Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Enxeñaría do Terro I Código 632G01020
Titulación
Grao en Enxeñaría de Obras Públicas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao Anual
Terceiro Obrigatoria 9
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Civil
Coordinación
Mijares Coto, Maria Jose
Correo electrónico
m.mijares@udc.es
Profesorado
Alcón Vidal, Vicente Álvaro
Mijares Coto, Maria Jose
Correo electrónico
vicente.alcon@udc.es
m.mijares@udc.es
Web
Descrición xeral O obxectivo da asignatura é proporcionar os coñecementos fundamentais da Mecánica de Solos, introducindo as regras e leis dos cálculos xeotécnicos. Os temas impartidos son a base científica para a comprensión da mecánica dos suelos e o seu posterior aplicación ao estudo das principais obras xeotécnicas.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Non hai modificacións de contidos
2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Sesión maxistral, tarefas tuteladas e atención personalizada por medio das ferramentas telemáticas
*Metodoloxías docentes que se modifican
Proba mixta
3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Correo electrónico, Teams e Moodle a solicitude do alumnado
4. Modificacións na avaliación
Tarefa avaliable (60%)
Cuestionario tipo test (40%)

*Observacións de avaliación:
Terase en conta unha participación mínima do 80% nas actividades docentes na modalidade que sustitúe a participación presencial

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Non hai modificacións xa que todo o material didático estará dispoñible a través do Moodle.

Competencias do título
Código Competencias do título
A17 Conocimientos de geotecnia y mecánica de suelos y de rocas así como su aplicación en el desarrollo de estudios, proyectos, construcciones y explotaciones donde sea necesario efectuar movimientos de tierras, cimentaciones y estructuras de contención.
A29 Capacidad para la construcción de obras geotécnicas.
B1 Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
B2 Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
B3 Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética
B4 Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
B5 Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía
B6 Aprender a aprender.
B7 Resolver problemas de forma efectiva.
B8 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B9 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B10 Trabajar de forma colaborativa.
B13 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como por escrito, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
B15 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de la vida.
B18 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con que deben enfrentarse.
B19 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
C2 Comprender la importancia de la innovación en la profesión.
C5 Comprensión de la necesidad de actuar de forma enriquecedora sobre el medio ambiente contribuyendo al desarrollo sostenible.
C8 Facilidad para la integración en equipos multidisciplinares.
C10 Capacidad de análisis, síntesis y estructuración de la información y las ideas.
C11 Claridad en la formulación de hipótesis.
C12 Capacidad de abstracción.
C13 Capacidad de trabajo personal, organizado y planificado.
C18 Capacidad para aplicar conocimientos básicos en el aprendizaje de conocimientos tecnológicos y en su puesta en práctica
C19 Capacidad de realizar pruebas, ensayos y experimentos, analizando, sintetizando e interpretando los resultados

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
O obxectivo do curso é proporcionar coñecementos fundamentais da mecánica dos solos, introducindo as normas e leis dos cálculos xeotécnicos. Os temas abordados son a base científica para a comprensión da mecánica dos solos e a súa posterior aplicación ao estudo das principais obras xeotécnicas A17
A29
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B13
B15
B18
B19
C2
C5
C8
C10
C11
C12
C13
C18
C19

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1. INTRODUCIÓN Á XEOTECNIA. TIPOS E PROPIEDADES XERIAS DOS CHÁNS
- Introdución
o Funcions do terreno
o Cháns e rochas
- Orixe dos cháns
o Erosión
o Transporte e sedimentación
o Procesos secundarios
- Clasificación de suelos
- Propiedades elementales dos cháns
o Porosidade, índice de ocos, humidade, grado de saturación, peso específico, índice de densidade e ensaios básicos para a sua determinación
- Parámetros de identificación
o Granulometría de cháns (curvas granulométricas, coeficientes de uniformidad e curvatura o graduación, ensaios por tamizado y sedimentación)
o Límites de Atterberg (límites líquido, plástico e de retracción, índice de plasticidade, carta de Casagrande, índice de fluidez, índice de consistencia e actividade)
o Sistema de Clasificación Unificada de Suelos (U.S.C.S)
- Ensaios químicos de identificación (materia orgánica, sulfatos e sales solubles, carbonatos
- Propiedades físico-químicas das arxilas
o Principais minerais arxilosos
o Susceptibilidade. Tixotropía
TEMA 2. AUGA NO TERREO
- Estados do auga
- O auga en repouso
o Capa freática
o Tensión superficial, capilaridade, ascensión da auga en tubos capilares, ascensión capilar do auga nos cháns
- O auga en movemento
o Potencial hidráulico
o Leyes de filtración (ley de Darcy) e permeabilidade
o Determinación do coeficiente de permeabilidade en laboratorio (permeámetros)
o Isotropía e anisotropía
- Análise da filtración
o Ecuación diferencial de distribución de potenciais. Resolución numérica
o Resolución gráfica
o Método de Casagrande para superficie libre en presas de materiais soltos
o Medios anisótropos
o Efectos da filtración (sifonamiento, tubificación e dispersión)
TEMA 3. ESTADOS TENSIONAIS DO TERREO
- Definición do estado tensional
o Sistema trifase
o Principio de presión efectiva
- Elasticidade. Ley de Hooke
o Círculo de Mohr de tensions. Tensions e direccións principais
- Tensions xeostáticas
o Coeficiente do empuxe ao repouso. Fórmula de Jaky
- Criterios de rotura
o Criterio de rotura de Mohr-Coulomb
- Relacións tensión-deformación
TEMA 4. COMPORTAMENTO MECÁNICO EN COMPRESIÓN CONFINADA
- Edómetro
- Arxilas normalmente consolidadas e sobreconsolidadas
- Correción de alteración das mostras en ensaio edométrico. Correción de Schmertmann
- Ecuación diferencial da consolidación unidimensional. Solución numérica e gráfica
- Asientos mediante ensaios edométricos
- Método de Casagrande e método de Taylor para determinación do coeficiente de consolidación
- Consolidación secundaria
TEMA 5. COMPORTAMENTO EN PROCESOS DE CORTE
- Criterio de rotura de Mohr-Coulomb
- Ensaio de corte directo
- Ensaio en aparato triaxial
- Ensaio de compresión simple
- Representación de trayectoria de tensions. Parámetros Lambe e Roscoe
TEMA 6. O CHAN COMO MEDIO ELÁSTICO

- Semiespazo de Boussinesq
- Tensions producidas por cargas puntuais, lineais, en faja, triangulares, circulares
- Método de Newmark
TEMA 7. ESTABILIDADE DE NOIROS EN CHÁNS - Introdución (investigacions in situ e factores influyentes na estabilidade)
- Tipos de rotura
- Análise da estabilidade
o Clasificación de métodos de cálculo: métodos de equilibrio límite e en deformacions
o Métodos de equilibrio límite (rotura plana, rotura en cuña, noiro infinito, método do círculo de rozamiento, método de Fellenius, Janbu, Bishop simplificado, Morgenstern-Price e Spencer)
- Correción e medidas de estabilización

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A17 A29 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B13 B15 B6 B8 B18 B19 B7 C5 C10 C11 C12 C13 C18 C2 C8 C19 50 75 125
Solución de problemas A17 A29 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B13 B15 B6 B8 B18 B19 B7 C5 C10 C11 C12 C13 C18 C2 C8 C19 32 32 64
Prácticas de laboratorio A17 8 16 24
Proba mixta A17 A29 0 6 6
 
Atención personalizada 6 0 6
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición dos contidos da materia na súa base teórica por parte do profesor en clases maxistrales
Solución de problemas Resolución de problemas e exercicios prácticos e aplicación de conceptos teóricos ministrados polo profesor
Prácticas de laboratorio Coñecemento dos procedementos de ensaio de laboratorio con implantación real e/ou vídeos polo profesor e alumno a través da experimentación real para mellorar a comprensión dos conceptos teóricos suministrados
Proba mixta Realización de exame alumno con cuestións teóricas e exercicios prácticos

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Solución de problemas
Prácticas de laboratorio
Descrición
Satisfacer as necesidades dos alumnos e enquisas relativos ao estudo e / ou temas relacionados ao asunto, ofrecendo orientación, apoio e motivación no proceso de aprendizaxe. Esta actividade se pode facer persoalmente (directamente na aula e nos momentos que o profesor atribuíu a titoría de oficina) ou non-contacto (a través de correo electrónico ou campus virtual).

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba mixta A17 A29 Realización de exame alumno con cuestións teóricas e exercicios prácticos 100
 
Observacións avaliación
Para poder presentarse á proba mixta a asistencia ou participación nas actividades de clase terá que ser dun mínimo do 80%.
Ademáis, deberase ter superadas tódalas tarefas e traballos que se propoñan ao longo do curso.

Fontes de información
Bibliografía básica B.M. Das (). Advanced soil mechanics. New York, Taylor&Francis (2008)
J.A. Jiménez Salas; J.L. de Justo Alpañes; A.A. Serrano González (). Geotecnia y cimientos (tomos I y II). Madrid, Rueda (1975)
L.I. González de Vallejo; M. Ferrer; L. Ortuño; C. Oteo (). Ingeniería geológica. Madrid, Pearson (2002)
T. W. Lambe; R.V. Whitman (). Mecánica de Suelos. México, Limusa (2009)
F. Muzás Labad (). Mecánica del suelo y cimentaciones (Vol. I). Madrid, Fundación Escuela de la Edificación (2007)
B.M. Das (). Principles of geotechnical engineering. PWS Publishing Company (1985)
K. Terzaghi; R. B. Peck;G. Mesri (). Soil Mechanics in Engineering Practice. EEUU, J. Wiley (1967)

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Álxebra/632G01001
Cálculo/632G01002
Xeoloxía/632G01004

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Hidráulica e hidroloxía/632G01016

Materias que continúan o temario
Obras Xeotécnicas/632G01028
Enxeñaría do Terreo II/632G01043
Hidroloxía Aplicada ás Obras Públicas/632G01052

Observacións
Ter cursado e adquirido os coñecementos básicos de xeoloxía, álxebra, cálculo e física. Ao ser a primeira asignatura de xeotecnica é recomendable cursala de maneira previa a calquera outra relacionada con esta materia.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías