Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Navegación e Organización do Buque Código 631G01212
Titulación
Grao en Náutica e Transporte Marítimo
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Híbrida
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Navegación e Enxeñaría Mariña
Coordinación
Salgado Don, Alsira
Correo electrónico
alsira.salgado@udc.es
Profesorado
Lopez Varela, Pablo
Salgado Don, Alsira
Correo electrónico
pablo.lopez@udc.es
alsira.salgado@udc.es
Web
Descrición xeral
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Non se realizarán cambios.

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Mantéñense as metodoloxías de lecturas e sesión maxistral (que este curso xa se impartirá, a prior, de xeito online), o resto modifícanse para adaptalas o formato non presencial.

*Metodoloxías docentes que se modifican
Prácticas de laboratorio: Mantense esta metodoloxía, ca particularidade de que as horas destinadas a realización de exercicios na aula, así como a súa corrección, farase de xeito non presencial.
Proba obxectiva e proba práctica: De ser posible manter a presencialidade, tanto das probas parciais coma dos exames finais de 1ª e 2ª oportunidades, estes realizarase con normalidade tal e como está descrito na guía docente. De non ser posible, realizarase online a través do Moodle e/ou Teams, mantendo os mesmos principios.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Teams: Os docentes estaremos conectados nesta plataforma no horario normal de titorías para atender o alumnado mediante o servicio de chat ou videoconferencia. En caso de verse necesario, estas titorías faranse en grupos reducidos.
Foro de dubidas no Moodle: Nel o alumnado pode expoñer cantas dúbidas considere oportuno, os docentes intentaremos resolvelas o antes posible.
Correo electrónico: Como sempre, os docentes da materia estamos a disposición do alumnado a través do correo electrónico. Sen embargo, para facer consultas e expoñer dúbidas sobre a materia impartida ou os exercicios, é preferible que se faga en Moodle, a través do foro habilitado, xa que así todo o alumnado pode beneficiarse das respostas.

4. Modificacións na avaliación
Manteranse as mesmas metodoloxías de avaliación, cos seus porcentaxes correspondentes.

*Observacións de avaliación:
A pesar de manterse as metodoloxías de avaliación que figuran na guía docente, estas adaptaranse a non presencialidade do seguinte xeito:
Respecto o cómputo da asistencia, de realizarse, tan só se aplicará respecto as clases presenciais de prácticas. Durante o escenario de non presencialidade, non se realizará control de asistencia. Así, para poder presentarse as probas parciais, terase que asistir a un 80% das actividades prácticas presenciais realizadas ata ese momento, de habelas. Isto sempre e cando a situación de non presencialidade dure menos da metade do cuadrimestre. En caso contrario, eliminarase por completo este requisito.
En caso de que as probas parciais, tanto prácticas como teórica (obxectiva), se realicen todas elas en situación de non presencialidade, non se esixirá nota mínima en cada unha das probas, e a nota por curso obterase sempre empregando a media aritmética das cualificacións parciais. O mesmo se aplicará o exame oficial de cada oportunidade, en caso de realizarse en condicións exclusivas de non presencialidade, a nota será a media aritmética das partes do exame, sen restrición de nota mínima (en caso de realizarse de xeito híbrido, seguirase o establecido na guía docente).

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Non se realizarán modificacións. En todo caso, reforzarase o material accesible dende Moodle, con exercicios resoltos, e se complementarán as gravacións das clases impartidas de xeito síncrono con vídeos sobre cuestións adicionais.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Controlar as boas prácticas de seguridade e saúde no traballo.
A10 Redactar e interpretar documentación técnica e publicacións náuticas.
A14 Planificar e dirixir unha travesía, determinar a situación por calquera medio de navegación, e dirixir a navegación.
A15 Realizar unha garda de navegación segura.
A17 Adoptar as medidas axeitadas en casos de emerxencias.
A29 Responder correctamente ás diferentes situacións de emerxencia.
A34 Manter a seguridade e protección do buque, da tripulación e os pasaxeiros, así como o bo estado de funcionamento dos sistemas de salvamento, de loita contra incendios e demais sistemas de seguridade.
A35 Organizar e dirixir a tripulación.
A38 Ser capaz de identificar, analizar e aplicar os coñecementos adquiridos nas distintas materias do Grao, a unha situación determinada formulando a solución técnica máis axeitada dende o punto de vista económico, ambiental e de seguridade.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de xeito efectivo.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Comunicarse de xeito efectivo nun ámbito de traballo.
B5 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B6 Traballar de forma colaboradora.
B7 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B8 Aprender en ámbitos de teleformación.
B9 Capacidade para interpretar, seleccionar e valorar conceptos adquiridos noutras disciplinas do ámbito marítimo, mediante fundamentos físico-matemáticos.
B10 Versatilidade.
B11 Capacidade de adaptación a novas situacións.
B12 Uso das novas tecnoloxías TIC, e de Internet como medio de comunicación e como fonte de información.
B13 Comunicar por escrito e oralmente os coñecementos procedentes da linguaxe científica.
B14 Capacidade de análise e síntese.
B15 Capacidade para adquirir e aplicar coñecementos.
B16 Organizar, planificar e resolver problemas.
B20 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
B22 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
B23 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C11 Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partires dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vencelladas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer os fundamentos da navegación astronómica e ser capaz de realizar unha navegación segura mediante observacións astronómicas. Coñecer os fundamentos da compensación preliminar. Organización do buque. Adquirense as competencias, coñecementos e actitudes respecto do seu uso establecidos no cadro A-II/1 do Convenio STCW 2010 A1
A10
A14
A15
A17
A29
A34
A35
A38
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B20
B22
B23
C3
C7
C11

Contidos
Temas Subtemas
Navegación astronómica O desenrolo deste tema cumpre ca columna 2, Coñecementos, Comprensión e Suficiencia, do Convenio STCW, modificado por Manila 2010, do cadro AII/1.
Compensación preliminar Capacidade para determinar os erros do compás magnético e xiroscópico empregando medios astronómicos e terrestres, e para compensar tales errores
O desenrolo deste tema cumpre ca columna 2, Coñecementos, Comprensión e Suficiencia, do Convenio STCW, modificado por Manila 2010, do cadro AII/1.
Organización do buque 1.- Xestión do traballo a bordo, e dos recursos.
2.- Liderazgo, motivación, estilos de mando e comportamento.
3.- Traballo en equipo. Relaciones interculturais.

Coñecemento dos principios da xestión dos recursos da ponte, incluídos:
.1 a distribución, asignación e clasificación prioritaria dos recursos
.2 a comunicación eficaz
.3 a determinación e o liderazgo
.4 a consecución e o mantemento da conciencia da situación

Coñecementos prácticos da xestión e a formación do persoal da bordo
Coñecemento dos convenios marítimos internacionais e recomendacións pertinentes, así como da lexislación nacional
Capacidade para aplicar a xestión das tráeas e da carga de traballo, incluídos os aspectos seguintes:
.1 a planificación e coordinación
.2 a asignación de persoal
.3 as limitacións de tempo e recursos
.4 a asignación de prioridades
Coñecemento e capacidade para aplicar a xestión eficaz dos recursos:
.1 a distribución, asignación e clasificación prioritaria dos recursos
.2 a comunicación eficaz a bordo e en terra
.3 as decisións teñen en conta a experiencia do equipo
.4 determinación e liderazgo, incluída a motivación
.5 a consecución e o mantemento da conciencia da situación
Coñecemento e capacidade para aplicar as técnicas de adopción de decisións:
.1 a avaliación da situación e do risco
.2 a determinación e elaboración de opcións
.3 decisións sobre o modo de proceder
.4 a avaliación da eficacia dos resultados

O desenrolo deste tema cumpre ca columna 2, Coñecementos, Comprensión e Suficiencia, do Convenio STCW, modificado por Manila 2010, do cadro AII/1.
O desenvolvemento e superación destes contidos, xunto cos correspondentes a outras materias que inclúan a adquisición de competencias específicas da titulación, garanten o coñecemento, comprensión e suficiencia das competencias recollidas no cadro AII/2, do Convenio STCW, relacionadas co nivel de xestión de Primeiro Oficial de Ponte da Mariña Mercante, sen limitación de arqueo bruto e Capitán da Mariña Mercante ata o máximo de 3.000 GT. Cadro A-II/2 del Convenio STCW.
Especificación de las normas mínimas de competencia aplicables a Capitáns y primeiros oficiais de ponte de buques de arqueo bruto igual ou superior a 500 GT.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A10 A14 A15 A17 A29 A34 A35 A38 B3 B7 B9 B14 B15 B16 B20 B22 B23 C7 C11 39 58.5 97.5
Prácticas de laboratorio A1 A10 A14 A15 A17 A29 A34 A38 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B20 B22 B23 C3 C7 C11 15 18 33
Lecturas A1 A10 A14 A15 A17 A29 A34 A35 B1 B3 B5 B8 B12 B14 B15 B22 C3 0 5.5 5.5
Proba práctica A10 A14 A15 B2 B3 B11 B14 B16 2 4 6
Proba obxectiva A10 A14 A15 A35 B2 B3 B5 B9 B13 B14 B15 B16 B22 2 4 6
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral da materia complementada co uso de presentacións audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Dentro desta dinámica a intervención dos alumnos estará aberta para a realización de preguntas ou comentarios, que poderían dar lugar a debates abertos.
En caso de empregar textos ou presentacións audiovisuais, estas poranse a disposición do alumnado coa antelación suficiente como para que poidan lelos de forma previa.
Prácticas de laboratorio Realización de exercicios de carácter práctico relacionados cos conceptos teóricos explicados nas sesións maxistrais.
Lecturas Documentación facilitada os alumnos onde se profundiza sobre os contidos a desarrollar na materia.
Proba práctica Proba na que se busca que o alumno realice un exercicio práctico, parecido os realizados durante as clases prácticas. A proba práctica pode incluír previamente a resolución dunha pregunta/problema que teña como resultado a aplicación práctica dunha determinada técnica ou práctica aprendida.
Proba obxectiva Proba escritura utilizada para a evaluación da aprendizaxe, sendo seu rasgo distintivo a posibilidade de determinar se as respostas dadas son correctas. Constitue un instrumento de medida, elaborado rigurosamente, que permite evaluar coñecementos, capacidades, destrezas, rendimento, etc.
A proba obxectiva pode combinar distintos tipos de preguntas: preguntas de resposta múltiple, de resposta breve, e/ou de desenrolar. Tamén podese construir cun so tipo de algunha destas preguntas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas de laboratorio
Descrición
O seguimento das prácticas realizarase de forma continua na aula, con todo, se se vise necesario, estableceranse tutorías adicionais de caracter individual ou en grupo moi reducido para o seu seguimento e a resolución das dúbidas que sobre elas, ou sobre os aspectos teóricos que as alcanzan, teñan os alumnos.




Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba práctica A10 A14 A15 B2 B3 B11 B14 B16 Para o alumnado cunha asistencia regular as clases prácticas (ao menos o 80%) realizaranse, ao menos, unha proba práctica para avaliar o seguimento do traballo realizado durante o cuadrimestre (se se vise necesario, poderíanse facer varias). Esta proba consistirá nun ou varios exercicios de navegación ortodrómica, cinemática naval e/ou navegación astronómica, propostos de forma independente ou combinada.
Con esta metodoloxía avaliaranse as competencias A10, A14, A15, B2, B3, B11, B14, B16.
47.5
Prácticas de laboratorio A1 A10 A14 A15 A17 A29 A34 A38 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B20 B22 B23 C3 C7 C11 No caso de que un alumno suspendese a materia cunha nota igual ou maior de 4,5, poderá aprobar a materia a condición de que realizase ao longo do curso o 100% das prácticas propostas en clase.
Con esta metodoloxía avaliaranse as competencias A10, A14, A15, A38, B2, B3, B5, B9, B10, B11, B13, B14, B15, B16, B22 E C3.
5
Proba obxectiva A10 A14 A15 A35 B2 B3 B5 B9 B13 B14 B15 B16 B22 Para o alumnado cunha asistencia regular a clase (ao menos o 80% das clases prácticas) se realizarase unha proba teórica para avaliar o seguimento do traballo realizado durante o cuadrimestre.
Con esta metodoloxía avaliaranse as competencias A10, A14, A15, A35, B2, B3, B5, B13, B14, B15, B16, B22.
47.5
 
Observacións avaliación

O sistema de avaliación
descrito, constitúe a avaliación continua da materia e o alumnado que supere as
probas parciais cunha nota media igual ou superior a 5 non terá que presentarse
ao exame final, a non ser que desexe subir a nota do curso. As probas
avaliaranse en base 10, e a nota mínima para poder compensar por media aritmética
cada unha de elas a hora de obter a nota do curso será dun 3,5. En caso de
obter nalgunha das probas unha nota inferior a un 3,5, para o cálculo da nota
empregarase a media xeométrica ponderada das probas (dando maior peso a menor
nota obtida). En caso de non presentarse a algunha das probas parciais
considerarase que o alumno non está seguindo o sistema de avaliación continua
descrito e será avaliado por curso como non presentado.

Aqueles alumnos que non
sigan o sistema de avaliación continua descrito ou suspendan a materia por
curso, deberán presentarse ao exame final da convocatoria oficial, no cal
entrará a totalidade da materia. As probas parciais non librarán materia para o
exame final.

O exame final (tanto da primeira coma da
segunda oportunidade) constará de dúas partes claramente diferenciadas en canto
a contido e metodoloxía de resolución (unha teórica e unha práctica), que se
corrixirán por separado. Sempre e cando a nota de cada unha de ditas partes
sexa igual ou superior a un 3,5 (en base 10), a nota do exame será a media
aritmética das partes. En caso de obter en algunha das partes do exame unha
nota inferior a 3,5, a nota do exame corresponderase coa media xeométrica
ponderado da das partes (dando maior peso á menor nota obtida). En caso de non
presentarse a algunha das partes, a nota do exame será de cero.

O alumnado con recoñecemento de dedicación a
tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia non se lle exixirá
unha asistencia mínima para poder presentarse os exames parciais, sen embargo,
deberán acordarse co docente unha serie de titorías (presenciais ou non
presenciais) o longo do curso para acreditar o seguimento da materia.

Os criterios de avaliación
contemplados no cadro A-II/1 do Código STCW na súa forma emendada, e recollidos
no Sistema de Garantía de Calidade, teranse en conta á hora de deseñar e
realizar a avaliación.


Fontes de información
Bibliografía básica F.Martín Asín (). ASTRONOMÍA.
Ferdinando Flora (). ASTRONOMÍA NÁUTICA.
A. Pita Porta (). LA HIPÉRBOLA ESFÉRICA EN LA NAVEGACIÓN ASTRONÓMICA. RECTA DIFERENCIOMÉTRICA. VERDADERA NATURALEZA DE LA BISETRIZ DE ALTURA.
Martínez Jiménez (). MANUAL DE NAVEGACIÓN.
P. López Varela (). METODOLOGÍA Y INSTRUMENTACIÓN EN LA NAVEGACIÓN ASTRONÓMICA.
Moreu Curbera, Martínez Jiménez (). NAVEGACIÓN I,II,III.
Ideale Capasso - Sergio Fede (). NAVIGAZIONE.
Bowditch, N. (). THE AMERICAN PRACTICAL NAVIGATOR. https://msi.nga.mil/Publications/APN
I. Foosi (). TRATADO DE NÁUTICA.

Bibliografía complementaria

Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Navegación I/631G01202

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Navegación II/631G01306
Simulación Náutica/631G01402

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías