Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Economía da Empresa: Función Organizativa Código 650G01003
Titulación
Grao en Ciencias Empresariais
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Empresa
Coordinación
Sánchez Fernández, Maria Dolores
Correo electrónico
maria.sanchezf@udc.es
Profesorado
Sánchez Fernández, Maria Dolores
Teijeiro Álvarez, Mercedes
Correo electrónico
maria.sanchezf@udc.es
mercedes.teijeiro@udc.es
Web
Descrición xeral O obxetivo desta asignatura céntrase en alcanzar uns conceptos xerais sobre a empresa, as súas clases e tipos, a súa estructura, o seu funcionamento, e as súas interrelacions como axentes económicos da nosa realidade.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1 - Aprender a aprender, por exemplo, cómo, cándo, ónde novos desenvolvementos persoais son necesarios.
A3 CE3 - Comprender detalles do funcionamento empresarial, tamaño de empresas, rexións xeográficas, sectores empresariais, vinculación con coñecemento e teorías básicas.
A6 CE6 - Comprender os principios da enxeñaría e vinculalos co coñecemento empresarial.
A9 CE9 - Comprender os principio éticos, identificar as implicacións para as organizacións empresariais, deseño de escenarios.
A11 CE11 - Definir criterios de acordo de cómo unha empresa é definida e vincular os resultados coa análise do entorno para identificar perspectivas.
A12 CE12 - Definir obxectivos, estratexias e políticas comerciais.
A13 CE13 - Xestión dunha compañía a partir da planificación e control, utilizando conceptos, métodos e ferramentas.
A14 CE14 - Xestionar as operacións da empresa.
A15 CE15 - Xestionar os recursos financeiros.
A16 CE16 - Identificar aspectos relacionados e comprender o seu impacto na organización empresarial.
A17 CE17 - Identificar o impacto dos elementos micro e macroeconómicos na organización empresarial.
A18 CE18 - Identificar as características dunha organización.
A19 CE19 - Identificar novos desenvolvementos de organizacións empresariais para afrontar con éxito o entorno cambiante.
A22 CE22 - Planificar e xestionar os recursos humanos das organizacións.
A23 CE23 - Uso de instrumentos para a análise de entornos empresariais.
A24 CE24 - Derivar dos datos información relevante imposible de recoñecer por non profesionais.
B1 CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeneral, e se adoita encontrar a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B2 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
B3 CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
B4 CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado.
B5 CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía.
B6 CG1 - Que os estudantes formados sexan profesionais versátiles, capacitados tanto de iniciar o seu propio negocio como de desempeñar labores de deseño, planificación, organización, xestión, asesoramento e avaliación nas áreas e departamentos contables, financeiros e fiscais de organizacións empresariais, con especial referencia ás pequenas e medianas empresas.
B7 CG2 - Que os estudantes posúan unha elevada capacitación metodolóxica de xestión e tratamento da información que lles proporcione vantaxes competitivas, non só no seu labor profesional, senón nunha sociedade global en permanente transformación. Para iso, o Grao debe estar dotado dun axeitado nivel de interdisciplinariedade, transversalidad e integración nas súas materias.
B8 CG3 - Que os estudantes presten especial atención aos cambios que, tanto en conceptos, coma en metodoloxía ou en aplicacións, implican no mundo empresarial as novas tecnoloxías da información e as comunicacións. Así mesmo deben poder obter e actualizar os coñecementos específicos que teñan como base a aparición de novas leis e regulamentos que afecten ao mundo fiscal, financeiro ou contable.
B9 CG4 - Que os estudantes integren a aprendizaxe na súa vida e no seu labor profesional, a través da metodoloxía de ensino que lles achega o Grao, o cal lles proporciona unha formación básica xeral que servirá como puntal para a formación continua ao longo da vida.
B10 CG5 - Que os estudantes teñan unha perspectiva integral e destreza no manexo dos conceptos, técnicas e ferramentas empregados en cada unha das diferentes áreas funcionáis, con especial referencia ás contables, financeiras e fiscais da empresa; así como entender as relacións que existen entre elas e cos obxectivos xerais da organización. Todo iso tendo en conta os principios de sustentabilidade e responsabilidade social das mesmas.
B11 CG6 - Que os estudantes saiban identificar e anticipar oportunidades, asignar recursos, organizar a información, realizar asesoramento fiscal e contable, control orzamentario, xestión de tesouraría, auditorías de contas e temas concursais (suspensións de pagamentos e quebras), tomar decisións en condicións de incerteza e avaliar resultados.
B12 CG7 - Que os estudantes sexan capaces de liderar proxectos nas áreas de valoración da empresa, de dirección estratéxica e financeira; deben poder entender a información contable das empresas co fin de obter conclusións e realizar predicións tanto sobre rendementos coma sobre riscos futuros.
B13 CG8 - Que os estudantes identifiquen os requisitos legais da información financeira aos que a empresa debe enfrontarse.
B14 CG9 - Que os estudantes manifesten respecto aos dereitos fundamentais e de igualdade entre homes e mulleres, o respecto e a promoción dos Dereitos Humanos e os principios de igualdade de oportunidades, non discriminación e accesibilidade universal das persoas con discapacidade.
C1 CT1 - Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 CT2 - Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 CT3 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 CT4 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 CT5 - Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 CT6 - Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 CT7 - Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 CT8 - Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Analizar o concepto de empresa, a súa finalidade, as súas tipoloxías, a súas áreas funcionais e a súa estructura organizativa. A1
A3
A6
A9
A11
A12
A13
A14
A15
A16
A17
A18
A19
A22
A23
A24
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1: INTRODUCCIÓN Á ECONOMÍA DA EMPRESA 1.1 CONCEPTO DE EMPRESA
1.2 CONCEPTOS ORGANIZATIVOS BÁSICOS
TEMA 2: TIPOS DE EMPRESAS 2.1 SEGUNDO O SECTOR OU ACTIVIDADE
2.2 SEGUNDO O TAMAÑO
2.3 SEGUNDO A FORMA XURÍDICA
TEMA 3: A ESTRUCTURA ORGANIZATIVA. CONCEPTOS BÁSICOS 3.1 MECANISMOS DE COORDINACIÓN
3.2 PARTES DA ORGANIZACIÓN
3.3 PARÁMETROS DE DESEÑO
3.4 FACTORES DE CONTINXENCIA

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A3 A6 A9 A11 A12 A13 A14 A15 A16 A17 A18 A19 A22 17 0 17
Proba obxectiva A1 A17 A18 A23 A24 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 5 74 79
Estudo de casos A1 A17 A18 A23 A24 B1 B2 B3 B4 B5 B9 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 20 30 50
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Corresponderase coas 17 horas de docencia expositiva que figuran no POD.

Nelas desenvolveranse os conceptos fundamentais da asignatura e se establecerá o marco teórico da mesma.
Proba obxectiva Realización de unha proba obxectiva dos conceptos vistos na asignatura.
Estudo de casos Desenvolveranse os conceptos fundamentais da asignatura de forma práctica mediante a elaboración de estudos de caso. Para avaliar os estudios de caso se fará un test avaliativo do desarrollo dos estudos de caso elaborados.

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Descrición
Para a realización dos estudos de caso, é importante consultar cos profesores os avances que se vaian realizando, para que estes podan ofrecer, en cada caso, as orientacións necesarias que aseguren o aprendizaxe do alumnado, así como a calidade do traballo dacordo cos criterios que se indicarán na clase e/ou se colgarán na plataforma Moodle.
O seguimento, dos estudos de caso, farase na clase.
Para o alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia así como para os supostos análogos contemplados na normativa, aplicaranse os mismos criterios que para o resto de alumnado.

Para o seguimiento individual estableceranse as titorias individuais axeitadas, segundo disponibilidade. Nos horarios estabelecidos según a aplicación informática de horarios da UDC en base a os períodos académicos estabelecidos, establecerase un horario para as titorias individuais preferentemente de forma presencial, sempre que as circunstancias o permitan, ou ben por medio de teams se fose virtual. Para unha axeitada adecuación da xestión das tutorías o alumnado debe enviar un correo electrónico para pedir cita ao docente. Desta forma pódese atender de forma axeitada e coa xestión axeitada ao alumnado, non facendo por exemplo colas de espera innecesarias nos pasillos, etc.
As titorias reducidas se desaronlarán en diferentes días con duracción de 2 horas, compatibles co horario do alumnado e o docente. Estabeleceranse os horarios e as sesións segundo a desponibilidade. Preferentemente realizaranse de forma presencial. En caso de non poder ser de forma presencial utilizarase de forma online o teams.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva A1 A17 A18 A23 A24 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Primeira oportunidade: Realización dunha proba obxectiva dos conceptos vistos na materia. Realizarase nas datas oficiais enmarcadas pola Xunta de Facultade.

Segunda oportunidade e convocatoria adiantada: O alumnado poderá alcanzar o 100% da nota. Realizarase un exame titpo test no que se recollerán os conceptos teóricos e tamén preguntas asimiladas aos estudos de caso. Este criterio aplicarase para todo tipo de alumnado. Esta convocatoria será avaliada por medio dunha proba obxectiva (exame) que suporá o 100 % da cualificación final. Realizarase nas datas oficiais enmarcadas pola Xunta de Facultade.
70
Estudo de casos A1 A17 A18 A23 A24 B1 B2 B3 B4 B5 B9 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Primeira oportunidade: O desenvolvemento dos estudos de caso realizarase na clase ao longo do período lectivo, non é posible fose do mesmo. Finalmente, para avaliar os estudos de caso realizarase un test evaluativo dos casos desenvolvidos ao longo do período lectivo, nas datas sinaladas polo profesorado, non é posible fose do mesmo.

Segunda oportunidade e convocatoria adiantada: O alumnado poderá alcanzar o 100% da nota. Realizarase un exame titpo test no que se recollerán os conceptos teóricos e tamén preguntas asimiladas aos estudos de caso. Este criterio aplicarase para todo tipo de alumnado. Esta convocatoria será avaliada por medio dunha proba obxectiva (exame) que suporá o 100 % da cualificación final. Realizarase nas datas oficiais enmarcadas pola Xunta de Facultade.
30
 
Observacións avaliación

Observacións de avaliación

A)   NORMATIVA DE AVALIACIÓN:

1.     Condicións de avaliación: Está prohibido acceder á aula do exame con calquera dispositivo que permita a comunicación co exterior e/ou almacenamento de información.

 

2.     Identificación do estudante: O estudante ha de acreditar a súa identidade de acordo coa normativa vixente.

 

B)    TIPOS DE CUALIFICACIÓN:

1.     Cualificación de non presentado: Corresponde ao alumnado, cando só participe en actividades de avaliación que teñan unha ponderación inferior ao 20% sobre a cualificación final, con independencia da cualificación alcanzada.

 

2.     Estudantes con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, así como nos supostos análogos contemplados na normativa: este tipo de alumnado aínda que estean exentos de asistencia, serán avaliados cos mesmos criterios que aos alumnos a tempo completo.

 

 

C)   OPORTUNIDADES DE AVALIACIÓN:

 

1.     Primeira oportunidade:

 

A avaliación da materia consta de dous partes:

1. Proba obxectiva (exame): supón un 70% da cualificación que se realizará o día oficial do exame enmarcado pola Xunta de Facultade.

2. Estudos de caso avaliados mediante test: supón un 30% da cualificación. O desenvolvemento dos estudos de caso realizarase na clase ao longo do período lectivo, non é posible fose do mesmo. Finalmente, para avaliar os estudos de caso realizarase un test evaluativo dos casos desenvolvidos ao longo do período lectivo, nas datas sinaladas polo profesorado, non é posible fose do mesmo.

Sumarase a nota dos estudos de caso e a proba obxectiva. Para superar a materia, a nota media ponderada final deberá ser igual ou superior a 5 puntos sobre 10.

2.     Segunda oportunidade: O alumnado poderá alcanzar o 100% da nota. Realizarase un exame titpo test no que se recollerán os conceptos teóricos e tamén preguntas asimiladas aos estudos de caso. Este criterio aplicarase para todo tipo de alumnado. Esta convocatoria será avaliada por medio dunha proba obxectiva (exame) que suporá o 100 % da cualificación final.

3.     Convocatoria adiantada: As condicións de avaliación da oportunidade adiantada (art. 19 dás Normas de Avaliación, Revisión e Reclamacións dás Cualificacións dúas Estudos de Grao e Mestrado Universitario) serán específicas para esta oportunidade. Esta será avaliada por medio dunha proba obxectiva (exame) que suporá o 100 % da cualificación final.

 

 

D)   OUTRAS OBSERVACIÓNS DE AVALIACIÓN:

- O alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia así como nos supostos análogos contemplados na normativa, deberá comunicar esta circunstancia ao profesor ao comezo do curso, nos primeiros 7 días de clase. Aplicaráselle o mesmo sistema de avaliación que ao resto de alumnado.

 

- Calquera información, aviso. etc. notificarase aos alumnos polos medios dispostos pola UDC.

 

- A cualificación de Non presentado esixe que o alumno non participase en actividades de avaliación que superen o 20% da cualificación final, con independencia da cualificación obtida.

 

-O alumnado deberán acreditar a súa identificación de acordo coa normativa vixente.

 

- Calquera alumno/a sorprendido realizando probas de avaliación mediante calquera procedemento fraudulento asignaráselle unha nota de cero na oportunidade correspondente.

 

- É responsabilidade dos alumnos consultar a dirección de email que UDC lles asigne, a plataforma moodle, o teams individual así como o grupo teams correspondente á materia.


Fontes de información
Bibliografía básica Guerras y Navas, J. E. (2007). Dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones.. Madrid: Ed. Civitas
Cuervo, A. (2008). Introducción a la Administración de Empresas. Ed.Cívitas, Madrid.. Madrid: Ed. Civitas
Mintzberg, H. (2012). La estructuración de las organizaciones.. Madrid: Ed.Ariel Economía.

Material disposto no moodle na asignatura.

Apuntes e anotacións tomados polo alumnado na clase.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Organización de Empresas/650G01016

Observacións

1. Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores de sostibilidade e  nos comportamentos persoais e profesionais.

2. Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade.

3. Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías