Datos Identificativos 2021/22
Asignatura (*) Calidade na Construción Código 632G01040
Titulación
Grao en Enxeñaría de Obras Públicas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Civil
Coordinación
Herrador Barrios, Manuel F.
Correo electrónico
manuel.herrador@udc.es
Profesorado
Herrador Barrios, Manuel F.
Correo electrónico
manuel.herrador@udc.es
Web
Descrición xeral Na primeira metade da materia impártense coñecementos xerais sobre calidade, particularizando despois en sistemas de xestión da calidade e control de calidade. Na segunda parte os coñecementos adquiridos aplícanse ao ámbito da construción e ás ferramentas que lle son propias.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Ningunha
2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Mantéñense as dúas metodoloxías pero realizaranse telemáticamente por Teams, Moodle e Streams.
*Metodoloxías docentes que se modifican
Ningunha
3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Por Teams, por correo electrónico e por Moodle
4. Modificacións na avaliación
Ningunha
*Observacións de avaliación:
Ningunha
5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Ningunha

Competencias do título
Código Competencias do título
A5 Conocimiento adecuado del concepto de empresa, marco institucional y jurídico de la empresa.
A6 Organización y gestión de empresas.
A12 Capacidad de análisis de la problemática de la seguridad y salud en las obras de construcción.
A16 Conocimiento de los fundamentos del comportamiento de las estructuras de hormigón armado y estructuras metálicas y capacidad para concebir, proyectar, construir y mantener este tipo de estructuras.
A23 Capacidad de aplicación de los procedimientos constructivos, la maquinaria de construcción y las técnicas de planificación de obras.
A26 Capacidad para la construcción y conservación de carreteras, así como para el dimensionamiento, el proyecto y los elementos que componen las dotaciones viarias básicas.
A29 Capacidad para la construcción de obras geotécnicas.
B1 Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
B2 Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
B3 Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética
B4 Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
B5 Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía
B6 Aprender a aprender.
B7 Resolver problemas de forma efectiva.
B8 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B9 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B10 Trabajar de forma colaborativa.
B11 Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
B12 Comunicarse de manera efectiva en un entorno de trabajo.
B13 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como por escrito, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
B16 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
B18 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con que deben enfrentarse.
B19 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
B20 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.
C1 Reciclaje continuo de conocimientos en el ámbito global de actuación de la Ingeniería Civil.
C2 Comprender la importancia de la innovación en la profesión.
C3 Aprovechamiento e incorporación de las nuevas tecnologías
C4 Entender y aplicar el marco legal de la disciplina.
C10 Capacidad de análisis, síntesis y estructuración de la información y las ideas.
C13 Capacidad de trabajo personal, organizado y planificado.
C14 Capacidad de autoaprendizaje mediante la inquietud por buscar y adquirir nuevos conocimientos, potenciando el uso de las nuevas tecnologías de la información.
C18 Capacidad para aplicar conocimientos básicos en el aprendizaje de conocimientos tecnológicos y en su puesta en práctica
C19 Capacidad de realizar pruebas, ensayos y experimentos, analizando, sintetizando e interpretando los resultados

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Organización e xestión de empresas no marco dos sistemas de xestión da calidade. A5
A6
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B16
B18
B19
B20
C1
C2
C3
C4
C10
C13
C14
C18
C19
Comprensión dos múltiples condicionamentos de carácter técnico e legal que se expoñen na construción dunha obra pública, e capacidade para empregar métodos contrastados e tecnoloxías acreditadas, en relación cos aspectos de calidade A12
A16
A23
A26
A29
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B16
B18
B19
B20
C1
C2
C3
C4
C10
C13
C14
C18
C19
Capacidade para proxectar, inspeccionar e dirixir obras con criterios de calidade. A5
A6
A12
A16
A23
A26
A29
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B16
B18
B19
B20
C1
C2
C3
C4
C10
C13
C14
C18
C19

Contidos
Temas Subtemas
1. INTRODUCIÓN Á CALIDADE 1. Concepto de calidade
2. Evolución histórica
3. Ciclo xerador de calidade
4. Nivel óptimo de calidade
5. Costes da calidade
6. Calidade total
2. CONCEPTO E PLANTEAMIENTO DA CALIDADE 1. Definición. Niveles de calidade.
2. Xestión da calidade
3. Calidade no producto
4. Calidade no proceso
5. Calidade nos sistemas
6. Normalización, certificación e acreditación
3. MELLORA DA CALIDADE 1. Ferramentas Q7
2. Ferramentas M7
3. Técnicas de planificación, control e mellora
4. MÉTODOS ESTATÍSTICOS 1. Conceptos estatísticos
2. Gráficos de contorl: gráficos X-R, gráficos np, gráficos C, gráficos U
3. Calidade do proceso
4. Mostraxe aleatoria
5. CONTROL DA CALIDADE EN CONSTRUCIÓN 1. Industria da construción
2. Calidade na construción
3. Control de proxectos
4. Control de material
5. Control de execución
6. Control de subministracións
7. Control de uso e mantemento
6. O FACTOR HUMANO NA CALIDADE 1. Introdución
2. Compoñentes do factor humano
3. Formación
4. Información e comunicación
5. Motivación
6. Principios de organización e xestión
7. Círculos de calidade
7. CONTROL EN ÁMBITOS ESPECÍFICOS DA CONSTRUCIÓN 1. Estructuras de hormigón
2. Estructuras de acero
3. Obras geotécnicas
4. Obras de carreteras
5. Presas
8. FERRAMENTAS PARA A XESTIÓN DA CALIDADE NA CONSTRUCIÓN 1. Costes
2. Documentación
3. Auditorías
4. Dictámenes
5. Listas de chequeo

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Seminario A5 A6 A12 A16 A23 A26 A29 B16 B13 B12 B11 B10 B9 B8 B7 B6 B5 B4 B3 B2 B1 B18 B19 B20 C1 C3 C4 C10 C13 C14 C18 C2 C19 4 2 6
Análise de fontes documentais A5 A6 A12 A16 A23 A26 A29 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B12 B13 B16 B6 B8 B18 B19 B20 B7 C1 C3 C4 C10 C13 C14 C18 C2 C19 2 6 8
Proba de resposta breve A5 A6 A12 A16 A23 A26 A29 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B12 B13 B16 B6 B8 B18 B19 B20 B7 C1 C3 C4 C10 C13 C14 C18 C2 C19 2 0 2
Estudo de casos A5 A6 A12 A16 A23 A26 A29 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B12 B13 B16 B6 B8 B18 B19 B20 B7 C1 C3 C4 C10 C13 C14 C18 C2 C19 7 24.5 31.5
Sesión maxistral A5 A6 A12 A16 A23 A26 A29 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B12 B13 B16 B6 B8 B18 B19 B20 B7 C1 C3 C4 C10 C13 C14 C18 C2 C19 30 30 60
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Seminario Clases maxistrais e talleres impartidos por profesionais e expertos para incidir en aspectos particulares da materia.
Análise de fontes documentais
Busca e análise de casos particulares de documentación de calidade presentada nas clases expositivas (manuais de calidade, plans de control, etc.).
Proba de resposta breve Exercicios destinados a avaliar a adquisición de habilidades que son difíciles de medir con outros métodos.
Estudo de casos
Elaboración de traballos que desenvolvan ou apliquen os coñecementos impartidos nalgunhas das clases teóricas, que se poden entregar durante ou ao final do ensino da materia.
Sesión maxistral Presentación dun tema lóxicamente estructurado co propósito de proporcionar información organizada seguindo criterios axeitados cun obxectivo específico. Esta metodoloxía céntrase principalmente na presentación oral por parte dos profesores dos contidos sobre o obxecto do estudo.

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Descrición
Na atención personalizada, responderase ás dúbidas que poidan suscitar nas sesións maxistrais e axudarase no desenvolvemento dos casos prácticos.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Estudo de casos A5 A6 A12 A16 A23 A26 A29 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B12 B13 B16 B6 B8 B18 B19 B20 B7 C1 C3 C4 C10 C13 C14 C18 C2 C19 Resolución de exercicios e entrega de traballos de aplicación dos coñecementos impartidos na materia. 50
Proba de resposta breve A5 A6 A12 A16 A23 A26 A29 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B12 B13 B16 B6 B8 B18 B19 B20 B7 C1 C3 C4 C10 C13 C14 C18 C2 C19 Exercicios consistentes en preguntas breves acerca dos coñecementos impartidos nunha ou varias sesións maxistrais recentes. 50
 
Observacións avaliación
<p>Para superar a materia é necesario levar a cabo todas as probas de resposta curta e os estudos de caso que se designen como obrigatorios. A presentación de casos prácticos será escrita e oral.</p>

Fontes de información
Bibliografía básica

“La Calidad Total, una utopía muy práctica”,Peña Hernández, J., Universidad Pontificia de Comillas, Madrid, 1994.

“Manual de Control de Calidad”, Pyzdek, T., McGraw-Hill, 1996.

“Apuntes de Control de Calidad”, Universidad Politécnica de Catalunya, Departament d’Enginyeria de la Construcció.&nbsp;

“Ejecución y control de estructuras de hormigón”, Calavera, Alaejos, González Valle, Fernández Gómez, RodríguezGarcía, INTEMAC, Madrid, 2004.&nbsp;

“Manual de túneles y obras subterráneas”, Editor López Gimeno, C., Distribuye Entorno Gráfico, S.L., Madrid, 1997.

"Fundamentos de Calidad en Construcción", García Meseguer A., Fundación Cultural del COAAT de Sevilla, Sevilla, 2004.

Normativa de calidad y de construcción vigente

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Tenoloxía dos materiais/632G01011

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías