Identifying Data 2015/16
Subject (*) Hidroloxía Superficial e Subterránea Code 632G01050
Study programme
Grao en Enxeñaría de Obras Públicas
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Fourth Obligatoria 4.5
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Tecnoloxía da Construción
Coordinador
Padilla Benitez, Francisco
E-mail
francisco.padilla@udc.es
Lecturers
Juncosa Rivera, Ricardo
Padilla Benitez, Francisco
E-mail
ricardo.juncosa@udc.es
francisco.padilla@udc.es
Web
General description Proporcionar una visión general y equilibrada de los aspectos básicos y aplicados de la Hidrología superficial y Subterránea desde las necesidades propias de la ingeniería civil, con el fin de que el alumno sea capaz de proyectar e interpretar los distintos ensayos hidráulicos de caracterización hidrodinámica del medio, interpretar mapas hidrogeológicos, conocer aspectos constructivos de las captaciones y analizar las interacciones aguas superficiales y subterraneas

Study programme competencies
Code Study programme competences
A2 Conocimientos básicos sobre el uso y programación de los ordenadores, sistemas operativos, bases de datos y programas informáticos con aplicación en ingeniería.
A19 Conocimiento de los conceptos básicos de hidrología superficial y subterránea.
A28 Capacidad para construcción y conservación de obras marítimas.
A30 Conocimiento y capacidad para proyectar y dimensionar obras e instalaciones hidráulicas, sistemas energéticos, aprovechamientos hidroeléctricos y planificación y gestión de recursos hidráulicos superficiales y subterráneos.
B1 Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
B2 Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
B3 Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética
B4 Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
B5 Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía
B8 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B11 Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
B13 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como por escrito, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
B14 Dominar la expresión y la comprensión de forma oral y escrita de un idioma extranjero.
B15 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de la vida.
B16 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
B18 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con que deben enfrentarse.
B19 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
B20 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.
C1 Reciclaje continuo de conocimientos en el ámbito global de actuación de la Ingeniería Civil.
C2 Comprender la importancia de la innovación en la profesión.
C3 Aprovechamiento e incorporación de las nuevas tecnologías
C4 Entender y aplicar el marco legal de la disciplina.
C5 Comprensión de la necesidad de actuar de forma enriquecedora sobre el medio ambiente contribuyendo al desarrollo sostenible.
C7 Apreciación de la diversidad.
C8 Facilidad para la integración en equipos multidisciplinares.
C10 Capacidad de análisis, síntesis y estructuración de la información y las ideas.
C12 Capacidad de abstracción.
C14 Capacidad de autoaprendizaje mediante la inquietud por buscar y adquirir nuevos conocimientos, potenciando el uso de las nuevas tecnologías de la información.
C18 Capacidad para aplicar conocimientos básicos en el aprendizaje de conocimientos tecnológicos y en su puesta en práctica
C19 Capacidad de realizar pruebas, ensayos y experimentos, analizando, sintetizando e interpretando los resultados

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Review the concepts of groundwater hydrology previously acquired in other subjects of the degree. Basic knowledge of hydrogeology A2
A19
A28
A30
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B11
B13
B14
B15
B16
B18
B19
B20
C1
C2
C3
C4
C5
C7
C8
C10
C12
C14
C18
C19
Acquire and develop the basics of surface hydrology in quantitative aspects related to hydrographs and gauging stations A19
A30
Analyze the behavior of groundwater flow in the unsaturated zone, studying the transport of solutes and pollutants in the environment A2
A19
A30
Know how to design and analyze uptake by hydrodynamic characterization testing the underground environment. Acquire skills in prospecting and exploration aspects of the underground environment. Learn and calculate the perimeters of protection of groundwater resources A2
A19
A30
Acquire the ability to plan the set of surface and groundwater resources and the interaction of such use. Knowledge of artificial recharge techniques. A2
A19
A30

Contents
Topic Sub-topic
1. Introduction T1. Review concepts of surface hydrology: hydrological cycle, watershed and balances
2. Surface hydrology T2. Hydrographs: unit hydrograph, rainfall-runoff transformation
T3. Gauging: flow duration curve, gauging analysis
3. Foundation of groundwater hydrology T4. Basics: overview of basic equations. Fundamentals. Porous, fractured and karstic media.
T5. Type of underground formations. Analysis of coastal aquifers
4. Water flow in the unsaturated zone T6. Saturation curve. experimentation
T7. Basic equations: analytical solutions
5. Hydraulic uptakes T8. Hydrodynamic tests in porous media characterization:
simple tests and staggered trials
T9. Hydrodynamics characterization tests in fractured media
T10. Theory of superposition. Theory of images
T11. Constructive aspects of deposits: design and drilling
T12. Exploration and prospecting
6. Solute and heat transport T13. Transport and transformation processes
T14. Equations and resolution
T15. hydrogeochemistry basic
7. Protection perimeters T16. Design of protection perimeters of abstractions
8. Hydrological planning T17. Surface water and groundwater interaction
T18. Artificial recharge
T19. Aggregated and distributed models
T20. Joint use. Planning

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A2 A19 A28 A30 B1 30 45 75
Problem solving B2 B3 B4 B5 B8 B11 B13 B14 B15 B16 B18 B19 B20 C1 C3 C4 C5 C7 C10 C12 C14 C18 C2 C8 C19 10 15 25
Multiple-choice questions A19 3.5 0 3.5
Objective test A19 A30 6 0 6
 
Personalized attention 3 0 3
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech The main agenda will be taught by classroom lectures where student participation is sought. The theoretical knowledge will be transmitted in joint sessions with all students, working on the assimilation of fundamental concepts and equations.

The teacher explains the subject and the students, if they wish, take notes. In the theory sessions the teacher will ask about the assimilation of contents by students. Lately, the students would study
Problem solving The problems associated with the core subject in the classroom and individual levels will be resolved.

In addition, a newsletter be provided with unresolved problems, the student must submit for evaluation
Multiple-choice questions Throughout the development of the matter, four material tracking tests will be carried out to analyze the assimilation of knowledge of students and promote the routine monitoring of the contents covered in the course
Objective test In the official dates on the core exams, theoretical and practical contents of the subject will be made.

Personalized attention
Methodologies
Problem solving
Guest lecture / keynote speech
Description
Regarding the personal attention it should be noted that in lectures the teacher would ask about the assimilation of content by students and will be available in his office during working hours.
Troubleshooting be conducted together, guiding the teacher at all times students toward solving practices.
They may perform specific group tutorials depending on the number of students interested.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Multiple-choice questions A19 4 monitoring tests are performed 40
Problem solving B2 B3 B4 B5 B8 B11 B13 B14 B15 B16 B18 B19 B20 C1 C3 C4 C5 C7 C10 C12 C14 C18 C2 C8 C19 Problems will be solved in class and will solve other problems on your own, that you will have to deliver. 10
Objective test A19 A30 Tests will be conducted in the official announcements 50
 
Assessment comments

The course is worth 100 points. For the approved must get 50 points. For evaluation they may be gaining points along the course, by solving problems and multiple response tests. Still, in the objective test the studend could be optionally evaluated of the already continuously evaluated. In that case, the mark obtained in that part replaced to that achieved in the continuous evaluation.



There are two official exams in times designated by the Head of Studies.


Sources of information
Basic Feiter, C.W. (2001). Applied hydrogeology. Prentice hall
Feiter, C.W. (1999). Contaminant Hydrogeology. Prentice hall
Bear, J. (1972). Dynamics of fluids in porous media. American Elsevier
Freeze, R.A. and Cherry, J.A. (1979). Groundwater. Prentice hall
Ven te Chow, Maidment, D.R. and Mays, L.W. (1994). Hidrologia aplicada. Mc Graw Hill
Custodio, E. y Llamas, M.R. (1983). Hidrologia subterranea. Omega
Bear, J. (1979). Hydraulics of groundwater. Mc Graw Hill
Weight, Willis D. (2009). Hydrogeology field manual. Mc Graw Hill
Domenico, P.A. and Schwartz, F. W. (1990). Physycal and chemical hydrogeology. Wiley
Mays, Larry W. (2011). Water Resources Engineering. Wiley

Complementary Gray, D.M. (1970). Handbook on the principles of hydrology. National reseacrh Council


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Xeoloxía/632G01004
Hidráulica e hidroloxía/632G01016
Enxeñaría do Terro I/632G01020
Hidroloxía Aplicada ás Obras Públicas/632G01052

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Regulación de Recursos/632G01051

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.