.
Tratamento.
Suturas
Tema 6: Hemorraxias.

Clasificación.
Tratamento
Tema 7: Contusions.
Actitude a tomar segundo súa localización
Tema 8: Escordaduras e luxacions.
Síntomas.
Actitude a tomar
Tema 9: Fracturas. Clasificación.
Síntomas.
Tratamento
Tema 10: Fracturas de cránio y de columna vertebral. Actitude a tomar
Tema 11: Queimaduras
Queimaduras térmicas
Queimaduras por sustancias químicas.
Queimaduras nos ollo
Valoración y tratamento
Tema 12: Golpe de calor y lesions por frío.
Síntomas
Actitude a tomar
Tema 13: Corpos extraños Actitude a tomar segundo súa localización
Tema 14: Toma de constantes vitais Pulso,
Temperatura
Tensión arterial

Tema 15: Exploración do oído. Otite
Perforacions timpánicas
Extracción de tapons de cerume
Tema 16: Administración de medicamentos.
Vías de administración.
Técnicas de administración.
Administración de soros
Tema 17: Vendaxes. Tipos de vendaxes.
Precaucions ao facer unha vendaxe
Tema 18: Vendaxes máis frecuentes Cabeza, cara e pescozo
Membro superior
Membro inferior
Tema 19: Transporte de feridos e enfermos a bordo Medios de transporte
Padiolas. Tipos de padiolas
Técnicas de transporte segundo o tipo de lesion
Tema 20: Evacuación de enfermos e accidentados Normas para solicitar a evacuación
Medios de evacuación: en helicóptero ou a outro buque
Organización e preparación da evacuación segundo o medio elexido
Tema 21: Consultas Radio – Médicas.
Centro Radio – Médico español.
Consultas desde outros países.
Normas para as consultas radio – médicas.
Láminas de situación de síntomas.
Sección de coidados médicos do Código Internacional de Señais
Tema 22: Botiquines a bordo. Tipos de botiquines
Farmacoloxía
Tema 23: Defuncions a bordo Signos iniciais de morte
Signos tardíos de morte
Conservación dun cadáver
Tema 24: GPA Guía de Primeiros Auxilios para buques que transportan mercadorías perigoosas
BLOQUE TEMÁTICO Nº 3 TOXICOLOGÍA
Tema 1: Intoxicación Concepto
Límites de toxicidade
Causas
Vías de entrada
Efectos
Conduta xeral ante unha intoxicación
Inhalantes tóxicos sistémicos
Inhalación de fume
Intoxicación por monóxido de carbono
Tema 2. Riscos a bordo de buques gaseiros Efectos tóxicos dos gases
Gases asfixiantes simples
Gases licuados
Primeros auxilios no caso de intoxicación
Tema 3. Riscos a bordo de buques que transportan hidrocarburos Manifestacións clínicas segundo a vía de entrada
Tratamento segundo a vía de entrada do tóxico e a gravidade da intoxicación
Medidas de protección persoal
Intoxicación por petróleo
Intoxicación por hidrocarburos clorados

Tema 4. Riscos a bordo de buques quimiqueiros Substancias químicas perigosas. Efectos sobre a saúde
Manifestacións clínicas segundo a vía de entrada
Tratamento segundo a vía de entrada do tóxico e a gravidade da intoxicación
Medidas de protección persoal
BLOQUE TEMÁTICO N.º 4 MEDIDAS INTERNACIONAIS SOBRE PREVENCIÓN DE ACCIDENTES E MEDICINA OCUPACIONAL
Tema 1. Conceptos básicos sobre seguridade e saúde no traballo O traballo e a saúde: os riscos profesionais. Factores de risco
Danos derivados do traballo. Os accidentes de traballo e as enfermidades profesionais. Outras patoloxías derivadas do traballo
Marco normativo básico en materia de prevención de riscos laboráis
Tema 2. Medio laboral Tipos de embarcacións mercantes e actividade que desenvolven
Tema 3.Riscos laborais segundo o posto de traballo a bordo Ponte
Máquina
Cuberta
Fonda
O desenvolvemento e superación destes contidos, xunto cos correspondentes a outras materias que inclúan a adquisición de competencias específicas da titulación, garanten o coñecemento, comprensión e suficiencia das competencias recollidas no cadro AII/2, do Convenio STCW, relacionadas co nivel de xestión de Primeiro Oficial de Ponte da Mariña Mercante, sen limitación de arqueo bruto e Capitán da Mariña Mercante ata o máximo de 3000 GT. Cadro A-II/2 del Convenio STCW.
Especificación de las normas mínimas de competencia aplicables a Capitáns y primeiros oficiais de ponte de buques de arqueo bruto igual ou superior a 500 GT.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A3 A10 A11 A1 A7 A17 A31 A36 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B11 B14 B15 B16 B20 B22 B23 B24 C4 C5 C7 C8 C10 C11 28 10 38
Simulación A18 A21 A28 A42 A44 A58 A17 A18 A29 A31 A36 A61 B2 B3 B4 B5 B6 B10 B11 B2 B4 B5 B6 B7 B11 B12 B16 B21 C4 C6 C7 C10 C11 C10 C11 9 18 27
Traballos tutelados A1 A17 A31 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B20 B22 C6 C10 C11 14 7 21
Proba obxectiva A1 A17 A31 A36 B4 4 32 36
Seminario A1 A17 A31 B1 B2 6 12 18
 
Atención personalizada 10 0 10
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral A metodoloxía docente nos temas teóricos baséase fundamentalmente en clases expositivas apoiadas por medios audiovisuais. Nos temas en que é posible o debate, que en ocasións xurdirá de xeito espontáneo, fomentarase e a profesora exercerá o papel de moderadora.
Simulación Nos temas prácticos o alumnado aprende a adquirir as habilidades descritas no programa sempre que for posible. Nos temas en que é imposible o acceso aos tipos de lesións que se describen, as prácticas levaranse a cabo co apoio de medios audiovisuais e simulacións en maquetas.
Traballos tutelados Preparación de traballos e representacións (orais, debates...), lecturas recomendadas etc.
Achegará o 10% da cualificación final.
Proba obxectiva
Avaliación dos coñecementos e a comprensión dos contidos básicos da materia, tanto teóricos como prácticos.
A parte teórica achegará o 60% da cualificación e a parte práctica o 30%. O exame final terá carácter obrigatorio para aquel alumnado que non participe da avaliación continua da materia ao longo do curso.
Seminario Resolución de exercicios, conclusións ou outros traballos.

Atención personalizada
Metodoloxías
Descrición
Su finalidad será tratar al alumno de una forma mas personal que contribuya a mejorar la adquisición de conocimientos y competencias de la materia

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Simulación A18 A21 A28 A42 A44 A58 A17 A18 A29 A31 A36 A61 B2 B3 B4 B5 B6 B10 B11 B2 B4 B5 B6 B7 B11 B12 B16 B21 C4 C6 C7 C10 C11 C10 C11 Avaliación continua, atendendo á actitude e a participación do alumnado e ao grao de cumprimento. Participa nun 30% da cualificación final da materia. 30
Traballos tutelados A1 A17 A31 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B20 B22 C6 C10 C11 Obradoiros e seminarios. Resolución de traballos e supostos prácticos, coa elaboración e presentación do traballo en grupo.
En conxunto terá un peso porcentual do 10% da cualificación final.
10
Proba obxectiva A1 A17 A31 A36 B4 Avaliación de coñecementos e comprensión dos contidos básicos da materia, tanto teóricos como prácticos
EVALUACION CONTINUA
A parte teórica aportará o 60%.
PRIMEIRA OPORTUNIDA CONVOCATORIA ORDINARIA
Exame final: Terá carácter obligatorio para aqueles alumnos que non participen da avaliación continua da materia ao longo do curso.
O exame teórico final consta de dez preguntas curtas puntuando cada unha delas a unidade. O aprobado obtense con cinco puntos. Aportará o 60% da cualificación final.
O exame práctico final consta de dúas preguntas sobre coñecementos necesarios para realizar os primeiros auxilios e de dous supostos prácticos. Cada pregunta puntúa 5 puntos e o aprobado está en 5 puntos. Cada suposto práctico puntúa 5 puntos estando o aprobado en 5 puntos. É necesario ter polo menos 5 puntos en cada apartado. Aportará o 30% da cualificación final.
Toxicoloxía: constará de 10 preguntas tipo test. Aportará o 10% da cualificación final.
SEGUNDA CONVOCATORIA ORDINARIA
O exame teórico final consta de dez preguntas curtas puntuando cada unha delas a unidade. O aprobado obtense con cinco puntos. Aportará o 60% da cualificación final.
O exame práctico final consta de dúas preguntas sobre coñecementos necesarios para realizar os primeiros auxilios e de dous supostos prácticos. Cada pregunta puntúa 5 puntos e o aprobado está en 5 puntos. Cada suposto práctico puntúa 5 puntos estando o aprobado en 5 puntos. É necesario ter polo menos 5 puntos en cada apartado. Aportará o 30% da cualificación final.
Toxicoloxía: constará de 10 preguntas tipo test. Aportará o 10% da cualificación final.
60
 
Observacións avaliación

Os criterios de
avaliación referidos na A-II / 1 da caixa do Código STCW, e incluídas no
Sistema de Garantía de Calidade, serán tidos en conta no deseño e na
realización da avaliación

  Os alumnos serán avaliados das competencias A1, A17, A31, A36, B2

CONVOCATORIA ADIANTADA:O exame teórico consta de dez preguntas curtas puntuando cada unha delas a unidade. O aprobado obtense con cinco puntos. Aportará o 60% da cualificación final.
O exame práctico final consta de dúas preguntas sobre coñecementos necesarios para realizar os primeiros auxilios e de dous supostos prácticos. Cada pregunta puntúa 5 puntos e o aprobado está en 5 puntos. Cada suposto práctico puntúa 5 puntos estando o aprobado en 5 puntos. É necesario ter polo menos 5 puntos en cada apartado. Aportará o 30% da cualificación final.
Toxicoloxía: constará de 10 preguntas tipo test. Aportará o 10% da cualificación final.

MATRÍCULA PARCIAL: En caso de non poder presentarse ao exame final por motivos laborais o alumno dispoñerá de 7 días naturais a contar da data oficial para a realización do mesmo. O exame teórico consta de dez preguntas curtas puntuando cada unha delas a unidade. O aprobado obtense con cinco puntos. Aportará o 60% da cualificación final.
O exame práctico final consta de dúas preguntas sobre coñecementos necesarios para realizar os primeiros auxilios e de dous supostos prácticos. Cada pregunta puntúa 5 puntos e o aprobado está en 5 puntos. Cada suposto práctico puntúa 5 puntos estando o aprobado en 5 puntos. É necesario ter polo menos 5 puntos en cada apartado. Aportará o 30% da cualificación final.
Toxicoloxía: constará de 10 preguntas tipo test. Aportará o 10% da cualificación final.


Fontes de información
Bibliografía básica Sobotta (). Atlas de Anatomía Humana (I y II). Panamericana
Moore KL, Agur AMR (). Compendio de Anatomía con orientación clínica. Editorial Masson
(). Curso de Formación Sanitaria. Ministerio de Trabajo y Seguridad Social
(). GPA.
(Ginebra 1988). Guía Médica Internacional a Bordo. Organización Mundial de la Salud.
(). Guía Sanitaria a Bordo. nstituto Social de la Marina.
(). Ley de Prevención de riesgos laborales. Ministerio de Trabajo y Seguridad Social
Mari Sagarra R, González Pino E (). Técnicas de prevención en seguridad e higiene del trabajo a bordo. Ministerio de Trabajo y Seguridad Social

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

PROGRAMA HIGIENE NAVAL

GRAO EN  NÁUTICA E TRANSPORTE MARÍTIMO


 A formación e avaliación dos alumnos  prescritas polo Convenio adminístranse, supervisan e vixían de conformidade coas disposicións  do Capítulo VI  do Código de Formación (modificado por Manila 2010):

Capítulo VI

Regra VI/4

1 A xente de mar que vaia a prestar primeiros auxilios a bordo satisfará as normas de competencia en materia de primeiros auxilios que se establecen nos parágrafos 1 a 3 da sección A-VI/4 do Código de Formación.

2 A xente de mar que vaia a facerse cargo dos coidados médicos a bordo satisfará as normas de competencia en materia de coidados médicos especificadas nos parágrafos 4 a 6 da sección A-VI/4 do Código de Formación.

 

Sección del Convenio STCW 78/95 que se imparte en la asignatura:

Función

Competencia

Conocimientos, comprensión y aptitud

Control del funcionamiento del buque y cuidado de las personas a bordo, a nivel operacional

Prestar primeros auxilios a bordo

Asistencia médica: Aplicación práctica de las guías médicas y los consejos transmitidos por radio, y aptitud para actuar eficazmente siguiendo esta información en los casos de accidentes o enfermedades que cabe prever a bordo

Control del funcionamiento del buque y cuidado de las personas a bordo, a nivel de gestión

Organizar y administrar los cuidados médicos a bordo

Conocimiento cabal del contenido y de la manera de  utilizar las siguientes publicaciones: 1.- Guía médica internacional a bordo, u otras publicaciones nacionales análogas. 2.- Sección de cuidados médicos del Código Internacional de señales. 3.- Guía de primeros auxilios para uso en caso de accidentes relacionados con mercancías peligrosas.

Control del funcionamiento del buque y cuidado de las personas a bordo, a nivel de gestión

Vigilar y controlar el cumplimiento de las prescripciones legislativas y de las medidas para garantizar la seguridad de la vida humana en el mar y la protección del medio marino

Declaraciones marítimas de sanidad y prescripciones del Reglamento Sanitario Internacional


Certificados de especialidad que afectan a la asignatura: 

Certificado

Temas del Programa de la Asignatura en el que se desarrolla

Formación Básica

Los temas se desarrollan a lo largo  del programa

Avanzado Lucha Contra Incendios

Los temas se desarrollan a lo largo del programa

Buques Petroleros

Los temas se desarrollan a lo largo  del programa

Buques Gaseros

Los temas se desarrollan a lo largo  del programa

Buques Quimiqueros

Los temas se desarrollan a lo largo  del programa




Metodoloxías / probas

Horas presenciais

Horas non presenciais / traballo autónomo

Horas totais

Sesión magistral (Enfermedades y Toxicología)

28

10

38

Simulación (Prácticas)

9

18

27

Traballos tutelados (Medicina Ocupacional)

14

7

21

Proba obxectiva

4

32

36

Seminario (Medicina Ocupacional)

6

12

18

 

Atención personalizada

10

0

10




 

Asistencia médica a náufragos y persoas rescatadas

Hipotermia
Rescatados de afogamento

Declaracions Marítimas de Sanidade

Prescripcións del Reglamento Sanitario Internacional. Registro médico e exemplares dos regulamentos pertinentes

Accidente a bordo.

Normas xerais de comportamento

Reanimación cardiopulmonar

Respiración artificial
Masaxe cardíaco

Hemorraxias.

Clasificación.
Tratamento

Fracturas.

Clasificación.
Síntomas.
Tratamento

Queimaduras

Queimaduras térmicas
Queimaduras por sustancias químicas.
Queimaduras nos ollo
Valoración y tratamento

Consultas Radio – Médicas.

Centro Radio – Médico español.
Consultas desde outros países.
Normas para as consultas radio – médicas.
Láminas de situación de síntomas.
Sección de coidados médicos do Código Internacional de Señais

Tema 24: GPA

Guía de Primeiros Auxilios para buques que transportan mercadorías perigoosas

 Toxicoloxía

 

Intoxicación

Concepto
Límites de toxicidade
Causas
Vías de entrada
Efectos
Conduta xeral ante unha intoxicación
Inhalantes tóxicos sistémicos
Inhalación de fume
Intoxicación por monóxido de carbono

Riscos a bordo de buques gaseiros

Efectos tóxicos dos gases
Gases asfixiantes simples
Gases licuados

TRiscos a bordo de buques que transportan hidrocarburos

Manifestacións clínicas segundo a vía de entrada
Tratamento segundo a vía de entrada do tóxico e a gravidade da intoxicación
Medidas de protección persoal
Intoxicación por petróleo
Intoxicación por hidrocarburos clorados

 Riscos a bordo de buques quimiqueiros

Substancias químicas perigosas. Efectos sobre a saúde
Manifestacións clínicas segundo a vía de entrada
Tratamento segundo a vía de entrada do tóxico e a gravidade da intoxicación
Medidas de protección persoal

MEDIDAS INTERNACIONAIS SOBRE PREVENCIÓN DE ACCIDENTES E MEDICINA OCUPACIONAL

 

Conceptos básicos sobre seguridade e saúde no traballo

O traballo e a saúde: os riscos profesionais. Factores de risco
Danos derivados do traballo. Os accidentes de traballo e as enfermidades profesionais. Outras patoloxías derivadas do traballo
Marco normativo básico en materia de prevención de riscos laboráis

 Medio laboral

Tipos de embarcacións mercantes e actividade que desenvolven

Riscos laborais segundo o posto de traballo a bordo

Ponte
Máquina
Cuberta
Fonda



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías