Identifying Data 2019/20
Subject (*) Maritime Technical English Code 631G02551
Study programme
Grao en Tecnoloxías Mariñas
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Fourth Optional 6
Language
English
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Ciencias da Navegación e Enxeñaría Mariña
Coordinador
Campa Portela, Rosa Mary de la
E-mail
rosa.mary.campa@udc.es
Lecturers
Antelo Gonzalez, Felipe
Campa Portela, Rosa Mary de la
E-mail
felipe.antelo@udc.es
rosa.mary.campa@udc.es
Web
General description Familiarización coa terminoloxía propia do traballo na sala de máquinas. Redacción e interpretación de documentación técnica

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 CE1 - Capacidade para a realización de inspeccións, medicións, valoracións, taxacións, peritacións, estudos, informes, planos de labores e certificacións nas instalacións do ámbito da súa especialidade.
A18 CE18 - Redacción e interpretación de documentación técnica.
A25 CE21 - Comprender as ordes e facerse entender en relación coas tarefas da bordo.
A35 CE27 - Emprego do inglés escrito e falado.
B1 CT1 - Capacidad para gestionar los propios conocimientos y utilizar de forma eficiente técnicas de trabajo intelectual
B3 CT3 - Comunicarse de xeito efectivo nun ámbito de traballo.
B6 CT6 - Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B10 CT10 - Comunicar por escrito e oralmente os coñecementos procedentes da linguaxe científica.
B11 CT11 - Capacidade para resolver problemas con iniciativa, toma de decisións, creatividade, razoamento crítico e de comunicar e transmitir coñecementos habilidades e destrezas.
C1 C1 - Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 C2 - Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 C3 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 C4 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C7 C7 - Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 C8 - Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
C9 CB1 - Demostrar que posúen e comprenden coñecementos na área de estudo que parte da base da educación secundaria xeneral, e que inclúe coñecementos procedentes da vanguardia do seu campo de estudo
C10 CB2 - Aplicar os coñecementos no seu traballo ou vocación dunha forma profesional e poseer competencias demostrables por medio da elaboración e defensa de argumentos e resolución de problemas dentro da área dos seus estudos
C11 CB3 - Ter a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes para emitir xuicios que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
C12 CB4 - Poder transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado.
C13 CB5 - Ter desenvolvido aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores con un alto grao de autonomía.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Capacidad para la realización de inspecciones, mediciones, valoraciones, tasaciones, peritaciones, estudios, informes, planos de labores y certificaciones en las instalaciones del ámbito de su especialidad. A1
Redacción e interpretación de documentación técnica. A18
Comprender las órdenes y hacerse entender en relación con las tareas de a bordo. A25
Empleo del inglés escrito y hablado. A35
Capacidad para gestionar los propios conocimientos y utilizar de forma eficiente técnicas de trabajo intelectual B1
Comunicarse de manera efectiva en un entorno de trabajo. B3
Comunicar por escrito y oralmente los conocimientos procedentes del lenguaje científico. B10
Dominar la expresión y la comprensión de forma oral y escrita de un idioma extranjero. C2
Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida. C3
Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida. C7
Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional. B6
Capacidad para resolver problemas con iniciativa, toma de decisiones, creatividad, razonamiento crítico y de comunicar y transmitir conocimientos habilidades y destrezas B11
Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma C1
Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común C4
Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad. C8
Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio C9
Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio C10
Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética C11
Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado C12
Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía C13

Contents
Topic Sub-topic
1.- UNIT 1: WORKING ON BOARD 1. The shipping company. To apply for a job. Curriculum. Personal interview.
2. To go on board. Stages and requirements.
3. The harbour. Harbour activity. Harbour buildings and facilities.
UNIT 2: THE SHIP 2.1: Merchant vessels: kinds and main characteristics
2.2. Shiphandling
2.3. Standard engine orders
UNIT 3: THE CREW 3.1: The crew in a merchant ship: manning, duties and watchkeeping.
UNIT 4: THE ENGINE ROOM WATCHKEEPING 4.1. The engineroom layout.
4.2. Engine room tools and equipment
UNIT 5: THE ENGINE ROOM WATCHKEEPING II 5.1. Steam boilers
5.2. Steam turbines
5.3. Marine diesel engines
5.4. The fuel system
5.5. Lubrication
5.6. Cooling the engine
5.7. Auxiliary engines
UNIT 6: THE ENGINE ROOM WATCHKEEPING III 6.1. Maintenance
6.2. Engine breakdown
6.3. Changing over the watch
UNIT 7: SHIPBOARD ELECTRICITY AND ELECTRONICS 7.1. Current, voltage and resistance
7.2. Electrical suply
7.3. Circuits and components
UNIT 8: SAFETY ON BOARD 8.1. Occupational hazards prevention
8.2. Maritime casualties: fire, sinking, collision, etc.
8.3. Abandoning ship, survival, search and rescue
8.4. Medical care
UNIT 9: INSPECTION AND CORRESPONDENCE 9.1. Writing and interpretation of technical reports
9.2. Interpretation of technical manuals and documents

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Supervised projects A18 A35 B1 B10 B11 C1 C2 C4 C8 C9 C10 C11 C12 C13 7 70 77
Objective test A25 A35 B1 B10 2 10 12
Guest lecture / keynote speech A1 B6 C2 23 23 46
Simulation A25 A35 B1 B3 B10 C2 C3 C7 5 0 5
 
Personalized attention 10 0 10
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Supervised projects Carrying out and presentation of a particular proposed assignment.
Objective test Those students that achieve the previously proposed objectives should carry out an extra objective test.
Guest lecture / keynote speech Guest lecture/keynot speech attendance and carrying out of proposed tasks
Simulation Guidelines for carrying out technical documents. Search of bibliography, structuring, unraveling, preparation and relization of oral presentations.
Guidelines for writing technical reports.

Personalized attention
Methodologies
Objective test
Guest lecture / keynote speech
Simulation
Description
The accomplishment of the tasks proposed by the professor outside the classroom and the preparation for the tasks to carry out in the classroom will require the supervision and personalized guide on the part of the professor.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects A18 A35 B1 B10 B11 C1 C2 C4 C8 C9 C10 C11 C12 C13 Carrying out and presentation of a particular proposed assignment. 50
Objective test A25 A35 B1 B10 Those students that achieve the previously proposed objectives should carry out an extra objective test. 20
Guest lecture / keynote speech A1 B6 C2 Guest lecture/keynot speech attendance and carrying out of proposed tasks 20
Simulation A25 A35 B1 B3 B10 C2 C3 C7 Guidelines for carrying out technical documents. Search of bibliography, structuring, unraveling, preparation and relization of oral presentations.
Guidelines for writing technical reports.
10
 
Assessment comments

Those students that don't take part in continuous evaluation (80% of
class attendance) must complete a comprehensive final test. To carry out
such a test the delivery of student portfolio and supervised project is
compulsory. The final test is composed of three independent parts (it
is necesary to pass all them): written test (50%), listening (25%), and
supervised project presentation (25%).


Sources of information
Basic

Fabe, Dusan (1998). English formarine engineers. portoroz

https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif

Blakey, Tn (2001). English for maritime studies. Longman

https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif

OMI (2000). Model course 3.17 Maritime English. OMI

https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif

Logie, Vivers, Nisbet (1998). Marlins 1 English for seafarers. Marlins

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.