Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Introdución á Socioloxía Industrial e da Empresa Código 650G01012
Titulación
Grao en Ciencias Empresariais
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Formación básica 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Socioloxía e Ciencia Política da Administración
Coordinación
Rodríguez Teijeiro, Ariadna
Correo electrónico
ariadna.rodriguez@udc.es
Profesorado
Rodríguez Teijeiro, Ariadna
Correo electrónico
ariadna.rodriguez@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia enmárcase no enfoque da Socioloxía Económica e baséase no estudo sistemático das relacións sociais de intercambio que os individuos establecen entre si e das institucións económicas que desas relacións se derivan. Partindo desta definición, o curso centrarase no estudo da natureza das relacións sociais de índole económica así como nas institucións referidas á produción, distribución e consumo de bens e servizos escasos. Así mesmo preténdese transmitir os principais conceptos e termos da perspectiva sociolóxica sobre o mundo laboral, cos que analizar e comprender a realidade social do traballo, os cambios que experimentou ao longo da historia e a organización social que caracterizou cada etapa.
O curso presenta un alto contido metodolóxico debido a que a Socioloxía Económica e do Traballo é unha disciplina que se sitúa nun campo científico de intersección entre a Socioloxía e a Economía.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1 - Aprender a aprender, por exemplo, cómo, cándo, ónde novos desenvolvementos persoais son necesarios.
A3 CE3 - Comprender detalles do funcionamento empresarial, tamaño de empresas, rexións xeográficas, sectores empresariais, vinculación con coñecemento e teorías básicas.
A4 CE4 - Comprender a estrutura de linguas estranxeiras e desenvolver un vocabulario, Comprender, ler, falar e escribir nunha lingua estranxeira.
A5 CE5 - Comprender a tecnoloxía nova e existente e o seu impacto para os novos/futuros mercados.
A6 CE6 - Comprender os principios da enxeñaría e vinculalos co coñecemento empresarial.
A7 CE7 - Comprender os principios da lei e vinculalos co coñecemento de negocios e xestión.
A8 CE8 - Comprender os principios da psicoloxía, identificar as implicacións para a organización empresarial.
A9 CE9 - Comprender os principio éticos, identificar as implicacións para as organizacións empresariais, deseño de escenarios.
A11 CE11 - Definir criterios de acordo de cómo unha empresa é definida e vincular os resultados coa análise do entorno para identificar perspectivas.
A12 CE12 - Definir obxectivos, estratexias e políticas comerciais.
A16 CE16 - Identificar aspectos relacionados e comprender o seu impacto na organización empresarial.
A17 CE17 - Identificar o impacto dos elementos micro e macroeconómicos na organización empresarial.
A18 CE18 - Identificar as características dunha organización.
A19 CE19 - Identificar novos desenvolvementos de organizacións empresariais para afrontar con éxito o entorno cambiante.
A20 CE20 - Identificar e operar o software adecuado. Deseñar e implementar sistemas de información.
A21 CE21 - Identificar e utilizar as ferramentas adecuadas de matemáticas e estatística.
A23 CE23 - Uso de instrumentos para a análise de entornos empresariais.
A24 CE24 - Derivar dos datos información relevante imposible de recoñecer por non profesionais.
B1 CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeneral, e se adoita encontrar a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B2 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
B3 CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
B4 CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado.
B5 CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía.
B6 CG1 - Que os estudantes formados sexan profesionais versátiles, capacitados tanto de iniciar o seu propio negocio como de desempeñar labores de deseño, planificación, organización, xestión, asesoramento e avaliación nas áreas e departamentos contables, financeiros e fiscais de organizacións empresariais, con especial referencia ás pequenas e medianas empresas.
B7 CG2 - Que os estudantes posúan unha elevada capacitación metodolóxica de xestión e tratamento da información que lles proporcione vantaxes competitivas, non só no seu labor profesional, senón nunha sociedade global en permanente transformación. Para iso, o Grao debe estar dotado dun axeitado nivel de interdisciplinariedade, transversalidad e integración nas súas materias.
B8 CG3 - Que os estudantes presten especial atención aos cambios que, tanto en conceptos, coma en metodoloxía ou en aplicacións, implican no mundo empresarial as novas tecnoloxías da información e as comunicacións. Así mesmo deben poder obter e actualizar os coñecementos específicos que teñan como base a aparición de novas leis e regulamentos que afecten ao mundo fiscal, financeiro ou contable.
B9 CG4 - Que os estudantes integren a aprendizaxe na súa vida e no seu labor profesional, a través da metodoloxía de ensino que lles achega o Grao, o cal lles proporciona unha formación básica xeral que servirá como puntal para a formación continua ao longo da vida.
B10 CG5 - Que os estudantes teñan unha perspectiva integral e destreza no manexo dos conceptos, técnicas e ferramentas empregados en cada unha das diferentes áreas funcionáis, con especial referencia ás contables, financeiras e fiscais da empresa; así como entender as relacións que existen entre elas e cos obxectivos xerais da organización. Todo iso tendo en conta os principios de sustentabilidade e responsabilidade social das mesmas.
B11 CG6 - Que os estudantes saiban identificar e anticipar oportunidades, asignar recursos, organizar a información, realizar asesoramento fiscal e contable, control orzamentario, xestión de tesouraría, auditorías de contas e temas concursais (suspensións de pagamentos e quebras), tomar decisións en condicións de incerteza e avaliar resultados.
B12 CG7 - Que os estudantes sexan capaces de liderar proxectos nas áreas de valoración da empresa, de dirección estratéxica e financeira; deben poder entender a información contable das empresas co fin de obter conclusións e realizar predicións tanto sobre rendementos coma sobre riscos futuros.
B13 CG8 - Que os estudantes identifiquen os requisitos legais da información financeira aos que a empresa debe enfrontarse.
B14 CG9 - Que os estudantes manifesten respecto aos dereitos fundamentais e de igualdade entre homes e mulleres, o respecto e a promoción dos Dereitos Humanos e os principios de igualdade de oportunidades, non discriminación e accesibilidade universal das persoas con discapacidade.
C1 CT1 - Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 CT2 - Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 CT3 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 CT4 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 CT5 - Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 CT6 - Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 CT7 - Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 CT8 - Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Aprender a aprender, por exemplo, cómo, cándo, ónde novos desenvolvementos persoais son necesarios. Comprender detalles do funcionamento empresarial, tamaño de empresas, rexións xeográficas, sectores empresariais, vinculación con coñecemento e teorías básicas. Comprender os principios da psicoloxía, identificar as implicacións para a organización empresarial. Comprender os principio éticos, identificar as implicacións para as organizacións empresariais, deseño de escenarios. Identificar aspectos relacionados e comprender o seu impacto na organización empresarial. Identificar as características dunha organización Identificar novos desenvolvementos de organizacións empresariais para afrontar con éxito o entorno cambiante. A1
A4
A5
A6
A7
A8
A12
A20
A21
A24
C2
Definir criterios de acordo de cómo unha empresa é definida e vincular os resultados coa análise do entorno para identificar perspectivas A3
A9
A11
A16
A17
A18
A19
A23
B8
B10
B11
B12
B13
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B14
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
PARTE 1
ANÁLISIS HISTÓRICO DO PROCESO DE INDUSTRIALIZACIÓN.
LECCIÓN 3: APARICIÓN DA SOCIEDADE INDUSTRIAL
-
TEMARIO PARA AS CLASES TEÓRICAS.

LECCIÓN 1: O COÑECEMENTO CIENTÍFICO DA SOCIEDADE
-
LECCIÓN 2: APARICIÓN DA SOCIOLOXÍA INDUSTRIAL E DA EMPRESA.
-
LECCIÓN 4: A SEGUNDA REVOLUCIÓN INDUSTRIAL. REVOLUCIÓN CIENTÍFICO-TÉCNICA.
-
LECCIÓN 5: A TERCEIRA REVOLUCIÓN INDUSTRIAL A SOCIEDADE POST-MODERNA.
-
PARTE II
A EMPRESA COMO ORGANIZACIÓN.
LECCIÓN 6: ANÁLISIS BÁSICO DA EMPRESA COMO ORGANIZACIÓN
-
LECCIÓN 7: ORGANIZACIÓN E CULTURA EMPRESARIAL.
-
LECCIÓN 8: ORGANIZACIÓN E NOVOS ESTILOS DE DIRECCIÓN.
-
PARTE III
TRABALLO E SOCIEDADE INDUSTRIAL.
LECCIÓN 9: O TRABALLO NA SOCIEDADE INDUSTRIAL.
-
LECCIÓN 10: MOTIVACIÓN E SATISFACCIÓN NO TRABALLO.
-
LECCIÓN 11: NOVAS ESTRUCTURAS LABORALES E MERCADO DE TRABALLO.
-

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A11 A12 A16 A17 A18 A19 16 32 48
Obradoiro A20 A21 A23 A24 B3 B6 B7 B8 B9 B11 B12 C3 C5 C6 C7 C8 24 60 84
Presentación oral B4 B5 B10 B14 C1 C2 C4 4 2 6
Proba obxectiva B1 B2 B13 2 6 8
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Explicación oral da parte teórica da asignatura, con discusión e preguntas dirixidas a os alumnos co fin de transmitir coñecementos e facilitar o aprendizaxe.
Obradoiro Sesiones eminentemente prácticas donde os alumnos, de forma individual e en grupo, poñen en práctica os coñecementos adquiridos e realizan prácticas e traballos.
Presentación oral Exposición oral de algún dos traballos realizados polos alumnos de manera individual ou en grupo.
Proba obxectiva Consistirá na realización dun examen da parte teórica da asignatura con preguntas de desarrollo.

Atención personalizada
Metodoloxías
Obradoiro
Proba obxectiva
Descrición
Seguemento personal dos alumnos a través de tutorías como complemento das actividades a realizar.
Realizaranse titorías de grupos reducidos (4 horas a cada grupo de 15 alumnos) fóra do horario das clases e cuxa distribución indicará o profesor como crea conveniente.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Sesión maxistral A1 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A11 A12 A16 A17 A18 A19 Control de asistencia 5
Obradoiro A20 A21 A23 A24 B3 B6 B7 B8 B9 B11 B12 C3 C5 C6 C7 C8 Control de asistencia, exercicios e prácticas individuais e en grupo, exposición oral. 50
Proba obxectiva B1 B2 B13 Examen teórico con preguntas de desarrollo sobre a parte teórica da asignatura. 30
Presentación oral B4 B5 B10 B14 C1 C2 C4 Exposición oral de traballo individual e/o en grupo. 15
 
Observacións avaliación

No caso de que o alumno solicitase a convocatoria
adiantada éste será avaliado a través dunha proba de resposta múltiple
(catro opcións) onde as preguntas mal contestadas penalizan. A proba de
resposta múltiple establece un mínimo de 5 puntos sobre 10 para superar a
materia. A ponderación desta proba nesta convocatoria será do 100%.

Na convocatoria de xaneiro se contemplan dous sistemas de avaliación:
a) Os alumnos que sigan o curso de manera presencial serán evaluados en
base a tres criterior: 1) asistencia e participación en clase; 2) realización de
prácticas e traballos; e c) exposición oral en clase. Neste caso, as
lecturas, os traballos, exposición oral e as prácticas constitúen o 100% da súa nota final.
b) Os alumnos matriculados que non asistan a clase
deberán realizar a proba obxetiva da parte teórica da asignatura na data das convocatorias oficiais. Neste caso, a nota do
examen representará o 100% da súa nota.

Na convocatoria de xullo os alumnos serán evaluados a través dunha
proba obxetiva da parte teórica da asignatura. Neste caso, a nota do examen representará o 100% da súa nota final.

A calificación de Non
Presentado corresponde ó alumno cundo só participe de actividades de
evaluación que teñan unha ponderación inferior ó 20% sobre a
calificación final, con independencia da calificación alcanzada.


Fontes de información
Bibliografía básica

BIBLIOGRAFÍA BÁSICA DA INTRODUCCION

  • D. Bell, LAS CIENCIAS SOCIALES TRAS LA SEGUNDA GUERRA MUNDIAL. Ed. Alianza Universidad (Madrid, 1984). Págs. 25-27 y 38.
  • M. Duverger, MÉTODOS DE LAS CIENCIAS SOCIALES. Ed. Ariel (Barcelona, 1962). Págs. 17-33.
  • S. Giner, SOCIOLOGÍA. Ed. Península (Barcelona, 1979). Caps. I y II.
  • A. Guiddens, SOCIOLOGÍA. Ed. Alianza, S.A. (Madrid, 2001) 4º Edición. Capítulo I. Págs. 27-49.
  • P.B. Horton y Ch.L.Hunt.S0CIOLOGÍA. Ed. Mc Graw Hill. Lec. 1, 5 y 8.
  • A. Lucas Marín, SOCIOLOGÍA DE LA EMPRESA. Ed. Ibérica Europea de Ediciones (Madrid, 1984). Capítulos 1 y 2.
  • M. Pascual Monzó, PROYECTO DOCENTE.
  • G. Rocher, INTRODUCCIÓN A LA SOCIOLOGÍA GENERAL. Ed. Herder (Barcelona, 1980). Caps. I, II y conclusión.

  • L. Sarries Sanz, SOCIOLOGÍA INDUSTRIAL. Mira Editores (Zaragoza, 1999). Capítulo I.

BIBLIOGRAFÍA BÁSICA PARTE I

  • A. Lucas Marín, SOCIOLOGÍA DE LA EMPRESA. Ed. Ibérica Europea de Ediciones (Madrid, 1984). Capítulos 3, 4, 5, 6, 9, 10, 12 y 13.
  • L. Sarries Sanz, SOCIOLOGÍA INDUSTRIAL. Mira Editores (Zaragoza, 1999) Capítulos 1, 3, 4 y 5.

BIBLIOGRAFÍA BÁSICA PARTE II

  • A Guiddeus, SOCIOLOGÍA, (op. cit.) Págs.51-57. Págs.443-476.
  • L. Sarries Sanz, SOCIOLOGÍA INDUSTRIAL. Mira Editores (Zaragoza, 1999). Capítulos 6, 7, 8 y 9

BIBLIOGRAFÍA BÁSICA PARTE III

  • A. Guiddens, SOCIOLOGÍA, (op.cit). Págs.477-534.
  • L. Sarries Sanz, SOCIOLOGÍA INDUSTRIAL. Mira Editores (Zaragoza, 1999). Capítulos 11,13, 14, 15 y 16.

Bibliografía complementaria

• L FinkeL LA ORGANIZACIÓN SOCIAL DEL TRABAJO. Pirámide (Madrid, 1994)

• J. M. García Madaria, TEORÍA DÉLA ORGANIZACIÓN Y SOCIEDAD CONTEMPORÁNEA. Ariel Ciencia Política (Barcelona, 1985)

• J. A. Garmendia (ed.), SOCIOLOGÍA INDUSTRIAL Y DE LA EMPRESA. Ed. Apilar (Madrid, 1987)

• E. Genesca, MOTIVACIÓN Y ENRIQUECIMIENTO DEL TRABAJO. Hispano Europea, S.A. (Barcelona, 1977)

• Daniel, Goleman, LA INTELIGENCIA EMOCIONAL. Ed. Kairis.

• A. King y B. Schneider, LA PRIMERA REVOLUCIÓN MUNDIAL. Club de Roma.(Barcelona, 1991)

• Koontz, 0'Donnell y Weihrich, ADMINISTRACIÓN. McGraw Hill (México, 1985)

• R. López Pintor, SOCIOLOGÍA INDUSTRIAL. Alianza Universidad Texto (Madrid, 1986)

• A. Lucas Marín, SOCIOLOGÍA DE LA EMPRESA. Ibérica Europea de Ediciones (Madrid, 1981) Primera parte.

• A. Lucas Marín, SOCIOLOGÍA PARA LA EMPRESA. Ed McGraw Hill (Madrid, 1994)

• N. Mouzelis, ORGANIZACIÓN Y BUROCRACIA Edicións 62 (Barcelona, 1975)

• M. Peña Baztan, LA PSICOLOGÍA Y LA EMPRESA. Hispano Europea, S.A. (Barcelona, 1985)

Jeremy Rifkin, EL FIN DEL TRABAJO. NUEVAS TECNOLOGÍAS CONTRA PUESTOS DE TRABAJO: EL NACIMIENTO DE UNA NUEVA ERA. Ed.Paidós (1996).


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías