Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Organización de Empresas Código 650G01016
Titulación
Grao en Ciencias Empresariais
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Análise Económica e Administración de Empresas
Coordinación
Rungo , Paolo
Correo electrónico
paolo.rungo@udc.es
Profesorado
Rungo , Paolo
Correo electrónico
paolo.rungo@udc.es
Web http://campusvirtual.udc.es/moodle/
Descrición xeral A materia "Organización de Empresas" analiza os aspectos fundamentais do deseño organizativo a partir de estratexia da empresa, para determinar a súa estrutura e as relacións internas. Así mesmo, discútense as decisións relativas ás fronteiras da empresa, tantos verticais como horizontais. Os resultados de aprediizaxe detállanse no apartado correspondente desta guía.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1 - Aprender a aprender, por exemplo, cómo, cándo, ónde novos desenvolvementos persoais son necesarios.
A2 CE2 - Auditar unha organización e deseñar planes de consulta (por exemplo lexislación impositiva, inversións, estudo de casos, proxecto de traballo).
A3 CE3 - Comprender detalles do funcionamento empresarial, tamaño de empresas, rexións xeográficas, sectores empresariais, vinculación con coñecemento e teorías básicas.
A5 CE5 - Comprender a tecnoloxía nova e existente e o seu impacto para os novos/futuros mercados.
A6 CE6 - Comprender os principios da enxeñaría e vinculalos co coñecemento empresarial.
A9 CE9 - Comprender os principio éticos, identificar as implicacións para as organizacións empresariais, deseño de escenarios.
A11 CE11 - Definir criterios de acordo de cómo unha empresa é definida e vincular os resultados coa análise do entorno para identificar perspectivas.
A12 CE12 - Definir obxectivos, estratexias e políticas comerciais.
A13 CE13 - Xestión dunha compañía a partir da planificación e control, utilizando conceptos, métodos e ferramentas.
A14 CE14 - Xestionar as operacións da empresa.
A15 CE15 - Xestionar os recursos financeiros.
A16 CE16 - Identificar aspectos relacionados e comprender o seu impacto na organización empresarial.
A17 CE17 - Identificar o impacto dos elementos micro e macroeconómicos na organización empresarial.
A18 CE18 - Identificar as características dunha organización.
A19 CE19 - Identificar novos desenvolvementos de organizacións empresariais para afrontar con éxito o entorno cambiante.
A22 CE22 - Planificar e xestionar os recursos humanos das organizacións.
A24 CE24 - Derivar dos datos información relevante imposible de recoñecer por non profesionais.
B1 CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeneral, e se adoita encontrar a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B2 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
B3 CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
B4 CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado.
B5 CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía.
B6 CG1 - Que os estudantes formados sexan profesionais versátiles, capacitados tanto de iniciar o seu propio negocio como de desempeñar labores de deseño, planificación, organización, xestión, asesoramento e avaliación nas áreas e departamentos contables, financeiros e fiscais de organizacións empresariais, con especial referencia ás pequenas e medianas empresas.
B7 CG2 - Que os estudantes posúan unha elevada capacitación metodolóxica de xestión e tratamento da información que lles proporcione vantaxes competitivas, non só no seu labor profesional, senón nunha sociedade global en permanente transformación. Para iso, o Grao debe estar dotado dun axeitado nivel de interdisciplinariedade, transversalidad e integración nas súas materias.
B8 CG3 - Que os estudantes presten especial atención aos cambios que, tanto en conceptos, coma en metodoloxía ou en aplicacións, implican no mundo empresarial as novas tecnoloxías da información e as comunicacións. Así mesmo deben poder obter e actualizar os coñecementos específicos que teñan como base a aparición de novas leis e regulamentos que afecten ao mundo fiscal, financeiro ou contable.
B9 CG4 - Que os estudantes integren a aprendizaxe na súa vida e no seu labor profesional, a través da metodoloxía de ensino que lles achega o Grao, o cal lles proporciona unha formación básica xeral que servirá como puntal para a formación continua ao longo da vida.
B10 CG5 - Que os estudantes teñan unha perspectiva integral e destreza no manexo dos conceptos, técnicas e ferramentas empregados en cada unha das diferentes áreas funcionáis, con especial referencia ás contables, financeiras e fiscais da empresa; así como entender as relacións que existen entre elas e cos obxectivos xerais da organización. Todo iso tendo en conta os principios de sustentabilidade e responsabilidade social das mesmas.
B11 CG6 - Que os estudantes saiban identificar e anticipar oportunidades, asignar recursos, organizar a información, realizar asesoramento fiscal e contable, control orzamentario, xestión de tesouraría, auditorías de contas e temas concursais (suspensións de pagamentos e quebras), tomar decisións en condicións de incerteza e avaliar resultados.
B12 CG7 - Que os estudantes sexan capaces de liderar proxectos nas áreas de valoración da empresa, de dirección estratéxica e financeira; deben poder entender a información contable das empresas co fin de obter conclusións e realizar predicións tanto sobre rendementos coma sobre riscos futuros.
B13 CG8 - Que os estudantes identifiquen os requisitos legais da información financeira aos que a empresa debe enfrontarse.
B14 CG9 - Que os estudantes manifesten respecto aos dereitos fundamentais e de igualdade entre homes e mulleres, o respecto e a promoción dos Dereitos Humanos e os principios de igualdade de oportunidades, non discriminación e accesibilidade universal das persoas con discapacidade.
C1 CT1 - Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 CT2 - Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 CT3 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 CT4 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 CT5 - Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 CT6 - Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 CT7 - Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 CT8 - Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público especializado como non especializado. B2
B4
B6
B14
C1
C4
Elaborar informes profesionais. A2
B5
B6
B9
C1
C5
Reflexionar de forma crítica sobre o desenvolvemento profesional e establecer necesidades propias de formación. A1
B5
B6
B9
C5
C7
Buscar e sintetizar información relevante sobre o contorno da empresa. A6
A16
A17
A24
B3
B6
B7
B8
B12
B13
C2
C3
C6
Desenvolver escenarios futuros útiles para a comprensión do mercado e para a valoración de estratexias empresariais. A5
A9
A13
A16
A17
A19
A24
B10
B11
B12
C4
C6
C8
Describir os principios e os modelos básicos do deseño organizativo. A3
A16
A18
B6
Describir os elementos principais dun sistema de remuneración e valorar o seu funcionamento. A13
A16
A22
B6
Analizar os factores que afectan as decisións sobre fronteiras horizontais e verticais dunha empresa. A11
A12
A13
A14
A15
A16
B1
B6
B8
Analizar e experimentar os procesos de toma de decisións individuais e en grupo. A9
B11
B14
C4

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. Estratexia empresarial e planificación de escenarios. - Estratexia empresarial e planificación de escenarios.
- Valoración de estratexias empresariais fronte a escenarios futuros.
Tema 2. Principios de deseño organizativo. - Principios básicos e modelos de deseño.
- A evolución do deseño organizativo.
- Organizar ao redor dos clientes.
- Centralización e descentralización.
Tema 3. Remuneración e incentivos. - Problemas de información; teoría do Principal e Axente.
- Incentivos nas organizacións.
Tema 4. Fronteiras da empresa. - Fronteiras horizontais: economías de escala, diversificación.
- Fronteiras verticais: "make or buy", investimentos específicos, bloqueos e integración. Aprovisionamento estratéxico.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A3 A11 A13 A15 A18 A22 B8 B13 C8 17 0 17
Estudo de casos A2 A3 A9 A12 A13 A14 A16 A22 C4 C5 C6 4.5 9 13.5
Traballos tutelados A2 A5 A6 A9 A11 A16 A17 A18 A19 A24 B2 B3 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 C1 C2 C3 C4 C6 C8 12 24 36
Seminario A5 A9 A16 B3 B11 B12 B14 4 0 4
Lecturas A1 A16 A17 B3 B5 C7 1 6 7
Proba mixta B1 B2 B4 C1 C6 0 62.5 62.5
 
Atención personalizada 10 0 10
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Presentación e discusión dos conceptos teóricos relevantes.
Estudo de casos Estudo de casos de empresa sobre as temáticas analizadas en clase.
Traballos tutelados Proxecto de desenvolvemento de escenarios.
Seminario Por cada grupo de estudantes formaranse dous subgrupos. Con estes subgrupos fixaranse titorías de 4 horas repartidas durante os cursos para profundar nas competencias relacionadas co traballo en grupo e as presentacións orais.
Lecturas Estudo videos e lecturas durante o curso
Proba mixta Exame final. O exame final componse de preguntas "abertas".

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Retroalimentación personalizada mediante o portafolio da materia

Para o alumnado con dedicación a tempo parcial non asistente, acordarase ao inicio do curso un calendario específico de titorías e entrega das actividades.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Lecturas A1 A16 A17 B3 B5 C7 Estudo vídeos e lecturas durante o curso. 5
Proba mixta B1 B2 B4 C1 C6 Exame final da materia. 50
Estudo de casos A2 A3 A9 A12 A13 A14 A16 A22 C4 C5 C6 Preparación dos casos de estudo, e participación e discusión en clase. 15
Traballos tutelados A2 A5 A6 A9 A11 A16 A17 A18 A19 A24 B2 B3 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 C1 C2 C3 C4 C6 C8 Traballo en grupo: proxecto de desenvolvemento de escenarios. 30
 
Observacións avaliación

O sistema de avaliación continua -estudo de casos; traballos tutelados; presentacións orais; portafolio do alumno- e o exame final valoran resultados de aprendizaxe e competencias distintas. Por tanto, para aprobar a materia é necesario aprobar as dúas partes (avaliación continua e exame final). É dicir, para aprobar a materia é necesario acumular un mínimo de 2.5 puntos sobre 5 na avaliación continua e de 2.5 puntos sobre 5 no exame final. Non se terá en conta nin se gardará a nota do exame final para futuras oportunidades en caso de non superar a avaliación continua. Os criterios de avaliación son os mesmos en todas as oportunidades de cada convocatoria.

En caso de non superar a parte de avaliación continua durante o curso, será posible recuperar algúns puntos mediante traballos tutelados antes da segunda oportunidade (exame de xullo). As actividades que se poderán recuperar son as que non necesitan nin presencialidade nin seguimento continuado, é dicir, os estudos de casos sen discusión en clase (1 punto) e o traballo tutelado (3 puntos).

Os estudantes que queiran presentarse á convocatoria adiantada poden utilizar este mesmo sistema de recuperación dos puntos de avaliación continua. Os estudantes a tempo parcial e con despensa académica de asistencia poderán acollerse a esta modalidade de recuperación da avaliación continua tamén para a primeira oportunidade de exame.

A efectos de cualificación, a cualificación de non presentado corresponde ao alumnado cando só
participe de actividades de avaliación que teñan unha ponderación
inferior ao 20% sobre a cualificación final, con independencia da
cualificación acadada.


Fontes de información
Bibliografía básica Kates, A., Galbraith, J.R. (2007). Designing your organization. San Francisco, CA: Wiley
Brickley, J., Smith, C., Zimmerman, J. (2005). Economía Empresarial y Arquitectura de las Organizaciones. . Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España
Chermack, T.J. (2011). Scenario Planning in Organizations. San Francisco, CA: Berrett-Koehler Publishers

Bibliografía complementaria Gibbons, R. (2005). Four Formal(izable) Theories of the Firm? . Journal of Economic Behavior and Organization 58: 202-247.
Gibbons, R. (2010). Organizational Economics and Corporate Strategy, Lectures 1 & 2. . MBA Course 15.903 at the MIT Sloan School of Management. Available at: http://web.mit.edu/rg
Lazear, E. (2000). Performance Pay and Productivity.. American Economic Review 90: 1346-61.
Gibbons, R. (2003). Team Theory, Garbage Cans, and Real Organizations: Some History and Prospects of Economic Research on Decision-Making in Organizations. . Industrial and Corporate Change 12: 753-87.
Coase, R. (1937). The Nature of the Firm.. Economica, 4: 386-405
Williamson, O. (1979). Transaction Cost Economics: The Governance of Contractual Relations.. Journal of Law and Economics 22: 233-61.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Principios de Microeconomía/650G01002
Economía da Empresa: Función Organizativa/650G01003

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Economía e Xestión da Empresa Familiar/650G01040

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías