Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Organización de Empresas Código 650G01016
Titulación
Grao en Ciencias Empresariais
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Empresa
Coordinación
Guillen Solorzano, Maria
Correo electrónico
maria.guillen@udc.es
Profesorado
Guillen Solorzano, Maria
Rodriguez Fernandez, Maria Jose
Correo electrónico
maria.guillen@udc.es
maria.jose.rfernandez@udc.es
Web http://campusvirtual.udc.es/moodle/
Descrición xeral A materia "Organización de Empresas" analiza os aspectos fundamentais do deseño organizativo a partir da estratexia da empresa, para determinar a súa estrutura e as relacións internas. Os resultados de aprendizaxe detállanse no apartado correspondente desta guía.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Non se realizarán cambios.

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Sesión maxistral
Estudo de casos
Traballos tutelados con presentación oral

*Metodoloxías docentes que se modifican

A presentación oral dos traballos tutelados farase en vídeo.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado

- Correo electrónico: A diario. De uso para facer consultas, dar avisos, resolver dúbidas, solicitar encontros virtuais e seguimento de traballos tutelados.

– Moodle: A diario. Iránse colgando os materiais necesarios para o seguimento da materia.

– Teams e/ou one drive: para a explicación dos contidos teóricos da materia, tutorías individuais ou de grupo reducido y seguimento de traballos tutelados.

4. Modificacións na avaliación

Nos se farán cambios. As presentaciones orais dos traballos tutelados non se farán de forma presencial senon que se enviarán mediante vídeo a través de One drive.


*Observacións de avaliación:

Mantéñense as mesmas que en circunstancias normais.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

Nos se farán cambios

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1 - Aprender a aprender, por exemplo, cómo, cándo, ónde novos desenvolvementos persoais son necesarios.
A3 CE3 - Comprender detalles do funcionamento empresarial, tamaño de empresas, rexións xeográficas, sectores empresariais, vinculación con coñecemento e teorías básicas.
A6 CE6 - Comprender os principios da enxeñaría e vinculalos co coñecemento empresarial.
A9 CE9 - Comprender os principio éticos, identificar as implicacións para as organizacións empresariais, deseño de escenarios.
A11 CE11 - Definir criterios de acordo de cómo unha empresa é definida e vincular os resultados coa análise do entorno para identificar perspectivas.
A12 CE12 - Definir obxectivos, estratexias e políticas comerciais.
A13 CE13 - Xestión dunha compañía a partir da planificación e control, utilizando conceptos, métodos e ferramentas.
A14 CE14 - Xestionar as operacións da empresa.
A15 CE15 - Xestionar os recursos financeiros.
A16 CE16 - Identificar aspectos relacionados e comprender o seu impacto na organización empresarial.
A17 CE17 - Identificar o impacto dos elementos micro e macroeconómicos na organización empresarial.
A18 CE18 - Identificar as características dunha organización.
A19 CE19 - Identificar novos desenvolvementos de organizacións empresariais para afrontar con éxito o entorno cambiante.
A22 CE22 - Planificar e xestionar os recursos humanos das organizacións.
B1 CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeneral, e se adoita encontrar a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B2 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
B3 CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
B4 CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado.
B5 CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía.
B6 CG1 - Que os estudantes formados sexan profesionais versátiles, capacitados tanto de iniciar o seu propio negocio como de desempeñar labores de deseño, planificación, organización, xestión, asesoramento e avaliación nas áreas e departamentos contables, financeiros e fiscais de organizacións empresariais, con especial referencia ás pequenas e medianas empresas.
B7 CG2 - Que os estudantes posúan unha elevada capacitación metodolóxica de xestión e tratamento da información que lles proporcione vantaxes competitivas, non só no seu labor profesional, senón nunha sociedade global en permanente transformación. Para iso, o Grao debe estar dotado dun axeitado nivel de interdisciplinariedade, transversalidad e integración nas súas materias.
B8 CG3 - Que os estudantes presten especial atención aos cambios que, tanto en conceptos, coma en metodoloxía ou en aplicacións, implican no mundo empresarial as novas tecnoloxías da información e as comunicacións. Así mesmo deben poder obter e actualizar os coñecementos específicos que teñan como base a aparición de novas leis e regulamentos que afecten ao mundo fiscal, financeiro ou contable.
B9 CG4 - Que os estudantes integren a aprendizaxe na súa vida e no seu labor profesional, a través da metodoloxía de ensino que lles achega o Grao, o cal lles proporciona unha formación básica xeral que servirá como puntal para a formación continua ao longo da vida.
B10 CG5 - Que os estudantes teñan unha perspectiva integral e destreza no manexo dos conceptos, técnicas e ferramentas empregados en cada unha das diferentes áreas funcionáis, con especial referencia ás contables, financeiras e fiscais da empresa; así como entender as relacións que existen entre elas e cos obxectivos xerais da organización. Todo iso tendo en conta os principios de sustentabilidade e responsabilidade social das mesmas.
B11 CG6 - Que os estudantes saiban identificar e anticipar oportunidades, asignar recursos, organizar a información, realizar asesoramento fiscal e contable, control orzamentario, xestión de tesouraría, auditorías de contas e temas concursais (suspensións de pagamentos e quebras), tomar decisións en condicións de incerteza e avaliar resultados.
B12 CG7 - Que os estudantes sexan capaces de liderar proxectos nas áreas de valoración da empresa, de dirección estratéxica e financeira; deben poder entender a información contable das empresas co fin de obter conclusións e realizar predicións tanto sobre rendementos coma sobre riscos futuros.
B13 CG8 - Que os estudantes identifiquen os requisitos legais da información financeira aos que a empresa debe enfrontarse.
B14 CG9 - Que os estudantes manifesten respecto aos dereitos fundamentais e de igualdade entre homes e mulleres, o respecto e a promoción dos Dereitos Humanos e os principios de igualdade de oportunidades, non discriminación e accesibilidade universal das persoas con discapacidade.
C1 CT1 - Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 CT2 - Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 CT3 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 CT4 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 CT5 - Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 CT6 - Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 CT7 - Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 CT8 - Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público especializado como non especializado. B2
B4
B6
B14
C1
C4
Elaborar informes profesionais. A3
A11
A12
A16
A17
A18
A19
B5
B6
B9
C1
C5
Reflexionar de forma crítica sobre o desenvolvemento profesional e establecer necesidades propias de formación. A1
B5
B6
B9
C5
C7
Buscar e sintetizar información relevante sobre o contorno da empresa. A6
A16
A17
B3
B6
B7
B8
B12
B13
C2
C3
C6
Desenvolver estratexias competitivas e corporativas co fin de alcanzar os obxectivos da organización. A9
A11
A12
A13
A14
A15
A16
A17
A19
B1
B6
B8
B10
B11
B12
C4
C6
C8
Describir os principios e os modelos básicos do deseño organizativo. A3
A16
A18
B6
Describir os principais mecanismos de incentivos nas diferentes configuracións estruturais e valorar o seu funcionamento. A13
A16
A22
B6
Analizar e experimentar os procesos de toma de decisións individuais e en grupo. A9
B11
B14
C4

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. A análise estratéxica das organizacións. - Os obxectivos estratéxicos: supostos de conduta e problemas de axencia.
- A análise estratéxica interna e do entorno.
Tema 2. As estratexias corporativas. - O ámbito da empresa e os custos de transacción.
- As estratexias de crecemento, estabilidade e supervivencia.
Tema 3. A vantaxe competitiva. - Adaptación ao cambio e vantaxes competitivas.
- As fontes de vantaxe competitiva.
Tema 4. Fundamentos da estrutura das organizacións. - Estrutura organizativa e coordinación.
- Deseño da estrutura organizativa.
Tema 5. Configuracións estruturais básicas. - Características xerais das configuracións estruturais.
- Vantaxes e problemas das configuracións estruturais

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A3 A11 A13 A15 A16 A18 A22 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 C6 C8 17 0 17
Estudo de casos A1 A3 A9 A12 A13 A14 A16 A17 A22 B3 B5 C4 C5 C6 C7 20 30 50
Traballos tutelados A6 A9 A11 A16 A17 A18 A19 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 C1 C2 C3 C4 C6 C8 5 74 79
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Corresponderase coas 17 horas de docencia expositiva que figuran no POD.

Nelas desenvolveranse os conceptos fundamentais da asignatura e se establecerá o marco teórico da mesma.
Estudo de casos Docencia interactiva e traballo autónomo.

Nesta metodoloxia inclúense todo tipo de probas, exercicios, traballos grupais, casos prácticos,... que os profesores estimen necesarios para o desenrolo da docencia interactiva.
Traballos tutelados Docencia interactiva e traballo autónomo.

Traballos en grupo nos que se aplicarán os conceptos vistos nas sesións maxistrais cun seguimento por parte dos profesores ao longo do cuadrimestre.

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Traballos tutelados
Descrición
Para a realización dos traballos tutelados grupais, é importante consultar cos profesores os avances que se van realizando, para que estes podan ofrecer, en cada caso, as orientacións necesarias que aseguren o aprendizaxe dos alumnos, así como a calidade do traballo dacordo cos criterios que se indicarán na clase e se colgarán na plataforma Moodle.
O seguimento, dos traballos, farase grupo a grupo, ben no horario de titorías ou vía email.

Para o alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, acordarase ao inicio do curso un calendario específico de titorías compatible coa súa dedicación.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Estudo de casos A1 A3 A9 A12 A13 A14 A16 A17 A22 B3 B5 C4 C5 C6 C7 Na cualificación inclúense: exercicios, estudo de casos e calquera outro tipo de probas que o profesor plantexe ó longo do período lectivo. 30
Traballos tutelados A6 A9 A11 A16 A17 A18 A19 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 C1 C2 C3 C4 C6 C8 A cualificación estará formada pola obtida nos traballos tutelados realizados en grupo (a mesma para tódolos integrantes do equipo) e pola obtida na presentación oral do traballo e preguntas sobre o mesmo (que será individual para cada alumno/a). 70
 
Observacións avaliación

PRIMEIRA OPORTUNIDADE:

A avaliación é continua e consta de dúas partes:

1. Estudo de casos: supón un 30% da cualificación.

2. Traballos tutelados con presentación oral dos mesmos: supón un
70% da cualificación. A entrega dos traballos farase en soporte informático. Na
defensa oral do traballo tutelado, que será presencial (salvo polo previsto no
plan de continxencia), participarán obrigatoriamente tódolos compoñentes do
grupo responsable da súa elaboración.

O estudo de casos realizarase ao longo do período lectivo e non é
posible a súa realización fora do mesmo.

Para sumar a nota do estudo de casos á do  traballo tutelado,
haberá que alcanzar como mínimo un 4 sobre 10 no traballo tutelado. Para superar
a materia, a nota media ponderada final deberá ser igual ou superior a 5 puntos
sobre 10.

No caso de non acadar un 4 sobre 10 no traballo tutelado, a nota
da materia será a obtida no traballo tutelado ponderada polo 70%.

 

 

SEGUNDA OPORTUNIDADE:

Os criterios de avaliación y
cualificación son exactamente iguais en tódalas oportunidades de avaliación.

Gardarase a nota do estudo de
casos (30%) para a segunda oportunidade, pero en ningún caso para cursos
posteriores. Para a segunda oportunidade haberá que facer ademais un novo
traballo tutelado, que nesta ocasión será INDIVIDUAL, coa correspondente
presentación oral que supoñerá o 70% restante da nota. A presentación oral farase coas mesmas condicións que para a primeira oportunidade.

 

OUTRAS OBSERVACIÓNS XENERAIS:

- Os criterios de avaliación e
cualificación son exactamente iguais en tódalas oportunidades de avaliación
(Adiantada, Primeira e Segunda). Na convocatoria adiantada é posible a
realización do estudo de casos para a obtención da puntuación correspondente
por este concepto.



- O alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa
académica de exención de asistencia, deberá comunicar esta circunstancia ao
profesor ao comezo do curso. Aplicarase o mesmo sistema de avaliación (coa
particularidade de que o traballo tutelado poderalo facer a título individual).
No caso deste alumnado, excepto para as datas aprobadas na Xunta de Facultade
no que compete á proba obxectiva, para as restantes probas acordarase ao inicio
de curso un calendario específico de datas compatible coa súa dedicación.



- As guías para a realización dos traballos tutelados ou de calquera outra
práctica ou exercicio proposto polo profesor estarán colgadas na plataforma
Moodle.

- Calquera información, aviso.
etc. notificarase aos alumnos por email.



- A cualificación de Non presentado esixe que o alumno non teña participado en
actividades de avaliación que superen o 20% da cualificación final, con
independencia da cualificación obtida.

 

- Os alumnos deberán acreditar a
súa identidade dacordo coa normativa vixente.



- Calquera alumno/a sorprendido realizando probas de avaliación mediante
calquera procedemento fraudulento terá unha nota de cero na oportunidade
correspondente.

 

- É responsabilidade dos
alumnos consultar a dirección de email que a UDC lles asigne.


Fontes de información
Bibliografía básica Grant, Robert M. (2004). Dirección estratégica. Madrid: Thomson Civitas
Navas López, J. E.; Guerras Martín, L. A. (2016). Fundamentos de dirección estratégica de la empresa. Navarra: Thomson Reuters Civitas
Mintzberg, H. (2012). La estructuración de las organizaciones. Barcelona: Ariel

Bibliografía complementaria Kates, A., Galbraith, J.R. (2007). Designing your organization. San Francisco, CA: Wiley
Brickley, J., Smith, C., Zimmerman, J. (2005). Economía Empresarial y Arquitectura de las Organizaciones. . Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España
Douma, S.; Schreuder, H. (2009). Enfoques económicos para el análisis de las organizaciones. Madrid: Pearson
Gibbons, R. (2005). Four Formal(izable) Theories of the Firm? . Journal of Economic Behavior and Organization 58: 202-247.
Cuervo García, A. (2008). Introducción a la administración de empresas. Madrid : Thomson Civitas
Claver Cortés, E. et al. (1998 (imp. 2007)). Manual de administración de empresas. Madrid : Civitas
Gibbons, R. (2010). Organizational Economics and Corporate Strategy, Lectures 1 & 2. . MBA Course 15.903 at the MIT Sloan School of Management. Available at: http://web.mit.edu/rg
Lazear, E. (2000). Performance Pay and Productivity.. American Economic Review 90: 1346-61.
Chermack, T.J. (2011). Scenario Planning in Organizations. San Francisco, CA: Berrett-Koehler Publishers
Gibbons, R. (2003). Team Theory, Garbage Cans, and Real Organizations: Some History and Prospects of Economic Research on Decision-Making in Organizations. . Industrial and Corporate Change 12: 753-87.
Coase, R. (1937). The Nature of the Firm.. Economica, 4: 386-405
Williamson, O. (1979). Transaction Cost Economics: The Governance of Contractual Relations.. Journal of Law and Economics 22: 233-61.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Economía da Empresa: Función Organizativa/650G01003

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Economía e Xestión da Empresa Familiar/650G01040

Observacións
Recomendacións:

1.- A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia:

1.1. Solicitarase en formato virtual e/ou soporte informático.

1.2. Realizarase a través de Moodle, email ou One Drive, en formato dixital sen necesidade de imprimilos.

1.3. De se realizar en papel:

- Non se empregarán plásticos.

- Realizaranse impresións a dobre cara.

- Empregarase papel reciclado.

- Evitarase a impresión de borradores.

2.- Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural.

3.- Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais.

4.- Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores de ambos os sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...).

5.- Traballaráse para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade.

6. Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas.

7. Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías