Identifying Data 2023/24
Subject (*) Mecánica Code 632G02014
Study programme
Grao en Tecnoloxía da Enxeñaría Civil
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Second Basic training 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Enxeñaría Naval e Industrial
Coordinador
Toledano Prados, Mar
E-mail
mar.toledano@udc.es
Lecturers
Toledano Prados, Mar
E-mail
mar.toledano@udc.es
Web
General description Trátase dun curso de mecánica clásica vectorial orientado aos estudantes universitarios que cursan o grao de enxeñería

Study programme competencies
Code Study programme competences
A5 Capacidad para resolver los problemas físicos básicos de Ingeniería Civil, y conocimiento teórico y práctico de las propiedades físicas, químicas, mecánicas y tecnológicas de los materiales de construcción más utilizados en construcción.
A7 Comprensión y dominio de los conceptos básicos sobre las leyes generales del movimiento mecánico y del equilibrio de los cuerpos materiales, y capacidad para su aplicación en la resolución de problemas de Mecánica.
B1 Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
B2 Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
B3 Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética
B4 Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
B5 Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía
B6 Resolver problemas de forma efectiva.
B7 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B8 Trabajar de forma colaborativa.
B9 Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
B10 Comunicarse de manera efectiva en un entorno de trabajo.
B11 Entender y aplicar el marco legal de la disciplina.
B12 Comprensión de la necesidad de actuar de forma enriquecedora sobre el medio ambiente contribuyendo al desarrollo sostenible.
B13 Compresión de la necesidad de analizar la historia para entender el presente.
B14 Capacidad para organizar y dirigir equipos de trabajo así como de integrarse en equipos multidisciplinares.
B15 Claridad en la formulación de hipótesis.
B16 Capacidad de autoaprendizaje mediante la inquietud por buscar y adquirir nuevos conocimientos, potenciando el uso de las nuevas tecnologías de la información y así poder enfrentarse adecuadamente a situaciones nuevas.
B17 Capacidad para aumentar la calidad en el diseño gráfico de las presentaciones de trabajos.
B18 Capacidad para aplicar conocimientos básicos en el aprendizaje de conocimientos tecnológicos y en su puesta en práctica.
B19 Capacidad de realizar pruebas, ensayos y experimentos, analizando, sintetizando e interpretando los resultados.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como por escrito, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C2 Dominar la expresión y la comprensión de forma oral e escrita de un idioma extranjero.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de la vida.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C5 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con que deben enfrentarse.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Understanding and mastery of the concepts of the general laws of mechanical movement and the equilibrium of the indeformable solids. Solve mechanical problems in Civil Engineering. A5
A7
B11
B12
B13
C1
C2
C5
Learn to apply scientific thinking. Solve problems effectively with autonomy. Use the new technologies. Ability to work in multidisciplinary teams appreciating the diversity of opinions, ways of working and communicating effectively B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B14
B15
B16
B17
B18
B19
Familiarizing oneself with the use of ICTs as a means of expression in the social sphere Ability to analyze critically, diagnose and propose solutions based on knowledge seeking the social good. Knowing the importance of continuous learning Critically assess the technological and information system of today’s society as a means of finding answers to problems Understand the importance of the critical vision as a basic means for research, innovation and technological development in the socio-economic fields. C3
C4
C6
C7
C8

Contents
Topic Sub-topic
Chapter 1. Kinematics of particles 1.1. Rectilinear motion of particles
1.2. Special cases and relative motion
1.3. Graphical solutions
1.4. Curvilinear motion of particles
1.5. Non-rectangular components
Chapter 2. Kinematics of particles: Newton’s second law 2.1. Newton’s second law and linear momentum
2.2. Angular momentum
Chapter 3. Kinematics of particles: Energy and momentum method 3.1. Work and energy
3.2. Conservation of energy
3.3. Impulse and momentum
Chapter 4. Systems of particles 4.1. Applying Newton’s second law and momentum principles to systems of particles
4.2. Energy and momentum methods for a system of particles
Chapter 5. Kinematics of rigid bodies 5.1. Translation and fixed-axis rotation
5.2. General plane motion: Velocity
5.3. Instantaneous center of rotation
5.4. General plane motion: Acceleration
5.5. Analysing motion with respect to a rotating frame
5.6. Motion of a rigid body in space
5.7. Motion relative to a moving reference frame
Chapter 6. Plane motion of rigid bodies: Forces and acceleration 6.1. Kinetics of a rigid body
6.2. Constrained plane motion
Chapter 7. Plane motion of rigid bodies: Energy and momentum methods 7.1. Energy methods for a rigid body in plane motion
7.2. Momentum methods for a rigid body in plane motion
Chapter 8. Kinetics of rigid bodies in three dimensions 8.1. Energy and momentum of a rigid body in three dimensions
8.2. Motion of a rigid body in three dimensions
Chapter 9. Mechanical vibrations 9.1 Vibrations without damping
9.2 Free vibrations of rigid bodies
9.3 Applying the principle of conservation of energy
9.4 Forced vibrations
9.5 Damped vibrations

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A5 A7 B9 B10 B11 B12 B13 B4 B5 B19 C1 C2 C3 C4 C6 C7 C8 20 20 40
Problem solving A5 A7 B8 B9 B10 B14 B3 B6 B7 B16 B17 B18 C3 C4 C5 C6 C7 C8 30 30 60
ICT practicals A5 A7 B6 B17 B19 C3 C6 C7 5 5 10
Objective test A5 A7 B15 B1 B2 B3 B5 B7 4 35 39
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Presentation of the theoretical contents of the subject
Problem solving Practical case studies of the subject. Some of the practical cases made in class will be requested by the teacher to evaluate the correct resolution of them and the methodology used.
ICT practicals Some problems will be solved in computer. This individual work or in pairs will be given to the teacher for evaluation
Objective test Test on practical and/or theoretical cases of mechanics

Personalized attention
Methodologies
Problem solving
Description
Personallized attention is available to clarify questions about problem or any other question of theory

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Objective test A5 A7 B15 B1 B2 B3 B5 B7 Assessment of different aspects of the subject 80
Guest lecture / keynote speech A5 A7 B9 B10 B11 B12 B13 B4 B5 B19 C1 C2 C3 C4 C6 C7 C8 Attendance at master classes where the teacher exposes the theoretical contents 10
Problem solving A5 A7 B8 B9 B10 B14 B3 B6 B7 B16 B17 B18 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Delivery of problem bulletins. The teacher will indicate which newsletters are to be delivered and only those that are completely and clearly resolved will be evaluated. 5
ICT practicals A5 A7 B6 B17 B19 C3 C6 C7 Attendance at practical ICT classes, resolution and delivery of computer exercises



5
 
Assessment comments

Sources of information
Basic Russell C. Hibbeler (2022). Engineering Mechanics: Dynamics 15th Edition. Pearson
Beer, Johnston, Cornwell (2021). Mecánica vectorial para ingenieros: Dinámica. McGrawHill
Potter, Nelson (2021). Schaum's Outline of Engineering Mechanics Dynamics. McGrawHill

Complementary M. Solaguren-Beascoa (2006). Curso de Dinámica. Universidad de Burgos
Russell C. Hibbeler (2005). Dinamica - Mecanica Vectorial Para Ingenieros. Pearson
Meriam, Krage (1999). Mecánica para ingenieros: dinámica. Reverté
Shames, Irving H. (2001). Mecánica para ingenieros: dinámica. Prentice Hall


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Cálculo infinitesimal I/632G02001
Cálculo infinitesimal II/632G02002
Física aplicada I/632G02004
Física aplicada II/632G02005
Álxebra lineal I/632G02007
Álxebra lineal II/632G02008

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Resistencia de materiais/632G02018

Subjects that continue the syllabus
Estruturas I/632G02024
Estruturas II/632G02025
Estruturas Metálicas e Mixtas/632G02031

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.