Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Mobilidade Metropolitana e Terminais de Transporte Código 632G01057
Titulación
Grao en Enxeñaría de Obras Públicas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao Anual
Terceiro Optativa 9
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Civil
Coordinación
Novales Ordax, Margarita
Correo electrónico
margarita.novales@udc.es
Profesorado
Novales Ordax, Margarita
Paz Salgado, Xacobe
Correo electrónico
margarita.novales@udc.es
xacobe.paz@udc.es
Web
Descrición xeral A guía docente desta materia está dispoñible tanto en galego como en castelán. En caso de discrepancias entre ambas as versións terase en conta o establecido na versión en castelán.
Nesta materia estudarase a problemática particular da mobilidade no ámbito urbano e metropolitano, con capacidade para aplicar as solucións tecnolóxicas específicas en infraestrutura, vehículos e sistemas de explotación; e para xestionar o tráfico e o transporte urbano e metropolitano.
Analizarase o funcionamento e as ferramentas para o deseño das infraestruturas para o intercambio entre modos de transporte.

Competencias do título
Código Competencias do título
A6 Organización y gestión de empresas.
A35 Conocimiento de la influencia de las infraestructuras en la ordenación del territorio y para participar en la urbanización del espacio público urbano, tales como distribución de agua, saneamiento, gestión de residuos, sistema se transporte, tráfico, iluminación, etc.
A36 Conocimiento del diseño y funcionamiento de las infraestructuras para el intercambio modal, tales como puertos, aeropuertos, estaciones ferroviarias y centros logísticos de transporte.
B1 Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
B2 Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
B3 Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética
B4 Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
B5 Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía
B8 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B9 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B10 Trabajar de forma colaborativa.
B11 Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
B14 Dominar la expresión y la comprensión de forma oral y escrita de un idioma extranjero.
B15 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de la vida.
B16 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
B18 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con que deben enfrentarse.
B19 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
B20 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.
C1 Reciclaje continuo de conocimientos en el ámbito global de actuación de la Ingeniería Civil.
C2 Comprender la importancia de la innovación en la profesión.
C3 Aprovechamiento e incorporación de las nuevas tecnologías
C4 Entender y aplicar el marco legal de la disciplina.
C5 Comprensión de la necesidad de actuar de forma enriquecedora sobre el medio ambiente contribuyendo al desarrollo sostenible.
C6 Compresión de la necesidad de analizar la historia para entender el presente
C8 Facilidad para la integración en equipos multidisciplinares.
C10 Capacidad de análisis, síntesis y estructuración de la información y las ideas.
C13 Capacidad de trabajo personal, organizado y planificado.
C18 Capacidad para aplicar conocimientos básicos en el aprendizaje de conocimientos tecnológicos y en su puesta en práctica
C19 Capacidad de realizar pruebas, ensayos y experimentos, analizando, sintetizando e interpretando los resultados

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Permite identificar a problemática particular da mobilidade no ámbito urbano e metropolitano, con capacidade para aplicar as solucións tecnolóxicas específicas en infraestrutura, vehículos e sistemas de explotación; e para xestionar o tráfico e o transporte urbano e metropolitano. A6
A35
A36
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
B14
B15
B16
B18
B19
B20
C1
C2
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C4
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C8
C10
C13
C18
C19
Permite coñecer o funcionamento e as ferramentas para o deseño das infraestruturas para o intercambio entre modos de transporte. A35
A36
B1
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C5
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C18
C19

Contidos
Temas Subtemas
MOBILIDADE METROPOLITANA E AS SÚAS TERMINAIS 1. Mobilidade sustentable. Plans de mobilidade urbana sustentable (PMUS).
2. Operacións de transporte público.
3. Xestión de servizos públicos de transporte.
4. Plataforma reservada.
5. Planificación do transporte.
Planificación. Plans de transporte. Redes e *zonificación. Inventarios. Estudos de mobilidade. Introdución aos modelos de demanda.
6. Avaliación de investimentos.
7. Paradas e estacións.
INTERMODALIDADE E TERMINAIS INTERURBANAS 8. Transporte combinado.
9. Estacións. Terminais ferroviarias de mercadorías.
10. Terminais de colectores. Centros loxísticos de transportes.
11. Outras terminais

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Solución de problemas A6 A35 A36 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B14 B15 B16 B8 B18 B19 B20 C1 C3 C4 C5 C6 C10 C13 C18 C2 C8 C19 18 27 45
Proba de ensaio A6 A35 A36 B1 B2 B3 B4 B5 B11 B15 B16 B8 B18 B19 B20 C1 C3 C4 C5 C6 C10 C13 C18 C2 C19 6 36 42
Traballos tutelados A6 A35 A36 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B14 B15 B16 B8 B18 B19 B20 C1 C3 C4 C5 C6 C10 C13 C18 C2 C8 C19 2 6 8
Actividades iniciais 2 0 2
Sesión maxistral A6 A35 A36 B1 B2 B3 B4 B5 B11 B15 B16 B8 B18 B19 B20 C1 C3 C4 C5 C6 C18 C2 C19 50 75 125
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Solución de problemas Durante o curso realízanse periodicamente sesións durante as que se expoñen exercicios que permiten afianzar os coñecementos teóricos explicados nas sesións maxistrais. Nestas sesións soluciónanse os exercicios expostos e resólvense as dúbidas xurdidas durante a súa realización. Estas sesións serven como base para o correcto desenvolvemento dos traballos tutelados que se realizan na materia.
Proba de ensaio Realízase unha proba obxectiva para comprobar os coñecementos adquiridos polos estudantes sobre a materia explicada nas sesións maxistrais e nas sesións de solución de problemas.
Traballos tutelados Presentación de diferentes exercicios e traballos relacionados cos diferentes temas da materia, que se exporán en clase e deberanse entregar aos profesores nas datas indicadas.
Actividades iniciais Realízase unha sesión inicial para expor o programa do curso e a organización do mesmo, presentando a bibliografía básica, a forma de avaliación e resolvendo as dúbidas que poidan ter os estudantes antes de enfrontarse á materia.
Sesión maxistral Sesións teóricas nas que se transmiten os contidos principais da materia. Durante estas sesións foméntase a participación dos alumnos mediante a xeración de cuestións curtas así como a proposta de exemplos prácticos.

Atención personalizada
Metodoloxías
Solución de problemas
Traballos tutelados
Descrición
Ademais da solución de problemas nas sesións específicas dedicadas a esta actividade, exponse a atención personalizada para resolver as dúbidas individuais que calquera dos estudantes poida ter sobre os problemas resoltos ou calquera das cuestións teóricas expostas na materia. Por outra banda, a atención personalizada constitúe unha ferramenta para o apoio dos estudantes durante a realización dos traballos tutelados que se expoñan durante o curso.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba de ensaio A6 A35 A36 B1 B2 B3 B4 B5 B11 B15 B16 B8 B18 B19 B20 C1 C3 C4 C5 C6 C10 C13 C18 C2 C19 Probas de avaliación de contidos teóricos e prácticos realizadas ao final da materia. O peso deste tipo de proba sobre a cualificación global poderá variar en función do número de estudantes da materia. 70
Traballos tutelados A6 A35 A36 B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B11 B14 B15 B16 B8 B18 B19 B20 C1 C3 C4 C5 C6 C10 C13 C18 C2 C8 C19 Resolución dos traballos ou prácticas propostos aos estudantes ao longo do curso. O peso deste tipo de proba sobre a cualificación global poderá variar en función do número de estudantes da materia. 30
 
Observacións avaliación
Ofrécese a cada estudante optar entre dous sistemas de avaliación:


AVALIACIÓN POR CURSO:

  • Asistencia a clase mínima (75%).
  • Prácticas: Prácticas e traballos obrigatorios que se exporán en
    clase e deberán entregarse aos profesores nas datas indicadas. A
    realización correcta destas prácticas nos prazos establecidos é
    requisito indispensable para superar a materia. Establecerase unha
    cualificación mínima en cada unha das prácticas ou traballos a realizar
    polo estudante para poder superar a materia.
  • Exames: Un exame parcial liberatorio ao final do primeiro cuadrimestre e un exame final ao terminar o curso.

Na modalidade de avaliación por curso a nota da materia será 0,7 * ( Notamedia
de exame) + 0,3 * (Nota de prácticas), a condición de que en cada
parcial obtívose unha nota de exame igual ou superior a 4,0. Será
necesaria unha nota final de 5,0 para superar a materia.
Se nalgún exame parcial non se alcanza a nota mínima de 4,0 o estudante
deberá volver presentarse na seguinte oportunidade do mesmo curso. Non
se gardan notas para o curso seguinte.
Se a cualificación final non alcanza o 5,0, tendo nalgún parcial unha
cualificación superior a 5,0 (incluíndo as prácticas, por tanto, tendo
máis dun 4,0 en exame), o estudante poderá conservar a nota dese parcial
na seguinte oportunidade do mesmo curso.

AVALIACIÓN ALTERNATIVA:

Para os estudantes matriculados a tempo parcial, e para quen opte por
este sistema ou non superen a avaliación por curso
  • Non se esixe asistencia mínima
  • Prácticas: Prácticas e traballos obrigatorios que se exporán en
    clase e deberán entregarse aos profesores nas datas indicadas. A
    realización correcta destas prácticas nos prazos establecidos é
    requisito indispensable para superar a materia. Establecerase unha
    cualificación mínima en cada unha das prácticas ou traballos a realizar
    polo estudante para poder superar a materia. Os estudantes que non
    asistan regularmente a clase deberán contactar co profesorado ao comezo
    do cuadrimestre para que se lles indiquen os traballos e prazos.

  • Exames: Un exame parcial liberatorio ao final do primeiro cuadrimestre e un exame final ao terminar o curso.

Na modalidade de avaliación alternativa a nota da materia será 0,7 * ( Notamedia de exame) + 0,3 * (Nota de prácticas), a condición de que en cada parcial obtívose unha nota de exame igual ou superior a 5,0.
Non hai compensable entre exames parciais, polo que para
aprobar a materia deberá obterse unha nota igual ou superior a 5,0 en
cada un dos exames. Se nalgún exame parcial non se alcanza a nota mínima
de 5,0 o estudante deberá volver presentarse na seguinte oportunidade
do mesmo curso. Non se gardan notas para o curso seguinte.

Fontes de información
Bibliografía básica Colomer, J. (Valencia, 1995). Centros Integrados de Mercancías. Instituto Valenciano de Estudios de Transporte
Watanabe, I. (Ashtead (Gran Bretaña), 2001). Container terminal planning – A theoretical approach. WorldCargo News.
UITP, Comisión General Transporte y Ciudad (2001). Desplazarse mejor en la ciudad. UITP (Union Internationale des Transports Publics)
(2009). Gestión eficiente del transporte colectivo. ATUC (Asociación de Empresas Gestoras del Transporte Urbano Colectivo) e IDAE (Instituto para la Div
IHOBE (Sociedad Pública de Gestión Ambiental) (). Guía práctica para la elaboración de Planes de Movilidad Urbana Sostenible. IHOBE (Sociedad Pública de Gestión Ambiental)
IDAE (Instituto para la Diversificación y Ahorro de la Energía) (2006). Guía práctica para la elaboración e implantación de Planes de Movilidad Urbana Sostenible (PMUS). IDAE (Instituto para la Diversificación y Ahorro de la Energía)
TRB (Transportation Research Board) (2012). Guidelines for Providing Acces to Public Transportation Stations. TRB (Transportation Research Board)
UITP (Union Internationale des Transports Publics) (2004). Guidelines for selecting and planning a new light rail system. Level 1, 2 & 3. UITP (Union Internationale des Transports Publics)
(Pergamon, 2001). Handbook of logistics and supply-chain management. Brewer, A.M., Button, K.J. y Hensher, D.A.
Kutz, Myer (Ed.) (2004). Handbook of Transportation Engineering. McGraw-Hill
Robusté, F. (Barcelona, 2005). Logística del transporte. Edicions UPC.
Ballou, R. H. (México, 2004). Logística: administración de la cadena de suministros. Pearson-Educación
Zamorano, C., Bigas, J.M., Sastre, J. (2006). Manual de tranvías, metros ligeros y sistemas en plataforma reservada. Diseño, proyecto, financiación e implantación. Consorcio Regional de Transportes de Madrid
Zamorano, C., Bigas, J.M., Sastre, J. (2004). Manual para la planificación, financiación e implantación de sistemas de transporte urbano. Consorcio Regional de Transportes de Madrid
Ministerio de Obras Públicas, Transportes y Medio Ambiente (1995). Metro ligero. Nuevos tranvías en la ciudad. Ministerio de Obras Públicas, Transportes y Medio Ambiente
IDAE (Instituto para la Diversificación y Ahorro de la Energía) (2010). PROBICI. Guía de la movilidad ciclista. Métodos y técnicas para el fomento de la bicicleta en áreas urbanas. IDAE (Instituto para la Diversificación y Ahorro de la Energía)
Aguiló, M, et al. (). Salidas, llegadas y transbordos. Una reflexión sobre las terminales de transporte. INECO-TIFSA
Herce Vallejo, M. (Barcelona, 2009). Sobre la movilidad en la ciudad : propuestas para recuperar un derecho ciudadano. Reverté
TRB (Transportation Research Board) (2003). Transit Capacity and Quality of Service Manual. TRB (Transportation Research Board)
(). Transparencias de la asignatura.
Vuchic, V.R. (New Jersey, 2007). Urban Transit. Systems and technology. John Wiley & Sons, Inc.
Grava, S. (2003). Urban Transportation Systems. Choices for communities. McGraw-Hill

En cada tema da materia indicarase detalladamente a bibliografía que se pode consultar para ampliar coñecementos

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Álxebra/632G01001
Cálculo/632G01002
Introdución á economía e á empresa/632G01006
Estatística/632G01017
Infraestruturas do transporte/632G01018

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Lexislación e Proxectos/632G01021

Materias que continúan o temario
Xestión do Transporte Urbano/632G01065

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías