Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Electrónica e Sist. Electrónicos do Buque Código 631G02356
Titulación
Grao en Tecnoloxías Mariñas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Optativa 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Híbrida
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría de Computadores
Coordinación
Novo Vidal, Maria Elena
Correo electrónico
e.novo@udc.es
Profesorado
Andión Fernández, José Manuel
Novo Vidal, Maria Elena
Correo electrónico
jose.manuel.andion@udc.es
e.novo@udc.es
Web http://moodle.udc.es/
Descrición xeral
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Non hai cambios nos contidos.
2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Sesións maxistrais, de resolución de problemas e prácticas a través das TIC.
*Metodoloxías docentes que se modifican
Se a docencia fose non presencial, cambiaríase o uso de diapositivas e taboleiro por explicacións con diapositivas en Teams (impartidas no horario de clase) e/ou copia de diapositivas con explicacións detalladas en Moodle (en formato pdf). Estarían dispoñibles en Stream as clases non presenciais impartidas por Teams e os pdf de Moodle. As prácticas de laboratorio adaptaríanse para poder ser realizadas de xeito non presencial co apoio das TIC mediante vídeos, tarefas interactivas de arrastre de texto/vídeo, etc.
3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
As titorías faranse por Teams.
4. Modificacións na avaliación
Sen cambios.
*Observacións de avaliación:
A proba mixta e/ou a proba de resposta breve poderían ser non presenciais, se as circunstancias así o recomendan.
5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Estarían dispoñibles en Stream as clases non presenciais impartidas por Teams e/ou os pdf de Moodle. Os materiais das prácticas xa estarán de maneira dixitalizada en Moodle.

Competencias do título
Código Competencias do título
A7 CE7 - Capacidade para a operación e posta en marcha de novas instalacións ou que teñan por obxecto a construción, reforma, reparación, conservación, instalación, montaxe ou explotación, realización de medicións, cálculos, valoracións, taxacións, peritacións, estudos, informes, e outros traballos análogos de instalacións enerxéticas e industriais mariñas, nos seus respectivos casos, tanto con carácter principal como accesorio, sempre que quede comprendido pola súa natureza e característica na técnica propia da titulación, dentro do ámbito da súa especialidade, é dicir, operación e explotación.
A14 CE14 - Avaliación cualitativa e cuantitativa de datos e resultados, así como a representación e interpretación matemáticas de resultados obtidos experimentalmente.
A17 CE17 - Modelizar situacións e resolver problemas con técnicas ou ferramentas físico-matemáticas.
A18 CE18 - Redacción e interpretación de documentación técnica.
A30 CE42 - Operar, reparar, manter, reformar, optimizar a nivel operacional as instalacións industriais relacionadas coa enxeñaría mariña, como motores alternativos de combustión interna e subsistemas; turbinas de vapor, caldeiras e subsistemas asociados; ciclos combinados; propulsión eléctrica e propulsión con turbinas de gas; equipos eléctricos, electrónicos, e de regulación e control do buque; as instalacións auxiliares do buque, tales como instalacións frigoríficas, sistemas de goberno, instalacións de aire acondicionado, plantas potabilizadoras, separadores de sentinas, grupos electróxenos, etc.
A31 CE43 - Operar, reparar, manter e optimizar as instalacións auxiliares dos buques que transportan cargas especiais, tales como quimiqueiros, LPG, LNG, petroleiros, cementeiros, Ro-Ro, Pasaxe, botes rápidos, etc.
A47 CE32 - Utilizar as ferramentas manuais e o equipo de medida e proba eléctrico e electrónico para a detección de avarías e as operacións de mantemento e reparación.
A63 CE53 - Supervisar o funcionamento dos sistemas eléctricos, electrónicos e de control
A68 CE58 - Manter e reparar o equipo eléctrico e electrónico
B2 CT2 - Resolver problemas de forma efectiva.
B4 CT4 - Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 CT5 - Traballar de forma colaboradora.
B8 CT8 - Versatilidade.
B9 CT9 - Capacidade para a aprendizaxe de novos métodos e teorías, que lle doten dunha gran versatilidade para adaptarse a novas situacións.
C3 C3 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 C6 - Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C9 CB1 - Demostrar que posúen e comprenden coñecementos na área de estudo que parte da base da educación secundaria xeneral, e que inclúe coñecementos procedentes da vanguardia do seu campo de estudo
C13 CB5 - Ter desenvolvido aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores con un alto grao de autonomía.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Adquirir os conceptos físicos fundamentais ligados aos sistemas de control da sala de máquinas dun buque: circuítos eléctricos e electrónicos A7
A14
A17
A18
A30
A47
B2
B4
B5
B9
C3
C6
C9
C13
Coñecementos de características de dispositivos semicondutores básicos. A14
A17
A18
A47
B2
B4
B5
B9
C3
C6
C9
C13
Aplicacións prácticas de dispositivos de estado sólido, e de circuítos integrados analóxicos e dixitais. A14
A17
A18
A30
A31
A47
A63
A68
B2
B4
B5
B8
B9
C3
C6
C9
C13

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1. SEMICONDUTORES 1.1. Semicondutor intrínseco
1.2. Semicondutor extrínseco
1.3. Correntes nun semicondutor
TEMA 2. O DÍODO. CIRCUÍTOS CON DÍODOS. 2.1. Unión PN
2.2. Característica V-I dun díodo
2.3. Díodos zéner
2.4. Díodos LED
2.5. Modelo lineal do díodo
2.6. Análise de circuítos
TEMA 3. CIRCUÍTOS CON DÍODOS: RECTIFICADORES. 3.1. Rectificador de media onda.
3.2. Rectificador de onda completa.
3.3. Ponte rectificadora.
TEMA 4. O TRANSISTOR BIPOLAR. CIRCUÍTOS CON TRANSISTORES BJT. 4.1. Compoñentes da corrente dun transistor.
4.2. Características V-I en emisor común.
4.3. Rexións de funcionamento e valores límite.
4.4. Análise de circuítos.
TEMA 5. O TRANSISTOR UNIPOLAR. CIRCUÍTOS CON TRANSISTORES UNIPOLARES. 5.1. Transistores de efecto de campo: JFET, MOSFET.
5.2. Características V-I dos transistores de efecto de campo.
5.3. Análise de circuítos con transistores de efecto de campo.
TEMA 6. DISPOSITIVOS DE POTENCIA. 6.1. Dispositivos de potencia.
6.2. Tiristores.
6.3. Triac.
6.4. Regulación de potencia.
6.5. Análise de circuítos.
TEMA 7. O AMPLIFICADOR OPERACIONAL. APLICACIÓNS LINEAIS E NON LINEAIS. 7.1. Conceptos básicos de amplificación.
7.2. O amplificador operacional.
7.3. Aplicacións lineais.
7.4. Aplicacións non lineais.
7.5. Análise de circuítos.
TEMA 8. PORTAS LÓXICAS. FAMILIAS LÓXICAS. 8.1. Circuítos dixitais.
8.2. Portas lóxicas.
8.3. Familias lóxicas.
8.4. Análise de circuítos.
TEMA 9. LÓXICA SECUENCIAL. LÓXICA COMBINACIONAL. 9.1. Sistemas secuenciais.
9.2. Biestables.
9.5. Circuítos combinacionais.
SESIONES DE RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS E TITORÍAS EN GRUPO 9 sesións de problemas dos distintos temas da materia.
PRÁCTICAS DE LABORATORIO PRÁCTICA 1: Equipos de medida en corrente continua.
PRÁCTICA 2: Equipos de medida en corrente alterna.
PRÁCTICA 3: Característica V-I dun díodo. Díodos LED.
PRÁCTICA 4: Circuítos rectificadores.
PRÁCTICA 5: Transistores bipolares.
PRÁCTICAS A TRAVÉS DE TIC PRÁCTICA 6: Transistores unipolares.
PRÁCTICA 7: Tiristores.
PRÁCTICA 8: Amplificadores operacionais.
PRÁCTICA 9: Inversor CMOS.
O desenvolvemento e superación destes contidos, xunto cos correspondentes a outras materias que inclúan a adquisición de competencias específicas da titulación, garanten o coñecemento, comprensión e suficiencia das competencias recollidas no cadro AIII/2, do Convenio STCW, relacionadas co nivel de xestión de Oficial de Máquinas de Primeira da Mariña Mercante, sen limitación de potencia da planta propulsora e Xefe de Máquinas da Mariña Mercante ata o máximo de 3000 kW. Cadro A-III/2 del Convenio STCW.
Especificación de las normas mínimas de competencia aplicables a los Jefes de Máquinas y Primeros Oficiales de Máquinas de buques cuya máquina propulsora principal tenga una potencia igual o superior a 3000 kW.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A14 A17 A18 B2 B9 C6 C13 27 54 81
Solución de problemas A14 A17 A18 B2 B4 B8 C6 C9 9 18 27
Proba mixta A7 A14 A17 A18 A30 A31 B2 C6 C9 4 0 4
Prácticas de laboratorio A14 A18 A47 A63 A68 B5 B9 C6 10 10 20
Prácticas a través de TIC A14 A17 A18 B2 B4 B8 B9 C3 C6 8 8 16
Proba de resposta breve A14 A17 A47 B2 C3 C6 2 0 2
 
Atención personalizada 0 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición didáctica, usando diapositivas e taboleiro, dos contidos teóricos da materia.
Solución de problemas Formulación e resolución de problemas relacionados cos contidos da materia.
Proba mixta Proba de teoría e resolución de problemas sobre os contidos expostos durante as sesións maxistrais e de resolución de problemas de todo o curso, que valorará tanto a comprensión destes contidos como a súa aplicación á resolución de problemas.
Prácticas de laboratorio O alumnado realizará unha serie de prácticas no Laboratorio de Electrónica sobre equipos de medida e compoñentes electrónicas.
Prácticas a través de TIC O alumnado realizará unha serie de prácticas en PC utilizando o software de simulación de circuítos electrónicos LTspice.
Proba de resposta breve Proba de resposta curta para a avaliación dos contidos desenvolvidos nas sesións prácticas de laboratorio e das habilidades adquiridas polo alumnado sobre o uso da instrumentación electrónica.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas a través de TIC
Prácticas de laboratorio
Sesión maxistral
Solución de problemas
Descrición
Sesión maxistral: Atender e resolver dúbidas do alumnado en relación á materia teórica exposta nas sesións maxistrais.

Solución de problemas: Atender e resolver dúbidas do alumnado en relación aos problemas resoltos ou formulados polo profesor nas clases de resolución de exercicios.

Prácticas de laboratorio: Atender e resolver dúbidas do alumnado en relación ás prácticas propostas ou realizadas no laboratorio.

Prácticas a través de TIC: Atender e resolver dúbidas do alumnado en relación ás prácticas propostas ou realizadas a través de TIC.

Atención personalizada: En relación ás clases de teoría e de resolución de problemas, usaranse preferentemente horas de titoría de forma individualizada. As titorías serán non presenciais, por Teams.
En relación ás clases prácticas, usaranse preferentemente horas de titoría de forma individualizada, sendo tamén posible o uso do correo electrónico. As titorías serán non presenciais, por Teams.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba mixta A7 A14 A17 A18 A30 A31 B2 C6 C9 Consistirá nunha proba de teoría e resolución de problemas sobre os contidos da materia e na que se valorará a comprensión destes e a súa aplicación á resolución de problemas.
Poderían facerse exames parciais ou unha avaliación continua que poderían eximir de parte ou de toda a materia na proba mixta final.
Poderase valorar a participación do alumno ao longo do curso nas sesións maxistrais, de resolución de problemas e titorías.
Opcionalmente pódense entregar traballos realizados de forma autónoma polo alumno e propostos polo profesor de teoría. Para os alumnos que cumpran co requisito do 3,6 mínimo na proba mixta ou a avaliación continua, poderá valorarse positivamente a realización dos anteditos traballos.
Para aprobar o curso debe terse demostrado polo menos un coñecemento básico das partes de teoría e problemas de cada un dos temas.
Para aprobar a materia deberá chegarse ao 4 sobre 8 na nota final correspondente ás partes de teoría e problemas da materia.
Se na nota final de teoría e problemas non se obtivo un mínimo de 4, para calcular a nota final do curso, a nota de prácticas dividirase por dous.
80
Proba de resposta breve A14 A17 A47 B2 C3 C6 Consistirá nunha proba de resposta breve sobre os contidos das sesións prácticas. Nela valorarase non só a comprensión destes, senón tamén a capacidade do alumno para establecer xuízos críticos e a súa habilidade sobre o uso da instrumentación de laboratorio.
Podería facerse unha avaliación continua ao longo do curso que podería eximir de parte ou de toda a materia na proba de resposta breve final.
Poderase valorar positivamente a participación do alumnado nas sesións prácticas e o seu razoamento ante preguntas realizadas polo profesorado durante as mesmas.
Consideraranse como "non presentados" ós estudantes que non realicen a proba mixta de teoría e resolución de problemas.
20
 
Observacións avaliación

A avaliación dos
contidos impartidos nas clases maxistrais e de resolución de problemas da
materia representa un 80% da nota global. A avaliación das prácticas de
laboratorio e a través de TIC por medio da proba de resposta breve é o 20%
restante.

Para aprobar a materia
esixirase:

1) Proba mixta: Proba sobre os contidos impartidos nas clases maxistrais e de resolución de
problemas: ter un mínimo de 3,6 puntos sobre 8. O alumno debe demostrar nesta proba un
coñecemento básico de todo o contido da materia.

Poderían facerse exames parciais ou unha avaliación continua que
podería eximir de parte ou de toda a materia na proba mixta final.

Para aprobar o curso debe terse demostrado polo menos un mínimo coñecemento das partes de teoría e problemas de
cada un dos temas.

Podera valorarse a participación do alumno ao longo do curso nas sesións maxistrais, de resolución de problemas e titorías.

Opcionalmente poden entregarse traballos realizados de forma autónoma polo alumno e propostos polo profesor de teoría. Para os estudantes que cumpran o requisito do 3,6 mínimo na proba mixta ou avaliación continua, pode valorarse positivamente a realización destes traballos propostos polo profesor de teoría.

Para aprobar a materia
deberá chegarse ao 4 sobre 8 na nota final correspondente ás partes de teoría e
problemas da materia.

Consideraranse como "non presentados" ós estudantes que non realicen a proba mixta de teoría e resolución de problemas.

2) Ter un mínimo de 1
punto na proba de resposta breve.

Consistirá nunha proba
escrita de resposta breve sobre os contidos das sesións prácticas. Nela
valorarase non só a comprensión destes, senón tamén a capacidade do alumno para
establecer xuízos críticos e a súa habilidade sobre o uso da instrumentación
de laboratorio.

Podería facerse unha avaliación continuada
ao longo do curso que podería eximir de parte ou de toda a materia na proba de
resposta breve final.

Poderá valorarse positivamente a participación do alumnado nas sesións prácticas e o seu
razoamento ante preguntas realizadas polo profesorado durante as mesmas.

Se na parte de teoría e
problemas non se obtivo o 4 mínimo, para calcular a nota final a nota de
prácticas dividirase por dous.

Se en prácticas non se obtivo o 1 mínimo, para
calcular a nota final farase a media xeométrica.

Os criterios de avaliación
contemplados nos cadros A-III/1 e A-III/3 do Código STCW, e recollidos no
Sistema de Garantía de Calidade, teranse en conta á hora de deseñar e realizar
a avaliación.


Fontes de información
Bibliografía básica Mª Elena Novo Vidal (2020). Copia de las diapositivas de la asignatura con problemas resueltos. Reprografía
Jacob Millman y Christos C.Halkias (1984 ). Electrónica Integrada:Circuitos y Sistemas Analógicos y Digitales. Ed. Hispano Europea. 4ª Edición.
Robert L. Boylestad y Louis Nashelsky (2009). Electrónica: Teoría de circuitos y dispositivos electrónicos. . Ed. Prentice Hall. 10ª Edición
José Manuel Andión Fernández (2020). Prácticas de laboratorio y simulador. Moodle: https://moodle.udc.es/

Bibliografía complementaria Jacob Millman y Christos C.Halkias (1982). Dispositivos y circuitos electrónicos. Ed. Pirámide. 10ª Edición.
F. Aldana Mayor y otros (1976). Electróncia I. Publicaciones E.T.S.I. Industriales Madrid
Linear Technology (2009). LTspice User Manual. Linear Technology
Varios Autores (2020). LTspice Users Group. https://groups.io/g/LTspice
Jacob Millman y Arvin Grabel (1995). Microelectrónica . Ed. Hispano Europea. 6ª Edición.
Jacob Millman (1986). Microelectrónica. Circuitos y sistemas analógicos y digitales. Ed. Hispano Europea. 3ª Edición.
Keysight Technologies (2012). Osciloscopios de la serie 1000B de Keysight. Guía del usuario.. Keysight Technologies
Albert Paul Malvino (2000). Principios de electrónica. Ed. McGraw Hill. 6ª Edición.
Albert Malvino y David J. Bates (2010). Principios de Electrónica. Ed. McGraw Hill. 7ª Edición.
Siglent Technologies (2017). SDG800 Series Function/Arbitrary Waveform Generator. User Manual. Siglent Technologies


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Matemáticas 1/631G02151
Electricidade e Electrónica/631G01206
Física I/631G02153
Informática/631G02154
Matemáticas II/631G02156
Física II/631G02158

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Matemáticas III/631G02260
Fundamentos de Regulación e Control/631G02257

Materias que continúan o temario
Sistemas Electrónicos de Adquisición de Datos/631G02512
Sistemas Electrónicos de Comunicacións e Axuda á Navegación/631G02457
Electrónica Dixital/631G02364
Electrónica Analóxica e de Potencia/631G02363
Redes e Comunicacións/631G02366

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías