Identifying Data 2023/24
Subject (*) Soil engineering I Code 632G01020
Study programme
Grao en Enxeñaría de Obras Públicas
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate Yearly
Third Obligatory 9
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Enxeñaría Civil
Coordinador
Mijares Coto, Maria Jose
E-mail
m.mijares@udc.es
Lecturers
Alcón Vidal, Vicente Álvaro
Mijares Coto, Maria Jose
E-mail
vicente.alcon@udc.es
m.mijares@udc.es
Web
General description O obxectivo da asignatura é proporcionar os coñecementos fundamentais da Mecánica de Solos e da Geotecncia, introducindo as regras e leis dos cálculos xeotécnicos. Os temas impartidos son a base científica para a comprensión da mecánica dos suelos e o seu posterior aplicación ao estudo das principais obras xeotécnicas.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A17 Conocimientos de geotecnia y mecánica de suelos y de rocas así como su aplicación en el desarrollo de estudios, proyectos, construcciones y explotaciones donde sea necesario efectuar movimientos de tierras, cimentaciones y estructuras de contención.
A29 Capacidad para la construcción de obras geotécnicas.
B1 Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
B2 Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
B3 Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética
B4 Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
B5 Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía
B6 Aprender a aprender.
B7 Resolver problemas de forma efectiva.
B8 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B9 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B10 Trabajar de forma colaborativa.
B13 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como por escrito, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
B15 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de la vida.
B18 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con que deben enfrentarse.
B19 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
C2 Comprender la importancia de la innovación en la profesión.
C5 Comprensión de la necesidad de actuar de forma enriquecedora sobre el medio ambiente contribuyendo al desarrollo sostenible.
C8 Facilidad para la integración en equipos multidisciplinares.
C10 Capacidad de análisis, síntesis y estructuración de la información y las ideas.
C11 Claridad en la formulación de hipótesis.
C12 Capacidad de abstracción.
C13 Capacidad de trabajo personal, organizado y planificado.
C18 Capacidad para aplicar conocimientos básicos en el aprendizaje de conocimientos tecnológicos y en su puesta en práctica
C19 Capacidad de realizar pruebas, ensayos y experimentos, analizando, sintetizando e interpretando los resultados

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
O obxectivo do curso é proporcionar coñecementos fundamentais da mecánica dos solos, introducindo as normas e leis dos cálculos xeotécnicos. Os temas abordados son a base científica para a comprensión da mecánica dos solos e a súa posterior aplicación ao estudo das principais obras xeotécnicas A17
A29
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B13
B15
B18
B19
C2
C5
C8
C10
C11
C12
C13
C18
C19

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1. INTRODUCIÓN Á XEOTECNIA. TIPOS E PROPIEDADES XERIAS DOS CHÁNS
- Introdución
o Funcions do terreno
o Cháns e rochas
- Orixe dos cháns
o Erosión
o Transporte e sedimentación
o Procesos secundarios
- Clasificación de suelos
- Propiedades elementales dos cháns
o Porosidade, índice de ocos, humidade, grado de saturación, peso específico, índice de densidade e ensaios básicos para a sua determinación
- Parámetros de identificación
o Granulometría de cháns (curvas granulométricas, coeficientes de uniformidad e curvatura o graduación, ensaios por tamizado y sedimentación)
o Límites de Atterberg (límites líquido, plástico e de retracción, índice de plasticidade, carta de Casagrande, índice de fluidez, índice de consistencia e actividade)
o Sistema de Clasificación Unificada de Suelos (U.S.C.S)
- Ensaios químicos de identificación (materia orgánica, sulfatos e sales solubles, carbonatos
- Propiedades físico-químicas das arxilas
o Principais minerais arxilosos
o Susceptibilidade. Tixotropía
TEMA 2. AUGA NO TERREO
- Estados do auga
- O auga en repouso
o Capa freática
o Tensión superficial, capilaridade, ascensión da auga en tubos capilares, ascensión capilar do auga nos cháns
- O auga en movemento
o Potencial hidráulico
o Leyes de filtración (ley de Darcy) e permeabilidade
o Determinación do coeficiente de permeabilidade en laboratorio (permeámetros)
o Isotropía e anisotropía
- Análise da filtración
o Ecuación diferencial de distribución de potenciais. Resolución numérica
o Resolución gráfica
o Método de Casagrande para superficie libre en presas de materiais soltos
o Medios anisótropos
o Efectos da filtración (sifonamiento, tubificación e dispersión)
TEMA 3. ESTADOS TENSIONAIS DO TERREO
- Definición do estado tensional
o Sistema trifase
o Principio de presión efectiva
- Elasticidade. Ley de Hooke
o Círculo de Mohr de tensions. Tensions e direccións principais
- Tensions xeostáticas
o Coeficiente do empuxe ao repouso. Fórmula de Jaky
- Criterios de rotura
o Criterio de rotura de Mohr-Coulomb
- Relacións tensión-deformación
TEMA 4. COMPORTAMENTO MECÁNICO EN COMPRESIÓN CONFINADA
- Edómetro
- Arxilas normalmente consolidadas e sobreconsolidadas
- Correción de alteración das mostras en ensaio edométrico. Correción de Schmertmann
- Ecuación diferencial da consolidación unidimensional. Solución numérica e gráfica
- Asientos mediante ensaios edométricos
- Método de Casagrande e método de Taylor para determinación do coeficiente de consolidación
- Consolidación secundaria
TEMA 5. COMPORTAMENTO EN PROCESOS DE CORTE
- Criterio de rotura de Mohr-Coulomb
- Ensaio de corte directo
- Ensaio en aparato triaxial
- Ensaio de compresión simple
- Outros ensaios
- Representación de trayectoria de tensions. Parámetros Lambe e Roscoe
TEMA 6. O CHAN COMO MEDIO ELÁSTICO

- Semiespazo de Boussinesq
- Tensions producidas por cargas puntuais, lineais, en faja, triangulares, circulares
- Método de Newmark
TEMA 7. ESTABILIDAD DE TALUDES EN SUELOS - Introducción (investigaciones in situ y factores influyentes en la estabilidad)
- Tipos de rotura
- Análisis de la estabilidad
o Clasificación de métodos de cálculo: métodos de equilibrio límite y en deformaciones
o Métodos de equilibrio límite (rotura plana, rotura en cuña, talud infinito, método del círculo de rozamiento, método de Fellenius, Janbu, Bishop simplificado, Morgenstern-Price y Spencer)
- Corrección y medidas de estabilización

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A17 A29 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B13 B15 B6 B8 B18 B19 B7 C5 C10 C11 C12 C13 C18 C2 C8 C19 50 75 125
Problem solving A17 A29 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B13 B15 B6 B8 B18 B19 B7 C5 C10 C11 C12 C13 C18 C2 C8 C19 32 32 64
Laboratory practice A17 8 16 24
Mixed objective/subjective test A17 A29 0 6 6
 
Personalized attention 6 0 6
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Exposición dos contidos da materia na súa base teórica por parte do profesor en clases maxistrales
Problem solving Resolución de problemas e exercicios prácticos e aplicación de conceptos teóricos ministrados polo profesor
Laboratory practice Coñecemento dos procedementos de ensaio de laboratorio con implantación real e/ou vídeos polo profesor e alumno a través da experimentación real para mellorar a comprensión dos conceptos teóricos suministrados
Mixed objective/subjective test Realización de exame alumno con cuestións teóricas e exercicios prácticos

Personalized attention
Methodologies
Guest lecture / keynote speech
Problem solving
Laboratory practice
Description
Satisfacer as necesidades dos alumnos e enquisas relativos ao estudo e / ou temas relacionados ao asunto, ofrecendo orientación, apoio e motivación no proceso de aprendizaxe. Esta actividade se pode facer persoalmente (directamente na aula e nos momentos que o profesor atribuíu a titoría de oficina) ou non-contacto (a través de correo electrónico ou campus virtual).

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Mixed objective/subjective test A17 A29 Realización de exame alumno con cuestións teóricas e exercicios prácticos 100
 
Assessment comments
Para poder presentarse á proba mixta, a asistencia a clase terá que ser dun mínimo do 80%.
Ademáis, deberase ter superadas tódalas tarefas e traballos que se propoñan ao longo do curso.

Para superar a asignatura, deberase obter unha nota mínima de 5 puntos. 

Na convocatoria ordinaria, a participación nas actividades da aula, a adecuada realización das tarefas propostas e a asistencia a clase poderá terse en conta tamén na avaliación final da asignatura, de cara a mellorar a puntuación obtida na proba mixta.

A aqueles alumnos que teñan recoñecido o tempo de adicación parcial á asignatura, non lles será de aplicación a esixencia do 80% de asistencia a clase para poder presentarse a proba mixta, pero obrigatoriamente deberán achegar e suparar as tarefas e activadades que se propoñan a través do campus virtual antes da data prevista para a realización da devandita proba, ben na convocatoria ordinaria ou ben, de selo caso, na convocatoria extraordinaria.

Sources of information
Basic B.M. Das (). Advanced soil mechanics. New York, Taylor&Francis (2008)
J.A. Jiménez Salas; J.L. de Justo Alpañes; A.A. Serrano González (). Geotecnia y cimientos (tomos I y II). Madrid, Rueda (1975)
L.I. González de Vallejo; M. Ferrer; L. Ortuño; C. Oteo (). Ingeniería geológica. Madrid, Pearson (2002)
T. W. Lambe; R.V. Whitman (). Mecánica de Suelos. México, Limusa (2009)
F. Muzás Labad (). Mecánica del suelo y cimentaciones (Vol. I). Madrid, Fundación Escuela de la Edificación (2007)
B.M. Das (). Principles of geotechnical engineering. PWS Publishing Company (1985)
K. Terzaghi; R. B. Peck;G. Mesri (). Soil Mechanics in Engineering Practice. EEUU, J. Wiley (1967)

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Algebra/632G01001
Calculus/632G01002
Geology/632G01004

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Hydraulics and hydrology/632G01016

Subjects that continue the syllabus
Geotechnical works/632G01028
Soil engineering II/632G01043
Hydrology applied to public works/632G01052

Other comments

Ter cursado e adquirido os coñecementos básicos de xeoloxía, álxebra, cálculo e física. Ao ser a primeira asignatura de xeotecnica é recomendable cursala de maneira previa a calquera outra relacionada con esta materia.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.