Datos Identificativos 2021/22
Asignatura (*) Edificación e Prefabricación Código 632G01030
Titulación
Grao en Enxeñaría de Obras Públicas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Cuarto Optativa 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Civil
Coordinación
Martinez Lage, Isabel
Correo electrónico
isabel.martinez@udc.es
Profesorado
Martinez Lage, Isabel
Seara Paz, Gumersinda
Correo electrónico
isabel.martinez@udc.es
gumersinda.spaz@udc.es
Web
Descrición xeral A materia divídese en dous bloques.O primeiro é o de edificación e tratarase o proxecto, cálculo, construción e mantemento das obras de edificación en canto á estrutura, os acabados, as instalacións e os equipos propios. No segundo bloque, Prefabricación, estudarase a tipoloxía e as bases de cálculo dos elementos prefabricados e a súa aplicación nos procesos de fabricación
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Ningunha
2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Manteranse todas, pero no caso de que teñan que ser non presenciais utilizaranse Teams e Moodle.
*Metodoloxías docentes que se modifican
Ningunha
3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Por Teams, por correo electrónico e por Moodle
4. Modificacións na avaliación
Ningunha
*Observacións de avaliación:
Ningunha
5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Ningunha

Competencias do título
Código Competencias do título
A23 Capacidad de aplicación de los procedimientos constructivos, la maquinaria de construcción y las técnicas de planificación de obras.
A24 Conocimiento de la tipología y las bases de cálculo de los elementos prefabricados y su aplicación en los procesos de fabricación.
A25 Conocimiento sobre el proyecto, cálculo, construcción y mantenimiento de las obras de edificación en cuanto a la estructura, los acabados, las instalaciones y los equipos propios.
B1 Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
B2 Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
B3 Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética
B4 Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
B5 Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía
B6 Aprender a aprender.
B7 Resolver problemas de forma efectiva.
B8 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B9 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B10 Trabajar de forma colaborativa.
B11 Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
B16 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
B18 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con que deben enfrentarse.
B19 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
B20 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.
C1 Reciclaje continuo de conocimientos en el ámbito global de actuación de la Ingeniería Civil.
C2 Comprender la importancia de la innovación en la profesión.
C3 Aprovechamiento e incorporación de las nuevas tecnologías
C4 Entender y aplicar el marco legal de la disciplina.
C5 Comprensión de la necesidad de actuar de forma enriquecedora sobre el medio ambiente contribuyendo al desarrollo sostenible.
C10 Capacidad de análisis, síntesis y estructuración de la información y las ideas.
C13 Capacidad de trabajo personal, organizado y planificado.
C18 Capacidad para aplicar conocimientos básicos en el aprendizaje de conocimientos tecnológicos y en su puesta en práctica
C19 Capacidad de realizar pruebas, ensayos y experimentos, analizando, sintetizando e interpretando los resultados

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Permite estudar a tipoloxía dos diversos prefabricados de edificación e obra civil e expor os principios de deseño, fabricación, transporte, montaxe e conexión deste tipo de elementos. A23
A24
A25
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B16
B18
B19
B20
C1
C2
C3
C4
C5
C10
C13
C18
C19
Proporciona o coñecemento do proxecto, cálculo, construción, mantemento e deconstrución dos edificios, a través dos sistemas estrutural, protector e de instalacións. A23
A24
A25
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B16
B18
B19
B20
C1
C2
C3
C4
C5
C10
C13
C18
C19

Contidos
Temas Subtemas
BLOQUE A EDIFICACIÓN
1. INTRODUCIÓN Á EDIFICACIÓN
Lei de Ordenación da Edificación. Código Técnico da Edificación. Metodoloxía BIM. Clasificación dos edificios.
2. ACCIÓNS E SEGURIDADE ESTRUTURAL
Accións segundo o CTE. Análise estrutural. Variables básicas. Capacidade portante. Aptitude ao servizo. ELS de deformación en formigón.
3. MOVEMENTO DE TERRAS E CIMENTACIÓNS
Escavacións. Cimentacións: formato de seguridade. Tipoloxía das cimentacións. Rixidez estrutural. Interacción adoito/estrutura. Rixidez relativa terreo-estrutura. Dimensionamiento da cimentación. Zapatas illadas. Zapatas corridas. Vigas de atado. Vigas centradoras. Zapatas combinadas. Laxas de cimentación. Encepados. Pilotes. Micropilotes. Muros pantalla. Tablestacas. Elementos de contención e cimentación.
4. SISTEMA ESTRUTURAL
Elementos estruturais horizontais. Elementos estruturais verticais. Unións viga-alicerce. Tipoloxía estrutural. Rigidizadores de accións horizontais. Detalles construtivos.
5. TIPOLOXÍA DE FORXADOS Función dos forxados.
Tipoloxía segundo o material. Tipoloxía segundo o sistema de transmisión de cargas. Tipoloxía segundo o sistema de execución. Tipoloxía segundo o grao de hiperestatismo. Detalles construtivos.
6. DIMENSIONAMIENTO DE FORXADOS
Forxados unidireccionales de formigón con viguetas e laxas alveolares prefabricadas. Resto de forxados unidireccionales. Forxados bidireccionales de formigón. Forxados mixtos de formigón e chapa grecada.
7. ESTRUTURAS DE MADEIRA
Propiedades da madeira. Produtos de madeira. Proteccións da madeira. Propiedades mecánicas. Contido de humidade. Clases de duración das cargas. Calidade da madeira. Tamaño das pezas e carga compartida. Valor de cálculo. Estados límite últimos. Estados límite de servizo.
8. ESTRUTURAS DE FÁBRICA
Fábricas de pedra. Fábrica de ladrillo. Fábrica de bloques de formigón. Fábrica armada. Fábrica de cerámica alixeirada. Propiedades mecánicas. Muros sometidos a carga vertical. Muros sometidos a cortante.
9. DESEÑO SÍSMICO
Fenómeno sísmico. Ductilidade e amortiguamiento. Efectos sísmicos nos edificios. Criterios de deseño sísmico. Estratexias de deseño.
10. SISTEMA PROTECTOR
Cerramentos. Cubertas. Elementos das cubertas. Tipoloxía de cubertas. Fachadas. Evolución das fachadas. Tipoloxía das fachadas.
11. ACONDICIONAMENTO TÉRMICO E HIGROMËTRICO
Acondicionamento térmico. Modos de transmisión da calor. Psicrometría. Condensacións superficiais e intersticiales. Limitación da demanda enerxética segundo o CTE. Cálculo dos parámetros característicos da envolvente segundo o DÁ DB-HEI/1. Comprobación da limitación das condensacións superficiais e intersticiales nos cerramentos segundo o DÁ DB-HEI/2.
12. ACÚSTICA Ondas acústicas. Magnitudes do son. Espectro sonoro. Sonoridad. Acondicionamento acústico. Tempo de reverberación. Illamento acústico. Protección fronte ao ruído segundo o CTE.
13. SEGURIDADE EN CASO DE INCENDIO Propagación interior. Propagación exterior. Evacuación de persoas. Instalacións de protección contra incendios. Intervención de bombeiros. Resistencia ao lume da estrutura.
14. SEGURIDADE DE UTILIZACIÖN E ACCESIBILIDADE Seguridade fronte ao risco de caídas. Seguridade fronte ao risco de impacto ou de atrapamiento. Seguridade fronte ao risco de aprisionamiento. Seguridade fronte ao risco causado por iluminación inadecuada. Seguridade fronte ao risco causado por situacións con alta ocupación. Seguridade fronte ao risco de ahogamiento. Seguridade fronte ao risco causado por vehículos en movemento. Seguridade fronte ao risco causado pola acción do raio. Accesibilidade.
BLOQUE B PREFABRICACIÓN
1. INTRODUCIÓN A LA PREFABRICACIÓN Introdución. Aspectos históricos. Campos de aplicación. Vantaxes da prefabricación. Sistemas de edificios prefabricados. Pontes prefabricadas. Normalización e coordinación dimensional. Fabricación, transporte, montaxe.
2. PRINCIPIOS DE DESEÑO
Introdución. Sistemas estruturais básicos: campos de aplicación. Sistemas estabilizadores fronte a accións horizontais. Conexións. Xuntas. Etapas de deseño dunha estrutura de edificación prefabricada.
3. PREFABRICACIÓN DE EDIFICIOS CON ESTRUTURA DE PÓRTICOS E DE ESQUELETO

Introdución. Estruturas de pórticos. Estruturas de esqueleto (vigas e alicerces). Conexións. Aspectos construtivos. Consideracións en zonas sísmicas
4. A PREFABRICACIÓN DE PONTES

Introdución. Campos de aplicación. Pontes de vigas prefabricadas. Pontes de dovelas prefabricadas. Outros prefabricados na o construción de pontes.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A23 A24 A25 1 0 1
Sesión maxistral A23 A24 A25 30 15 45
Solución de problemas A24 A25 27 27 54
Estudo de casos A24 A25 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B16 B6 B8 B18 B19 B20 B7 C1 C3 C4 C5 C10 C13 C18 C2 C19 0 48 48
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Actividades que levan a cabo antes de iniciar calquera proceso de ensino-aprendizaxe a fin de coñecer as competencias, intereses e/ou motivacións que posúe o alumnado para o logro dos obxectivos que se queren alcanzar, vinculados a un programa formativo.
Sesión maxistral Consiste na presentación dun tema estruturado loxicamente coa finalidade de facilitar información organizada seguindo uns criterios adecuados cun obxectivo determinado. Esta metodoloxía céntrase fundamentalmente na exposición oral por parte do profesorado dos contidos sobre a materia obxecto de estudo.
Solución de problemas Exporanse problemas vinculados coa formulación teórica exposta, xeralmente resolveranse en clase por parte do profesor coa participación dos estudantes.
Estudo de casos Consiste no deseño e desenvolvemento dun traballo ou proxecto que pode entregarse durante ou ao final da docencia da materia. Este tipo de avaliación tamén pode implementarse en grupos cun número reducido de alumnos no que cada un deles fágase cargo dun proxecto ou en grupos cun maior número de alumnos que quede dividido en pequenos equipos, cada un dos cales se responsabilice dun proxecto. A presentación será oral ou escrita, segundo os casos.

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Sesión maxistral
Descrición
Na atención personalizada, darase resposta ás dúbidas que se poidan expor nas sesións maxistrais e as clases de solución de problemas, e asistirase no desenvolvemento dos estudos de casos.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Estudo de casos A24 A25 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B16 B6 B8 B18 B19 B20 B7 C1 C3 C4 C5 C10 C13 C18 C2 C19 A solución proposta debe ser unha resposta tecnicamente válida ao caso estudado. Valorarase, ademais da solución en si, a claridade na exposición e a metodoloxía e fontes utilizadas. 100
 
Observacións avaliación
BLOQUE A - EDIFICACIÓN: Representa o 75% da cualificación total.

BLOQUE B - PREFABRICACIÓN: Representa o 25% da cualificación total.

Para aprobar a materia é necesario aprobar os dous bloques por separado.

A entrega dos traballos que, no seu caso, desígnense como obrigatorios, será indispensable para aprobar a materia.

Para os que non queiran a avaliación obxectiva, no mes de maio e no mes de xullo faranse un exame sobre os contidos de toda a materia.

Fontes de información
Bibliografía básica Rico Ortega, A. (2000). Acústica ambiental. La Coruña;Tórculo Ediciones
Colina Tejeda y Moreno Arranz (2000). Acústica de la edificación. Madrid; Ed. Fundación Escuela de la Edificación (UNED)
Castro Martín, C. (2008). Aislamiento térmico en edificación. Madrid; Ed. Fundación Escuela de la Edificación (UNED)
Calavera, J. (2000). Cálculo de estructuras de cimentación. Madrid; INTEMAC
Calavera, J. (2002). Cálculo, construcción, patología y rehabilitación de forjados de edificación. Madrid; INTEMAC
Ministerio de Vivienda (). Código Técnico de la Edificación (CTE). http://www.codigotecnico.org/web/recursos/documentos/
Instrucción de hormigón estructural (EHE-08) (2008). Comisión Permanente del Hormigón, Ministerio de Fomento. Madrid
Medina Sánchez, E. (2009). Construcción de estructuras de hormigón armado en edificación. Madrid; Ed. Bellisco Ediciones Técnicas y científicas
Salas, J. (1988). Construcción industrializada. Prefabricación. Madrid; Ed. Fundación Escuela de la Edificación (UNED)
López Castellanos (1996). Cubiertas y tejados. PROGENSA
Rodríguez Val, J. (2010). Estructuras de edificación. Alicante; Ed. Club Universitario
Izquierdo y Bernaldo de Quirós, J.M. (2005). Estructuras de madera. Madrid, Monografías de INTEMAC
Argüelles Álvarez, R., Arriaga Martitegui, F., Martínez Calleja, J.J. (2000). Estructuras de madera diseño y cálculo. Madrid
Rodríguez Martín (2005). Forjados unidireccionales. Madrid; Ed. Fundación Escuela de la Edificación (UNED)
Vallejo Hernández, A. y Mas Tomás, A. (2000). Forjados unidireccionales de hormigón armado y pretensado. Valencia; Editorial de la UPV
Ministerio de Fomento (1999). Ley de Ordenación de la Edificación (LOE). Madrid
Regalado Tesoro, F. (2003). Los forjados reticulares: diseño, análisis, construcción y patología. Madrid; CYPE Ingenieros
Calavera, J. (1993). Manual de detalles constructivos en obras de hormigón armado. Madrid; INTEMAC
Koncz, T. (1968). Manual de la construcción prefabricada con elementos de hormigón armado y hormigón pretensado. Madrid; Ed. Blume
Merchán Gabaldón, F. (2000). Manual para la dirección de obras (adaptado a la LOE). Madrid
Calavera, J. (2001). Muros de contención y de sótano. Madrid; INTEMAC
Ministerio de Fomento (2002). Norma de construcción sismorresistente: parte general y edificación (NCSR-02). Madrid
Vega Catalán (director técnico) (2001). Prefabricados de hormigón en edificaciones y obra civil: perspectivas de futuro. Madrid; IECA
Calavera, J. (2008). Proyecto y cálculo de estructuras de hormigón (2 tomos). Madrid; INTEMAC
(2004). RME-10, Recomendaciones para el proyecto, ejecución y montaje de elementos prefabricados. Madrid; ACHE
(2003). Tratado de construcción: fachadas y cubiertas. Madrid; Editorial Munilla-Lería
Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Resistencia de materiais/632G01015
Análise de Estruturas/632G01019
Formigón Estrutural e Construción/632G01023
Estruturas Metálicas/632G01026

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías