Identifying Data 2015/16
Subject (*) Xeoloxía aplicada Code 632G02006
Study programme
Grao en Tecnoloxía da Enxeñaría Civil
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Second FB 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Tecnoloxía da Construción
Coordinador
Delgado Martin, Jordi
E-mail
jorge.delgado@udc.es
Lecturers
Barrientos Rodríguez, Victor
Delgado Martin, Jordi
Padilla Benitez, Francisco
Soriano Hoyuelos, Gemma
E-mail
victor.barrientos@udc.es
jorge.delgado@udc.es
francisco.padilla@udc.es
gemma.soriano@udc.es
Web
General description El objetivo de la asignatura es suministrar unos conocimientos básicos de Geología y de Ingeniería Geológica, mediante el estudio metodológico, aplicado y práctico de problemas de interés para un Ingeniero Civil en el desarrollo de su vida profesional.
La asignatura se articula en 12 temas que se agrupan en 5 unidades temáticas o competencias que deberán ser dquiridas por el alumno durante el desarrollo de la asignatura. Las actividades programadas incluyen la impartición de clases presenciales teóricas y prácticas conducentes a la adquisición de las competencias o unidades temáticas en las que se estructura la asignatura. Las horas de tutoría serán planificadas con los alumnos con el fin de orientar el desarrollo y la realización de las actividades teóricas y prácticas de la asignatura. La parte teórica de la asignatura será evaluada de manera continua, por unidades temáticas, a medida y conforme se vaya desarrollando la asignatura a lo largo del curso académico.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A5 Capacidad para resolver los problemas físicos básicos de Ingeniería Civil, y conocimiento teórico y práctico de las propiedades físicas, químicas, mecánicas y tecnológicas de los materiales de construcción más utilizados en construcción.
A6 Capacidad para documentarse, obtener información y aplicar los conocimientos de materiales de construcción en sistemas estructurales. Conocimientos de la relación entre la estructura de los materiales y las propiedades mecánicas que de ella se derivan, incluyendo la caracterización microestructural. Conocimiento, comprensión y capacidad para aplicar los métodos, procedimientos y equipos que permiten la caracterización mecánica de los materiales, tanto experimentales como analíticos.
A11 Conocimientos de Geología y Geotecnia y su aplicación en el análisis de problemas relacionados con el proyecto, construcción, mantenimiento y explotación de todo tipo de estructuras y obras relacionadas con la Ingeniería Civil.
A12 Aplicación de los conocimientos fundamentales de la Mecánica de Suelos y de las Rocas para el desarrollo del estudio, proyecto, construcción y explotación de cimentaciones, desmontes, terraplenes, túneles y demás construcciones realizadas sobre o a través del terreno, cualquiera que sea la naturaleza y el estado de éste, y cualquiera que sea la finalidad de la obra de que se trate.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B4 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Trabajar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
B7 Comunicarse de manera efectiva en un entorno de trabajo.
B8 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como por escrito, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
B9 Dominar la expresión y la comprensión de forma oral y escrita de un idioma extranjero.
B10 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
B11 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
B12 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras.
B13 Valorar criticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
B14 Asumir como profesional y ciudadano la importancia de aprendizaje a lo largo de la vida.
B15 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.
C1 Reciclaje continúo de conocimientos en el ámbito global de actuación de la Ingeniería Civil.
C2 Comprender la importancia de la innovación en la profesión.
C3 Aprovechamiento e incorporación de las nuevas tecnologías.
C4 Entender y aplicar el marco legal de la disciplina.
C5 Comprensión de la necesidad de actuar de forma enriquecedora sobre el medio ambiente contribuyendo al desarrollo sostenible.
C6 Compresión de la necesidad de analizar la historia para entender el Presente.
C7 Apreciación de la diversidad.
C8 Facilidad para la integración en equipos multidisciplinares.
C9 Capacidad para organizar y dirigir equipos de trabajo.
C10 Capacidad de análisis, síntesis y estructuración de la información y las Ideas.
C11 Claridad en la formulación de hipótesis.
C12 Capacidad de abstracción.
C13 Capacidad de trabajo personal, organizado y planificado.
C14 Capacidad de autoaprendizaje mediante la inquietud por buscar y adquirir nuevos conocimientos, potenciando el uso de las nuevas tecnologías de la información.
C15 Capacidad de enfrentarse a situaciones nuevas.
C16 Habilidades comunicativas y claridad de exposición oral y escrita.
C17 Capacidad para aumentar la calidad en el diseño gráfico de las presentaciones de trabajos.
C18 Capacidad para aplicar conocimientos básicos en el aprendizaje de conocimientos tecnológicos y en su puesta en práctica.
C19 Capacidad de realizar pruebas, ensayos y experimentos, analizando, sintetizando e interpretando los resultados.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
El objetivo de la asignatura es suministrar unos conocimientos básicos de Geología y de Ingeniería Geológica, mediante el estudio metodológico, aplicado y práctico de problemas de interés para un Ingeniero Civil en el desarrollo de su vida profesional. La asignatura se articula en 12 temas que se agrupan en 5 unidades temáticas o competencias que deberán ser adquiridas por el alumno durante el desarrollo de la asignatura. Las actividades programadas incluyen la impartición de clases presenciales teóricas y prácticas conducentes a la adquisición de las competencias o unidades temáticas en las que se estructura la asignatura. Las horas de tutoría serán planificadas con los alumnos con el fin de orientar el desarrollo y la realización de las actividades teóricas y prácticas de la asignatura. La parte teórica de la asignatura será evaluada de manera continua, por unidades temáticas, a medida y conforme se vaya desarrollando la asignatura a lo largo del curso académico. A5
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Contents
Topic Sub-topic
1
Introdución á Xeoloxía
Concepto de Xeoloxía. Contexto e en partes da xeoloxía. Enxeñaría Xeolóxica e Xeoloxía aplicada á enxeñaría. O ciclo das rochas. Obxectivos e técnicas da investigación xeolóxica.
2
La Tierra
Origen, estructura y composición de la Tierra. Métodos de reconocimiento. Geocronología absoluta y relativa. Estudio de la evolución de la Tierra. Tectónica de Placas.
3
Minerals
Structure, composition and properties of minerals. Methods of study and recognition. Classification of minerals. Stability, change and alteration minerals. Silicates. The clay minerals. Mineralogical environments.
4
Igneous Rocks
Magmas. Locations and types of igneous rocks. Texture and recognition of igneous rocks. Differentiation and fractional crystallization. Crystallization systems. Plutonism. Volcanism. Classification of igneous rocks.
5
As rochas metamórficas
Metamorfismo e factores de metamorfismo. Concepto de fácies metamórficas e zonas. Paragênese mineral. Geothermometry e geobarometría. Textura, estrutura e recoñecemento das rochas metamórficas. Minerais metamórficos. Foliação e xistosidade. Tipos de metamorfismo. Clasificación das rochas metamórficas.
6
Sedimentary rocks
Metamorphism and metamorphic factors. Concept of metamorphic facies and zones. Mineral paragenesis. Geothermometry and geobarometría. Structure, texture and recognition of metamorphic rocks. Metamorphic minerals. Foliation and schistosity. Types of metamorphism. Classification of metamorphic rocks.
7Soil Formation and Analysis Rocks and soils. Soil formation. Mechanical weathering, biological and chemical igneous, sedimentary, and metamorphic. Determinants of weathering. Soil processes. Profile of soil and climate. Structure and texture of the soil. The phases of the soil. Types of particles. Clay soils. Volumetric ratios. Granulometry. Grain size and soil classifications.

8
Tectonism
The scales of deformation. Brittle deformation; joints and joints, solid and rock matrix, structural elements and types of faults, rocks and associated phenomena, faults and stress field. Ductile deformation, folds, classification, structures and phenomena associated with the folds. Microtectónica. Epirogénicos movements, eustatic and isostatic. Types of mismatches. Thrusts. Slumps. Diapirism.
9
Applied Geomorphology
Erosion. Transport mechanisms. Modelling of igneous, sedimentary, and metamorphic. Sedimentation and river erosion, fluvial deposits, river hydrography, determinants of floods and flooding. Erosion and sedimentation glacier types of glaciers, forms of erosion, glacial deposits. Nordic Geomorphology. Coastal and marine action. Wind erosion and sedimentation. Geomorphological mapping.
10
Regional Geology
Main morphostructural structures and units of Galicia and the Iberian Peninsula in the European context.
12
Introduction to Rock Mechanics
Rocks, rock masses and discontinuities. Geomechanical properties, behavior, handling and use of igneous, sedimentary, and metamorphic. Overview of the discontinuities in the rock mass, methods of study. Classification of rock masses, methods RQD and RMR. Mechanical behavior of joints. Rock mass instability, types of instabilities. Exploration of the rock mass, recognition and characterization, methods of auscultation. Methods of consolidation, strengthening, waterproofing and drainage of the rock mass in civil works.
11
Hydrogeology of soils and rocks
The hydrological cycle. Hydrology of watersheds. Flow in saturated media. Aquifers and springs. Hydrogeological characteristics of soil and rock debris and fractured. Piezometric level and hydraulic loading. Darcy's law. Hydraulic parameters, anisotropy. The equations of groundwater flow. Determination of hydrogeological parameters in the field and laboratory. Principle of effective stress

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Short answer questions A5 A6 A11 A12 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 C14 C15 C16 C17 C18 C19 1 1 2
Mixed objective/subjective test A5 A6 A11 A12 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 C14 C15 C16 C17 C18 C19 4 4 8
Field trip A5 A6 A11 A12 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C10 C11 C12 C13 C14 C15 C16 C17 C18 C19 4 4 8
Guest lecture / keynote speech A11 A12 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 C14 C15 C16 C17 C18 C19 60 30 90
Laboratory practice A5 A6 A11 A12 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 C14 C15 C16 C17 C18 C19 10 20 30
 
Personalized attention 12 0 12
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Short answer questions The evaluation of the theoretical part of thematic units of the course will be held continuously during the course by type controls test, as well as midterm and final exams scheduled. The overall value of the total course is 45%.
Mixed objective/subjective test Practical and applied problems. The development of teaching materials also leads to the realization of practical and applied problems, the value of the total course is 50%. In the midterm and final exams will be considered the evaluation of this important part of the course.
Field trip Field trip. Recognition of outcrops and morphostructural characteristics of soils and rocks within the context of regional geology and geology applied to civil works.
Guest lecture / keynote speech Theory. Geology The course is divided into five thematic units or competencies that must be purchased by the student and to be taught as theory classes in person in master classes by the teacher.
Laboratory practice I. Geological maps - geological methods of representation. Interpretation of Topographic Maps. Elements of the relief. Topographic profiles. Changes of scale. Tilted geological structures. II .- Analysis of geological maps. Determination of layer address. Determination of real and apparent dip. Discrepancies. Interpretation map. Determining the number and deduction of geologic history. III .- Geological maps with folds. Folds. Representation of the axes. Periclinal terminations. Rule of "V". Lode intrusions and lava flows. Interpretation map. IV .- Maps geologic faults. Fallas. Recognition of types of faults. Determination of relative motion. Interpretation map. V. - geological problems. Different spatial problems will be solved on the structural arrangement of the rocks by graphics doldrums and trigonometry.

Personalized attention
Methodologies
Laboratory practice
Description
The personalized service will be held during the implementation of practices laboratory, and iguamente during checkout on the field

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Short answer questions A5 A6 A11 A12 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 C14 C15 C16 C17 C18 C19 The course assessment will be carried out continuously from regular checkups to monitor the various thematic units of the course (45%). The percentages of subjects assigned to the theoretical part of each unit are identical and are as follows: Unit 1. GEOLOGY OF THE EARTH 10% Unit 2. MINERALOGY 5% Unit 3. PETROLOGY 10% Unit 4. Geodynamics 10% Unit 5. ENGINEERING GEOLOGY 10% 45
Mixed objective/subjective test A5 A6 A11 A12 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 C14 C15 C16 C17 C18 C19 Test that combines theory and practice 55
 
Assessment comments

thin the same academic year, the monitoring of the theoretical part of the different thematic units (1st part) and the problem (2 º part end of February) are discharge in successive examinations of the relevant part of the course, regardless of the grade received, and if the student is not present in subsequent tests on that party, in which case the note will be replaced. The grade obtained in the theory of partial examination of the 2 nd end of February is not preserved in any case.

To pass is a necessary condition to have made all the practical utilization of staff. The final grade will be obtained as the weighted average as of the theoretical part (45%) and the problems (55%) of the subject.


Sources of information
Basic

BLYTH, F. G. H. y DE FREITAS, M.H. (1992) "Geología para Ingenieros". Compañía Editorial Continental. México

TARBUCK y LUTGENS (2005). “Ciencias de la Tierra”. Prentice Hall.

GONZALEZ, L. (2002). “Ingeniería geológica”. Prentice Hall.

WEST, T.R. (1995). “Geology applied to engineering”. Prentice Hall.

GOODMAN, R. (1993). “Engineering Geology”. John Wiley & Sons

MELÉNDEZ, I. (2004). “Geología de España”. Editorial Rueda

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

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(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.