Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Formigón Estrutural e Construción Código 632G01023
Titulación
Grao en Enxeñaría de Obras Públicas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao Anual
Terceiro Obrigatoria 9
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Civil
Coordinación
Herrador Barrios, Manuel F.
Correo electrónico
manuel.herrador@udc.es
Profesorado
Herrador Barrios, Manuel F.
Martinez Abella, Fernando
Martinez Lage, Isabel
Correo electrónico
manuel.herrador@udc.es
fernando.martinez.abella@udc.es
isabel.martinez@udc.es
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias do título
A9 Conocimiento teórico y práctico de las propiedades químicas, físicas, mecánicas y tecnológicas de los materiales más utilizados en construcción.
A10 Capacidad para aplicar los conocimientos de materiales de construcción en sistemas estructurales.
A11 Conocimiento de los procedimientos constructivos, la maquinaria de construcción y las técnicas de organización, medición y valoración de obras.
A12 Capacidad de análisis de la problemática de la seguridad y salud en las obras de construcción.
A15 Capacidad para aplicar los conocimientos sobre el funcionamiento resistente de las estructuras para dimensionarlas siguiendo las normativas existentes y utilizando métodos de cálculo analíticos y numéricos.
A16 Conocimiento de los fundamentos del comportamiento de las estructuras de hormigón armado y estructuras metálicas y capacidad para concebir, proyectar, construir y mantener este tipo de estructuras.
B1 Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
B2 Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
B3 Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética
B4 Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
B5 Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía
B6 Aprender a aprender.
B7 Resolver problemas de forma efectiva.
B8 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B9 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B10 Trabajar de forma colaborativa.
B11 Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
B12 Comunicarse de manera efectiva en un entorno de trabajo.
B13 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como por escrito, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
B16 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
B18 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con que deben enfrentarse.
B19 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
B20 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.
C1 Reciclaje continuo de conocimientos en el ámbito global de actuación de la Ingeniería Civil.
C2 Comprender la importancia de la innovación en la profesión.
C3 Aprovechamiento e incorporación de las nuevas tecnologías
C4 Entender y aplicar el marco legal de la disciplina.
C5 Comprensión de la necesidad de actuar de forma enriquecedora sobre el medio ambiente contribuyendo al desarrollo sostenible.
C10 Capacidad de análisis, síntesis y estructuración de la información y las ideas.
C13 Capacidad de trabajo personal, organizado y planificado.
C14 Capacidad de autoaprendizaje mediante la inquietud por buscar y adquirir nuevos conocimientos, potenciando el uso de las nuevas tecnologías de la información.
C18 Capacidad para aplicar conocimientos básicos en el aprendizaje de conocimientos tecnológicos y en su puesta en práctica
C19 Capacidad de realizar pruebas, ensayos y experimentos, analizando, sintetizando e interpretando los resultados

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Capacidade para aplicar os coñecementos sobre o funcionamento resistente das estruturas de formigón para dimensionarlas seguindo as normativas existentes e utilizando métodos de cálculo analíticos e numéricos. A9
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Capacidade para aplicar os coñecementos de materiais de construción en sistemas estruturais, relacionando as propiedades mecánicas daqueles coas requiridas pola estrutura. A9
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Coñecemento dos fundamentos do comportamento das estruturas de formigón e capacidade para concibir, proxectar, construír e manter este tipo de estruturas. A9
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Selección e control dos procedementos construtivos e a maquinaria de construción adecuados para cada tipo de obra. A9
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Aplicación das técnicas de organización, medición e valoración de obras. A9
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Análise da problemática da seguridade e saúde nas obras de construcción. A9
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Contidos
Temas Subtemas
BLOQUE A HORMIGÓN ESTRUTURAL
1. INTRODUCIÓN AO FORMIGÓN ESTRUTURAL 1. O formigón armado: orixe e ideas básicas.
2. Adherencia e ancoraxe
3. Fisuración
4. O formigón pretensado: concepto e exemplos.
5. Terminoloxía de formigón pretensado: armadura pretesa e postesa.
6. Recensión histórica.
7. Marco normativo: a Instrución Española e os Eurocódigos.

2. SEGURIDADE ESTRUTURAL E ESTADOS LÍMITE 1. Introdución á seguridade estrutural
2. Conceptos básicos: requisitos, vida útil.
3. Causas da inseguridade.
4. Estados Límite: definición e clasificación.
5. Formulacións determinista e probabilista.
6. Distribucións de solicitación e resistencia.
7. Influencia da probabilidade de colapso e o control sobre os coeficientes de seguridade.
3. ACCIÓNS 1. Clasificación de accións.
2. Exemplos de accións.
3. Valores característicos, representativos e de combinación.
4. Combinación de accións.
5. A acción ambiental: durabilidade.
6. Estratexias de durabilidade.
4. MATERIAIS 1. Valor característico das propiedades mecánicas.
2. Aceiros de alta resistencia: composición, diagrama característico e propiedades mecánicas.
3. Armaduras non metálicas.
4. Armaduras activas
4.1. Características mecánicas. Relaxación e fatiga.
4.2. Nomenclatura e tipificación
4.3. Diagramas característico e de cálculo.
5. Armaduras pasivas
5.1. Características mecánicas. Relaxación e fatiga.
5.2. Nomenclatura e tipificación
5.3. Diagramas característico e de cálculo.
5.4. Introdución á adherencia
6. Formigón
6.1. Resistencia a compresión: definicións, tipificación, diagrama tensión-deformación.
6.2. Resistencia a tracción, módulo de deformación, coeficiente de Poisson, cansazo.
6.3. Diagramas de cálculo.
6.4. Dilatación, retracción e fluencia.
7. Coeficientes de seguridade sobre materiais.
5. TECNOLOXÍA DO PRETENSADO 1. Pretensado con armadura pretesa
2. Pretensado con armadura postesa
6. ANÁLISE ESTRUTURAL DO PRETENSADO 1. Equilibrio do tendón. Cargas e esforzos de pretensado.
2. Pretensado en estruturas isostáticas e hiperestáticas.
3. Forza de pretensado
3.1. Valor inicial e limitacións
3.2. Perdas instantáneas: rozamento, penetración de cuña e acortamiento elástico.
3.3. Perdas diferidas. Tratamento conxunto.
4. Cálculo de alongamentos e control do tesado.
7. DIMENSIONAMENTO DO PRETENSADO 1. Estado límite de descompresión e fisuración controlada.
2. Dimensionamiento da forza de pretensado e excentricidade.
3. Diagramas de Magnel.
4. Núcleo límite, núcleo central e rendemento.
5. Trazado de armaduras activas.
6. Método de compensación de cargas.
8. ANÁLISE SECCIONAL


1. Comportamento de pezas de formigón armado fronte a carga crecente: fase elástica, fisurada e de prerrotura.
2. Diagramas momento- curvatura.
3. Rotura dúctil e rotura fráxil.
4. Análise da fase elástica.
5. Análise da fase fisurada. Rixidez fisurada.
6. Influencia do axil e a armadura comprimida.
9. ESTADO LÍMITE ÚLTIMO DE ESGOTAMENTO POR SOLICITACIÓNS NORMAIS 1. Hipóteses básicas. Cálculo en rotura.
2. Dominios de deformación dunha sección de formigón armado en rotura.
3. Ecuacións de equilibrio e compatibilidade.
4. Diagramas de interacción.
5. Métodos de cálculo en flexión pura.
5.1. Método do diagrama rectangular.
5.2. Método do diagrama parábola-rectángulo.
5.3. Armadura simétrica.
5.4. Dimensionamiento e comprobación de seccións rectangulares.
6. Métodos de cálculo en flexocompresión.
6.1. Excentricidades límite.
6.2. Dimensionamiento e comprobación de seccións rectangulares.
6.3. Estado Límite Último de inestabilidade: tratamento simplificado.
7. Seccións en T: ancho eficaz, dimensionamiento e comprobación.
8. Seccións pretensadas
8.1. Diagrama momento- curvatura en seccións pretensadas.
8.2. Desfasamento da armadura activa.
8.3. Dominios de deformación de formigón pretensado en rotura.
8.4. Ecuacións de equilibrio e compatibilidade.
8.5. Dimensionamiento e comprobación.
10. ESTADO LÍMITE ÚLTIMO DE ESGOTAMENTO POR SOLICITACIÓNS TANXENCIAIS: ESFORZO CORTANTE 1. Esforzo cortante: introdución.
2. Comportamento de elementos lineais de formigón armado sometidos a flexión- cortante.
3. Armadura de cortante.
4. Tensións tanxenciais na sección fisurada.
5. Celosía de Ritter- Mörsch. Regra de cosido. Comparación con resultados experimentais.
6. Factores que inflúen na resistencia ao esforzo cortante.
7. Esforzo cortante reducido.
8. Disposicións normativas: compresión das bielas e tracción na alma.
9. Disposicións de armadura transversal. Contías mínimas.
10. Interacción flexión- cortante.
11. Esforzo rasante.
11. ESTADO LÍMITE ÚLTIMO DE ESGOTAMENTO POR SOLICITACIÓNS TANXENCIAIS: ESFORZO TORSOR 1. Comportamento a torsión pura de elementos de formigón.
2. Cálculo en rotura: analogía da celosía tridimensional.
3. Sección oca eficaz.
4. Tracción transversal, tracción lonxitudinal e bielas de compresión.
5. Disposicións normativas.
6. Disposición de armaduras e limitacións.
7. Interacción entre todos os esforzos.
12. ESTADO LÍMITE DE SERVIZO DE FISURACIÓN 1. Orixe da fisuración no formigón.
2. Tratamento da fisuración no proxecto.
3. Estudo teórico da fisuración. Comparación coa experiencia.
4. Tratamento na normativa.
BLOQUE B CONSTRUCIÓN
1. ORGANIZACIÓN DE OBRAS 1. Organización da empresa construtora.
2. Organización dunha obra.
3. Estudo dunha obra.
4. Planificación dunha obra.
5. Xestión de obras.
6. Modificación e cumprimento do contrato de obras.
2. PROCEDEMENTOS DE CONSTRUCIÓN E MAQUINARIA DE MOVEMENTO DE TERRAS
1. Cambios de volumen.
2. Ecuación do movemento.
3. Ciclo de traballo e producción.
4. Clasificación e tipos de máquinas de escavación.
5. Equipos de escavación e empuxe: tractores.
6. Equipos de escavación en posición fixa: escavadoras hidráulicas.
7. Equipos de escavación e carga: cargadoras.
8. Máquinas de escavación, carga e transporte: traíllas.
9. Dragalinas.
10. Equipos de transporte: camións e dúmperes.
11. Estendido e nivelación: motoniveladoras.
12. Movemento de terras en obras lineais. Diagramas de masas.
3. SEGURIDADE E SAÚDE 1. Siniestrabilidad na construcción.
2. Sinalización.
3. Equipos de protección individual.
4. Recomendacións prácticas de SS na construcción.
5. Investigación de accidentes.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A10 A11 A12 A15 A16 56 84 140
Solución de problemas A10 A11 A12 A15 A16 22 33 55
Estudo de casos A10 A11 A12 A15 A16 C5 3 18 21
Proba obxectiva A9 A10 A11 A12 A15 A16 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B12 B13 B16 B6 B8 B18 B19 B20 B7 C1 C3 C4 C10 C13 C14 C18 C2 C19 6 0 6
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Consiste na presentación dun tema estruturado loxicamente coa finalidade de facilitar información organizada seguindo uns criterios adecuados cun obxectivo determinado.
Esta metodoloxía céntrase fundamentalmente na exposición oral por parte do profesorado dos contidos sobre a materia obxecto de estudo.
Solución de problemas Exporanse problemas vinculados coa formulación teórica exposta, xeralmente resolveranse en clase por parte do profesor coa participación dos estudantes.
Estudo de casos Consiste no deseño e desenvolvemento dun traballo ou proxecto que pode entregarse durante ou ao final da docencia da materia. Este tipo de avaliación tamén pode implementarse en grupos cun número reducido de alumnos no que cada un deles fágase cargo dun proxecto ou en grupos cun maior número de alumnos que quede dividido en pequenos equipos, cada un dos cales se responsabilice dun proxecto.
Proba obxectiva A proba obxectiva refírese a un tipo de avaliación que esperan un desenvolvemento máis ou menos amplo do contido que está a ser medido. Con esta proba se prtende avaliar o dominio cognoscitivo, por parte do alumno, fronte a un ou varios temas en particular. Xeralmente, con este tipo de probas téñense bos resultados á hora de avaliar capacidades de orde superior, xa que se espera que o alumno realice unha maior análise, reflexión e síntese do estudado co fin de dar unha resposta completa e coherente.

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Sesión maxistral
Solución de problemas
Descrición
Na atención personalizada, darase resposta ás dúbidas que se poidan expor nas sesións maxistrais e as clases de solución de problemas, e asistirase no desenvolvemento dos estudos de casos.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Estudo de casos A10 A11 A12 A15 A16 C5 A solución proposta debe ser unha resposta tecnicamente válida ao caso estudado. Valorarase, ademais da solución en si, a claridade na exposición e a metodoloxía e fontes utilizadas. 5
Proba obxectiva A9 A10 A11 A12 A15 A16 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B12 B13 B16 B6 B8 B18 B19 B20 B7 C1 C3 C4 C10 C13 C14 C18 C2 C19 Consistirá nunha serie de preguntas e problemas, con carácter teórico e prácitico, a responder nun tempo limitado. Nalgúns casos permitirase o emprego de documentación no exame (apuntamentos, normativas, exercicios resoltos...). 95
 
Observacións avaliación
BLOQUE A (FORMIGÓN ESTRUTURAL): Representa 2/3 da cualificación total.
BLOQUE B (CONSTRUCIÓN): Representa 1/3 da cualificación total.

Para aprobar a materia é necesario aprobar os dous bloques por separado (obter cualificación de aprobado no bloque A e no bloque B independentemente).

Unha vez aprobado un dos dous bloques, non será necesario volver examinarse do mesmo. Aínda que, en cada curso, será necesario comunicarlle a Isabel Martínez Lage o aprobado de calquera dos dous bloques.

Os exames poderán conter unha parte que será considerada eliminatoria, que atenderá aos contidos esenciais de cada un dos bloques.

A entrega dos traballos que, no seu caso, desígnense como obrigatorios, será indispensable para aprobar a materia.

Fontes de información
Bibliografía básica (2008). EHE-08. Instrucción de hormigón estructural. Ministerio de Fomento
García Meseguer, Morán Cabré, Arroyo Portero. Jiménez Montoya (2010). Hormigón armado (15ª Edición).. Editorial Gustavo Gili, Madrid
Murcia Vela, Aguado de Cea, Marí Bernat (1993). Hormigón armado y pretensado I. Edicions UPC, Barcelona
Marí Bernat, Aguado de Cea, Agulló Fité, Martínez Abella, Cobo del Arco (1993). Hormigón armado y pretensado. Ejercicios.. Edicions UPC, Barcelona
Martínez Pérez, A. (2002). Manual de campo para el coordinador de seguridad. Prevención de riesgos laborales en la construcción.. Madrid
Díaz del Río, M. (2001). Manual de Maquinaria de Construcción. Ed: McGraw-Hill / Interamericana de España,S.A.U. Madrid
Rojo López, J. (2010). Manual de movimiento de tierras a cielo abierto. Fueyo Editores. Madrid
Bendicho Joven, J.P. (1983). Manual de planificación y programación paraobras públicas y construcción (2 tomos). Ed. Rueda; Madrid
Barber Lloret, P (2003). Maquinariade Obras Públicas II. Máquinas y equipos. Editorial Club Universitario.Alicante
Ponce Ferrer, U. (1995). Organización en Obra. Servicio de Publicaciones de la Universidad Politécnica de Valencia. Valencia
Castro Fresno, D. y Aja Setién,J.L (2005). Organización y control de obras. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cantabria. Santander
Martínez Montes, G. y PellicerAlmiñana, E. (2006). Organización y gestión de proyectos y obras. Ed. Mac Graw Hill. Madrid
Ramírez de Arellano Agudo (2010). Presupuestación de obras. Publicaciones de la Universidad de Sevilla. Sevilla
Tiktin, J. (1997). Procedimientos Generales de Construcción. Movimiento de Tierras. . E.T.S. Ingenieros deCaminos, Canales y Puertos. Madrid
Calavera Ruiz (2010). Proyecto y cálculo de estructuras de hormigón (en masa, armado y pretensado) (2ª Edición). Ed. INTEMAC, Madrid
(2011). Recomendaciones relativas a Seguridad y salud para la ejecución de estructuras de hormigón. Monografía 17. . ACHE, Madrid
(2013). UNE-EN 1992. Eurocódigo 2: Proyecto de estructuras de hormigón. AENOR, Madrid
Fuentes Bescos, G. (2002). Valoración de obras en ingeniería civil. Servicio de publicaciones de la Escuela Universitaria de Ingeniería Técnica de Obras Públicas (UPM).

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Resistencia de materiais/632G01015
Tenoloxía dos materiais/632G01011

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Análise de Estruturas/632G01019

Materias que continúan o temario
Construción/632G01024

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías