Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Economía Mundial e Española Código 650G01007
Titulación
Grao en Ciencias Empresariais
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Economía Aplicada 1
Coordinación
Nuñez Gamallo, Ramon Jose
Correo electrónico
ramon.nunez.gamallo@udc.es
Profesorado
Fernandez Redondo, Marta
Nuñez Gamallo, Ramon Jose
Sequeiros Tizon, Julio Gaspar
Correo electrónico
marta.fredondo@udc.es
ramon.nunez.gamallo@udc.es
julio.sequeiros@udc.es
Web
Descrición xeral Esta asignatura ofrece unha visión da economía española e mundial. Coménzase por presentar as bases da medición da actividade económica a través das contas da nación (SEC-2010), o balance das contas exteriores (Balance de Pagos) e demáis indicadores socioeconómicos. Para comprender a economía mundial pártese de diversas cuestións claves como o crecemiento económico e o desenvolvemento humán, o comercio internacional, a integración económica e o sistema financeiro internacional. A análise da economía española comenza por unha visión xeral da súa evolución socioeconómica dende a segunda metade do século XX tratando temas como a distribución sectorial. factorial e espacial da producción, os desequilibrios rexionais, o mercado de traballo e a inserción de España na UE.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1 - Aprender a aprender, por exemplo, cómo, cándo, ónde novos desenvolvementos persoais son necesarios.
A2 CE2 - Auditar unha organización e deseñar planes de consulta (por exemplo lexislación impositiva, inversións, estudo de casos, proxecto de traballo).
A3 CE3 - Comprender detalles do funcionamento empresarial, tamaño de empresas, rexións xeográficas, sectores empresariais, vinculación con coñecemento e teorías básicas.
A5 CE5 - Comprender a tecnoloxía nova e existente e o seu impacto para os novos/futuros mercados.
A7 CE7 - Comprender os principios da lei e vinculalos co coñecemento de negocios e xestión.
A9 CE9 - Comprender os principio éticos, identificar as implicacións para as organizacións empresariais, deseño de escenarios.
A10 CE10 - Comprender e utilizar sistemas contables e financeiros.
A11 CE11 - Definir criterios de acordo de cómo unha empresa é definida e vincular os resultados coa análise do entorno para identificar perspectivas.
A12 CE12 - Definir obxectivos, estratexias e políticas comerciais.
A13 CE13 - Xestión dunha compañía a partir da planificación e control, utilizando conceptos, métodos e ferramentas.
A14 CE14 - Xestionar as operacións da empresa.
A15 CE15 - Xestionar os recursos financeiros.
A16 CE16 - Identificar aspectos relacionados e comprender o seu impacto na organización empresarial.
A17 CE17 - Identificar o impacto dos elementos micro e macroeconómicos na organización empresarial.
A18 CE18 - Identificar as características dunha organización.
A19 CE19 - Identificar novos desenvolvementos de organizacións empresariais para afrontar con éxito o entorno cambiante.
A21 CE21 - Identificar e utilizar as ferramentas adecuadas de matemáticas e estatística.
A22 CE22 - Planificar e xestionar os recursos humanos das organizacións.
B1 CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeneral, e se adoita encontrar a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B2 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
B3 CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
B4 CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado.
B5 CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía.
B6 CG1 - Que os estudantes formados sexan profesionais versátiles, capacitados tanto de iniciar o seu propio negocio como de desempeñar labores de deseño, planificación, organización, xestión, asesoramento e avaliación nas áreas e departamentos contables, financeiros e fiscais de organizacións empresariais, con especial referencia ás pequenas e medianas empresas.
B7 CG2 - Que os estudantes posúan unha elevada capacitación metodolóxica de xestión e tratamento da información que lles proporcione vantaxes competitivas, non só no seu labor profesional, senón nunha sociedade global en permanente transformación. Para iso, o Grao debe estar dotado dun axeitado nivel de interdisciplinariedade, transversalidad e integración nas súas materias.
B8 CG3 - Que os estudantes presten especial atención aos cambios que, tanto en conceptos, coma en metodoloxía ou en aplicacións, implican no mundo empresarial as novas tecnoloxías da información e as comunicacións. Así mesmo deben poder obter e actualizar os coñecementos específicos que teñan como base a aparición de novas leis e regulamentos que afecten ao mundo fiscal, financeiro ou contable.
B9 CG4 - Que os estudantes integren a aprendizaxe na súa vida e no seu labor profesional, a través da metodoloxía de ensino que lles achega o Grao, o cal lles proporciona unha formación básica xeral que servirá como puntal para a formación continua ao longo da vida.
B10 CG5 - Que os estudantes teñan unha perspectiva integral e destreza no manexo dos conceptos, técnicas e ferramentas empregados en cada unha das diferentes áreas funcionáis, con especial referencia ás contables, financeiras e fiscais da empresa; así como entender as relacións que existen entre elas e cos obxectivos xerais da organización. Todo iso tendo en conta os principios de sustentabilidade e responsabilidade social das mesmas.
B11 CG6 - Que os estudantes saiban identificar e anticipar oportunidades, asignar recursos, organizar a información, realizar asesoramento fiscal e contable, control orzamentario, xestión de tesouraría, auditorías de contas e temas concursais (suspensións de pagamentos e quebras), tomar decisións en condicións de incerteza e avaliar resultados.
B12 CG7 - Que os estudantes sexan capaces de liderar proxectos nas áreas de valoración da empresa, de dirección estratéxica e financeira; deben poder entender a información contable das empresas co fin de obter conclusións e realizar predicións tanto sobre rendementos coma sobre riscos futuros.
B13 CG8 - Que os estudantes identifiquen os requisitos legais da información financeira aos que a empresa debe enfrontarse.
B14 CG9 - Que os estudantes manifesten respecto aos dereitos fundamentais e de igualdade entre homes e mulleres, o respecto e a promoción dos Dereitos Humanos e os principios de igualdade de oportunidades, non discriminación e accesibilidade universal das persoas con discapacidade.
C1 CT1 - Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 CT2 - Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 CT3 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 CT4 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 CT5 - Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 CT6 - Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 CT7 - Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 CT8 - Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer os principais conceptos e relacions económicas necesarios para analizar a economía mundial e española A2
A7
A9
A10
A11
A12
A13
A19
A21
Capacidad para reflexionar sobre os problemas económicos mais relevantes A3
A5
A14
A15
A16
A17
A18
A22
B1
B2
B3
Aprender a pensar en términos económicos B1
B2
B3
B7
B11
Identificar as fontes de información económica relevante e o seu contenido A1
B9
B10
B11
B12
B13
B14
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Comunicarse con fluidez no seu contorno e traballar en equipo B4
B5
B6
B7
B8

Contidos
Temas Subtemas
I. A medición da economía 1. Contabilidade Nacional. Macromagnitudes.
2. Balanza de Pagos.
3. Indicadores socioeconómicos
II. Economía mundial. 4. Análise da economía mundial
5. Crecemento económico e globalización
6. Comercio internacional, Sistema financeiro internacional e Organismos Económicos Internacionais
7.Integración económica. A UE
III. Economía española 8. Evolución da economía española
9. Distribución sectorial da economía española
10. Mercado de traballo e distribución da renda
11. Sector exterior e inserción de España na UE

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A1 2 0 2
Sesión maxistral A2 A3 A7 A13 A14 A15 15 30 45
Presentación oral A11 A12 A16 A17 A18 A19 A22 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B14 C1 C2 8 16 24
Análise de fontes documentais B8 B9 4 4 8
Solución de problemas A5 A9 A10 A21 C3 C4 C5 C6 C7 C8 8 24 32
Aprendizaxe colaborativa C1 C2 C4 C5 8 16 24
Obradoiro B10 B11 B12 B13 8 0 8
Proba mixta B1 B2 C1 C2 3 0 3
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Presentación da asignatura explicando ao alumno o programa, os instrumentos da análise básicas para la medición da economía, as fontes documentais que se utilizarán durante o curso, a bibliografía recomendada e os requisitos necesarios para superar a evaluación contínua.
Sesión maxistral Método expositivo para facilitar ao estudante toda a información organizada en relación aos coñementos fundamentais corespondintes aos distintos temas.
Presentación oral O alumno deberá presentar oralmente o traballo de curso correspondinte.
Análise de fontes documentais Introducir ao alumno nas principais bases de datos con información económica sobre a economía española e mundial.
Solución de problemas Prácticas e exercicios encaminadas a aplicar as técnicas básicas da análise da economía mundial e española
Aprendizaxe colaborativa Un dos obxetivos da asignatura é o aprendizaxe do traballo en equipo. E por esto que o traballo asignado será en grupo, asi como as diversas actividades a desenvolver ao longo do curso.
Obradoiro Actividades en clase, participación, interés pola asignatura
Proba mixta Proba escrita sobre os coñecementos teóricos así como prácticos adquiridos en relación a economía mundial e española

Atención personalizada
Metodoloxías
Presentación oral
Solución de problemas
Obradoiro
Descrición
Os grupos reducidos serán de, a lo más, 15 alumnos. As tutorías planificadas durarán hasta 4 horas para cada un destes subgrupos ao longo do curso. Serán anunciadas con suficiente antelación e estarán destinadas a reforzar a aprendizaxe autónomo do alumno a través do seguimento e supervisión das distintas actividades previstas.
O alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, poderá facer o traballo de forma individual. A titoría personalizada acordarase entre o alumno e o profesor.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Presentación oral A11 A12 A16 A17 A18 A19 A22 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B14 C1 C2 Exposición oral dun traballo de curso. Se valorará unha boa adecuación do tema exposto en relación a materia do curso, o grao de dificultade, o nivel de coñecementos e a habilidade na comunicación oral 15
Solución de problemas A5 A9 A10 A21 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Prácticas e exercicios encaminadas a aplicar os coñecementos adquiridos en relación coa marteria. 15
Obradoiro B10 B11 B12 B13 Actividades en clase, participación, interés pola asignatura 10
Proba mixta B1 B2 C1 C2 Unha proba escrita sobre os coñecementos adquiridos ao longo do curso. Esta proba final podrá ser sustituida por duas probas eliminatorias.
NOTA: a nota mínima exixida na proba escrita será de 4/10 para poder sumarse a calificación da evaluación contínua.
60
 
Observacións avaliación

Calificación de Non Presentado. O alumno que realice actividades cuxo peso máximo na evaluación final sexa a lo menos 20% da puntuación final, aparecerá na acta coa calificación obtenida, nunca como non presentado.
Convocatoria adiantada. Dado que esta asignatura é de segundo cuatrimestre, a parte correspondinte a "evaluación contínua" con un peso dun 40% sobre o total será evaluada cun traballo tutelado e o resto 60% será a proba escrita de valoración de coñecementos.

A calificación da evaluación continua manterase na 2ª oportunidade.
O alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, poderá facer o traballo de forma individual. A titoría personalizada acordarase entre o alumno e o profesor.

Fontes de información
Bibliografía básica Banco Mundial (http://www.worldbank.org) (). .
Eurostat: (http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home/) (). .
FMI (http://www.imf.org): (). .
OMC (http://www.wto.org): (). .
OCDE (http://www.oecd.org) (). .
PNUD (http://www.undp.org/): (). .
UNCTAD (http://www.unctad.org): (). .
Banco de España (http://www.bde.es/) (). .
INE (http://www.ine.es): (). .
Ministerio de Economía y Hacienda (http://www.meh.es): (). .
Ministerio de Industria, Comercio, y Turismo (www.micyt.es). (). .
Muñoz,C y otros (2008). Las cuentas de la nación I. Thomson. Civitas
García Delgado, J.L., Miro, R. (dir.) (2013). Lecciones de economía española. Ed. Thomson &Civitas, Madrid
Alonso, J.A. (dir.) (2013). Lecciones sobre economía mundial. Ed. Thomson &Civitas, Madrid
Requeijo, J y otros (2007). Técnicas básicas de estructura económica. Delta publicaciones, Madrid
Krugman, P. (2012). ¡Acabad ya con esta crisis!. Crítica, Barcelona

Bibliografía complementaria Pugel, T. (2008). Economía internacional. Mc Graw-Hill, Madrid
Sachs, J. (2005). El fin de la pobreza. Debate, Barcelona
Galbraith, J.K. (2000). La cultura de la satisfacción. Ariel
Garcia de la Cruz, J.M (coord.) (2011). La economía mundial en transformación. Paraninfo
Martin Mayoral, F. (coord.) (2009). Manual de economía española. Teoría y estructura. Pearson, Madrid
Nieto Solis, J.A. (2005). Organización económica internacional y globalización. Siglo XXI, Madrid
Gonzalez, M. (dir.) (2008). Temas de economía española. Tirant lo Blanch, Valencia


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Economía Mundial e Española/650G01007

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Estatística I/650G01009
Macroeconomía/650G01015

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías