Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Hixiene Naval e Riscos Laborais Código 631G02255
Titulación
Grao en Tecnoloxías Mariñas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Saúde
Coordinación
Bouza Prego, Maria angeles
Correo electrónico
maria.prego@udc.es
Profesorado
Bouza Prego, Maria angeles
Correo electrónico
maria.prego@udc.es
Web
Descrición xeral
Establecer uns coñecementos moi básicos da anatomía e fisiología humana así como das patologías máis frecuentes que se poden atopar a bordo dun buque. Igualmente trátase de formar aos alumnos no coñecemento dos primeiros auxilios ante un accidente. En ambos casos tense en conta as particularidades do medio en que desenvolven o seu traballo.
El presente programa refleja los requerimientos exigidos por BOE para la Formación Sanitaria de la Gente del Mar, la cual dice textualmente:
El artículo 9 del Convenio 164 de la Organización Internacional del Trabajo, sobre la protección de la salud y la asistencia médica de la gente del mar, de 1987, establece que las personas encargadas de la asistencia médica a bordo que no sean médicos, deberán haber realizado satisfactoriamente un curso aprobado por la autoridad competente de formación teórica y práctica en materia de asistencia médica, estableciendo una formación elemental y otra del más alto nivel en función del tonelaje del buque y del tiempo de demora a la obtención de una asistencia médica cualificada.
A este respecto, el Real Decreto 258/1999, de 12 de febrero, por el que se establecen condiciones mínimas sobre la protección de la salud y la asistencia médica de los trabajadores del mar (BOE del 24 de febrero) regula determinadas materias básicas en relación con la protección sanitaria de los trabajadores del mar: los contenidos de los botiquines a bordo de las embarcaciones, incluida la Guía sanitaria a bordo, las instalaciones mínimas sanitarias a bordo de los buques, la formación sanitaria obligatoria de los tripulantes y la designación del Centro Radio-Médico del Instituto Social de la Marina como centro de asistencia sanitaria permanente a la flota.
Con posterioridad la Orden PRE/646/2004, de 5 de marzo, establece los contenidos mínimos de los programas de formación sanitaria específica y las condiciones para la expedición y homologación del certificado de formación sanitaria de los trabajadores del mar. Se crean dos certificados de formación sanitaria para los trabajadores del Mar:
Formación Sanitaria Específica Inicial: Es el equivalente a la formación en primeros auxilios a bordo establecida en la regla VI/4 apartado 2 del Anexo I de la Directiva 2001/25/CE relativa al nivel mínimo de formación en profesiones marítimas (Regla VI/4-2 del STCW-78/95, sección A-VI/4-1). Están obligados a estar en posesión de este certificado:Todos los oficiales encargados de la guardia en cámara de máquinas.
Los capitanes, patrones y oficiales que hayan de encargarse de la guardia de navegación en embarcaciones obligadas a llevar el botiquín C, según lo dispuesto en el Real Decreto 258/1999, de 12 de febrero.
Formación Sanitaria Específica Avanzada: Equivale a la formación en cuidados médicos a bordo establecida en la regla VI/4 apartado 1 del Anexo I de la Directiva 2001/25/CE relativa al nivel mínimo de formación en profesiones marítimas (Regla VI/4-1 del STCW-78/95, sección A-VI/4-2). Obligatorio para:
Los capitanes, patrones y oficiales que hayan de encargarse de la guardia de navegación en buques obligados a llevar el Botiquín A o B, según lo dispuesto en el Real Decreto 258/1999, de 12 de febrero.
Artículo 15.- Expedición y homologación del Certificado de Formación Sanitaria.
1. El Ministerio de Fomento, a través de la Dirección General de la Marina Mercante, y el Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, a través del Instituto Social de la Marina, fijarán conjuntamente las condiciones para la expedición y homologación del Certificado de Formación Sanitaria. No obstante respecto a los títulos náutico-pesqueros las condiciones se fijarán conjuntamente entre los Ministerios antes citados y el Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación, a través de la Secretaría General de Pesca Marítima.
2. Asimismo, dichos Organismos de manera conjunta y en el ámbito de sus competencias, determinarán las condiciones que deben cumplir los centros públicos y privados que pretendan impartir enseñanzas para la obtención del mencionando certificado de formación sanitaria.
3. No obstante lo dispuesto en los apartados 1 y 2 anteriores, se expedirá el correspondiente Certificado de Formación Sanitaria a quienes hayan superado las materias o módulos profesionales de formación sanitaria que formen parte de los contenidos de los planes de estudio citados en el artículo 12 de este Real Decreto. El cual dice textualmente:
Artículo 12.- Inclusión de la formación sanitaria en los planes de estudio.
Las Administraciones públicas competentes establecerán las medidas adecuadas para que en los planes de estudio conducentes a la obtención de los títulos académicos universitarios y de formación profesional en el ámbito marítimo, se incluya la enseñanza de la formación sanitaria.



Competencias do título
Código Competencias do título
A3 CE3 - Capacidade para o manexo de especificacións, regulamentos e normas de obrigado cumprimento.
A4 CE4 - Capacidade de analizar e valorar o impacto social e ambiental das solucións técnicas, así como a prevención de riscos laborais no ámbito da súa especialidade.
A10 CE10 - Observar os procedementos de emerxencia, no ámbito da súa especialidade.
A11 CE11 - Observar prácticas de seguridade no traballo, no ámbito da súa especialidade.
A18 CE18 - Redacción e interpretación de documentación técnica.
A21 CE37 - Capacidad para ejercer como Oficial de Máquinas de la Marina Mercante, una vez superados los requisitos exigidos por la Administración Marítima.
A27 CE23 - Aplicar os protocolos de seguridade nos casos de supervivencia.
A28 CE24 - Participar nos plans de coordinación de asistencia médica a bordo dos buques e aplicar os protocolos en caso de accidente e emerxencia médica.
A42 CE30 - Prestar primeiros auxilios a bordo.
A44 CE49 - Realizar unha garda de máquinas segura.
A48 CE33 - Vigilar el cumplimiento de las prescripciones legislativas.
A58 Observar o cumprimento da lexislación vixente neste ámbito.
A61 CE36 - Contribuir á seguridade das persoas e do buque
B1 CT1 - Capacidad para gestionar los propios conocimientos y utilizar de forma eficiente técnicas de trabajo intelectual
B2 CT2 - Resolver problemas de forma efectiva.
B3 CT3 - Comunicarse de xeito efectivo nun ámbito de traballo.
B4 CT4 - Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 CT5 - Traballar de forma colaboradora.
B6 CT6 - Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B9 CT9 - Capacidade para a aprendizaxe de novos métodos e teorías, que lle doten dunha gran versatilidade para adaptarse a novas situacións.
B11 CT11 - Capacidade para resolver problemas con iniciativa, toma de decisións, creatividade, razoamento crítico e de comunicar e transmitir coñecementos habilidades e destrezas.
C4 C4 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 C6 - Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 C7 - Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 C8 - Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
C11 CB3 - Ter a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes para emitir xuicios que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
C12 CB4 - Poder transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Prestar primeiros auxilios a bordo. Asistencia médica: aplicación práctica das guías médicas e os consellos transmitidos por radio, así como aptitude para actuar eficazmente seguindo esta información nos casos de accidente ou enfermidade que cabe prever a bordo. A1
A17
A18
A27
A36
Organizar e administrar os coidados médicos a bordo. Coñecemento cabal do contido e da maneira de usar as seguintes publicacións: (1) Guía médica internacional de a bordo ou outras publicacións nacionais análogas. (2) Sección de coidados médicos do Código internacional de sinais. (3) Guía de primeiros auxilios para uso en caso de accidentes relacionados con mercadorías perigosas. A3
A10
A18
A21
A27
A28
A42
A44
A61
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B9
B11
C4
C6
C7
C8
C11
C12
Vixiar e controlar o cumprimento das prescricións lexislativas e das medidas para garantir a seguridade da vida humana no mar, así como a protección do medio mariño. Declaracións marítimas de sanidade e prescricións do Regulamento sanitario internacional. A3
A10
A11
A18
A21
A28
A42
A44
A48
A58
A61
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B9
B11
C4
C6
C7
C8
C11
C12
Coñecer os riscos laborais propios dos cargos e lugares de traballo a bordo. Coñecer os riscos toxicolóxicos dos buques tanque. A3
A4
A11
A18
A21
A28
A42
A44
A48
A58
A61
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B9
B11
C4
C6
C7
C8
C11
C12
Transmitir por radio a sintomatoloxía das persoas enfermas ou accidentadas. A10
A18
A21
A28
A42
A44
A61
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B9
B11
C4
C6
C7
C8
C11
C12

Contidos
Temas Subtemas
BLOQUE TEMÁTICO Nº 1 TEORÍA
Tema 1: . Hixiene do medio a bordo Hixiene do medio
Hixiene individual
Hixiene en climas tropicais e en climas fríos
Vacinacións
Tema 2:Anatomía e fisioloxía do corpo humano Estrutura e función do cuerpo humano

Tema 3: Parasitoloxía y epidemioloxía. Infección: Fontes de infección.
Formas de transmisión.
Infestación: Artrópodos e roedores.
Profilaxe das enfermedades infecciosas
Tema 4: Enfermidades corentenables Cólera
Peste
Febre amarela
Tema 5: Enfermidades que afectan ao Sistema Nervioso Central Accidente cerebro-vascular agudo
Meninxitis
Ataques convulsivos
Tema 6: Enfermidades mentaies Ansiedade
Depresión
Tema 7: Enfermidades otorrinolaringológicas Amigdalite
Otite
Tema 8: Enfermidades do aparato cardiocirculatorio Anxina de peito
Infarto de miocardio
Hipertensión arterial Crises hipertensivas
Tromboses e embolias dos miembros
Tema 9: Enfermidades do aparato respiratorio Tuberculose
Bronquite
Catarro común
Crise asmática
Pneumonía
Pneumotórax
Tema 10: Enfermidades del aparato digestivo Gastrite
Gastroenterite
Estrinximento
Hemorroides
Úlcera gástrica
Perforación de estómago
Peritonite aguda
Apendicite aguda
Pancreate aguda
Cólico biliar
Hepatite B y C
Hernias y hernias estranguladadas
Tema 11: Enfermidades do aparato xénito-urinario Cólico nefrítico
Retención aguda de ouriños
Sífilis
Gonococia
Herpes xenital
Tema 12: SIDA
COVID - 19
Etioloxía
Prevención
Tema 13: Enfermidades metabólicas y endocrinas Diabetes
Coma hipoglucémico
Coma hiperglucémico
Tema 14: Enfermedades dermatolóxicas Sicosis de la barba
Herpes zóster
Urticaria
Dermatite.
Tema 15: Enfermidades músculo-esqueléticas Lumbago
Tortícole
Tema 16: Enfermidades dos pescadores Infeccions dos dedos y das mans
Tendosinovite da boneca dos pescadores Conxuntivite dos pescadores
Erisipeloide do peixe
Erupción por alga rizada
Tema 17: Intoxicacions alimentarias Salmonelose
Botulismo
Tema 18: Outras enfermedades infecciosas Paludismo
Febre de Malta
Eripsipela
Furúnculo
Ántrax
Tétano
Gripe
19. Enfermedades dentales Dolor de muelas
Infección dental
Irritación por prótesis
20. Asistencia ao parto Preparativos para o parto
Signos e síntomas do inicio do parto
Actuación no parto
Coidados recen nado e da nai
21. Asistencia médica a náufragos e persoas rescatadas Hipotermia
Rescatados de afogamento

22. Medidas internacionais sobre prevención de accidentes e medicina ocupacional Mediciña ocupacional
23. Declaracions Marítimas de SanidadE Prescripcions do Regulamento Sanitario Internacional.
Rexistro médico e exemplares dos regulamentos pertinentes
BLOQUE TEMÁTICO Nº 2 PRACTICAS
Tema 1: Accidente a bordo. Normas xerais de comportamento
Tema 2: Reanimación cardiopulmonar Respiración artificial
Masaxe cardíaca
Tema 3: Choque (shock) Síntomas
Coidados paliativos do doente
Tema 4: Normas xerais para practicar as curas Hixiene da piel y das mans
Desinfección as feridas
Esterilización do instrumental
Tema 5: Feridas.
Clasificación.
Tratamento.
Suturas
Tema 6: Hemorraxias.
Clasificación.
Tratamento
Tema 7: Contusions. Sintomatoloxía segundo a localización
Actitude a tomar segundo a localización
Tema 8: Escordaduras e luxaciones. Síntomas.
Actitude a tomar
Tema 9: Fracturas. Clasificación.
Síntomas.
Tratamento
Tema 11: Queimaduras: Queimaduras térmicas: valoración e tratamento
Queimaduras por sustancias químicas:valoración e tratamento
Queimaduras nos ollos:valoración e tratamento
Tema 12: Golpe de calor e lesions por frío. Sintomatoloxía
Actitude a tomar
Tema 13: Corpos estraños Actitude a tomar segundo a localización
Tema 14: Intoxicacions a bordo Vías de entrada dos tóxicos
Actitude a tomar en cada caso
Tema 15: Toma de constantes vitais Pulso
Temperatura
Tensión arterial
Tema 16: Exploración do oído. Exploración dunha otite
Exploración dunha perforación timpánica
Extracción de tapons de cerumen
Tema 17: Administración de medicamentos. Vías de administración.
Técnicas de administración.
Administración de soros
Tema 18: Vendaxes. Tipos de vendaxes.
Precaucions ao facer unha vendaxe
Tema 19: Vendaxes máis frecuentes Cabeza, pescozo e cara
Membro superior
Membro inferior
Tema 21: Transporte de feridos e enfermos a bordo Medios de transporte
Padiolas e os seuss tipos
Técnicas de transporte segundo o tipo de lesions
Tema 22: Evacuación de enfermos e accidentados Normas para solicitar a evacuación
Medios de evacuación: en helicóptero ou a outro buque
Organización e preparación da evacuación segundo o medio elixido
Tema 23: Consultas Radio – Médicas. Centro Radio – Médico español.
Consultas desde outros países.
Normas para as consultas Radio – Médicas.
Láminas de situación de síntomas.
Sección de coidados médicos do Código Internacional de Sinais
Tema 24: Botiquines a bordo. Tipos de botiquines
Farmacoloxía
Tema 25: Defuncions a bordo Signos iniciais de morte
Signos tardíos de morte
Conservación un cadáver
Tema 26: GPA Guía de Primeiros Auxilios para buques que transportan mercadorías perigrosas
BLOQUE TEMÁTICO Nº 3 RISCOS LABORÁIS A BORDO
1. Prevención de riscos laborais Seguridade no traballo. Concepto de seguridade. Principais riscos a bordo
Directivas europeas de seguridade e saúde no traballo e de seguridade nos produtos
Xestión da prevención de riscos laborais: o novo enfoque preventivo.
O sistema de xestión da prevención de riscos laborais.
Requisitos para pór en práctica as actuacións de prevención
A estrutura da acción preventiva: modalidades de recursos humanos e materiais para o desenvolvemento des actividades. Formas de organizar os recursos do empresariado
Principios da acción preventiva
Avaliación dos riscos. Etapas na avaliación de riscos. Tipos de avaliacións
Planificación da prevención
2. Medio ambiente laboral
Postos de traballo a bordo.
Riscos a bordo para a saúde a curto e longo prazo segundo o posto de traballo. Patoloxías sanitarias orixinadas polos riscos
Prevención dos riscos a bordo para a saúde a curto e longo plazo segundo o posto de traballo. Educación sanitaria.
Traballo a turnos: riscos para a saúde do traballo a turno. Educación sanitaria.


3. Principais riscos a bordo. Transporte de mercadorías perigosas (código da OMI).Primeros auxilios no caso de intoxicación por:
- Hidrocarburos
- Humo
- Monóxido de carbono
- Benceno
- Tolueno
- Sulfuro de hidrógeno
- Dióxido de azufre
- Gases inertes
- Gases licuados
-Organofosforados
Hixiene industrial:
– Concepto de hixiene industrial
– Principais riscos hixiénicos a bordo, danos sanitarios sobre a saúde e prevención dos mismos
a) Substancias químicas
b) Ruído e vibracións
c) Estrés térmico
d) Radiacións ionizantes
– Ergonomía e psicosocioloxía. Espazo de traballo: condicións ergonómicas e psicosociais do medio laboral que preveñen o dano sanitario sobre a saúde do traballador
a) Iluminación
b) Ambiente térmico
c) Ventilación
d) Ambiente sonoro
e) Vibracións
f) Ambiente de traballo
g) Locais de traballo

O desenvolvemento e superación destes contidos, xunto cos correspondentes a outras materias que inclúan a adquisición de competencias específicas da titulación, garanten o coñecemento, comprensión e suficiencia das competencias recollidas no cadro AIII/2, do Convenio STCW, relacionadas co nivel de xestión de Oficial de Máquinas de Primeira da Mariña Mercante, sen limitación de potencia da planta propulsora e Xefe de Máquinas da Mariña Mercante ata o máximo de 3000 kW. Cadro A-III/2 del Convenio STCW.
Especificación de las normas mínimas de competencia aplicables a los Jefes de máquinas y Primeros Oficiales de máquinas de buques cuya máquina propulsora principal tenga una potencia igual o superior a 3000 kW

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba obxectiva A3 A11 A28 A42 A48 A1 A17 A18 A27 A36 B2 B3 B5 B6 B11 C4 C6 C7 C11 C12 4 32 36
Seminario A3 A4 A11 A28 A42 A48 B3 B4 B5 B6 B11 C4 C6 C7 C8 C11 C12 6 12 18
Sesión maxistral A3 A11 A27 A44 A61 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B11 C4 C6 C7 C11 C12 28 10 38
Traballos tutelados A3 A10 A11 A18 A21 A28 A42 A48 A58 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B11 C4 C6 C7 C11 C12 14 7 21
Simulación A3 A11 A28 A42 B2 B3 B4 B5 B6 B11 C4 C6 C7 C11 C12 9 18 27
 
Atención personalizada 10 0 10
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba obxectiva Avaliación dos coñecementos e a comprensión dos contidos básicos da materia, tanto teóricos como prácticos.
A parte teórica achegará o 60% da cualificación e a parte práctica o 30%. O exame final terá carácter obrigatorio para aquel alumnado que non participe da avaliación continua da materia ao longo do curso.
Seminario Resolución de exercicios, conclusións ou outros traballos.
Sesión maxistral A metodoloxía docente nos temas teóricos baséase fundamentalmente en clases expositivas apoiadas por medios audiovisuais. Nos temas en que é posible o debate, que en ocasións xurdirá espontaneamente, fomentarase e a profesora exercerá o papel de moderadora.
Traballos tutelados Preparación de traballos e representacións (orais, debates...), lecturas recomendadas etc.
Achegará o 10% da cualificación final.
Simulación Nos temas prácticos o alumnado aprende a adquirir as habilidades descritas no programa sempre que for posible. Nos temas en que é imposible o acceso aos tipos de lesións que se describen, as prácticas levaranse a cabo mediante o apoio de medios audiovisuais e simulacións en maquetas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Simulación
Descrición
Guiar ao alumno na elaboración do seu traballo

Prácticas presenciales nas que se aprenderán a realizar diversas técnicas de atención ao enfermo e accidentado, transporte de feridos e accidentados, técnicas de administración de medicamentos.


Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A3 A10 A11 A18 A21 A28 A42 A48 A58 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B11 C4 C6 C7 C11 C12 Obradoiros ou seminarios. Resolución de traballos e supostos prácticos, coa elaboración e presentación do traballo como grupo.
En conxunto achegará un peso porcentual do 10% da cualificación final.
10
Simulación A3 A11 A28 A42 B2 B3 B4 B5 B6 B11 C4 C6 C7 C11 C12 Avaliación continua, atendendo á actitude e participación do alumnado e ao grao de cumprimento. Participa nun 30% da cualificación final da materia. 30
Proba obxectiva A3 A11 A28 A42 A48 A1 A17 A18 A27 A36 B2 B3 B5 B6 B11 C4 C6 C7 C11 C12 Avaliación de coñecementos e comprensión dos contidos básicos da materia, tanto teóricos como prácticos
EVALUACION CONTINUA
A parte teórica aportará o 60%.
PRIMEIRA OPORTUNIDA CONVOCATORIA ORDINARIA
Exame final: Terá carácter obligatorio para aqueles alumnos que non participen da avaliación continua da materia ao longo do curso.
O exame teórico final terá de dez preguntas curtas puntuando cada unha delas a unidade. O aprobado obtense con cinco puntos. Aportará o 60% da cualificación final.
O exame práctico final consta de dúas preguntas sobre coñecementos necesarios para realizar os primeiros auxilios e de dous supostos prácticos. Cada pregunta puntúa 5 puntos e o aprobado está en 5 puntos. Cada suposto práctico puntúa 5 puntos estando o aprobado en 5 puntos. É necesario ter polo menos 5 puntos en cada apartado. Aportará o 30% da cualificación final.
Riscos laborais: constará de 10 preguntas tipo test. Aportará o 10% da cualificación final.
SEGUNDA CONVOCATORIA ORDINARIA
O exame teórico final terá de dez preguntas curtas puntuando cada unha delas a unidade. O aprobado obtense con cinco puntos. Aportará o 60% da cualificación final.
O exame práctico final consta de dúas preguntas sobre coñecementos necesarios para realizar os primeiros auxilios e de dous supostos prácticos. Cada pregunta puntúa 5 puntos e o aprobado está en 5 puntos. Cada suposto práctico puntúa 5 puntos estando o aprobado en 5 puntos. É necesario ter polo menos 5 puntos en cada apartado. Aportará o 30% da cualificación final.
Riscos laborais: constará de 10 preguntas tipo test. Aportará o 10% da cualificación final.
60
 
Observacións avaliación

Os criterios de
avaliación constantes das táboas A-III / 1 e A-III / 3 do Código STCW, e
incluídas no Sistema de Garantía de Calidade, serán tidos en conta no deseño e
na realización da avaliación

Os alumnos serán evaluados das competencias A3, A4, A11, A27, A28, A42, B2

CONVOCATORIA ADIANTADA:O exame teórico consta de dez preguntas curtas puntuando cada unha delas a unidade. O aprobado obtense con cinco puntos. Aportará o 60% da cualificación final.
O exame práctico final consta de dúas preguntas sobre coñecementos necesarios para realizar os primeiros auxilios e de dous supostos prácticos. Cada pregunta puntúa 5 puntos e o aprobado está en 5 puntos. Cada suposto práctico puntúa 5 puntos estando o aprobado en 5 puntos. É necesario ter polo menos 5 puntos en cada apartado. Aportará o 30% da cualificación final.
Riscos laborais: constará de 10 preguntas tipo test. Aportará o 10% da cualificación final.

MATRÍCULA PARCIAL:

O alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, segundo establece a "NORMA QUE REGULA O RÉXIME DE DEDICACIÓN AO ESTUDO DOS ESTUDANTES DE GRAO NA UDC (Arts. 2.3; 3.b; 4.3 e 7.5) (04/05/2017) poderá realizar as probas parciais, se as houbere, sen necesidade de asistir o 80% das clases presenciais, sempre e cando os profesores sexan debidamente informados ao principio do curso de la condición de matrícula parcial.

No caso de non poder presentarse ao exame final por motivos laborais o alumno dispoñerá de 7 días naturais a contar da data oficial para a realización do mesmo. O exame teórico consta de dez preguntas curtas puntuando cada unha delas a unidade. O aprobado obtense con cinco puntos. Aportará o 60% da cualificación final.
O exame práctico final consta de dúas preguntas sobre coñecementos necesarios para realizar os primeiros auxilios e de dous supostos prácticos. Cada pregunta puntúa 5 puntos e o aprobado está en 5 puntos. Cada suposto práctico puntúa 5 puntos estando o aprobado en 5 puntos. É necesario ter polo menos 5 puntos en cada apartado. Aportará o 30% da cualificación final.
Riscos laborais: constará de 10 preguntas tipo test. Aportará o 10% da cualificación final.


Fontes de información
Bibliografía básica Sobotta (). Atlas de Anatomía Humana (I y II). Panamericana
Moore KL, Agur AMR (). Compendio de Anatomía con orientación clínica . Editorial Masson
(). Curso de Formación Sanitaria . Ministerio de Trabajo y Seguridad Social
(). GPA.
(Ginebra 1988). Guía Médica Internacional a Bordo . Organización Mundial de la Salud.
(). Guía Sanitaria a Bordo . nstituto Social de la Marina.
(). Ley de Prevención de riesgos laborales . Ministerio de Trabajo y Seguridad Social
Mari Sagarra R, González Pino E (). Técnicas de prevención en seguridad e higiene del trabajo a bordo . Ministerio de Trabajo y Seguridad Social

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

HIGIENE NAVAL Y RIESGOA LABORALES

GRAO EN TECNOLOXÍAS  MARIÑAS


 A formación e avaliación dos alumnos  prescritas polo Convenio adminístranse, supervisan e vixían de conformidade coas disposicións  do Capítulo VI  do Código de Formación (modificado por Manila 2010):

Capítulo VI

Regra VI/4

1 A xente de mar que vaia a prestar primeiros auxilios a bordo satisfará as normas de competencia en materia de primeiros auxilios que se establecen nos parágrafos 1 a 3 da sección A-VI/4 do Código de Formación.

2 A xente de mar que vaia a facerse cargo dos coidados médicos a bordo satisfará as normas de competencia en materia de coidados médicos especificadas nos parágrafos 4 a 6 da sección A-VI/4 do Código de Formación.

 

Sección del Convenio STCW 78/95 que se imparte en la asignatura:

Función

Competencia

Conocimientos, comprensión y aptitud

Control del funcionamiento del buque y cuidado de las personas a bordo, a nivel operacional

Prestar primeros auxilios a bordo

Asistencia médica: Aplicación práctica de las guías médicas y los consejos transmitidos por radio, y aptitud para actuar eficazmente siguiendo esta información en los casos de accidentes o enfermedades que cabe prever a bordo

Control del funcionamiento del buque y cuidado de las personas a bordo, a nivel de gestión

Vigilar y controlar el cumplimiento de las prescripciones legislativas y de las medidas para garantizar la seguridad de la vida humana en el mar y la protección del medio marino

Declaraciones marítimas de sanidad y prescripciones del Reglamento Sanitario Internacional

 

 

 



Certificado

Temas del Programa de la Asignatura en el que se desarrolla

Formación Básica

Los temas se desarrollan a lo largo  del programa

Avanzado Lucha Contra Incendios

Los temas se desarrollan a lo largo del programa


Buques Petroleros

Los temas se desarrollan a lo largo  del programa

Buques Gaseros

Los temas se desarrollan a lo largo  del programa

Buques Quimiqueros

Los temas se desarrollan a lo largo  del programa



BLOQUE TEMÁTICO Nº 1: TEORÍA

 

Tema 1: . Hixiene do medio a bordo

Hixiene do medio
Hixiene individual
Hixiene en climas tropicais e en climas fríos
Vacinacións

Tema 2:Anatomía e fisioloxía do corpo humano

Estrutura e función do cuerpo humano

Tema 3: Parasitoloxía y epidemioloxía.

Infección: Fontes de infección.
Formas de transmisión.
Infestación: Artrópodos e roedores.
Profilaxe das enfermedades infecciosas

Tema 4: Enfermidades corentenables

Cólera
Peste
Febre amarela

Tema 5: Enfermidades que afectan ao Sistema Nervioso Central

Accidente cerebro-vascular agudo
Meninxitis
Ataques convulsivos

Tema 6: Enfermidades mentaies

Ansiedade
Depresión

Tema 7: Enfermidades otorrinolaringológicas

Amigdalite
Otite

Tema 8: Enfermidades do aparato cardiocirculatorio

Anxina de peito
Infarto de miocardio
Hipertensión arterial Crises hipertensivas
Tromboses e embolias dos miembros

Tema 9: Enfermidades do aparato respiratorio

Tuberculose
Bronquite
Catarro común
Crise asmática
Pneumonía
Pneumotórax

Tema 10: Enfermidades del aparato digestivo

Gastrite
Gastroenterite
Estrinximento
Hemorroides
Úlcera gástrica
Perforación de estómago
Peritonite aguda
Apendicite aguda
Pancreate aguda
Cólico biliar
Hepatite B y C
Hernias y hernias estranguladadas

Tema 11: Enfermidades do aparato xénito-urinario

Cólico nefrítico
Retención aguda de ouriños
Sífilis
Gonococia
Herpes xenital

Tema 12: SIDA

Etioloxía
Prevención

Tema 13: Enfermidades metabólicas y endocrinas

Diabetes
Coma hipoglucémico
Coma hiperglucémico

Tema 14: Enfermedades dermatolóxicas

Sicosis de la barba
Herpes zóster
Urticaria
Dermatite.

Tema 15: Enfermidades músculo-esqueléticas

Lumbago
Tortícole

Tema 16: Enfermidades dos pescadores

Infeccions dos dedos y das mans
Tendosinovite da boneca dos pescadores Conxuntivite dos pescadores
Erisipeloide do peixe
Erupción por alga rizada

Tema 17: Intoxicacions alimentarias

Salmonelose
Botulismo

Tema 18: Outras enfermedades infecciosas

Paludismo
Febre de Malta
Eripsipela
Furúnculo
Ántrax
Tétano
Gripe

19. Enfermedades dentales

Dolor de muelas
Infección dental
Irritación por prótesis

20. Asistencia ao parto

Preparativos para o parto
Signos e síntomas do inicio do parto
Actuación no parto
Coidados recen nado e da nai

21. Asistencia médica a náufragos e persoas rescatadas

Hipotermia
Rescatados de afogamento

22. Medidas internacionais sobre prevención de accidentes e medicina ocupacional

 

23. Declaracions Marítimas de SanidadE

Prescripcions do Regulamento Sanitario Internacional.
Rexistro médico e exemplares dos regulamentos pertinentes

BLOQUE TEMÁTICO Nº 2: PRÁCTICAS

 

Tema 1: Accidente a bordo.

Normas xerais de comportamento

Tema 2: Reanimación cardiopulmonar

Respiración artificial
Masaxe cardíaca

Tema 3: Choque (shock)

Síntomas
Coidados paliativos do doente

Tema 4: Normas xerais para practicar as curas

Hixiene da piel y das mans
Desinfección as feridas
Esterilización do instrumental

Tema 5: Feridas.

Clasificación.
Tratamento.
Suturas

Tema 6: Hemorraxias.

Clasificación.
Tratamento

Tema 7: Contusions.

Sintomatoloxía segundo a localización
Actitude a tomar segundo a localización

Tema 8: Escordaduras e luxaciones.

Síntomas.
Actitude a tomar

Tema 9: Fracturas.

Clasificación.
Síntomas.
Tratamento

Tema 11: Queimaduras:

Queimaduras térmicas: valoración e tratamento
Queimaduras por sustancias químicas:valoración e tratamento
Queimaduras nos ollos:valoración e tratamento

Tema 12: Golpe de calor e lesions por frío.

Sintomatoloxía
Actitude a tomar

Tema 13: Corpos estraños

Actitude a tomar segundo a localización

Tema 14: Intoxicacions a bordo

Vías de entrada dos tóxicos
Actitude a tomar en cada caso

Tema 15: Toma de constantes vitais

Pulso
Temperatura
Tensión arterial

Tema 16: Exploración do oído.

Exploración dunha otite
Exploración dunha perforación timpánica
Extracción de tapons de cerumen

Tema 17: Administración de medicamentos.

Vías de administración.
Técnicas de administración.
Administración de soros

Tema 18: Vendaxes.

Tipos de vendaxes.
Precaucions ao facer unha vendaxe

Tema 19: Vendaxes máis frecuentes

Cabeza, pescozo e cara
Membro superior
Membro inferior

Tema 21: Transporte de feridos e enfermos a bordo

Medios de transporte
Padiolas e os seuss tipos
Técnicas de transporte segundo o tipo de lesions

Tema 22: Evacuación de enfermos e accidentados

Normas para solicitar a evacuación
Medios de evacuación: en helicóptero ou a outro buque
Organización e preparación da evacuación segundo o medio elixido

Tema 23: Consultas Radio – Médicas.

Centro Radio – Médico español.
Consultas desde outros países.
Normas para as consultas Radio – Médicas.
Láminas de situación de síntomas.
Sección de coidados médicos do Código Internacional de Sinais

Tema 24: Botiquines a bordo.

Tipos de botiquines
Farmacoloxía

Tema 25: Defuncions a bordo

Signos iniciais de morte
Signos tardíos de morte
Conservación un cadáver

Tema 26: GPA

Guía de Primeiros Auxilios para buques que transportan mercadorías perigrosas

BLOQUE TEMÁTICO Nº 3: RISCOS LABORAIS A BORDO

 

1. Prevención de riscos laborais


Directivas europeas de seguridade e saúde no traballo e de seguridade nos produtos
Xestión da prevención de riscos laborais: o novo enfoque preventivo.
O sistema de xestión da prevención de riscos laborais.
Requisitos para pór en práctica as actuacións de prevención
A estrutura da acción preventiva: modalidades de recursos humanos e materiais para o desenvolvemento des actividades. Formas de organizar os recursos do empresariado
Principios da acción preventiva
Avaliación dos riscos. Etapas na avaliación de riscos. Tipos de avaliacións
Planificación da prevención

2. Medio ambiente laboral

Tipos de embarcacións mercantes e actividade que desenvolven:
– Bulk-carriers (carga seca a granel: graneleiro, mineraleiro)
– Buques tanque (carga líquida a granel: asfalteiro, cementeiro, gaseiro, petroleiro, quimiqueiro), OBO (sólidos ou líquidos a granel)
– Buques de pasaxe (persoas: cruceiro-
-transatlántico, lancha)
– Buques de carga xeral (carga seca en palés etc.: portacontedores, frigorífico, RORO, mixto)
– Transbordador (ferry) (persoas e vehículos en travesías curtas)
– Embarcacións auxiliares (chalana, draga, de amarres, de práctico, gabarra, remolcador, supply, transbordador de gabarras)
Postos de traballo a bordo. Fichas profesiográficas para cada posto (accións diarias, accións especiais, risco laboral). Organización do traballo a bordo (sistema tradicional departamental por funcións)
– Organización do traballo a bordo
– Departamento de ponte e cuberta (funcións de navegación, manipulación da carga, mantemento do buque, servizo de fonda)
– Departamento de máquinas (control e supervisión do motor, reparación de pequenas avarías, lastrado/deslastrado)
Ritmo e horario de traballo
– Mariña mercante

3. Principais riescos a bordo.

































Metodoloxías / probas

Horas presenciais

Horas non presenciais / traballo autónomo

Horas totais

Proba obxectiva

4

32

36

Seminario (Riesgos Laborales)

6

12

18

Sesión magistral (Enfermedades)

28

10

38

Traballos tutelados (Riesgos Laborales)

14

7

21

Prácticas clínicas (Prácticas)

9

18

27

 

Atención personalizada

10

0

10

Seguridade no traballo. Concepto de seguridade. Principais riscos a bordo
– Traballos planificados relacionados co buque
– Traballos planificados relacionados coa carga
– Traballos planificados relacionados co mantemento
– Traballos planificados relacionados cos espazos de carácter interior
– Traballos ocasionais relacionados con avarías e danos internos e externos
Riscos específicos relacionados con determinadas embarcacións. Transporte de mercadorías perigosas (código da OMI)
Hixiene industrial:
– Concepto de hixiene industrial
– Principais riscos hixiénicos a bordo
a) Substancias químicas
b) Ruído e vibracións
c) Estrés térmico
d) Radiacións ionizantes
– Ergonomía e psicosocioloxía. Espazo de traballo: condicións ergonómicas do medio laboral
a) Iluminación
b) Ambiente térmico
c) Ventilación
d) Ambiente sonoro
e) Vibracións
f) Ambiente de traballo
g) Locais de traballo

 

 





(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías