Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Manobra II Código 631G01309
Titulación
Grao en Náutica e Transporte Marítimo
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Optativa 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Híbrida
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Navegación e Enxeñaría Mariña
Coordinación
Pacheco Martínez, Eliseo Antonio
Correo electrónico
eliseo.pacheco@udc.es
Profesorado
Pacheco Martínez, Eliseo Antonio
Correo electrónico
eliseo.pacheco@udc.es
Web
Descrición xeral As materias relacionadas coa Manobra compoñen un bloque de coñecementos esenciais e exclusivos na formación dun Mariño Profesional. Pódese dicir que un Mariño formado e experimentado é a única persoa capaz de prever todos os inputs e outputs no deseño e desenvolvemento da Manobra dun buque.

Doutra banda, as consecuencias dunha mala decisión á hora de executar unha Manobra poden ser graves e mesmo catastróficas: varadas, colisións, allisions afundimentos, incendios e explosións. Un erro implicará como mínimo danos ao buque e as súas consecuencias económicas: custos, P&I, demoras, detencións, etc.

En todo o anterior radica a importancia da súa formación.

Integrada no Grao, esta materia “Manobra II” é a profundización dos coñecementos básicos adquiridos na materia de 2º curso “Manobra I”, e pretende dar ao alumno sólidas bases para as materias "Simulación Náutica" (4º curso) e “Manobra Avanzada” ( Master).

No desenvolvemento da materia teranse en conta:
STCW 1978, e as Emendas de Manila de 2010
IMO Model course 1.22 Ship Simulator and Bridge Teamwork.
IMO Model course 7.01 Master and Chief Mate


Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Non se farán cambios.

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Actividades iniciais
Sesión maxistral
Estudo de casos
Traballos tutelados
Proba práctica
Proba mixta
*Metodoloxías docentes que se modifican
Non se farán cambios.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Teams.
A titoría sincrónica está aberta en calquera momento, co límite da dispoñibilidade do profesor. Intentarase coordinar co alumno o tempo da titoría.
Email.
O profesor comprométese a responder o antes posible a todas as preguntas enviadas de xeito asíncrono.

4. Modificacións na avaliación
Non se farán cambios.
*Observacións de avaliación:

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Non se farán cambios.

Competencias do título
Código Competencias do título
A10 Redactar e interpretar documentación técnica e publicacións náuticas.
A14 Planificar e dirixir unha travesía, determinar a situación por calquera medio de navegación, e dirixir a navegación.
A15 Realizar unha garda de navegación segura.
A17 Adoptar as medidas axeitadas en casos de emerxencias.
A19 Utilizar as frases normalizadas da OMI para as comunicacións marítimas, e emprego do inglés falado e escrito.
A21 Manobrar e gobernar o buque en todas as condicións.
A30 Utilizar os telemandos das instalacións de propulsión e dos sistemas e servizos de maquinaria.
A35 Organizar e dirixir a tripulación.
A37 Usar correctamente os diferentes aparatos de navegación e radiocomunicacións.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de xeito efectivo.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Comunicarse de xeito efectivo nun ámbito de traballo.
B5 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B6 Traballar de forma colaboradora.
B9 Capacidade para interpretar, seleccionar e valorar conceptos adquiridos noutras disciplinas do ámbito marítimo, mediante fundamentos físico-matemáticos.
B11 Capacidade de adaptación a novas situacións.
B14 Capacidade de análise e síntese.
B15 Capacidade para adquirir e aplicar coñecementos.
B16 Organizar, planificar e resolver problemas.
B22 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
C9 Posuír e comprender coñecementos que aporten unha base ou oportunidade de ser originais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
C10 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidas dentro de contextos máis amplas (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Capacitar para realizar o estudo da manobrabilidade dun barco baseado en diferentes probas para a súa determinación e saber construír os gráficos correspondentes para o seu uso. A10
A14
A15
A17
A21
A30
A35
A37
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B11
B14
B15
B16
B22
C6
C9
C10
Coñecemento do estado da arte en termos de sistemas de propulsión do buque e temóns de alta eficiencia de última xeración, e o control deles polo manobristra. A10
A14
A15
A17
A21
A30
A35
A37
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B11
B14
B15
B16
B22
C6
C9
C10
Analizar as forzas presentes para saber facer un uso óptimo dos medios de manobra do buque e ter a capacidade de poder afrontar situacións imprevisibles que poidan xurdir no desenvolvemento da manobra. A10
A14
A15
A17
A21
A30
A35
A37
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B9
B11
B14
B15
B16
B22
C6
C9
C10
Coñecer os efectos derivados da navegación en augas restrinxidas polo seu calado e / ou pola súa anchura e, en particular, a interacción do buque con outro buque, coa beira e co fondo. A10
A14
A15
A17
A21
A30
A35
A37
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B11
B14
B15
B16
B22
C6
C8
C10
Adestrar para o estudo, planificación, desenvolvemento e execución das manobras de recalada, fondeo, entrada, descarga e saída de diferentes portos e terminais con distintos tipos de buques. A10
A14
A15
A17
A19
A21
A30
A35
A37
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B11
B14
B15
B16
B22
C6
C9
C10

Contidos
Temas Subtemas
1. Introdución.

Obxectivos. Guía Docente. STCW 1978/2010. IMO Model Course 7.01.
2. Criterios de maniobrabilidade do buque.

Definicións SOLAS Circulares da OMI. Probas. Curva de Evolución. Punto de pivote.
3. Equipos para a Manobra.
Hélice. Temón. Equipo de goberno. Piloto Automático. Temón / Indicadores ROT.

4. Xestión do Puente.

STCW. BTM. Planificación. Briefings. Manning Formación. Organización. Ordes permanentes. Práctico. Fatiga. Comunicacións. Punto único de fallo.
5. Efectos de augas pouco profundas.
Hidrodinámica. Squat. Efecto beira. Interacción do buque. Radio de xiro. Correntes
6. Conceptos básicos de manobra.

Efecto temón-hélice. Efecto do vento. Efecto da corrente.
7. Operacións de atracada.

Atracada. Desatracada. Aproximándose ó peirao. Marxes de seguridade. Uso de cabos. Uso de áncoras. Manobras Típicas.
8. Amarre.
Cabos. Maquinillas. Forzas. Configuracións de amarre. Equipos de cuberta. Secuencias. Prevención de accidentes.

9. Fondeo.

Maquinillas. Equipo de cuberta. Secuencias. Garreo. Prevención de accidentes.
10. Estación de Prácticos.

Aproximación. Aparellando a escala de Práctico. Intercambio Capitán Práctico.
11. Remolcadores

Porto. Escolta. Prevención de accidentes.
12. Alta Mar.

6 DOF. Ondas. COLREG Código IS 2008. Manobras de emerxencia: remolque. MOB, IAMSAR. Mal tempo.
13. Accidentes Marítimos.


Análise. Análise de casos.
Planificación da viaxe.

SOLAS V. IMO Circulares. BTM. Exercicios.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais C10 1 0 1
Sesión maxistral A10 A14 A15 A17 A19 A21 A30 A35 A37 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B9 B11 B14 B15 B16 B22 C6 C8 C9 C10 22 44 66
Estudo de casos A10 A17 A19 A21 A30 A35 A37 B3 B5 B14 B15 B16 C8 9 18 27
Traballos tutelados A10 A14 A15 A17 A21 A30 A35 A37 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B11 B14 B15 B16 0 20 20
Proba práctica B1 B2 B5 B9 B14 B15 B16 9 9 18
Proba mixta A10 A14 A15 A17 A19 A21 A30 A35 A37 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B11 B14 B15 B16 B22 C6 C9 C10 4 0 4
 
Atención personalizada 14 0 14
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais A primeira clase da materia adicarase a presentar a materia: obxectivos, metodoloxías e normas.
Intentarase coñecer as motivacións e as bases formativas dos alumnos coa materia.
Sesión maxistral Presentación oral dos temas que compoñen a materia, buscando tamén a participación activa de todos os alumnos. Algúns contidos pódense desenvolver en inglés.
Como soporte pódese utilizar .ppt, software técnico (CAD, Maxsurf, etc) e vídeos.
As técnicas de Role Playing poden intercalarse para simular accións reais durante as manobras (ponte, proa, popa, etc).
Será necesaria a unha asistencia mínima do 80% para cualificar a avaliación continua.
A falta de puntualidade pode ser motivo para non ser aceptado na aula.
Estudo de casos Análisis de los accidentes marítimos relacionados con el tema.
Traballos tutelados Un exemplo de Traballo Tutelado pode ser a elaboración dun caso práctico de Plan de Viaxe, tendo en conta para o seu desenrolo temas relacionadas ca materia.
Proba práctica Cálculos a tener en cuenta nun Voyage Plannig (squat, wheel-over point, etc).
Cálculos numéricos doutros contidos da materis.
Simulación de situacións reais ralacionadas ca materia.
Proba mixta Para ter o dereito a avaliación continua, xustificaranse polo menos o 80% da asistencia ás clases.
O exame final da materia nas oportunidades de xaneiro e xullo consistirá xeralmente nunha serie de preguntas conceptuais, outras sobre manobras teóricas e algún problema (squat, etc).

Atención personalizada
Metodoloxías
Actividades iniciais
Sesión maxistral
Estudo de casos
Proba práctica
Descrición
Presencial.
Tutoría en horario de tutorías.

Email.
O profesor comprométese a responder canto antes todas as dúbidas enviadas.

En canto ao "Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia" o profesor poñerá a disposición da bibliografía da materia e a posibilidade de titorías en liña.
Profesor e alumnx coordinarán esta asistencia.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba mixta A10 A14 A15 A17 A19 A21 A30 A35 A37 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B11 B14 B15 B16 B22 C6 C9 C10 Para ter o dereito a avaliación continua, xustificaranse polo menos o 80% da asistencia ás clases.
O exame final da materia nas oportunidades de xaneiro e xullo consistirá xeralmente nunha serie de preguntas conceptuais, outras sobre manobras teóricas e algún problema (squat, etc).
O descoñecemento dalgúns conceptos básicos pode ser eliminatorio. Durante o curso iranse citando cales son.
60
Traballos tutelados A10 A14 A15 A17 A21 A30 A35 A37 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B11 B14 B15 B16 En relación cos traballos tutelados valorarase:
– A adecuación metodolóxica cos requerimentos do traballo.
- A exactitude dos cálculos empregados.
- A profundidade do contido.
- O dominio dos conceitos utilizados.
- O uso correcto da terminoloxía propia da materia.
- A utilización de fontes documentais complementarias e actuais.
- A presentación e a claridade da exposición.

Un exemplo de Traballo Tutelado pode ser a elaboración dun caso práctico de Plan de Viaxe, tendo en conta para o seu desenrolo temas relacionadas ca materia.
40
 
Observacións avaliación

Convenio  STCW 2010: Os criterios de avaliación
contemplados no cadro A-II/1 do Código 
STCW, e recolleito no Sistema de Garantía de Calidade, teranse en conta
á hora de deseñar e realizar a avaliación.


Fontes de información
Bibliografía básica MURDOCH, E., DAND, I. W., CLARKE, C. (2012). A Master’s Guide To Berthing. 2nd ed.. The Standard Club. London.
HOOYER, H. H. (1994). Behaviour and Handling of Ships. . Cornell Maritime Press, Maryland.
SWIFT, A.J. (2004). Bridge Team Management. 2nd ed . The Nautical Institute. London
BAUDU, H. (2018). Ship Handling. 2nd ed. . Dokmar. Vlissingen.
ROWE, R.W. (2000). The Shiphandler´s Guide.. The Nautical Institute, London.
HENSEN, H. (2003). Tug Use in Port. A practical guide. . The Nautical Institute, London.

Bibliografía complementaria GILARDONI, E. O, RETES, M. (2012). Maniobra de buques: teoría y práctica.. Mesa editorial. Buenos Aires
CLARK, I.C. (2009). Mooring and Anchoring Vol 1. Principles and Practice. . The Nautical Institute, London.
VERVLOESEM, W. (2009). Mooring and Anchoring Vol 2. Inspection and Maintenance. . The Nautical Institute, London.
CLARK, I.C. (2005). Ship Dynamics for Mariners. . The Nautical Institute, London.
BARRASS, C.B. (2009). Ship Squat and Interaction. . Witherby, Edinburgh.
NASH, N. (2018). Shiphandling - Passenger Ships Without Tugs. . Witherby Publishing Group. Livingston
INOUE K. (2014). Theory and Practice of Shiping Handling. . ITU Vakfi. Istambul.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Construcción Naval/631G01105
Sistemas Enerxéticos e Auxiliares do buque/631G01204
Manobra I/631G01207
Teoría do Buque I/631G01208
Navegación e Organización do Buque/631G01212

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Navegación II/631G01306
Collision Rules, signals, bouyage system and ISM Code (Reglamento de Abordaxes, Sinales, Sistema de balizamento e Código ISM)/631G01303

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías