Identifying Data 2022/23
Subject (*) Transport infrastructures Code 632G01018
Study programme
Grao en Enxeñaría de Obras Públicas
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Second Obligatory 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Enxeñaría Civil
Coordinador
Rodríguez Pasandín, Ana María
E-mail
ana.rodriguez.pasandin@udc.es
Lecturers
Orro Arcay, Alfonso
Paz Salgado, Xacobe
Rodríguez Bugarín, Miguel Domingo
Rodríguez Pasandín, Ana María
E-mail
alfonso.orro@udc.es
xacobe.paz@udc.es
m.bugarin@udc.es
ana.rodriguez.pasandin@udc.es
Web
General description Nesta materia impartiranse os conceptos básicos relativos ao proxecto e construción de estradas e liñas ferroviarias.
A guía docente da materia está dispoñible en galego e castelán. En caso de discrepancia entre ambas as versións, prevalecerá a versión en castelán.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A26 Capacidad para la construcción y conservación de carreteras, así como para el dimensionamiento, el proyecto y los elementos que componen las dotaciones viarias básicas.
A27 Capacidad para la construcción y conservación de las líneas de ferrocarriles con conocimiento para aplicar la normativa técnica específica y diferenciando las características del material móvil.
A35 Conocimiento de la influencia de las infraestructuras en la ordenación del territorio y para participar en la urbanización del espacio público urbano, tales como distribución de agua, saneamiento, gestión de residuos, sistema se transporte, tráfico, iluminación, etc.
A36 Conocimiento del diseño y funcionamiento de las infraestructuras para el intercambio modal, tales como puertos, aeropuertos, estaciones ferroviarias y centros logísticos de transporte.
B1 Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
B2 Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
B3 Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética
B4 Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
B5 Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía
B6 Aprender a aprender.
B7 Resolver problemas de forma efectiva.
B8 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B9 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B10 Trabajar de forma colaborativa.
B11 Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
B14 Dominar la expresión y la comprensión de forma oral y escrita de un idioma extranjero.
B15 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de la vida.
B16 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
B18 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con que deben enfrentarse.
B19 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
B20 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.
C1 Reciclaje continuo de conocimientos en el ámbito global de actuación de la Ingeniería Civil.
C2 Comprender la importancia de la innovación en la profesión.
C3 Aprovechamiento e incorporación de las nuevas tecnologías
C4 Entender y aplicar el marco legal de la disciplina.
C5 Comprensión de la necesidad de actuar de forma enriquecedora sobre el medio ambiente contribuyendo al desarrollo sostenible.
C6 Compresión de la necesidad de analizar la historia para entender el presente
C8 Facilidad para la integración en equipos multidisciplinares.
C10 Capacidad de análisis, síntesis y estructuración de la información y las ideas.
C13 Capacidad de trabajo personal, organizado y planificado.
C18 Capacidad para aplicar conocimientos básicos en el aprendizaje de conocimientos tecnológicos y en su puesta en práctica
C19 Capacidad de realizar pruebas, ensayos y experimentos, analizando, sintetizando e interpretando los resultados

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Permite coñecer os distintos elementos dunha estrada e dunha liña ferroviaria, así como as liñas xerais do seu deseño e construción. Permite o coñecemento de firmes de estradas, tanto desde o punto de vista do proxecto e construción como da conservación dos firmes. A26
A27
A35
A36
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B14
B15
B16
B18
B19
B20
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C8
C10
C13
C18
C19

Contents
Topic Sub-topic
1. Introdución: O transporte e as infraestruturas O transporte por estrada. O transporte ferroviario. Outros modos de transporte.
2. Conceptos básicos Definición de estrada. Tipos de estradas. Estradas 2+1. Smart Roads. Elementos das estradas. Infraestrutura e superestructura (explanaciones, drenaxe, firmes e dotacións viarias).
3. Enxeñería de tráfico Variables características do tráfico por estrada. Estudos de tráfico. Capacidade e niveis de servizo en circulación continua (segundo HCM 6TH Edition).
4. Trazado de estradas Introducción (simplificacións, obxectivos, condicionantes, normativa). Parámetros básicos (velocidade e visibilidade). O trazado en planta (aliñacións rectas, curvas circulares, curvas de transición e transición do peralte). O trazado en alzado (inclinacións, rasantes uniformes, acordos parabólicos). A sección transversal.
5. Introdución ao deseño da vía Consideracións xerais sobre a vía. Superestructura da vía.
6. Terminais de transporte ferroviario Terminais.
7. Introdución ao material móbil Material móvil.
8. Introdución á tracción A tracción eléctrica.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Introductory activities B1 B2 B10 B11 B6 B8 B19 C1 C4 C6 C13 C2 1.5 0 1.5
Guest lecture / keynote speech A26 A35 A27 A36 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B14 B15 B16 B6 B8 B18 B19 B20 B7 C1 C3 C4 C5 C6 C10 C13 C18 C2 C8 C19 26.75 26.75 53.5
Problem solving B9 B8 B18 B20 B7 C4 C18 C19 24 36 60
Supervised projects B10 B11 B8 B7 C4 C10 C13 3 9 12
Objective test B1 B2 B3 B4 B5 B9 B6 C4 C13 C19 3 18 21
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Introductory activities Realízase unha sesión inicial para expor o programa do curso e a organización do mesmo, presentando a bibliografía básica, a forma de avaliación e resolvendo as dúbidas que poidan ter os estudantes antes de enfrontarse á materia.
Guest lecture / keynote speech Sesións teóricas nas que se transmiten os contidos principais da materia. Durante estas sesións foméntase a participación dos alumnos mediante a xeración de cuestións curtas así como a proposta de exemplos prácticos.
Problem solving Durante o curso realízanse periodicamente sesións durante as que se expoñen exercicios que permiten afianzar os coñecementos teóricos explicados nas sesións maxistrais. Nestas sesións soluciónanse os exercicios expostos e resólvense as dúbidas xurdidas durante a súa realización. Estas sesións serven como base para o correcto desenvolvemento dos traballos tutelados que se realizan na materia.
Supervised projects Presentación de diferentes exercicios e traballos relacionados cos diferentes temas da materia, que se exporán en clase e deberanse entregar ao profesorado nas datas indicadas.
Objective test Realízase, ao final da materia, unha proba obxectiva para comprobar os coñecementos adquiridos polos estudantes sobre a materia explicada nas sesións maxistrais e nas sesións de solución de problemas. Así mesmo, levarán a cabo diversas probas obxectivas ao longo do curso.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Problem solving
Description
Exponse a atención personalizada para resolver as dúbidas individuais que calquera dos estudantes poida ter sobre os problemas resoltos ou calquera das cuestións teóricas expostas na materia. Por outra banda, a atención personalizada constitúe unha ferramenta para o apoio dos estudantes durante a realización dos traballos tutelados que se expoñan durante o curso.
Será en horario laboral, de luns a venres.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects B10 B11 B8 B7 C4 C10 C13 Resolución dos traballos expostos aos estudantes ao longo do curso. 25
Objective test B1 B2 B3 B4 B5 B9 B6 C4 C13 C19 A proba obxectiva consta á súa vez de varias probas. Unha delas é a proba final obxectiva que se realizará na data marcada no calendario académico oficial. Tamén haberá probas obxectivas ao longo do curso, na data e forma que irá definindo o profesorado da materia durante o curso. Todas elas son probas de avaliación de contidos teóricos e/ou prácticos sobre a materia impartida na materia 75
 
Assessment comments

A materia consta de tres bloques: Transportes (1 ECTS),
Camiños (3 ECTS) e Ferrocarrís (2 ECTS).

Cales son os requisitos para aprobar a materia?

Existen dous requisitos para aprobar a materia:

1.- En primeiro lugar, debe obterse unha
cualificación mínima de 4,0 puntos sobre 10 nas probas obxectivas finais de
todos e cada un dos Bloques (Transportes, Camiños e Ferrocarrís). Se este
requisito non se cumpre, non se poderá aprobar a materia.

2.- En segundo lugar, a media ponderada das notas
dos tres bloques deberá ser maior ou igual que 5,0 puntos sobre 10. A media
ponderada calcúlase como a suma de 1/6 da cualificación obtida na proba
obxectiva do Bloque de Transportes, de 1/2 da obtida no Bloque de Camiños e de
1/3 da obtida no Bloque de Ferrocarrís.

Como se calcula a cualificación final da materia?

Cada bloque temático da materia avalíase da seguinte forma:

Transportes

Dada a escasa duración do bloque, realizarase unha proba
final obxectiva, cunha ponderación do 100% na cualificación do bloque.

Adicionalmente, exporase un traballo tutelado voluntario,
que permitirá sumar ata 0,5 puntos na cualificación do Bloque de Transportes.
Esta cualificación só se terá en conta a partir dunha cualificación de 4,0
puntos na proba final obxectiva do Bloque.

Camiños

Un máximo de 5 traballos tutelados que poderán ser: sobre
identificación de elementos da sección transversal, sobre identificación de
tipoloxías de nós, sobre identificación de perdas de trazado, dinámicas e de
orientación, sobre enxeñería de tráfico e/o sobre problemas de trazado. A
puntuación, data e forma de entrega de cada un deles definirase ao longo do
curso. Todos eles entregaranse vía Moodle. O peso dos mesmos será dun 30% na
cualificación do bloque.

Probas obxectivas de avaliación continua. Exporase a
realización, ao longo do curso, de diversos exames teóricos e/o prácticos. O
peso dos mesmos será dun 30% na cualificación do bloque.

Proba obxectiva final. Realizarase un exame final na data
establecida no calendario académico, cun peso do 40% na cualificación do
bloque.

Ferrocarrís

Un máximo de 3 traballos tutelados, teóricos ou prácticos,
relacionados con cada un dos temas en que se estrutura o bloque de Ferrocarrís.
A súa data de entrega definirase ao longo do curso. Todos os traballos
entregaranse a través da correspondente tarefa definida en Moodle. Os traballos
tutelados supoñerán un 30% da cualificación do Bloque de Ferrocarrís.

Probas obxectivas de avaliación continua. Exporase a
realización de 5 probas teóricas, a través da plataforma Moodle, en horas de
clase. O peso conxunto das mesmas será dun 30% na cualificación do Bloque.

Proba obxectiva final. Realizarase un exame final na data
establecida no calendario académico cun peso do 40% na cualificación do Bloque.

A cualificación final calcúlase como a suma de 1/6 da
cualificación global obtida no Bloque de Transportes, de 1/2 da obtida no
Bloque de Camiños e de 1/3 da obtida no Bloque de Ferrocarrís.

Lémbrase que, con independencia da cualificación global
obtida en cada bloque, para aprobar a materia é preciso obter polo menos un 4
en cada unha das probas obxectivas finais de cada bloque e, ademais, a media
ponderada das devanditas probas debe ser igual ou superior a 5.

Hai que presentarse na mesma oportunidade a todos os
bloques?

Non é preciso. O estudantado poderá decidir se na primeira
oportunidade quere presentarse a ningún, algún ou todos os bloques. Desta
forma, se nalgunha das probas obxectivas finais de cada bloque obtén unha
cualificación maior ou igual a 5,0 puntos sobre 10, dita cualificación
gardaráselle, pero só ata a segunda oportunidade, non para o curso seguinte.

Os estudantes que superasen algún bloque na primeira
oportunidade, de acordo co exposto no parágrafo anterior, só terán que
presentarse ao bloque ou aos bloques pendentes na segunda oportunidade.

É obrigatoria a asistencia a clase?

Non é obrigatoria a asistencia a clase, pero tense en conta.
Así, se un/a estudante asiste a un 80% ou máis das clases da materia, terá unha
oportunidade extraordinaria para realizar a proba obxectiva final do Bloque de Transportes
e a proba obxectiva final do Bloque de Camiños. O exame de cada bloque
realizarase con anterioridade á data da primeira oportunidade, coincidindo
aproximadamente co final da docencia de cada bloque, aínda que se fixará na
data e forma fixada polo profesor/a de cada un destes bloques.

Se por razóns de calquera índole, o/a estudante non asiste
ao mínimo do 80%, non poderá optar a esta oportunidade extraordinaria.

E se un estudante está matriculado a tempo parcial ou non
desexa seguir a avaliación continua?

Neste caso, poderá asistir unicamente ás probas obxectivas
finais, fixadas no calendario académico da Escola. Mantéñense os requisitos
para aprobar a materia (4,0 puntos sobre 10 na proba obxectiva final de cada
bloque) e a cualificación final será o resultado de considerar a media
ponderada das cualificacións obtidas na proba de avaliación final de cada
bloque.


Sources of information
Basic Marcelino Conesa Lucerga y Alfredo García García (1987). Diseño geométrico de carreteras. Universidad Politécnica de Valencia
García Díaz-de-Villegas (2002). Ferrocarriles. Publicaciones de la ETS de Ingenieros de Caminos de Santander
UIC (). Fichas UIC - Normativa ferroviaria.
Lichterberger, B. (2003). Handuch gleis Unterbau, Oberbau, Instandhaltung, Wirtschaftlichkeit. Tetzlaff Verlag
(). Highway Capacity Manual - 2010. Transportation Research Board
López Pita, A. (2006). Infraestructuras ferroviarias. Edicions UPC
Kraemer et al. (2004). Ingeniería de Carreteras. Volumen I. McGraw-Hill
Kraemer et al. (2004). Ingeniería de Carreteras. Volumen II. McGraw-Hill
Ministerio de Fomento (). Instrucción de Carreteras. Norma 3.1-IC. Trazado.
Alias, J y Valdés, A. (1990). La vía del ferrocarril. Bellisco
Esveld, C. (2001). Modern Railway Track. MRT Productions
ADIF (). Normas ADIF Vía y Normas Renfe Vía.
Ministerio de Fomento (). Pliego de prescripciones técnicas generales para obras de carreteras y puentes, PG-3. Parte 3ª: Explanaciones, Parte 4ª: Drenaje y Parte 5ª: Firmes.
Juan de Oña et al. (2005). Problemas resueltos de caminos y aeropuertos. Trazado. Grupo editorial universitario
Profillidis, V.A. (2006). Railway Management and Engineering. Ashgate
Profesores de la asignatura / profesores da materia (). Transparencias de la asignatura / Transparencias da materia.

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Algebra/632G01001
Calculus/632G01002
Geology/632G01004
Technical drawing/632G01005
Topography/632G01007

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Roads and railways/632G01027
Metropolitan Mobility and Transport Terminals/632G01057
Road engineering and airports/632G01061
Railway engineering/632G01062

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.