Datos Identificativos 2021/22
Asignatura (*) Análise Territorial Código 632G01031
Titulación
Grao en Enxeñaría de Obras Públicas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Cuarto Obrigatoria 4.5
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Proxectos Arquitectónicos, Urbanismo e Composición
Coordinación
Lefler Gullón, Carlos Joaquín
Correo electrónico
c.lefler@udc.es
Profesorado
Lefler Gullón, Carlos Joaquín
Correo electrónico
c.lefler@udc.es
Web
Descrición xeral Analizar é descompoñer algo nos seus elementos para poder coñecer os seus principios básicos. Nesta asignatura estúdanse os elementos do territorio co fin último de coñecer os mecanismos para a súa modificación. Centrarémonos dado que estamos dentro de estudos de enxeñería, na modificación a través de novas infraestructuras, e as suas implicacións territoriais.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos:
- Suprímese o tema 13, problemas territoriais, dado o seu carácter adicional.
- Simplifícanse os contidos teóricos
- Auméntanse os casos prácticos

2. Metodoloxías: Non se modifica

3. Mecanismos de atención *personalizada ao *alumnado:
- Enviarase o *temario preparado, para unha maior dedicación á atención *personalizada

4. *Modificacines na avaliación: Mantéñense o sistema de avaliación

5. Modificacións da *bibliografía ou *webgrafía: Non se modifica.



Competencias do título
Código Competencias do título
A8 Conocimiento de las técnicas topográficas imprescindibles para obtener mediciones, formar planos, establecer trazados, llevar al terreno geometrías definidas o controlar movimientos de estructuras u obras de tierra.
A31 Conocimiento y comprensión del funcionamiento de los ecosistemas y los factores ambientales.
A34 Conocimiento del marco de regulación de la gestión urbanística.
A35 Conocimiento de la influencia de las infraestructuras en la ordenación del territorio y para participar en la urbanización del espacio público urbano, tales como distribución de agua, saneamiento, gestión de residuos, sistema se transporte, tráfico, iluminación, etc.
B1 Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
B2 Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
B3 Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética
B4 Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
B5 Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía
B8 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B9 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B10 Trabajar de forma colaborativa.
B11 Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
B12 Comunicarse de manera efectiva en un entorno de trabajo.
B15 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de la vida.
B16 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
B18 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con que deben enfrentarse.
B19 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
B20 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.
C1 Reciclaje continuo de conocimientos en el ámbito global de actuación de la Ingeniería Civil.
C2 Comprender la importancia de la innovación en la profesión.
C3 Aprovechamiento e incorporación de las nuevas tecnologías
C4 Entender y aplicar el marco legal de la disciplina.
C5 Comprensión de la necesidad de actuar de forma enriquecedora sobre el medio ambiente contribuyendo al desarrollo sostenible.
C6 Compresión de la necesidad de analizar la historia para entender el presente
C7 Apreciación de la diversidad.
C8 Facilidad para la integración en equipos multidisciplinares.
C9 Capacidad para organizar y dirigir equipos de trabajo.
C12 Capacidad de abstracción.
C17 Capacidad para aumentar la calidad en el diseño gráfico de las presentaciones de trabajos.
C18 Capacidad para aplicar conocimientos básicos en el aprendizaje de conocimientos tecnológicos y en su puesta en práctica

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer os elementos xeográficos e cartográficos que permiten interpretar o territorio. A8
B1
B3
B4
B5
C3
Coñecer os elementos urbanísticos que permiten actuar no territorio A34
A35
B2
B8
B10
B11
B12
C4
C5
C6
Conocer los elementos ambientales que permiten actuar en el territorio A31
B9
B15
B16
B18
B19
B20
C1
C2
C7
C8
C9
C12
C17
C18

Contidos
Temas Subtemas
1. INTRODUCIÓN. CARACTERÍSTIVAS DO TERRITORIO a. Compoñentes: compoñente física, xurídico administrativa, e propiedade.
b. Da modelización á regulación
2. ELEMENTOS DO TERRITORIO a. O medio físico
b. O patrimonio natura.
c. O Patrimonio cultural: arqueológico, arquitectónico, e etnográfico
d. O medio rural e as súas características
e. O medio urbano e os seus característicase. O crecemento urbano e metropolitano, a transformación do medio rural nas periferias das áreas urbanas.
3. A CARTOGRAFÍA COMO INSTRUMENTO DE ANÁLISE DO TERRITORIO

a. A cartografía: mapas, planos e ortofotos
b. Modelos digitales do terreo, o seu obtención: Topografía, fotogrametría, laser-escaner
c. Sistemas de Información Xeográfica
4. A ORGANIZACIÓN TERRITORIAL EN ESPAÑA a. A organización territorial preconstitucional.
b. A organización territorial constitucional.
c. A Sentenza 61/1997 sobre o Texto Refundido da Lei do solo de 1992
d. Problemas territoriais como consecuencia da organización territorial.
5. O TERRITORIO A NIVEL MUNICIPAL: URBANISMO a. Historia da evolución do urbanismo
b. A clasificación do solo
c. Planeamiento urbanístico
d. Deberes e dereitos dos propietarios
6. A MODIFIACIÓN TERRITORIAL A NIVEL AUTONÓMICO: ORDEACIÓN DO TERRITORIO a. Características da ordeación do territorio.
b. As figuras territoriais contempladas na lei ley 10/1995 de ordeación do territorio de Galicia
7 A MODIFICACIÓN DO TERRITORIO A NIVEL SECTORIAL: ESTRADAS E FERROCARRIL ESTRADAS
a. A Lei 37/2015, de Estradas, e a A Lei 8/2013 de Estradas de Galicia
b. Clases de estradas
c. A implantación de novas estradas
d. Uso e defensa das estradas. Limitacións á propiedade.e Tramos urbanos e travesías.

FERROCARRILES
a. A Lei 38/2015 do Sector Ferroviario
b. Establecemento ou modificación da rede ferroviaria
c. Limitacións á propiedade.
8, A MODIFICACIÓN DO TERRITORIO A NIVEL SECTORIAL: COSTAS E AUGAS COSTAS
a. A Lei 22/1988 Protección, utilización e policía de costas.
b. Bens de dominio público marítimo terrestre
c. Limitacións á propiedade, servidumbres
d. Incidencia do DPMT nas obras

AGUAS
a. Texto refundido Lei de augas e RDPH
b. Bens de dominio público hidráulico
c. Limitacións á propiedade, servidumbres.
d. Incidencia do DPH nas obras.
9. TERRITORIO E MEDIO AMBIENTE a. A lexislación ambiental, a lei 21/2013 de avaliación ambiental
b. Avaliación ambiental de plans e programas
c. Avaliación ambiental de proyectos
d Avaliación de actividades.
e. Principais valores ambientais
10. A INTRODUCCIÓN DE NOVAS INFRAESTRUCTURAS NO TERRITORIO a. O papel das infraestructuras na ordenación do territorio
b. As formas de introducir novas infraestructuras no territorio
11. A XESTIÓN DO SOLO. A OBTENCIÓN DE TERREOS. a. Sistemas urbanísticos de xestión do suelo
b. A lei de 16 de decembro de 1954 de expropiación forzosa e o seu regulamento, procedemento normal e de urgencia
c. Valoracións
12. A MATERIALIZACIÓN DAS INFRAESTRUTURAS. a. Proxecto de construción
b. Ejecución das obras
13. PROBLEMAS TERRITORIAIS a. O territorio un ben escaso
b. Eficacia e eficiencia da planificación

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba mixta A8 3.5 7 10.5
Proba mixta A31 A34 14 28 42
Proba mixta A35 15 30 45
 
Atención personalizada 15 0 15
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba mixta Preguntas de desenvolvemento intermedio prácticas e teóricas

Proba mixta Preguntas de desenvolvemento intermedio prácticas e teóricas

Proba mixta Preguntas de desenvolvemento intermedio prácticas e teóricas


Atención personalizada
Metodoloxías
Proba mixta
Proba mixta
Proba mixta
Descrición
Realizaránse exercicios teóricos e prácticos según as necesidades do alumno
Fomentaráse a participación do alumno mediante preguntas durante as clases

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba mixta A35 A avaliación será mediante preguntas teóricas e prácticias 45
Proba mixta A8 A avaliación será mediante preguntas teóricas e prácticias. 10
Proba mixta A31 A34 A avaliación será mediante preguntas teóricas e prácticias 45
 
Observacións avaliación
<p><b>CRITERIOS DE AVALIACIÓN</b></p><p><b>Tanto para  a convocatoria de xuño, como la de xulio:</b></p><ul><li>Avaliaráse  a través de 10 preguntas, cada una delas normalmente con dous apartados e valoradas con 1 punto cada pregunta.</li><li>Priorizaráse o coñocemento dos elementos que permitan actuar no territorio. </li><li>Buscaráse  alcanzar un coñecemento  básico para poder actuar no territorio.</li><li>As preguntas  calificaránse con:</li><ul><li>Benn, cando esté contestada a pregunta en toda a su integridade. A súa  puntuación será 1</li><li>Regular, cando falten algun dos conceptos preguntados. A súa puntuación será 0,5 puntos.</li><li>Mal, ben porque non se contesta a la pregunta, o porque existe un error de concepto. </li></ul><li>Non se valoraran as respostas xenéricas.</li></ul>

Fontes de información
Bibliografía básica

  . Guía para la elaboración de estudios del medio Físico. Ministerio de Medio Ambiente

· Lei 9/2002, de Ordenación Urbanística e Protección do Medio Rural de Galicia.

. Lei 2/2016 do solo de Galicia

· Ley 1/2021 de Ordenación do territorio de Galicia.

· Domingo Gómez Orea; Evaluación Ambiental Estratégica; Ediciones Mundi Prensa 2007

· Meménto Práctico de Urbanismo; Ediciones Francis Lefevre

· Tomás-Ramón Fernández; Manual de derecho urbanístico.Publicaciones Abella

.  Fernando López Ramón. Introducción al derecho urbanñistico. Marcial Pons

· Real Decreto Lexislativo 1/2001, polo que se aproba o texto refundido da  Lei de Augas.

· Ley 21/2013 de avaliació de impacto ambiental

· Directiva 2001/42 Evaluación de efectos Planes y programas en Medio ambiente.

· Directiva 1985/337 Evaluación Repercusiones de proyectos en Medio ambiente.

· Ley 38/2015 del Sector Ferroviario.

· Ley 22/1988 de Costas.

· Lei 37/2015 de estradas.

· Ley de 16-12-1954 de Expropiación Forzosa 

· Lei 8/2013 de estradas de Galicia 

· Ley 37/2003 del Ruido

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Enxeñaría ambiental/632G01012
Lexislación e Proxectos/632G01021
Cartografía e SIX/632G01037
Introdución ao Urbanismo/632G01063

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Obras Públicas e Territorio/632G01067

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías