Datos Identificativos 2021/22
Asignatura (*) Mecánica de rochas Código 632514033
Titulación
Mestrado Universitario en Enxeñería de Camiños, Canais e Portos
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Optativa 4.5
Idioma
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Bioloxía
Computación
Enxeñaría Civil
Enxeñaría Naval e Industrial
Matemáticas
Tecnoloxía da Construción
Coordinación
Delgado Martin, Jordi
Correo electrónico
jorge.delgado@udc.es
Profesorado
Delgado Martin, Jordi
Correo electrónico
jorge.delgado@udc.es
Web
Descrición xeral
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Non se modifican os contidos da materia
2. Metodoloxías

Mantéñense as metodologias previstas docentes previstas e, en caso de necesidade, procederase a substituír as clases presenciais por telemáticas a través da aplicación TEAMS

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado

De ser necesario, atención personalizada a través de ferramentas telemáticas, preferentemente TEAMS

4. Modificacines na avaliación

Mantense o procedemento de avaliación, articulándose procesos de avaliación non presencial a través de TEAMS e/ou Moodle se a situación requíreo

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

Non son necesarias

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Capacitación científico-técnica e metodolóxica para a asesoría, a análise, o deseño, o cálculo, o proxecto, a planificación, a dirección, a xestión, a construción, o mantemento, a conservación e a explotación nos campos relacionados coa Enxeñería Civil: edificación, enerxía, estruturas, xeotecnia, hidráulica, hidroloxía, enxeñería cartográfica, enxeñería marítima e costeira, enxeñería sanitaria, materiais de construción, medio ambiente, ordenación do territorio, transportes e urbanismo, entre outros
A11 Capacidade para documentarse, obter información e aplicar os coñecementos de materiais de construción en sistemas estruturais. Coñecementos da relación entre a estrutura dos materiais e as propiedades mecánicas que dela se derivan, incluíndo a caracterización microestrutural. Coñecemento, comprensión e capacidade para aplicar os métodos, procedementos e equipos que permiten a caracterización mecánica dos materiais, tanto experimentais como analíticos. Coñecementos teóricos e prácticos avanzados das propiedades dos materiais de construción máis utilizados en enxeñería civil. Capacidade para a aplicación de novos materiais a problemas construtivos.
A16 Coñecementos de Xeoloxía e Xeotecnia e a súa aplicación na análise de problemas relacionados co proxecto, construción, mantemento e explotación de todo tipo de estruturas e obras relacionadas coa Enxeñería Civil. Aplicación dos coñecementos fundamentais da Mecánica de Solos e das Rochas para o desenvolvemento do estudo, proxecto, construción e explotación de cimentacións, desmontes, terrapléns, túneles e demais construcións realizadas sobre ou a través do terreo, calquera que sexa a natureza e o estado deste, e calquera que sexa a finalidade da obra de que se trate.
A28 Coñecemento das leis xerais do electromagnetismo como base fundamental para a comprensión de calquera tipo de máquina eléctrica, así como das instalacións eléctricas. Coñecemento dos conceptos básicos da teoría de circuítos eléctricos e comprensión dos distintos tipos de circuítos en corrente continua, corrente alterna monofásica e trifásica, que permiten analizar calquera tipo de rede eléctrica. Coñecemento do funcionamento do circuíto magnético para comprender a unión entre a teoría de circuítos eléctricos e as máquinas eléctricas, así como dos principios xerais das máquinas eléctricas: estáticas e dinámicas.
A29 Coñecementos fundamentais sobre o sistema eléctrico de potencia: xeración de enerxía, rede de transporte, reparto e distribución, así como sobre tipos de liñas e condutores. Coñecemento da normativa sobre baixa e alta tensión. Coñecemento fundamental da xeración de enerxía eléctrica en España e do mercado eléctrico español.
A30 Coñecemento xeral e equilibrado sobre a Enerxía Nuclear con especial énfase nas facetas nas que se require a participación de enxeñeiros de camiños. Coñecementos básicos sobre o funcionamento de reactores e centrais nucleares, así como sobre os aspectos relacionados co proxecto, construción, funcionamento, desmantelamento e clausura de instalacións nucleares e radiactivas, ademais do ciclo do combustible e seguridade nuclear e a xestión dos residuos radiactivos.
B1 Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun xeito que terá que ser en gran medida autodirixido ou autónomo.
B2 Posuír e comprender coñecementos que aporten unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B3 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidas dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
B4 Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B5 Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun xeito claro e sen ambigüidades.
B6 Resolver problemas de forma efectiva
B7 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo
B8 Traballar de xeito autónomo con iniciativa
B9 Traballar de forma colaborativa
B11 Comunicarse de xeito efectivo nun ambiente de traballo
B12 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
B16 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse
B18 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade
B19
C1 Reciclaxe continua de coñecementos nunha perspectiva xeral no eido global de actuación da Enxeñería Civil
C2 Comprender a importancia da innovación na profesión
C3 Aproveitamento e incorporación das novas tecnoloxías
C5 Comprensión da necesidade de actuar de forma enriquecedora sobre o medio ambiente contribuíndo ao desenvolvemento sostible
C12 Capacidade de análise, síntese e estruturación da información e das ideas
C14 Capacidade de abstracción
C15 Capacidade de traballo persoal, organizado e planificado
C17 Capacidade para enfrontarse a novas situacións
C20 Capacidade para aplicar coñecementos básicos na aprendizaxe de coñecementos tecnolóxicos e na súa posta en práctica
C21 Capacidade de realizar probas, ensaios e experimentos, analizando, sintetizando e interpretando os resultados

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
El objetivo de la asignatura es suministrar unos conocimientos básicos de Mecánica de Rocas mediante el estudio metodológico, aplicado y práctico de problemas de interés para un Ingeniero Civil en el desarrollo de su vida profesional. La asignatura se articula en 8 temas que se desarrollan a lo largo del curso académico. Las actividades programadas incluyen la impartición de clases presenciales, tanto en el aula como en el laboratorio. La parte teórica de la asignatura será evaluada de manera continua, por unidades temáticas, a medida y conforme se vaya desarrollando la asignatura a lo largo del curso académico. Campos de aplicación: Ingeniería civil, minería, energía Las aplicaciones tradicionales de la mecánica de rocas incluyen aspectos constructivos (túneles, cimentaciones, taludes, etc.) y relacionados con la estabilidad/seguridad de personas, estructuras e infraestructuras. No obstante, es importante considerar que los campos de aplicación de la mecánica de rocas no se circunscriben a la ingeniería civil sino que está presente y tiene una gran importancia en el mundo minero y, de forma mucho más notable, en el de la exploración y explotación de hidrocarburos. Es en esa última faceta en la que, en los últimos años, se ha desarrollado una actividad investigadora y práctica más intensa. En los próximos años, el desarrollo de la exploración/explotación de recursos energéticos no convencionales (gas en formaciones de pizarras y esquistos, petróleo en medios de baja o muy baja permeabilidad, arenas bituminosas, etc.) requerirán profesionales con conocimientos especializados en estos aspectos de la mecánica de rocas moderna. AM1
AM11
AM16
AM28
AM29
AM30
BM1
BM2
BM3
BM4
BM5
BM6
BM7
BM8
BM9
BM11
BM12
BM16
BM18
BM19
CM1
CM2
CM3
CM5
CM12
CM14
CM15
CM17
CM20
CM21

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. Tensiones iniciales o in situ 1.1. Origen de las tensiones in situ
1.2 Caracterización de tensiones in situ
1.3 Campos de aplicación
Tema 2. Descripción de los macizos rocosos 2.1 Elementos fundamentales: Matriz rocosa y macizo rocoso
2.2 Recomendaciones de la ISRM
Tema 3. Clasificación de Macizos Rocosos 3.1 Antecedentes históricos
3.2 Sistema RMR y variantes
3.3 Sistema Q
Tema 4. Mecánica de Rocas experimental. Ensayos de caracterización, resistencia. Ensayos in situ. 4.1 Ensayos de caracterzacion
4.2 Ensayos de resistencia
4.3 Ensayos in situ
4.4 Nociones de petrofísica
Tema 5. Conceptos de resistencia y deformabilidad en Mecánica de Rocas. 5.1 Comportamiento tenso-deformacional de discontinuidades.
5.2 Comportamiento tenso-deformacional de la matriz rocosa.
5.3 Comportamiento tenso-deformacional de los macizos rocosos.
Tema 6. Análisis de la inestabilidad en macizos rocosos. 6.1 Criterios cinemáticos de inestabilidad
6.2 Inestabilidad por rotura plana
6.3 Inestabilidad por rotura en cuña
6.4 Inestabilidad por vuelco
Tema 7. Refuerzo y estabilización del terreno en macizos rocosos 7.1 Corrección geométrica
7.2 Drenaje
7.3 Muros, recalces y hormigón proyectado
7.4 Anclajes
Tema 8. Flujo de agua en macizos rocosos 8.1 Flujo en medios fracturados
8.2 Medida experimental de la permeabilidad

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Solución de problemas A1 A16 A28 A29 A30 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B19 B18 C1 C2 C3 C5 C15 C21 20 25 45
Proba de resposta múltiple A1 A16 5 7.5 12.5
Seminario A1 A16 20 30 50
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Solución de problemas Se plantearán problemas para ser resueltos por los estudiantes y, posteriormente, explicados en clase
Proba de resposta múltiple Tras la finalización de cada tema, se realizrá un control de seguimientio para evaluar el aprovechamiento del mismo
Seminario Permitirán desarrollar los distintos temas en los que se estructura la materia

Atención personalizada
Metodoloxías
Solución de problemas
Descrición
La resolución de problemas contará con atención personalizada a fin de atender las dudas que pudieran surgir

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Seminario A1 A16 La asistencia a los seminarios permitirá obtener hasta un 10% de la nota máxima 10
Solución de problemas A1 A16 A28 A29 A30 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B19 B18 C1 C2 C3 C5 C15 C21 La satisfactoria resolución de problemas permitirá obtener hasta un 40% de la nota máxima 40
Proba de resposta múltiple A1 A16 La satisfactoria respuesta a los tests de seguimiento permitirá obtener hasta un 50% de la nota máxima 50
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica R.E. Goodman (1989). Introduction to Rock Mechanics. Wiley
J.L. González Vallejo y Col. (2000). Ingeniería Geológica. Prentice Hall
E. Hoek y J.W. Bray (1981). Rock Slope Engineering. Institution of Mining and Metallurgy
P.R. Leyshon y R.J. Lisle (1996). Stereographic projection techniques. Butterworths
E. Hoek y E.T. Brown (1980). Underground excavations in Rocks. Institution of Mining and Metallurgy

Apuntes de la asignatura y otro material seleccionado

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Ampliación de enxeñería do terreo/632514013

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Cimentacións especiais/632514032

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías