Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Instrumentación e Sensórica Código 631G02369
Titulación
Grao en Tecnoloxías Mariñas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Optativa 6
Idioma
Castelán
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Navegación e Enxeñaría Mariña
Enxeñaría Industrial
Coordinación
Rodríguez Gómez, Benigno Antonio
Correo electrónico
benigno.rodriguez@udc.es
Profesorado
Antelo Gonzalez, Felipe
Fraguela Díaz, Feliciano
Perez Castelo, Francisco Javier
Rodríguez Gómez, Benigno Antonio
Correo electrónico
felipe.antelo@udc.es
feliciano.fraguela@udc.es
francisco.javier.perez.castelo@udc.es
benigno.rodriguez@udc.es
Web
Descrición xeral
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Non se modifican os contidos
2. Metodoloxías
Manteñense todas as metodoloxías a excepción das prácticas de laboratorio no caso de non poder ser levadas a cabo de xeito virtual. No seu caso poderán ser sustituidas por resolución de problemas ou traballos tutelados.
O resto de metodoloxías mantense, facendo uso de Moodle e TEAMS.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Por iniciativa do profesor, durante as sesións de TEAMS, a lo menos unha vez a semana. Por iniciativa do alumnado mediante correo electrónico, mensaxería de Moodle, ou TEAMS, poderá solicitar asistencia unha vez a semana que concertará co profesor.

4. Modificacións na avaliación
A avaliación mantense do mesmo xeito, e no caso de que as prácticas de laboratorio non se podan levar a cabo de xeito virtual, reasignarase a súa puntuación á resolución de problemas ou traballos tutelados.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Non hai

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1 - Capacidade para a realización de inspeccións, medicións, valoracións, taxacións, peritacións, estudos, informes, planos de labores e certificacións nas instalacións do ámbito da súa especialidade.
A3 CE3 - Capacidade para o manexo de especificacións, regulamentos e normas de obrigado cumprimento.
A7 CE7 - Capacidade para a operación e posta en marcha de novas instalacións ou que teñan por obxecto a construción, reforma, reparación, conservación, instalación, montaxe ou explotación, realización de medicións, cálculos, valoracións, taxacións, peritacións, estudos, informes, e outros traballos análogos de instalacións enerxéticas e industriais mariñas, nos seus respectivos casos, tanto con carácter principal como accesorio, sempre que quede comprendido pola súa natureza e característica na técnica propia da titulación, dentro do ámbito da súa especialidade, é dicir, operación e explotación.
A15 CE15 - Manexar correctamente a información procedente da instrumentación e sintonizar controladores, no ámbito da súa especialidade.
A17 CE17 - Modelizar situacións e resolver problemas con técnicas ou ferramentas físico-matemáticas.
A18 CE18 - Redacción e interpretación de documentación técnica.
A62 CE52 - Exercer como oficial ETO da Mariña Mercante, logo de superados os requerimentos esixidos pola Administración Marítima
A63 CE53 - Supervisar o funcionamento dos sistemas eléctricos, electrónicos e de control
A64 CE54 - Supervisar o funcionamento dos sistemas de control automático da máquina propulsora principal e sistemas auxiliares
A69 CE59 - Manter e reparar os sistemas de control automático da máquina propulsora principal e das máquinas auxiliares
A70 CE60 - Manter e reparar os equipos de navegación da ponte e dos sistemas de comunicación do buque
A71 CE61 - Manter e reparar os sistemas eléctricos, electrónicos e automáticos de control da maquinaria de cuberta e do equipo de manipulación da carga
A72 CE62 - Manter e reparar os sistemas de control e seguridade do equipo de fonda
B1 CT1 - Capacidad para gestionar los propios conocimientos y utilizar de forma eficiente técnicas de trabajo intelectual
B7 CT7 - Capacidade para interpretar, seleccionar e valorar conceptos adquiridos noutras disciplinas do ámbito marítimo, mediante fundamentos físico-matemáticos.
B10 CT10 - Comunicar por escrito e oralmente os coñecementos procedentes da linguaxe científica.
B11 CT11 - Capacidade para resolver problemas con iniciativa, toma de decisións, creatividade, razoamento crítico e de comunicar e transmitir coñecementos habilidades e destrezas.
C6 C6 - Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 C8 - Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
C9 CB1 - Demostrar que posúen e comprenden coñecementos na área de estudo que parte da base da educación secundaria xeneral, e que inclúe coñecementos procedentes da vanguardia do seu campo de estudo
C10 CB2 - Aplicar os coñecementos no seu traballo ou vocación dunha forma profesional e poseer competencias demostrables por medio da elaboración e defensa de argumentos e resolución de problemas dentro da área dos seus estudos
C11 CB3 - Ter a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes para emitir xuicios que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
C12 CB4 - Poder transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado.
C13 CB5 - Ter desenvolvido aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores con un alto grao de autonomía.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Comprender o papel que xogan os distintos dispositivos, aparellos e sistemas, a bordo dun buque ou nunha contorna industrial, para a medida e manipulación das variables físicas máis usuais. A1
A15
A17
A18
A63
B1
B7
B10
C6
C11
C12
C13
Valorar a empleabilidad e adecuación dun instrumento para realizar unha medida en función das súas características, e do principio de funcionamento en que se basea. A3
A7
A15
A18
A62
A64
B1
B7
B10
C8
Interpretar correctamente os diagramas de instrumentación e tubaxes dunha instalación, sendo capaz de facer modificacións nos mesmos, e trazar planos de pequenas instalacións ou partes das mesmas. A3
A7
A18
A62
A64
A69
A70
A71
A72
B1
B10
B11
C9
C10
C11
C12
Expresarse correctamente utilizando os termos relativos aos instrumentos e á medida das variables físicas. Valorar as posibilidades ofrecidas polas cadeas de medida analóxicas e dixitais. A1
A3
A15
A18
A62
A64
B1
B10
B11
C6
C9
C10
C12
Coñecer un conxunto básico de sensores, e das condicións do seu uso para a obtención dunha medida fiable. Igualmente coñecer os equipos de acción de uso máis xeneralizado. A3
A15
A18
A62
A64
B1
B10
B11
C6
C8
C12
Ter visión de conxunto das diferentes posibilidades para trasladar un valor medido até un punto de monitorización ou utilización. E coñecer os estándares de comunicación máis usuais. A1
A3
A7
A15
A18
A62
A64
B1
B10
B11
C6
C11
C12
C13
Manexar con facilidade a localización de documentación técnica a través da web. A3
A18
B1
B10
C6
Interpretar a información contida nos catálogos, manuais e demais literatura técnica fornecida polas casas comerciais sobre os seus produtos. A3
A7
A15
A18
A64
A69
A70
A71
A72
B1
B10
C6
C10
Axustar ou no seu caso calibrar instrumentos de medida e transmisión. A1
A3
A7
A15
A62
A64
A69
A70
A71
A72
B1
B10
C6
C10
Construír pequenos programas gráficos en contornas de instrumentación virtual. A7
A15
A17
A64
B1
B11
C6
C13

Contidos
Temas Subtemas
1. Variables físicas comúns na industria mariña. 1.1. Presión
1.2. Caudal
1.3. Nivel
1.4. Temperatura
1.5. Forza
1.6. Outras
2. Estrutura e elementos característicos dos procesos automatizados 2.1 Organigrama xerárquico para unha instalación instrumentada e automatizada.
3. Principios físicos de transducción, e tipos de transductores. 3.1. Transductores pasivos:
3.1.1 Variación dimensional
3.1.2. Modificación das propiedade electromagnéticas
3.2. Transductores activos
3.2.1. Efecto piezo-eléctrico
3.2.2. Efecto fotoeléctrico
3.2.3. Efecto termoeléctrico
3.2.4. Inducción electromagnética.
3.2.5. Efecto Hall
3.2.6. Efecto magnetohidrodinámico
4. Cadeas de medida: analóxicas e dixitais. 4.1 Analóxicas
4.2 Dixitais
5. Sensores. 5.1. Presión
5.2. Caudal
5.3. Nivel
5.4. Temperatura
5.5. Forza
5.6. Outras
6. Transmisión do sinal. 6.1 Niveis estandarizados
6.2 Acondicionamento do sinal
7. Equipos de acción. 7.1. Válvulas
7.2. Motores
7.3. Bombas
7.4. Ventiladores
7.5. Instrumentos, alarmas e sistemas de vixilancia
8. Representación gráfica: diagramas de tubaxes e instrumentación P&ID. 6.1 Normas para a representación
6.1 Interpretación e trazado de planos
9. Axuste e Calibración. Instrumentación Virtual 9.1 Calibración vs axuste
9.2 Aplicacións para virtualizar a instrumentación

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Presentación oral A18 B1 B10 C8 C9 C11 C12 4 22 26
Proba mixta A3 A7 A17 A18 A63 B11 C10 C13 4 20 24
Sesión maxistral A3 A15 A17 A18 A62 A63 A64 B1 B7 B10 B11 C6 C8 C9 C10 C11 C12 20 40 60
Prácticas de laboratorio A1 A3 A7 A15 A62 A64 A69 A70 A71 A72 B1 B7 B10 C6 20 20 40
 
Atención personalizada 0 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Presentación oral Ao longo do curso o alumnado deberá facer unha ou varias exposicións dun tema encargado polo profesor
Proba mixta O alumno terá como mínimo a posibilidade de presentarse a un exame final, e a todos os que se concerten entre profesor e alumnado durante o curso.
Sesión maxistral Será o xeito habitual de docencia respeto dos contidos teóricos da materia, tentarase fomentar a partiicipación na mesma do alumnado.
Prácticas de laboratorio Constitúen a parte aplicativa da materia, e poderanse facer tanto con material de laboratorio como en forma de simulación mediante software.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Prácticas de laboratorio
Proba mixta
Presentación oral
Descrición
As prácticas de laboratorio estarán supervisadas polo profesor que atenderá as cuestións de cada individuo.
Na sesión maxistral atenderase a participación do alumnado.
Na proba mixta o profesor aclarará persoalmente as dúbidas que pidan ir xurdindo sobre os enunciados.
Na presentación oral profesor e alumnado interaccionaran ao longo da exposición.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Prácticas de laboratorio A1 A3 A7 A15 A62 A64 A69 A70 A71 A72 B1 B7 B10 C6 Valorarase a asistencia, a actitude e os resultados acadados na realización de prácticas de laboratorio 20
Proba mixta A3 A7 A17 A18 A63 B11 C10 C13 Como mínimo haberá un exame final, podendo facer outros concertados entre profesor e alumnado ao longo do curso 65
Presentación oral A18 B1 B10 C8 C9 C11 C12 O alumnado presentará os temas que lle sean encargado polo profesor ao longo do curso. 15
 
Observacións avaliación

É posible atendendo as circunstancias consensuar outros criterios de avaliación entre o profesor e os casos particulares que poden xurdir no alumnado. Nese caso firmarase por ambas partes un contrato de avaliación.

Os criterios de avaliación contemplados nos cadros A-III/1 e A-III/2 do Código STCW e a súas emendas relacionadas con esta materia teranse en conta á hora de deseñar e realizar a avaliación. Se é procedente.


Fontes de información
Bibliografía básica Creus Solé, Antonio (2010). Instrumentación Industrial. Barcelona: Marcombo
Acedo Sánchez, José. (2006). Instrumentación y control básico de procesos. . [Madrid] : Diaz de Santos,

Bibliografía complementaria (). Automática e instrumentación. Barcelona : CETISA,
Endress Hauser (). http://www.es.endress.com/es.
Morris, Alan S. (2002). Principios de mediciones e instrumentación . México : Pearson Education


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Electrónica Dixital/631G02364
Electrónica Analóxica e de Potencia/631G02363

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
/

Materias que continúan o temario
Sistemas Electrónicos de Adquisición de Datos/631G02562

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías