Identifying Data 2021/22
Subject (*) Cálculo infinitesimal I Code 632G02001
Study programme
Grao en Tecnoloxía da Enxeñaría Civil
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
First Basic training 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Matemáticas
Coordinador
Fe Marques, Jaime
E-mail
jaime.fe@udc.es
Lecturers
Fe Marques, Jaime
Nogueira Garea, Xesus Anton
E-mail
jaime.fe@udc.es
xesus.nogueira@udc.es
Web http://caminos.udc.es/info/asignaturas/grado_tecic/102/CI/
General description
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos
Non hai modificación nos contidos.

2. Metodoloxías
* Metodoloxías docentes que se manteñen

* Metodoloxías docentes que se modifican
- Os contidos da materia (de teoría e de prácticas) non impartidos presencialmente, facilitaranse semanalmente aos estudantes en formato dixital a través da páxina web habitual.
- En datas anunciadas, teranse clases online, nas que se revisarán os puntos fundamentais da materia facilitada con antelación.
- Como parte do material de cada tema publicaranse exercicios de autoavaliación de tipo similar ao dos exames, coa solución razoada en arquivo aparte para a autocorrección por parte dos estudantes.
- Cada unha ou dúas semanas dedicarase un tempo, dentro do horario de clase, á realización de Exercicios de Control.
- Periodicamente propoñeranse aos estudantes Exercicios Voluntarios para a súa realización durante un tempo limitado.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Moodle: Semanalmente enviarase unha comunicación con aclaracións sobre a docencia e plan de traballo, así como avisos de exercicios propostos ou de material posto a disposición na web da materia.
Teams:
- Organizaranse, con frecuencia semanal ou quincenal, sesións grupais de resolución de dúbidas.
- Pódense facer consultas individuais en calquera momento e respóndense habitualmente no día. Pode usarse tamén para isto o correo electrónico.

4. Modificacións na avaliación
No caso de interrupción das clases presenciais e de realización online do Exame Final procederase da maneira seguinte:
- O Exame Final terá un peso do 70% da nota final, en lugar do 80% habitual.
- Os Exercicios de Control completaranse durante o período non presencial. Terán un peso do 30% da nota final, en lugar do 20% habitual.
- Os Exercicios Voluntarios completaranse durante o período non presencial. Terán un valor de 6 puntos sobre un total de 100, en lugar dos 5 habituais.
Observacións de avaliación:
Tanto na primeira como na segunda oportunidade pódese superar a materia dun dos modos seguintes:
a) Obtendo 50 ou máis como suma da nota do Exame Final (sobre 70) máis a nota dos Exercicios de Control (sobre 30) e a nota dos Exercicios Voluntarios (sobre 5).
b) Obtendo unha nota de 35 sobre 70 no Exame Final. Neste caso non se teñen en conta os Exercicios Voluntarios.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Non hai modificacións na bibliografía. Todo o material escrito necesario para o estudo da materia está dispoñible desde principio de curso na web da materia.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Capacidad para plantear y resolver los problemas matemáticos que puedan plantearse en el ejercicio de la profesión. En particular, conocer, entender y utilizar la notación matemática, así como los conceptos y técnicas del álgebra y del cálculo infinitesimal, los métodos analíticos que permiten la resolución de ecuaciones diferenciales ordinarias y en derivadas parciales, la geometría diferencial clásica y la teoría de campos, para su aplicación en la resolución de problemas de Ingeniería Civil.
B1 Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
B2 Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
B3 Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética
B4 Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
B5 Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía
B6 Resolver problemas de forma efectiva.
B7 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B10 Comunicarse de manera efectiva en un entorno de trabajo.
B15 Claridad en la formulación de hipótesis.
B16 Capacidad de autoaprendizaje mediante la inquietud por buscar y adquirir nuevos conocimientos, potenciando el uso de las nuevas tecnologías de la información y así poder enfrentarse adecuadamente a situaciones nuevas.
B18 Capacidad para aplicar conocimientos básicos en el aprendizaje de conocimientos tecnológicos y en su puesta en práctica.
B19 Capacidad de realizar pruebas, ensayos y experimentos, analizando, sintetizando e interpretando los resultados.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como por escrito, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de la vida.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con que deben enfrentarse.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer e entender a teoría do Cálculo Infinitesimal. A1
B1
C3
Coñecer, entender e utilizar a notación matemática. A1
B1
C3
Mellorar a capacidade de razoamento matemático adquirindo ou desenvolvendo distintas habilidades: operar, simplificar, despexar, relacionar, distinguir, deducir, demostrar. A1
B2
B3
B6
B7
B15
C6
Resolver problemas matemáticos aplicando a teoría do Cálculo Infinitesimal. A1
B2
B3
B6
B7
B15
B16
B18
C6
Adquirir unha actitude de análise ante os distintos problemas que xorden, tanto no estudo actual como no futuro exercicio da profesión. B3
B6
B7
B19
C3
C4
C6
Aprender a tomar decisións, estudando e reflexionando previamente. B2
B3
B5
C4
C6
Mellorar a expresión oral e escrita, para poder transmitir información de maneira clara e rigorosa. B4
B7
B10
C1

Contents
Topic Sub-topic
I. EL NÚMERO REAL. 1. Introducción. Condición necesaria y suficiente. Demostración por reducción al absurdo.
2. Sucesivas ampliaciones del concepto de número: números naturales, enteros, racionales. Conjuntos numerables y Principio de Inducción.
3. Estructura de cuerpo; relación de orden; cuerpo ordenado; cotas y extremos; valor absoluto.
4. Sucesiones convergentes y de Cauchy en Q.
5. Propiedades de Q.
6. Necesidad de ampliar Q: los números reales.
7. Propiedades de R.
8. Operaciones en R.
II. ESPACIOS MÉTRICOS. 1. Definición y propiedades.
2. Bolas y entornos.
3. Puntos notables de un espacio métrico.
4. Conjuntos notables de un espacio métrico.
5. Conjuntos cerrado, abierto, compacto.
6. El espacio métrico (R,||): distancia, abiertos y cerrados; teorema de Bolzano-Weierstrass.
III. SUCESIONES NUMÉRICAS. 1. Definición; concepto de límite; tipos de sucesiones.
2. Propiedades de los límites.
3. Sucesiones monótonas y de intervalos encajados.
4. Operaciones con límites. Tipos de indeterminación.
5. Criterios de convergencia: Stolz, Media Aritmética, Media Geométrica, Regla de la raíz.
6. Infinitos e infinitésimos. Definiciones. Comparación. Relación entre tipos de infinito.
7. Sucesiones equivalentes. Definición y propiedades.
8. Sustitución por sucesiones equivalentes.
9. Métodos de cálculo de límites: a partir del número e; expresiones polinómicas; sucesiones recurrentes, equivalencias; cambio del tipo de indeterminación.
IV. FUNCIONES EN R. A. NOCIONES GENERALES
1. Concepto de función.
2. Operaciones con funciones.
3. Tipos de funciones.

B. LÍMITES DE FUNCIONES
1. Límite funcional.
2. Límites laterales.
3. Extensión del concepto de límite.
4. Límite por sucesiones.
5. Propiedades de los límites.
6. Operaciones con límites. Tipos de indeterminación.
7. Infinitos e infinitésimos.
8. Funciones equivalentes en un punto.
9. Sustitución por funciones equivalentes.

C. CONTINUIDAD DE FUNCIONES
1. Función continua.
2. Continuidad lateral.
3. Discontinuidades.
4. Operaciones con funciones continuas.
5. Continuidad de las funciones elementales.
6. Composición de funciones continuas.
7. Teoremas de las funciones continuas.
8. Continuidad uniforme. Teoremas.

D. DIFERENCIABILIDAD DE FUNCIONES
1. Derivabilidad y diferenciabilidad. Relación. Operaciones con funciones diferenciables.
2. Regla de la cadena. Aplicaciones.
3. Derivada de la función inversa.
4. Teoremas del valor medio: Rolle, Cauchy, Lagrange.
5. La derivada como límite de derivadas.
6. Reglas de L'Hôpital.
7. Derivadas sucesivas.
8. Desarrollos limitados de Taylor y Mc Laurin; término complementario de Lagrange; teorema del extremo relativo; aplicaciones: extremos; desarrollos deducidos de otros.
9. Representación de curvas.
V. CÁLCULO DE PRIMITIVAS. 1. Logaritmos y funciones hiperbólicas.
2. Primitiva de una función. Integrales inmediatas.
3. Métodos de cálculo de primitivas: semiinmediatas; cambio de variable; partes; fórmulas de reducción; racionales; trigonométricas; irracionales.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Laboratory practice A1 B10 B15 B1 B2 B3 B4 B6 B7 B18 B19 C1 C6 31 31 62
Objective test A1 B1 B2 B3 B7 C1 1 0 1
Mixed objective/subjective test A1 B15 B1 B2 B3 B6 B7 C1 2.5 0 2.5
Guest lecture / keynote speech A1 B10 B15 B1 B2 B3 B4 B7 C1 C4 C6 26 26 52
Problem solving A1 B15 B1 B2 B3 B6 B7 B16 B19 C1 C4 C6 0 12.5 12.5
Introductory activities A1 B1 B2 B6 B7 C3 0 4 4
Workbook A1 B1 B3 B5 B16 B18 C3 0 15 15
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Laboratory practice As Clases de Prácticas son sesións participativas de resolución de problemas. Os enunciados dos devanditos problemas publícanse con antelación na páxina web da materia.
Objective test Os Exercicios de Control son exercicios breves de contido teórico e/ou práctico. Realízanse na aula sen aviso previo nin periodicidade fixa, co fin de comprobar a asimilación de conceptos e técnicas.
Estes exercicios poden ser tipo test (verdadeiro/falso ou de resposta múltiple), cuestións ou problemas breves. Son corrixidos polo profesor.
Mixed objective/subjective test O Exame Final da materia ten a forma de proba mixta: componse dalgunhas (ou todas) as partes seguintes: un test, cuestións breves teórico-prácticas, exercicios de integración, resolución de problemas.
Guest lecture / keynote speech Nas Clases de Teoría expóñense os aspectos teóricos da materia, acompañados de exemplos. Van seguidas dun tempo dedicado a aclaración de dúbidas, individual ou en grupo.
Problem solving Durante o desenvolvemento de cada tema, ou tras finalizalo, proponse a realización de diversas actividades (Exercicios Voluntarios). Estes exercicios resólvense individualmente fora da aula e recóllense en datas anunciadas de antemán. Algún destes exercicios pode consistir na exposición en público dun apartado do temario ou a resolución en público dun problema matemático.
A entrega destes exercicios non é requisito indispensable para superar a materia, pero recoméndase pola súa utilidade para asimilar os contidos da mesma. Pode supoñer un incremento da nota final, como se aclara no apartado Avaliación.
Introductory activities Durante as dúas primeiras semanas de curso, os estudantes deben resolver a Práctica 0, cuxo enunciado pode obterse na páxina web da materia. A solución poderá consultarse máis adiante na mesma páxina web.
Workbook Antes de comezar o estudo de cada un dos temas da materia, recoméndase o acceso, na páxina web desta, ao Precurso de Matemáticas.
Este Precurso está formado por uns apuntamentos de teoría, problemas resoltos e propostos e contén coñecementos básicos para cursar a materia, que se supoñen adquiridos en cursos anteriores. Foi elaborado por diversos profesores de Matemáticas de primeiro curso desta universidade, a partir dos programas de Bacharelato.
Débese estudar o material básico facilitado, resolvendo persoalmente os exercicios propostos, como garantía de que se posúen os coñecementos requiridos para a nova materia.
Así mesmo, durante o desenvolvemento de cada un dos 5 temas que integran a materia, é preciso estudar o material complementario que figura na sección Documentos de Apoio da páxina web.

Personalized attention
Methodologies
Problem solving
Laboratory practice
Guest lecture / keynote speech
Description
Para a correcta asimilación dos contidos desenvolvidos nas clases de teoría (sesións maxistrais) e nas de problemas (prácticas de laboratorio) é moi recomendable consultar co profesor as dúbidas que xurdan, ben ao longo das devanditas clases ou ben durante o estudo persoal da materia. Tamén se poden consultar nas entrevistas de atención personalizada as dúbidas que se formulan durante a resolución persoal dos problemas de entrega voluntaria.

Estas consultas realizaranse preferentemente en dous momentos:
a) Na aula, durante os 10 minutos posteriores a cada clase.
b) No despacho do profesor durante o horario establecido para esta actividade.

É posible tamén realizar consultas en calquera momento a través do correo electrónico, se ben este medio pode non ser adecuado para resolver determinado tipo de dúbidas, debido á súa complexidade.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Problem solving A1 B15 B1 B2 B3 B6 B7 B16 B19 C1 C4 C6 A entrega dos Exercicios Voluntarios valórase ata un máximo de 5 puntos.
Tanto na oportunidade de xaneiro coma na de xullo, estes puntos engádense á nota global, sempre e cando se alcance unha puntuación mínima de 45 sobre 100 entre os Exercicios de Control e o Exame Final.
0
Objective test A1 B1 B2 B3 B7 C1 Os Exercicios de Control teñen un peso do 20% da nota global, tanto na na oportunidade de xaneiro como na de xullo. 20
Mixed objective/subjective test A1 B15 B1 B2 B3 B6 B7 C1 O Exame Final ten un peso do 80% da nota global, tanto na oportunidade de xaneiro coma na de xullo. 80
 
Assessment comments
Tanto en xaneiro coma en xullo, pódese superar a materia dun dos modos seguintes:

a) Obtendo 50 puntos ou máis como suma da nota do Exame Final (sobre 80) máis a nota media dos Exercicios de Control (sobre 20) e -no seu caso- a nota dos Exercicios Voluntarios (sobre 5).

b) Obtendo unha nota de 40 sobre 80 no Exame Final. Nesta opción non se teñen en conta os Exercicios Voluntarios.

Sources of information
Basic Estela, M.R.; Sáa, J. (2008). Cálculo con soporte interactivo en Moodle. Pearson-Prentice Hall, Madrid
García, A. y otros (1998). Cálculo I. Teoría y problemas de Análisis Matemático en una variable. CLAGSA, Madrid
Granero, F. (2001). Cálculo Integral y aplicaciones. Prentice Hall; Madrid
Estela, M.R.; Serra, A.M. (2008). Cálculo. Problemas resueltos. Pearson-Prentice Hall, Madrid
Franco, J.R. (2003). Introducción al Cálculo. Problemas y ejercicios resueltos. Prentice Hall, Madrid

Para a preparación da materia, ademais dos apuntamentos de clase, é importante dispoñer do seguinte material, que está dispoñible na páxina web:

1. Precurso de Matemáticas.

2. Programa detallado.

3. Apuntamentos de todos os temas e outros documentos de apoio, que inclúen tests e cuestións de autoavaliación.

4. Boletíns de prácticas e integrais.

Ademais do anterior, segundo as necesidades, será útil consultar algún dos textos da bibliografía, básica ou complementaria, que poden obterse na Biblioteca da Escola.

Complementary Tébar, E. y Tébar M.A. (1991). 909 problemas de Cálculo Integral (2 tomos) . Tébar Flores, Madrid
Burgos, J (2006). Cálculo Infinitesimal de una variable. Madrid, Mc Graw-Hill
Granero, F. (1995). Cálculo Infinitesimal. Una y varias variables. Mc Graw-Hill, Madrid
Granero, F. (1991 ). Ejercicios y problemas de Cálculo (2 tomos) . Tébar Flores, Albacete


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Cálculo infinitesimal II/632G02002
Ecuacións diferenciais/632G02017

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.