Identifying Data 2019/20
Subject (*) Energy Technology Code 631G02406
Study programme
Grao en Tecnoloxías Mariñas
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Fourth Obligatory 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Ciencias da Navegación e Enxeñaría Mariña
Coordinador
Carbia Carril, Jose
E-mail
jose.carbia@udc.es
Lecturers
Carbia Carril, Jose
E-mail
jose.carbia@udc.es
Web
General description

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 CE1 - Capacidade para a realización de inspeccións, medicións, valoracións, taxacións, peritacións, estudos, informes, planos de labores e certificacións nas instalacións do ámbito da súa especialidade.
A2 CE2 - Capacidade para a dirección, organización e operación das actividades obxecto das instalacións marítimas no ámbito da súa especialidade.
A3 CE3 - Capacidade para o manexo de especificacións, regulamentos e normas de obrigado cumprimento.
A4 CE4 - Capacidade de analizar e valorar o impacto social e ambiental das solucións técnicas, así como a prevención de riscos laborais no ámbito da súa especialidade.
A5 CE5 - Coñecementos na organización de empresas. Capacidade de organización e planificación.
A6 CE6 - Coñecementos e capacidade para a realización de auditorías enerxéticas de instalacións marítimas.
A7 CE7 - Capacidade para a operación e posta en marcha de novas instalacións ou que teñan por obxecto a construción, reforma, reparación, conservación, instalación, montaxe ou explotación, realización de medicións, cálculos, valoracións, taxacións, peritacións, estudos, informes, e outros traballos análogos de instalacións enerxéticas e industriais mariñas, nos seus respectivos casos, tanto con carácter principal como accesorio, sempre que quede comprendido pola súa natureza e característica na técnica propia da titulación, dentro do ámbito da súa especialidade, é dicir, operación e explotación.
A14 CE14 - Avaliación cualitativa e cuantitativa de datos e resultados, así como a representación e interpretación matemáticas de resultados obtidos experimentalmente.
A15 CE15 - Manexar correctamente a información procedente da instrumentación e sintonizar controladores, no ámbito da súa especialidade.
A17 CE17 - Modelizar situacións e resolver problemas con técnicas ou ferramentas físico-matemáticas.
A18 CE18 - Redacción e interpretación de documentación técnica.
A20 CE20 - Ser capaz de identificar, analizar e aplicar os coñecementos adquiridos nas distintas materias do Grao, a unha situación determinada formulando a solución técnica máis axeitada dende o punto de vista económico, ambiental e de seguridade.
A21 CE37 - Capacidad para ejercer como Oficial de Máquinas de la Marina Mercante, una vez superados los requisitos exigidos por la Administración Marítima.
A24 CE40 - Capacidade para a xestión, dirección, control, organización e planificación de industrias ou explotacións relacionadas coas actividades da enxeñaría mariña tanto en competencias referidas á calidade, medio, seguridade mariña e prevención de riscos laborais como todas as actividades relacionadas coa posta no mercado da súa produción.
A29 CE41 - Realizar operacións de explotación óptima das instalacións do buque.
A30 CE42 - Operar, reparar, manter, reformar, optimizar a nivel operacional as instalacións industriais relacionadas coa enxeñaría mariña, como motores alternativos de combustión interna e subsistemas; turbinas de vapor, caldeiras e subsistemas asociados; ciclos combinados; propulsión eléctrica e propulsión con turbinas de gas; equipos eléctricos, electrónicos, e de regulación e control do buque; as instalacións auxiliares do buque, tales como instalacións frigoríficas, sistemas de goberno, instalacións de aire acondicionado, plantas potabilizadoras, separadores de sentinas, grupos electróxenos, etc.
A31 CE43 - Operar, reparar, manter e optimizar as instalacións auxiliares dos buques que transportan cargas especiais, tales como quimiqueiros, LPG, LNG, petroleiros, cementeiros, Ro-Ro, Pasaxe, botes rápidos, etc.
A32 CE44 - Coñecer o balance enerxético xeral, que inclúe o balance termo-eléctrico do buque, ou sistema de mantemento da carga, así como a xestión eficiente da enerxía respectando o medio.
A50 Capacidade para a óptima explotación de industrias relacionadas coa náutica e o transporte marítimo, tanto en competencias referidas á calidade, medio, seguridade mariña e prevención de riscos laborais.
A53 Realizar operacións de mantemento e explotación óptima de instalacións marítimo - industriais.
A54 Operar, reparar, manter e optimizar a nivel operacional as instalacións industriais relacionadas coa enxeñaría mariña, como motores alternativos de combustión interna e subsistemas; turbinas de vapor e de gas, caldeiras e subsistemas asociados; ciclos combinados; equipos eléctricos, electrónicos, e de regulación e control; as instalacións auxiliares, tales como instalacións frigoríficas, instalacións de aire acondicionado, plantas potabilizadoras, grupos electróxenos, etc.
A55 Coñecer o balance enerxético xeral, incluíndo o balance termo-eléctrico, así como a xestión eficiente da enerxía respectando o medio.
A58 Observar o cumprimento da lexislación vixente neste ámbito.
B2 CT2 - Resolver problemas de forma efectiva.
B3 CT3 - Comunicarse de xeito efectivo nun ámbito de traballo.
B4 CT4 - Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 CT5 - Traballar de forma colaboradora.
B7 CT7 - Capacidade para interpretar, seleccionar e valorar conceptos adquiridos noutras disciplinas do ámbito marítimo, mediante fundamentos físico-matemáticos.
B8 CT8 - Versatilidade.
B9 CT9 - Capacidade para a aprendizaxe de novos métodos e teorías, que lle doten dunha gran versatilidade para adaptarse a novas situacións.
B10 CT10 - Comunicar por escrito e oralmente os coñecementos procedentes da linguaxe científica.
B11 CT11 - Capacidade para resolver problemas con iniciativa, toma de decisións, creatividade, razoamento crítico e de comunicar e transmitir coñecementos habilidades e destrezas.
C3 C3 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 C4 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 C5 - Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 C6 - Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 C7 - Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 C8 - Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
C9 CB1 - Demostrar que posúen e comprenden coñecementos na área de estudo que parte da base da educación secundaria xeneral, e que inclúe coñecementos procedentes da vanguardia do seu campo de estudo
C10 CB2 - Aplicar os coñecementos no seu traballo ou vocación dunha forma profesional e poseer competencias demostrables por medio da elaboración e defensa de argumentos e resolución de problemas dentro da área dos seus estudos
C11 CB3 - Ter a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes para emitir xuicios que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
C12 CB4 - Poder transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado.
C13 CB5 - Ter desenvolvido aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores con un alto grao de autonomía.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
coñecer e analizar os procesos termodinámicos que teñen lugar nas máquinas térmicas. A1
A3
A15
A17
A55
B4
B5
B7
B9
B10
B11
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Realizar balances enerxéticos de instalacións térmicas. Tomar decisións dende o punto de vista da optimización enerxética. A1
A2
A3
A4
A6
A7
A14
A17
A18
A20
A21
A24
A29
A30
A31
A32
A54
A55
B4
B5
B8
B10
B11
C3
C5
C6
C8
Calcular os compoñentes que interveñen nas instalacións térmicas. A6
A7
A14
A17
A18
A20
A31
A32
A54
A55
B2
B3
B4
B5
B7
B8
B9
B11
C3
C6
C7
C8
Planificación e organización enerxética de instalacións térmicas A1
A2
A3
A5
A6
A14
A17
A18
A32
A50
A53
A55
A58
C9
C10
C11
C12
C13

Contents
Topic Sub-topic
1. ANÁLISE ENERXÉTICO I EXERGÉTICO DE INSTALACIÓNS TÉRMICAS 1.1. Introducción.
1.2. Desenrolo do balance de enerxía.
1.3. Fundamentos do concepto de exerxía.
1.4. Balances de enerxía i exergía en estado estacionario.
1.5. Aplicación da análise enerxético y exerxético a toberas, difusores, turbinas, compresores, bombas, intercambiadores de calor e dispositivos de estrangulación.
1.6. Análise das condicións transitorias.
2. PROCESOS DE TRANSFERENCIA DE MATERIA 2.1 Introducción.
2.2 Fundamentos da transferencia de materia.
2.3 Transferencia molecular de masa.
2.4 Principios da difusión.
2.5 Difusión estacionaria nun non difundente.
2.6 Difusión nas mesturas de varios compoñentes.
2.7 Transferencia de masa por convección.
3. ESTUDO DOS PROCESOS DE COMBUSTIÓN 3.1. Introducción.
3.2. O proceso de combustión.
3.3. Exergía química.
3.4. Composición e punto de rocío dos gases producidos na combustión.
3.5. Diagnose da combustión. Temperatura adiabática da lapa.
3.6. Intercambiabilidade de combustibles.
3.7. Conservación da enerxía en sistemas reactivos.
4. PROCESOS CON TRANSFERENCIA DE CALOR 4.1. Introducción.
4.2. Balance de enerxía nuha superficie.
4.3. Aplicación das leis de conservación.
4.4. Intercambiadores de calor.
4.5. Análise de problemas de transferencia de calor. Metodoloxía.
4.6. Transferencia simultánea de calor e masa.
5. ÍNDICES DE ESTUDO TÉCNICO-ECONÓMICO EN INSTALACIÓNS TÉRMICAS 5.1. Introducción.
5.2. Instalacións e consumidores de enerxía.
5.3. Condicións de consumo enerxético.
5.4. Clasificación das instalaciones.
5.5. Condicións técnicas i económicas das instalacións.
6. BALANCES ENERXÉTICOS NAS INSTALACIÓNS TÉRMICAS 6.1. Introducción.
6.2. Balances en instalacións con motor de combustión interna.
6.3. Balances en instalacións con turbinas de gas.
6.4. Balances en una instalacións de vapor.
6.5. Balances en instalacións con ciclos combinados gas-vapor.
6.6. Balances en instalacións de refrixeración e climatización.
6.7. Análise exerxético das instalaciones.
7. BALANCES ENERXÉTICOS NAS INSTALACIÓNS DE COXENERACIÓN 7.1. Introducción.
7.2. Instalacións de coxeneración.
7.3. Marco lexislativo aplicabel a coxeneración e a sua evolución.
7.4. Aforro teórico de enerxía primaria na coxeneración.
7.5. Sistemas de coxeneración e economía enerxética.
7.6. Relación entre as enerxías térmica i eléctrica.
7.7. Interés económico e viabilidade dos sistemas de coxeneración.
8. PRODUCCIÓN E ACONDICIONAMENTO QUÍMICO DA AUGA UTILIZADA NAS INSTALACIÓNS TÉRMICAS 8.1. Introducción.
8.2. Parámetros que afectan ó comportamiento da auga.
8.3. Pretratamento da auga.
8.4. Desmineralización da auga.
8.5. Fontes de contaminación e transporte de impurezas.
8.6. Calidade do vapor, auga de alimentación e condensado.
8.7. Tipos de acondicionamento do ciclo auga-vapor.
8.8. Desgasificación mecánica.
8.9. Control analítico do ciclo.
9. ENERXÍAS ALTERNATIVAS 9.1. Introducción.
9.2. Pilas de combustible.
9.3. Biomasa.
9.4. Eólica.
9.5. Hidráulica.
9.6. Xeotérmica.
9.7. Oceánica.
9.8. Solar.
9.9. Nuclear.
10. AUDITORÍAS ENERXÉTICAS 10.1. Introducción.
10.2. Complementos a auditoría enerxética.
10.3. Medios materiais para a auditoría enerxética.
10.4. Formularios.
10.5. A recopilación de datos.
10.6. Cálculos.
10.7. Solucións especiais.
11. PLANIFICACIÓN ENERXÉTICA DE INSTALACIÓNS TÉRMICAS 11.1. Introducción.
11.2. Utilización da enerxía.
11.3. Evaluación das pérdidas de materia y enerxía.
11.4. Distribución de fluidos nos consumidores térmicos.
11.5. Aumento do rendemento con inversión económica.
11.6. Mantemento das condicións óptimas de funcionaiento dos equipos enerxéticos.
11.7. Inspección e revisión de equipos.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A4 A5 A6 A7 A17 A20 A21 A24 A30 A31 A32 A50 A54 A55 A58 B7 B9 C3 C4 C5 C8 14 21 35
Case study A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A14 A15 A17 A18 A20 A21 A24 A29 A30 A31 A32 A50 A53 A54 A55 A58 B2 B3 B4 B5 B7 B8 B10 B11 C3 C6 C7 C8 14 28 42
Supervised projects A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A14 A17 A18 A20 A24 A29 A30 A31 A32 A50 A53 A54 A55 A58 B2 B3 B4 B5 B7 B8 B9 B10 B11 C3 C4 C5 C6 C8 14 42 56
Objective test A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A14 A15 A17 A18 A20 A21 A24 A29 A30 A31 A32 A50 A53 A54 A55 A58 B2 B3 B4 B5 B7 B8 B9 B10 B11 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 3 0 3
 
Personalized attention 14 0 14
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Farase a explicación detallada dos contidos da materia que se distribuen en temas, o alumno contará con material bibliográfico do tema a tratar en cada sesión maxistral. Fomentarase a participación do alumno na clase, a través de comentarios que traten de relacionar os contenidos teóricos coa experiencia real.
Case study Proposta de casos prácticos, resolución y crítica.
Supervised projects Proporase a realización de traballos para a resolución de casos de procesos reales, realizando o conseguinte seguimento.
Objective test Faranse probas escritas que constarán de cuestións teóricas e prácticas.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Objective test
Case study
Guest lecture / keynote speech
Description
SESIÓN MAXISTRAL: Atención personalizada na aula as dudas plantexadas.

TRABALLOS TUTELADOS: Atención en despacho ou aula para a resolución de traballos de análise.
Resolución das dificultades na realización do traballo.

PROBA OBXETIVA: Supervisión da sua realización.

ATENCIÓN PERSONALIZADA: Farase en horarios de tutorias establecido a comenzo do curso i exposto no tabuleiro de anuncios do despacho.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A14 A17 A18 A20 A24 A29 A30 A31 A32 A50 A53 A54 A55 A58 B2 B3 B4 B5 B7 B8 B9 B10 B11 C3 C4 C5 C6 C8 Presentación en tempo e forma dos traballos propostos 30
Objective test A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A14 A15 A17 A18 A20 A21 A24 A29 A30 A31 A32 A50 A53 A54 A55 A58 B2 B3 B4 B5 B7 B8 B9 B10 B11 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 Realización de proba individual 50
Case study A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A14 A15 A17 A18 A20 A21 A24 A29 A30 A31 A32 A50 A53 A54 A55 A58 B2 B3 B4 B5 B7 B8 B10 B11 C3 C6 C7 C8 Realización e discusión dos casos propostos 15
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A4 A5 A6 A7 A17 A20 A21 A24 A30 A31 A32 A50 A54 A55 A58 B7 B9 C3 C4 C5 C8 Coa asistencia participativa as clases expositivas 5
 
Assessment comments

Sources of information
Basic J. Carbia; J.A. Orosa (2010). Apuntes da materia.
Santiago Sabulal García (2006). Centrales térmicas de ciclo combinado . España. Ed. Díaz de Santos
Haywood (2000). Ciclos termodinámicos de potencia y refrigeración . Méjico. Limusa
José Mª. Sala Lizarraga (1999). Cogeneración . Bilbao. Servicio Editorial UNIVERSIDAD DEL PAIS VASCO
F. J. Barclay (1995). Combinned Power and Process-an Exergy Approach .
José Mª. De Juana (2003). Energías Renovables para el desarrollo . Méjico. Thomson-Paraninfo. S.A
M. J. M., and H. N. S (1995). Fundamentals of Enginnering Thermodynamics . Wiley
M.J. Morán; H.N. Shapiro (2003). Fundamentos de Termodinámica Técnica . Barcelona. Edit. Reverté
J. R. Welty (1999). Fundamentos de Tranferencia de Momento, Calor y Masa . Méjico. Limusa
Frank P. Incropera (1999). Fundamentos de transferencia de calor. Méjico. Prentice Hall
Marta Muñoz Domínguez; Antonio José Rovira de Antonio (2006). Ingeniería Térmica . Madrid. UNED
Juan A. López Sastre (2004). La pila de combustible . Valladolid. Secretariado de Publicaciones e Intercambio. Universidad de Valladolid
Robert E. Treybal (1988). Operaciones de transferencia de masa . Méjico. Macgraw-Hill
Çengel-Boles (2003). Termodinámica. Méjico. McGraw-Hill
Orosa García, José A (2008). Termodinámica aplicada con EES . España. Tórculo Edicións
J.L. Gómez Ribelles (2002). Termodinámica Técnica . Valencia. Edit. de la UPV
P. Hambling (1991). Turbines, Generators and Associated Plant . Pergamon Press
Claudio Mataix (2000). Turbomáquinas Térmicas . Madrid. Editirial DOSSAT, S.A

Complementary S. Kabac (1995). Boilers, Evaporators and Condensers . J. Wiley & Sons
Ernest J. Henley (2002). Cálculo de Balances de Materia y Energía . Barcelona. Edit. Reverté. S.A.
Manuel Marquez (2005). Combustión y Quemadores . España. Marcombo
Antonio Creus Solé (2004). Energías Renovables. Barcelona. Edic. Ceysa
Mario Ortega Rodrígez (1999). Energías Renovables . Madrid. Thomson-Paraninfo
H. A. Sorensen (1983). Energy Conversion Systems . Wiley
Román Monasterio Larrinaga (1993). La Bomba de Calor. Fundamentos, Técnicas y Aplicaciones. Madrid. McGraw-Hill
K. W. Li (1985). Power Plant System Desing . Wiley
Kreit/Bohn (2002). Principios de Transferencia de Calor . Madrid. Thomson
M. Meckler (1994). Retrofitting Buildings for Energy Conservation . The Fairmont Press
Merle C. Potter y Craig W. Somerton (2004). Termodinámica para Ingenieros . Madrid. McGraw-Hill
A. Bejan (1998). Thermodinamics Optimization of Complex Energy Systems . NATO Sciences


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Thermodynamics and Engineering Thermodynamics/631G02254
Fluid Mechanics/631G02258
Internal Combustion Engines/631G02351
Steam and Gas Turbines/631G02352
Heat transfer and steam generators/631G02353
Air Conditioning and Cooling Techniques/631G02355

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Engineering Office-Projects./631G02452
/
/

Subjects that continue the syllabus
Thermodynamics and Engineering Thermodynamics/631G02254
Fluid Mechanics/631G02258
Internal Combustion Engines/631G02351
Steam and Gas Turbines/631G02352
Air Conditioning and Cooling Techniques/631G02355
Thermal Marine Machinery/631G02361

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.