Identifying Data 2020/21
Subject (*) Introduction to Industrial and Business Sociology Code 650G01012
Study programme
Grao en Ciencias Empresariais
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Second Basic training 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinador
Rodríguez Teijeiro, Ariadna
E-mail
ariadna.rodriguez@udc.es
Lecturers
Rodríguez Teijeiro, Ariadna
E-mail
ariadna.rodriguez@udc.es
Web
General description Esta materia enmárcase no enfoque da Socioloxía Industrial e do Traballo como unha disciplina que se sitúa nun campo científico de intersección entre a Socioloxía e a Economía. Baséase no estudo sistemático das relacións sociais de intercambio que os individuos establecen entre si e das institucións económicas que desas relacións derívanse. Partindo desta definición, o curso centrarase no estudo da natureza das relacións sociais de índole económica así como nas institucións referidas á produción, distribución e consumo de bens e servizos escasos. Así mesmo preténdese transmitir os principais conceptos desde a perspectiva sociolóxica sobre os cambios nos procesos de produción, na configuración e funcionamento das organizacións e no mundo laboral, cos que analizar e comprender a realidade social do traballo, os cambios que experimentou ao longo da historia e a organización social que caracterizou cada etapa.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos:

- Non se realizarán cambios.

2. Metodoloxías:

*Metodoloxías docentes que se manteñen:

- Sesión maxistral (non computa na avaliación).
- Obradoiro (computa na avaliación).
- Presentación oral (computa na avaliación).
- Traballos tutelados (computa na avaliación).
- Atención personalizada (non computa na avaliación).

*Metodoloxías docentes que se modifican:

- Ningunha.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado:

- Correo electrónico: Diariamente. De uso para facer consultas, solicitar encontros virtuais para resolver dúbidas e facer o seguemento das actividades prácticas e dos traballos tutelados.
- Moodle: Diariamente. Segundo a necesidade do alumnado para formular consultas, acceder ós materiais necesarios para o desenrolo da materia, así como para a elaboración das actividades prácticas e traballos.
- Teams: Sesións semanais (tantas como demande o alumnado) para: a/ comprobar o avance nos contidos teóricos da materia; b/ o seguimento e apoio na realización das prácticas e traballos tutelados. Esta dinámica permite facer un seguimento normalizado e axustado ás necesidades da aprendizaxe do alumnado para desenvolver o traballo da materia.

4. Modificacións na avaliación:

- Ningunha. Se manterá o sistema de avaliación baseado nun 100% na avaliación continua, de maneira que os estudantes serán calificados en base os criterios establecidos na Guía Docente. Asemesmo, se valorará das actividades e traballos presentados:
- A profundidade, reflexión e capacidade crítica.
- O dominio das fontes utilizadas.
- O tratamento dunha linguaxe propia do contexto disciplinar.
- A utilización de fontes documentais complementarias e actuais.
- A presentación e a claridade da exposición.
- A ausencia de plaxio no contido.

*Observacións de avaliación:

- Mantéñense as mesmas que figuran na guía docente.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

- Non se realizarán cambios. Os estudantes disporán de todos os materiais necesarios para o desenrollo da materia en Moodle.


Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 CE1 - Aprender a aprender, por exemplo, cómo, cándo, ónde novos desenvolvementos persoais son necesarios.
A3 CE3 - Comprender detalles do funcionamento empresarial, tamaño de empresas, rexións xeográficas, sectores empresariais, vinculación con coñecemento e teorías básicas.
A4 CE4 - Comprender a estrutura de linguas estranxeiras e desenvolver un vocabulario, Comprender, ler, falar e escribir nunha lingua estranxeira.
A5 CE5 - Comprender a tecnoloxía nova e existente e o seu impacto para os novos/futuros mercados.
A6 CE6 - Comprender os principios da enxeñaría e vinculalos co coñecemento empresarial.
A7 CE7 - Comprender os principios da lei e vinculalos co coñecemento de negocios e xestión.
A8 CE8 - Comprender os principios da psicoloxía, identificar as implicacións para a organización empresarial.
A9 CE9 - Comprender os principio éticos, identificar as implicacións para as organizacións empresariais, deseño de escenarios.
A11 CE11 - Definir criterios de acordo de cómo unha empresa é definida e vincular os resultados coa análise do entorno para identificar perspectivas.
A12 CE12 - Definir obxectivos, estratexias e políticas comerciais.
A16 CE16 - Identificar aspectos relacionados e comprender o seu impacto na organización empresarial.
A17 CE17 - Identificar o impacto dos elementos micro e macroeconómicos na organización empresarial.
A18 CE18 - Identificar as características dunha organización.
A19 CE19 - Identificar novos desenvolvementos de organizacións empresariais para afrontar con éxito o entorno cambiante.
A20 CE20 - Identificar e operar o software adecuado. Deseñar e implementar sistemas de información.
A21 CE21 - Identificar e utilizar as ferramentas adecuadas de matemáticas e estatística.
A23 CE23 - Uso de instrumentos para a análise de entornos empresariais.
A24 CE24 - Derivar dos datos información relevante imposible de recoñecer por non profesionais.
B1 CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeneral, e se adoita encontrar a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B2 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
B3 CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
B4 CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado.
B5 CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía.
B6 CG1 - Que os estudantes formados sexan profesionais versátiles, capacitados tanto de iniciar o seu propio negocio como de desempeñar labores de deseño, planificación, organización, xestión, asesoramento e avaliación nas áreas e departamentos contables, financeiros e fiscais de organizacións empresariais, con especial referencia ás pequenas e medianas empresas.
B7 CG2 - Que os estudantes posúan unha elevada capacitación metodolóxica de xestión e tratamento da información que lles proporcione vantaxes competitivas, non só no seu labor profesional, senón nunha sociedade global en permanente transformación. Para iso, o Grao debe estar dotado dun axeitado nivel de interdisciplinariedade, transversalidad e integración nas súas materias.
B8 CG3 - Que os estudantes presten especial atención aos cambios que, tanto en conceptos, coma en metodoloxía ou en aplicacións, implican no mundo empresarial as novas tecnoloxías da información e as comunicacións. Así mesmo deben poder obter e actualizar os coñecementos específicos que teñan como base a aparición de novas leis e regulamentos que afecten ao mundo fiscal, financeiro ou contable.
B9 CG4 - Que os estudantes integren a aprendizaxe na súa vida e no seu labor profesional, a través da metodoloxía de ensino que lles achega o Grao, o cal lles proporciona unha formación básica xeral que servirá como puntal para a formación continua ao longo da vida.
B10 CG5 - Que os estudantes teñan unha perspectiva integral e destreza no manexo dos conceptos, técnicas e ferramentas empregados en cada unha das diferentes áreas funcionáis, con especial referencia ás contables, financeiras e fiscais da empresa; así como entender as relacións que existen entre elas e cos obxectivos xerais da organización. Todo iso tendo en conta os principios de sustentabilidade e responsabilidade social das mesmas.
B11 CG6 - Que os estudantes saiban identificar e anticipar oportunidades, asignar recursos, organizar a información, realizar asesoramento fiscal e contable, control orzamentario, xestión de tesouraría, auditorías de contas e temas concursais (suspensións de pagamentos e quebras), tomar decisións en condicións de incerteza e avaliar resultados.
B12 CG7 - Que os estudantes sexan capaces de liderar proxectos nas áreas de valoración da empresa, de dirección estratéxica e financeira; deben poder entender a información contable das empresas co fin de obter conclusións e realizar predicións tanto sobre rendementos coma sobre riscos futuros.
B13 CG8 - Que os estudantes identifiquen os requisitos legais da información financeira aos que a empresa debe enfrontarse.
B14 CG9 - Que os estudantes manifesten respecto aos dereitos fundamentais e de igualdade entre homes e mulleres, o respecto e a promoción dos Dereitos Humanos e os principios de igualdade de oportunidades, non discriminación e accesibilidade universal das persoas con discapacidade.
C1 CT1 - Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 CT2 - Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 CT3 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 CT4 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 CT5 - Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 CT6 - Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 CT7 - Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 CT8 - Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Aprender a aprender, por exemplo, cómo, cándo, ónde novos desenvolvementos persoais son necesarios. Comprender detalles do funcionamento empresarial, tamaño de empresas, rexións xeográficas, sectores empresariais, vinculación con coñecemento e teorías básicas. Comprender os principios da psicoloxía, identificar as implicacións para a organización empresarial. Comprender os principio éticos, identificar as implicacións para as organizacións empresariais, deseño de escenarios. Identificar aspectos relacionados e comprender o seu impacto na organización empresarial. Identificar as características dunha organización Identificar novos desenvolvementos de organizacións empresariais para afrontar con éxito o entorno cambiante. A1
A4
A5
A6
A7
A8
A12
A20
A21
A23
Definir criterios de acordo de cómo unha empresa é definida e vincular os resultados coa análise do entorno para identificar perspectivas A3
A9
A11
A16
A17
A18
A19
A23
A24
B8
B10
B11
B12
B13
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B14
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contents
Topic Sub-topic
PARTE I. INTRODUCCIÓN

TEMA 1: O COÑECEMENTO CIENTÍFICO DA SOCIEDADE
-
PARTE II. ANÁLISIS HISTÓRICO DO PROCESO DE INDUSTRIALIZACIÓN

TEMA 2: APARICIÓN DA SOCIOLOXÍA INDUSTRIAL E DA EMPRESA. CARACTERÍSTICAS DA SOCIEDADE INDUSTRIAL
-
TEMA 3: A SEGUNDA REVOLUCIÓN INDUSTRIAL. NOVAS FORMAS DE ORGANIZACIÓN DO TRABALLO
-
TEMA 4: A TERCEIRA REVOLUCIÓN INDUSTRIAL. CARACTERÍSTICAS DA SOCIEDADE POST-INDUSTRIAL
-
PARTE III: ORGANIZACIÓN E CULTURA EMPRESARIAL

TEMA 5: ANÁLISIS DA EMPRESA COMO SISTEMA SOCIAL
-
TEMA 6: CULTURA EMPRESARIAL, PLANIFICACIÓN ESTRATÉXICA E POLÍTICAS DE XESTIÓN DE PERSOAL
-
TEMA 7: TEORÍAS DA MOTIVACIÓN E SATISFACCIÓN NO TRABALLO -
TEMA 8: MODELOS DE XESTIÓN NA EMPRESA ACTUAL
-

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A19 A18 A17 A16 A12 A11 A9 A8 A7 A6 A5 A4 A3 A1 C2 25 4 29
Workshop A20 A21 A23 A24 B1 B2 B3 B6 B7 B8 B9 B11 B12 B13 C3 C5 C6 C7 C8 24 36 60
Oral presentation B4 B5 B10 B14 C1 C4 4 10 14
Supervised projects A1 A8 A9 A11 A16 A17 A18 A19 A23 B3 B5 B6 B7 20 20 40
 
Personalized attention 7 0 7
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Sesións de clases maxistrais nas que se explican os contidos teóricos da materia.
Workshop Sesións eminentemente prácticas onde os estudantes, de forma individual e en grupo, poñen en práctica os coñecementos adquiridos a través da realización de actividades e traballos.
Oral presentation Exposición oral dalgúns dos traballos realizados polos estudantes de maneira individual ou grupal.
Supervised projects Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma, baixo a tutela do profesor e baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.

Personalized attention
Methodologies
Workshop
Oral presentation
Supervised projects
Guest lecture / keynote speech
Description
Realizarase un seguimento continuo dos estudantes a través de tutorías e atención personalizada como complemento das actividades a realizar na aula. Recoméndase ao alumnado facer uso das mesmas para a consulta e seguimento das actividades e traballos que deben realizar de cara a alcanzar o maior aproveitamento e aprendizaxe na materia.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Workshop A20 A21 A23 A24 B1 B2 B3 B6 B7 B8 B9 B11 B12 B13 C3 C5 C6 C7 C8 Exercicios, prácticas individuais ou en grupo realizadas na aula nas que se aplicarán os coñecementos adquiridos na asignatura. 60
Oral presentation B4 B5 B10 B14 C1 C4 Exposición oral de traballos realizados de modo individual ou en grupo. 10
Supervised projects A1 A8 A9 A11 A16 A17 A18 A19 A23 B3 B5 B6 B7 Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma, baixo a tutela da profesora e basada na asunción polos estudantes da responsabilidade polo seu propio aprendizaxe. 30
 
Assessment comments

Dacordo
cas recomendacións plantexadas por mor da situación de crise sanitaria
provocada pola Covid-19, o sistema de avaliación da materia basearase nun 100%
na avaliación continua
. De maneira que os estudantes serán calificados en base
ós seguintes criterios de avaliación: 1) entrega de exercicios e prácticas realizados nos
talleres (50% da cualificación); b) exposición oral dalgunhas das
actividades realizadas (20% da cualificación); c) elaboración dun traballo final
sobre parte dos contidos teóricos da materia (30% da cualificación). 

Sistema antiplaxio: A profesora reservase o dereito de
non evaluar traballos que presenten algún porcentaje de plaxio no seu contido (todos
os traballos entregados no marco da materia someteranse ó programa antiplaxio Turnitin).

Segunda oportunidade e convocatoria adiantada: Os criterios de avaliación son os
mesmos para todas as oportunidades de avaliación,   de modo
que os estudantes terán a posibilidade de aprobar e de acceder ó 100% da calificación na materia en todas as oportunidades de avaliación.

Calificación de non presentado: Corresponde ó alumno cando só
participe de actividades de avaliación que teñan unha ponderación inferior ó
20% sobre a calificación final, con independencia da calificación alcanzada.

Estudantes con recoñecemento de
dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia
: O estudante deberá comunicar
esta circunstancia ó profesor ó comezo do curso e, excepto para as datas
aprobadas en Xunta de Facultade para a proba obxetiva final, para as
restantes probas acordarase un calendario específico de datas compatible
coa súa dedicación.

Sobre condiciones de avaliación final: Está prohibido acceder á aula de
examen con calquer dispositivo que permita a comunicación con exterior e/o
almacenamento de información.

Identificación do estudante: O estudante ha de acreditar a súa personalidade dacordo ca normativa vigente.











Sources of information
Basic

BIBLIOGRAFÍA BÁSICA: 

Bell, D. (1984). Las ciencias sociales tras la Segunda Guerra Mundial. Madrid: Ed. Alianza Universidad. 

Bosch, J. LL. y Torrente, D. (2000). Sociología del trabajo. Barcelona: Ediciones de la Universidad de Barcelona.

Duverger, M. (1962). Métodos de las ciencias sociales. Barcelona: Ed. Ariel. 

Elías, J. y Mascaray, J. (1998). Más allá de la comunicación interna. Barcelona: Gestión 2000.

Giner, S. (1979). Sociología. Barcelona: Ed. Península.

Goodale, J. G. (2008). La entrevista. Técnicas y aplicaciones para la empresa. Madrid: Pirámide.

Guiddens, A. (2001). Sociología. Madrid: Ed. Alianza. 

Lucas Marín, A. (1984). Sociología de la empresa. Madrid: Ed. Ibérica. 

Lucas Marín, A. (2002). Sociología de las organizaciones. Madrid: McGraw-Hill.

Macionis, J. y Plummer, K. (2010). Sociología. Madrid: Prentice Hall.

Moreno, L. P. (2012). Dirección y gestión de recursos humanos. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.

Osterman, P. (Comp.) (1988). Los mercados internos de trabajo. Madrid: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social. 

Rocher, G. (1980). Introducción a la Sociología General. Barcelona: Ed. Herder. 

Sarries Sanz, L. (1999). Sociología industrial. Zaragoza: Mira Editores. 

Sayer, A. y Walker, R. (1992). La nueva economía social. Reelaboración de la división del trabajo. Madrid: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.

Solow, R. M. (1992). El mercado de trabajo como institución social. Madrid: Alianza Editorial.

Vatin, F. (2004). Trabajo, ciencia y sociedad. Ensayos de Sociología y epistemología del trabajo. Buenos Aires: Lumen.

Watson, T. (1995). Trabajo y Sociedad. Manual introductorio a la Sociología del trabajo, industrial y de la empresa. Barcelona: Hacer Editorial.




Complementary

BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA:

Finkel, L. (1994). La organización social del trabajo. Madrid: Pirámide.

García Madaria, J. M. (1985). Teoría de la organización y sociedad contemporánea. Barcelona: Ariel Ciencia Política.

Garmendia, J. A. (Ed.) (1987). Sociología industrial y de la empresa. Madrid: Ed. Apilar.

Köhler, H. D. y Artiles, A. M. (2007). Manual de la Sociología del trabajo y de las relaciones laborales. Madrid: Delta Publicaciones.

Rifkin, J. (1996). El fin del trabajo. Nuevas tecnologías contra puestos de trabajo: El nacimiento de una nueva era. Barcelona: Ed. Paidós.

-(2011). La tercera revolución industrial. Cómo el poder lateral está transformando la energía, la economía y el mundo. Barcelona: Ed. Paidós.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

1. Aconséllase ao alumnado realizar as lecturas que a profesora facilite e recomende ao longo do cuadrimestre, de cara a obter un máximo aproveitamento da materia. 

2. A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia: a. solicitarase en formato virtual e/ou soporte informático; b. realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos.

3. Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores de sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais.

4. Traballaráse para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e fomentar valores de respecto e igualdade.

5. Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria. 



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.