Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Pontes II Código 632514023
Titulación
Mestrado Universitario en Enxeñería de Camiños, Canais e Portos
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Construcións e Estruturas Arquitectónicas, Civís e Aeronáuticas
Coordinación
Baldomir García, Aitor
Correo electrónico
aitor.baldomir@udc.es
Profesorado
Baldomir García, Aitor
Fontan Perez, Arturo Norberto
Correo electrónico
aitor.baldomir@udc.es
arturo.fontan@udc.es
Web http://campusvirtual.udc.gal/course/view.php?id=8211
Descrición xeral Materia optativa de 2º curso da titulación. O contido da materia completa o conxunto de tipoloxías de pontes que se desenrolan na materia Pontes I. Realízase unha exposición teórica dos distintos sistemas constructivos, funcionamento estrutural, así como unha práctica en ordenador utilizando un programa de elementos finitos para cada tipoloxía de ponte estudiada.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Capacitación científico-técnica e metodolóxica para a asesoría, a análise, o deseño, o cálculo, o proxecto, a planificación, a dirección, a xestión, a construción, o mantemento, a conservación e a explotación nos campos relacionados coa Enxeñería Civil: edificación, enerxía, estruturas, xeotecnia, hidráulica, hidroloxía, enxeñería cartográfica, enxeñería marítima e costeira, enxeñería sanitaria, materiais de construción, medio ambiente, ordenación do territorio, transportes e urbanismo, entre outros
A2 Capacidade para comprender os múltiples condicionamentos de carácter técnico, legal e da propiedade que se suscitan no proxecto dunha obra pública, e capacidade para establecer diferentes alternativas válidas, elixir a óptima e plasmala adecuadamente, prevendo os problemas da súa construción, e empregando os métodos e tecnoloxías máis adecuadas, tanto tradicionais como innovadoras, coa finalidade de conseguir a maior eficacia dentro do respecto polo medio ambiente e a protección da seguridade e saúde dos traballadores e usuarios da obra pública
A3 Coñecemento, comprensión e capacidade para aplicar a lexislación necesaria durante o desenvolvemento da profesión de Enxeñeiro de Camiños, Canais e Portos
A4 Coñecemento da historia da Enxeñaría Civil e capacitación para analizar e valorar as obras públicas en particular e a construción en xeral
A5 Coñecemento da profesión de Enxeñeiro de Camiños, Canais e Portos e das actividades que se poden realizar no eido da Enxeñaría Civil
A6 Aplicación das capacidades técnicas e xestoras en actividades de I+D+i dentro do eido da Enxeñaría Civil
A8 Utilización dos ordenadores para a resolución de problemas complexos de enxeñería. Utilización de métodos e modelos sofisticados de cálculo por ordenador así como utilización de técnicas de sistemas expertos e de intelixencia artificial no contexto das súas aplicacións na resolución de problemas do ámbito estrito da Enxeñería Civil
A9 Capacidade para resolver numericamente os problemas matemáticos máis frecuentes na enxeñería, desde a formulación do problema ata o desenvolvemento da formulación e a súa implementación nun programa de ordenador. En particular, capacidade para formular, programar e aplicar modelos numéricos avanzados de cálculo, así como capacidade para a interpretación dos resultados obtidos no contexto da enxeñería civil, a mecánica computacional e/ou a enxeñería matemática, entre outros
A11 Capacidade para documentarse, obter información e aplicar os coñecementos de materiais de construción en sistemas estruturais. Coñecementos da relación entre a estrutura dos materiais e as propiedades mecánicas que dela se derivan, incluíndo a caracterización microestrutural. Coñecemento, comprensión e capacidade para aplicar os métodos, procedementos e equipos que permiten a caracterización mecánica dos materiais, tanto experimentais como analíticos. Coñecementos teóricos e prácticos avanzados das propiedades dos materiais de construción máis utilizados en enxeñería civil. Capacidade para a aplicación de novos materiais a problemas construtivos.
A17 Capacidade para analizar e comprender como as características das estruturas inflúen no seu comportamento, así como coñecer as tipoloxías máis usuais na Enxeñería Civil. Capacidade para utilizar métodos tradicionais e numéricos de cálculo e deseño de todo tipo de estruturas de diferentes materiais, sometidas a esforzos diversos e en situacións de comportamentos mecánicos variados. Coñecemento das diferentes tipoloxías de pontes metálicas, de formigón e mixtas, o seu comportamento estrutural, os métodos de cálculo e os procedementos construtivos empregados
A18 Coñecemento teórico e práctico para a análise non lineal e dinámico estrutural, con especial fincapé na análise sísmica, mediante a aplicación dos métodos e programas de deseño e cálculo dinámico de estruturas por ordenador, a partir do coñecemento e comprensión das cargas dinámicas máis habituais e a súa aplicación ás tipoloxías estruturais da Enxeñaría Civil.
A19 Capacidade para definir a formulación do problema de deseño óptimo de estruturas, mediante a aplicación dos métodos de optimización lineal e non lineal máis habituais en diversas tipoloxías estruturais, incluíndo conceptos de análise de sensibilidade
A20 Coñecemento dos esquemas estruturais máis empregados en Enxeñaría Civil, e capacidade para analizar os antecedentes históricos e a súa evolución ao longo do tempo. Comprensión das interaccións entre as tipoloxías estruturais, os materiais de construción existentes en cada etapa histórica e os medios de cálculo utilizados.
A52 Coñecemento e comprensión dos diferentes estilos artísticos, en relación co contexto histórico, económico e social da súa época desenvolvendo a capacidade para apreciar e incluír condicionantes estéticos na obra civil.
B1 Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun xeito que terá que ser en gran medida autodirixido ou autónomo.
B2 Posuír e comprender coñecementos que aporten unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B3 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidas dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
B4 Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B5 Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun xeito claro e sen ambigüidades.
B6 Resolver problemas de forma efectiva
B7 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo
B8 Traballar de xeito autónomo con iniciativa
B9 Traballar de forma colaborativa
B12 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
B16 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse
B18 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade
B19
C1 Reciclaxe continua de coñecementos nunha perspectiva xeral no eido global de actuación da Enxeñería Civil
C2 Comprender a importancia da innovación na profesión
C4 Entender e aplicar o marco legal da disciplina
C5 Comprensión da necesidade de actuar de forma enriquecedora sobre o medio ambiente contribuíndo ao desenvolvemento sostible
C9 Capacidade para organizar e planificar
C12 Capacidade de análise, síntese e estruturación da información e das ideas
C13 Claridade na formulación de hipóteses
C15 Capacidade de traballo persoal, organizado e planificado
C16 Capacidade de autoaprendizaxe mediante a inquietude por buscar e adquirir novos coñecementos, potenciando o uso das novas tecnoloxías da información
C17 Capacidade para enfrontarse a novas situacións
C20 Capacidade para aplicar coñecementos básicos na aprendizaxe de coñecementos tecnolóxicos e na súa posta en práctica
C21 Capacidade de realizar probas, ensaios e experimentos, analizando, sintetizando e interpretando os resultados

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Capacidade para analizar e comprender como as características das estruturas inflúen no seu comportamento, así como coñecer a evolución histórica das tipoloxías de pontes. AM1
AM2
AM4
AM5
AM6
AM8
AM9
AM17
AM20
AM52
BM1
BM2
BM3
BM4
BM5
BM6
BM7
BM8
BM9
BM16
BM19
CM2
CM5
CM9
CM13
CM15
CM21
Capacidade para aplicar os coñecementos sobre o funcionamento resistente das tipoloxías de ponte e pasarelas estudiadas para dimensionalas seguindo as normativas existentes e empregando métodos de cálculo analíticos e numéricos. AM1
AM3
AM8
AM9
AM11
AM17
AM18
AM20
BM1
BM2
BM3
BM4
BM5
BM6
BM7
BM12
BM18
CM1
CM4
CM9
CM12
CM13
CM20
Capacidade para xerar de forma adecuada e racional modelos estruturais das estruturas reais para a súa resolución por códigos de computador e interpretar de forma axeitada os resultados obtidos. AM1
AM8
AM17
AM18
AM19
AM20
BM1
BM2
BM3
BM4
BM5
BM6
BM7
BM8
BM18
BM19
CM5
CM9
CM13
CM15
CM16
CM17
CM21

Contidos
Temas Subtemas
PONTES EMPURRADAS HISTORIA DAS PONTES EMPURRADAS
PROCEDEMENTOS CONSTRUTIVOS
ANÁLISE DE PONTES LANZADAS MEDIANTE MODELOS DE ELEMENTOS FINITOS
PONTES ARCO DESENVOLVEMENTO HISTÓRICO: OS MATERIAIS E AS REALIZACIÓNS
ANTIFUNICULARIDADE, O ARCO RÍXIDO E O ARCO LAMINAR.
PROCEDEMENTOS CONSTRUTIVOS
ANÁLISE DE PONTES ARCO MEDIANTE ELEMENTOS FINITOS
PONTES MIXTAS MORFOLOXÍA DE SECCIÓNS TRANSVERSAIS
DOBRE ACCIÓN MIXTA
DESENVOLVEMENTO HISTÓRICO
TABOLEIROS BIXÁCENA E MULTIXÁCENA
TABOLEIROS EN CAIXÓN
PONTES MIXTAS EN CELOSÍA
MODELOS DE ELEMENTOS FINITOS DE PONTES MIXTAS
PONTES ATIRANTADAS DESENVOLVEMENTO HISTÓRICO: OS MATERIAIS, AS REALIZACIÓNS. MÁSTIL, TABOLEIRO, CABLES: FUNCIONAMENTO ESTRUTURAL. ANÁLISE ESTRUTURAL E TECNOLOXÍA DO ATIRANTADO. PROCEDEMENTOS CONSTRUTIVOS.
PONTES COLGANTES DESENVOLVEMENTO HISTÓRICO: OS MATERIAIS, AS REALIZACIÓNS. ANÁLISE ESTRUTURAL. PROCEDEMENTOS CONSTRUTIVOS.
ANÁLISE MEDIANTE ELEMENTOS FINITOS DUNHA PONTE COLGANTE
ANÁLISE MEDIANTE ELEMENTOS FINITOS DUNHA PASARELA DE TIPOLOXÍA BANDA TESA
ACCIÓNS DINÁMICAS ACCIÓNS DINÁMICAS
ACCIÓNS SÍSMICAS
AEROELASTICIDADE

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba obxectiva A1 A8 A9 A11 A17 A20 B4 B5 B6 B7 C13 C21 3 0 3
Solución de problemas A8 A9 A17 A18 A19 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B18 C12 C15 C21 25 12.5 37.5
Traballos tutelados A1 A2 A3 A5 A8 A9 A17 A19 A20 A52 B1 B3 B5 B6 B7 B8 B9 B12 B16 C1 C2 C4 C13 C15 C16 C17 C20 0.5 11.5 12
Presentación oral A11 B1 B2 B4 B5 B7 B8 B12 B16 B18 C9 C12 C13 C15 C16 C17 0.25 0.75 1
Proba práctica A8 A9 A11 A17 A18 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B12 B16 C2 C4 C9 C12 C13 C15 C20 4.5 13.5 18
Sesión maxistral A1 A2 A3 A4 A5 A6 A11 A17 A20 B1 B7 B19 B16 C1 C2 C5 C9 C13 20 20 40
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba obxectiva Exame teórico e práctico.
Solución de problemas Realizaranse prácticas no laboratorio de estruturas consistentes en realizar modelos estruturais adecuados a cada tipoloxía de ponte ou pasarela estudiada na materia.
Traballos tutelados Realizarase un traballo de ampliación de coñecementos sobre algún aspecto específico no deseño e/ou análise dalgunhas das tipoloxías de pontes estudiadas. A temática do traballo será a proposta do estudante, previa aprobación dos profesores, ou ben será proporcionada polos mesmos.

Presentación oral Presentación oral na aula do traballo tutelado realizado.
Proba práctica Os estudantes deberán realizar as prácticas propostas polos profesores. Consistirán en facer modelos estruturais das tipoloxías de ponte estudiadas e elaborar un informe onde se explique a metodoloxía seguida e os resultados obtidos.
Sesión maxistral Explicación de cada u dos conceptos indicados no programa da materia.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Solución de problemas
Presentación oral
Proba práctica
Descrición
- Sesións maxistrais:
Durante as clases o estudante participará opinando sobre os plantexamentos expostos polo profesor. O profesor resolverá cualquiera dúbida que xurda en clase e propondrá exemplos reais para facer máis clara a súa explicación.

- Resolución de problemas:
Realízanse clases prácticas con ordenador nas cales se atenden de forma individualizada todas as cuestións que lle xurdan ao estudante.

Os profesores resolven dúbidas no seu despacho con ou sen cita previa. Da experiencia en cursos anteriores obsérvase que os estudantes agradecen a total dispoñibilidade pois se resolven las dúbidas xusto no momento no que xurden.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A1 A2 A3 A5 A8 A9 A17 A19 A20 A52 B1 B3 B5 B6 B7 B8 B9 B12 B16 C1 C2 C4 C13 C15 C16 C17 C20 Traballo de ampliación de coñecementos sobre algún aspecto específico no deseño e/ou análise dalgunha tipoloxía das pontes estudiadas. 25
Proba obxectiva A1 A8 A9 A11 A17 A20 B4 B5 B6 B7 C13 C21 O estudante responderá ás cuestións teóricas e resolverá o exercicio práctico proposto polos profesores. 0
Presentación oral A11 B1 B2 B4 B5 B7 B8 B12 B16 B18 C9 C12 C13 C15 C16 C17 Presentación oral na aula do traballo tutelado realizado. 10
Proba práctica A8 A9 A11 A17 A18 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B12 B16 C2 C4 C9 C12 C13 C15 C20 Prácticas consistentes en realizar modelos estruturais das tipoloxías de ponte estudiadas e elaborar os informes correspondentes onde se expliquen as metodoloxías seguidas e os resultados obtidos. 65
 
Observacións avaliación

A materia pódese aprobar na primeira oportunidade entregando e superando todas as prácticas e o traballo tutelado indicados polos profesores nas datas establecidas para elo. Deberá facerse unha presentación oral do traballo tutelado na aula.

A superación da materia na segunda oportunidade realizarase mediante a proba obxectiva indicada, sendo obrigatoria a entrega do traballo tutelado. Neste caso a cualificación será dun 70% a proba obxectiva e un 30% o traballo tutelado.


Fontes de información
Bibliografía básica Rosignoli M. (2002). Bridge Launching. Thomas Telford.
Martínez Calzón J. (1978). Construcción Mixta Hormigón-Acero. Rueda
Göhler B., Pearson B. (2000). Incrementally Launched Bridges. Design and Construction. Ernst & Sohn
Manterola, J. (2006). Puentes I. Apuntes para su diseño, cálculo y construcción . Colegio de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos
Hernandez, S (-). Puentes II - Documentación docente. ETSICCP (UDC). A Coruña
Manterola, J. (2006). Puentes II. Apuntes para su diseño, cálculo y construcción . Colegio de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos
Xanthakos Petros P. (1994). Theory and Design of Bridges. John Wiley & Sons, Inc.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Estruturas III/632514003
Pontes I/632514008

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías