Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) Economía Mundial e Española Código 650G01007
Titulación
Grao en Ciencias Empresariais
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Economía
Coordinación
Nuñez Gamallo, Ramon Jose
Correo electrónico
ramon.nunez.gamallo@udc.es
Profesorado
Nuñez Gamallo, Ramon Jose
Correo electrónico
ramon.nunez.gamallo@udc.es
Web
Descrición xeral O estudo da economía mundial debe basearse na localización dos elementos esenciais que definen e identifican a realidade socio-económico que vai ser estudada. A economía internacional é concibida como un sistema interdependente no que o principal dinamismo xorde do centro capitalista, aínda que os seus efectos se espallan velozmente, hoxe en día, a todos os países do mundo. Xa que logo, débese comezar identificando as características estruturais do capitalismo, definindo, primeiro, as relacións económicas internacionais para, de seguida, conceptualizar a evolución desas relacións.

Unha vez dado ese paso e debido a que a realidade económica en estudo consta dunha chea de feitos, obxectos e relacións, é preciso un criterio previo de selección. Por tanto, a análise comeza coas economías capitalistas desenvolvidas, céntrase logo na periferia do sistema e, ao cabo, esténdese ao ámbito das relacións económicas internacionais.


Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1 - Aprender a aprender, por exemplo, cómo, cándo, ónde novos desenvolvementos persoais son necesarios.
A2 CE2 - Auditar unha organización e deseñar planes de consulta (por exemplo lexislación impositiva, inversións, estudo de casos, proxecto de traballo).
A3 CE3 - Comprender detalles do funcionamento empresarial, tamaño de empresas, rexións xeográficas, sectores empresariais, vinculación con coñecemento e teorías básicas.
A5 CE5 - Comprender a tecnoloxía nova e existente e o seu impacto para os novos/futuros mercados.
A7 CE7 - Comprender os principios da lei e vinculalos co coñecemento de negocios e xestión.
A9 CE9 - Comprender os principio éticos, identificar as implicacións para as organizacións empresariais, deseño de escenarios.
A10 CE10 - Comprender e utilizar sistemas contables e financeiros.
A11 CE11 - Definir criterios de acordo de cómo unha empresa é definida e vincular os resultados coa análise do entorno para identificar perspectivas.
A12 CE12 - Definir obxectivos, estratexias e políticas comerciais.
A13 CE13 - Xestión dunha compañía a partir da planificación e control, utilizando conceptos, métodos e ferramentas.
A14 CE14 - Xestionar as operacións da empresa.
A15 CE15 - Xestionar os recursos financeiros.
A16 CE16 - Identificar aspectos relacionados e comprender o seu impacto na organización empresarial.
A17 CE17 - Identificar o impacto dos elementos micro e macroeconómicos na organización empresarial.
A18 CE18 - Identificar as características dunha organización.
A19 CE19 - Identificar novos desenvolvementos de organizacións empresariais para afrontar con éxito o entorno cambiante.
A21 CE21 - Identificar e utilizar as ferramentas adecuadas de matemáticas e estatística.
A22 CE22 - Planificar e xestionar os recursos humanos das organizacións.
B1 CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeneral, e se adoita encontrar a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B2 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
B3 CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
B4 CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado.
B5 CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía.
B6 CG1 - Que os estudantes formados sexan profesionais versátiles, capacitados tanto de iniciar o seu propio negocio como de desempeñar labores de deseño, planificación, organización, xestión, asesoramento e avaliación nas áreas e departamentos contables, financeiros e fiscais de organizacións empresariais, con especial referencia ás pequenas e medianas empresas.
B7 CG2 - Que os estudantes posúan unha elevada capacitación metodolóxica de xestión e tratamento da información que lles proporcione vantaxes competitivas, non só no seu labor profesional, senón nunha sociedade global en permanente transformación. Para iso, o Grao debe estar dotado dun axeitado nivel de interdisciplinariedade, transversalidad e integración nas súas materias.
B8 CG3 - Que os estudantes presten especial atención aos cambios que, tanto en conceptos, coma en metodoloxía ou en aplicacións, implican no mundo empresarial as novas tecnoloxías da información e as comunicacións. Así mesmo deben poder obter e actualizar os coñecementos específicos que teñan como base a aparición de novas leis e regulamentos que afecten ao mundo fiscal, financeiro ou contable.
B9 CG4 - Que os estudantes integren a aprendizaxe na súa vida e no seu labor profesional, a través da metodoloxía de ensino que lles achega o Grao, o cal lles proporciona unha formación básica xeral que servirá como puntal para a formación continua ao longo da vida.
B10 CG5 - Que os estudantes teñan unha perspectiva integral e destreza no manexo dos conceptos, técnicas e ferramentas empregados en cada unha das diferentes áreas funcionáis, con especial referencia ás contables, financeiras e fiscais da empresa; así como entender as relacións que existen entre elas e cos obxectivos xerais da organización. Todo iso tendo en conta os principios de sustentabilidade e responsabilidade social das mesmas.
B11 CG6 - Que os estudantes saiban identificar e anticipar oportunidades, asignar recursos, organizar a información, realizar asesoramento fiscal e contable, control orzamentario, xestión de tesouraría, auditorías de contas e temas concursais (suspensións de pagamentos e quebras), tomar decisións en condicións de incerteza e avaliar resultados.
B12 CG7 - Que os estudantes sexan capaces de liderar proxectos nas áreas de valoración da empresa, de dirección estratéxica e financeira; deben poder entender a información contable das empresas co fin de obter conclusións e realizar predicións tanto sobre rendementos coma sobre riscos futuros.
B13 CG8 - Que os estudantes identifiquen os requisitos legais da información financeira aos que a empresa debe enfrontarse.
B14 CG9 - Que os estudantes manifesten respecto aos dereitos fundamentais e de igualdade entre homes e mulleres, o respecto e a promoción dos Dereitos Humanos e os principios de igualdade de oportunidades, non discriminación e accesibilidade universal das persoas con discapacidade.
C1 CT1 - Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 CT2 - Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 CT3 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 CT4 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 CT5 - Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 CT6 - Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 CT7 - Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 CT8 - Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer os principais conceptos e relacions económicas necesarios para analizar a economía mundial e española. A2
A7
A9
A10
A11
A12
A13
A19
A21
Aprender a pensar en términos económicos B1
B2
B3
B7
B11
Identificar as fontes de información económica relevante e o seu contenido A1
B9
B10
B11
B12
B13
B14
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Capacidad para reflexionar sobre os problemas económicos mais relevantes A3
A5
A14
A15
A16
A17
A18
A22
B1
B2
B3
Comunicarse con fluidez no seu contorno e traballar en equipo B4
B5
B6
B7
B8

Contidos
Temas Subtemas
I. A medición da economía. 1. Contabilidade Nacional. Macromagnitudes. O fluxo circular da renda.
2. Balanza de Pagamentos.
3. Indicadores socioeconómicos.
II. A Economía Mundial. 4. Análise da economía mundial no longo prazo.
5. Crecemento económico e desenvolvemento e subdesenvolvemento na economía mundial.
6. Comercio internacional. Sistema financeiro internacional. Integración económica, a UE. Globalización.
III. A Economía Española 7. Evolución da economía española do longo prazo.
8. Mercado de traballo e sector empresarial.
9. Sector exterior e inserción de España na UE.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A1 2 0 2
Sesión maxistral A2 A3 A7 A13 A14 A15 15 30 45
Presentación oral A11 A12 A16 A17 A18 A19 A22 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B14 C1 C2 8 10 18
Obradoiro A5 A9 A10 A21 B8 B9 B10 B11 B12 B13 C3 C4 C5 C6 C7 C8 22 28 50
Proba mixta B2 B1 C1 C2 2 28 30
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Presentación da materia onde se explica ao alumnado o desenvolvemento do programa, os instrumentos de análise básicos para a medición da economía, as fontes documentais que se han utilizar durante o curso, a bibliografía recomendada e mais os requisitos necesarios para a avaliación contínua.
Sesión maxistral Empregaráse o método expositivo coa finalidade de facilitar ao estudante información organizada sobre os coñecementos fundamentais corespondentes aos distintos temas
Presentación oral Empregaráse o método expositivo coa finalidade de facilitar ao estudante información organizada sobre os coñecementos fundamentais corespondentes aos distintos temas
Obradoiro Actividades en clase, solución problemas, lecturas, participación en clase
Proba mixta Proba escrita sobre os coñecementos teóricos e prácticos adquiridos sobre a economía mundial e española.

Atención personalizada
Metodoloxías
Presentación oral
Descrición
Formaránse dous subgrupos de 15 alumnos. Fixaránse as titorias que han durar ata 4 horas para cada un deses subgrupos e planificaránse ao longo do curso. Serán anunciadas con suficiente antelación.
Destinadas a reforzar a aprendizaxe autónoma do alumnado a través do seguimento e mais a supervisión das distintas actividades programadas (procura de datos económicos, fontes bibliográficas, resolución de problemas, exposición de traballos).

O alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia poderá facer o traballo de xeito individual. A titoría personalizada acordarase entre o profesor e o alumno.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Obradoiro A5 A9 A10 A21 B8 B9 B10 B11 B12 B13 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Actividades en clase, solución problemas, lecturas, participación na clase 20
Presentación oral A11 A12 A16 A17 A18 A19 A22 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B14 C1 C2 O estudante deberá realizar unha ou dúas ao longo do curso. Valoraráse a adecuación do tema exposto á materia, o seu grado de dificultade, o dominio do tema e mais a habilidade na comunición oral. 30
Proba mixta B2 B1 C1 C2 Proba escrita sobre os coñecementos teóricos e prácticos adquiridos sobre a economía mundial e española. Realizaráse en período de exámenes. Esíxese unha cualificación igual o superior a 3/10 nela para superar la materia. 50
 
Observacións avaliación

Cualificación de non presentado: Corresponde ao alumnado, cando só participe de actividades de avaliación que teñan unha ponderación inferior ao 20% sobre a cualificación final, con independencia da cualificación acadada.


Mínimos das partes da materia: Para superar a materia, é necesaria unha cualificación igual ou superior a 3 sobre 10 na proba mixta.


Na segunda oportunidade manteránse os mesmos criterios de avalación que na primeira oportunidade

Condicións de realización da avaliación final: Está prohibido acceder á aula de exame con calquera dispositivo que permita a comunicación co exterior e/ou o almacenamento de información

Convocatoria adiantada:

No caso de que o alumno
solicitase a convocatoria adiantada, éste será avaliado a través dunha
proba escrita. A proba establece un mínimo
de 5 puntos sobre 10 para superar a materia. A ponderación desta proba
nesta convocatoria será dun 100%.

O alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia:

Poderá facer o traballo de xeito individual. A titoría personalizada acordarase entre o profesor e o alumno.


Fontes de información
Bibliografía básica

https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif PNUD (http://www.undp.org/): (). .
https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif Banco Mundial (http://www.worldbank.org) (). .
https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif Penn World Tables ( http://cid.econ.ucdavis.edu/pwt.html ): () ..
https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif OCDE (http://www.oecd.org) (). .
https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif OMC (http://www.wto.org): (). .
https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif INE (http://www.ine.es): (). .
https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif FMI (http://www.imf.org): (). .
https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif Banco de España (http://www.bde.es/) (). .
https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif Eurostat: (http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home/) (). .
https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif UNCTAD (http://www.unctad.org): (). .
https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif Alonso, J.A. (dir.) (2015). Lecciones sobre economía mundial. 7ª edición. Ed. Thomson &Civitas, Madrid
https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif García Delgado, J.L., Miro, R. (dir.) (2015). Lecciones de economía española. 12ª edición. Ed. Thomson & Civitas, Madrid
https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif Requeijo, J y otros (2007). Técnicas básicas de estructura económica. Delta publicaciones, Madrid
https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif Muñoz,C y otros (2008). Las cuentas de la nación I. Thomson. Civitas
https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gif Krugman, P. (2012). ¡Acabad ya con esta crisis!. Crítica, Barcelona

Bibliografía complementaria

https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gifPugel, T. (2008). Economía internacional. Mc Graw-Hill, Madrid
https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gifMartin Mayoral, F. (coord.) (2009). Manual de economía española. Teoría y estructura. Pearson, Madrid
https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gifGarcia de la Cruz, J.M (coord.) (2011). La economía mundial en transformación. Paraninfo
https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gifTugores Ques, J. (2006): Economía Internacional. Globalización e integración regional. Ed. McGraw-Hill, Madrid

https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gifHeilbroner, R. (1999): El capitalismo del S. XXI. Ed. Península, Barcelona

https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gifGalbraith, J.K. (2000). La cultura de la satisfacción. Ariel

https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gifRodrik, D. (2011): La paradoja de la globalización. Democracia y el futuro de la economía mundial. Ed.Antoni Bosch, Barcelona

https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gifGalbraith, J.K. (2000). La cultura de la satisfacción. Ariel
https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gifSachs, J. (2005). El fin de la pobreza. Debate, Barcelona

https://guiadocente.udc.es/docencia/guia_docent/images/square.gifAkerlof, G. A. y Shiller, R. J. (2015): La economía de la manipulación. Deusto Centro Libros PAPF, Barcelona


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Historia da Empresa/650G01005
Principios de Microeconomía/650G01002

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Estatística I/650G01009

Materias que continúan o temario
Macroeconomía/650G01015

Observacións

É importante a lectura da prensa e mais de revistas económicas. Hanse poñer a disposición do estudante diversos materiais tanto na fotocopiadora como no Moodle da materia.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías