Identifying Data 2019/20
Subject (*) Legal and Bioethical Basis in Disability and Dependency Situations Code 651516003
Study programme
Mestrado Universitario en Discapacidade e Dependencia (plan 2015)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 1st four-month period
First Obligatory 4.5
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Dereito Privado
Dereito Público
Coordinador
Pereira Saez, Maria Carolina
E-mail
c.pereira.saez@udc.es
Lecturers
Pereira Saez, Maria Carolina
E-mail
c.pereira.saez@udc.es
Web
General description

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 CE1. Ser capaz de integrar o fenómeno da discapacidade e a dependencia dentro da construción social do proceso saúde-enfermidade
A3 CE3. Ser capaz de integrar e actuar respecto aos conceptos e principios éticos e xurídicos básicos referidos á discapacidade e a dependencia
A4 CE4. Capacidade para a análise da influencia das achegas sociais e científicas das ciencias socio-sanitarios sobre a discapacidade e a dependencia no sistema xurídico
B1 CB6. Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B2 CB7. Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en ámbitos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B7 CG2 Identificar, avaliar e resolver os problemas derivados da presenza de discapacidade e dependencia
B8 CG3 Capacidade para a toma de decisións na resolución de problemas.
B9 CG4 Ser capaz de intervir na problemática derivada da discapacidade e da dependencia
C1 CT1. Ser capaz de relacionarse de forma eficiente con e dentro do equipo multidisciplinar, intradisciplinar e transdisciplinar.
C2 CT2. Coñecer os recursos sociosanitarios e aprender a utilizalos para elaborar programas de intervención no ámbito da discapacidade e a dependencia
C4 CT4. Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer un panorama de respostas ético-xurídicas á situación das persoas con discapacidade e en situación de dependencia. AR3
BR1
BR2
BR7
BR9
CR4
Coñecer, comprender e utilizar os conceptos, normas e principios xurídicos básicos referidos á discapacidade e a dependencia. AR3
BR2
CR2
Identificar as categorías e os conceptos xurídicos básicos á luz das novas achegas científicas no ámbito da discapacidade e a dependencia. AR4
BR1
BR2
CR2
Procurar novas vías de reflexión e tratamento da discapacidade e a dependencia desde o Dereito. AR3
BR2
BR7
BR8
CR1
Adquirir a capacidade de argumentación con dereitos nos procesos de toma de decisións en materia de discapacidade e dependencia. AR1
AR3
AR4
BR1
BR2
CR4

Contents
Topic Sub-topic
Lesson 1. Ethics and Law 1. Ethics.
2. Law.
3. Ethics, Law, and other normative systems. Deontology.
4. Bioethics.
Lesson 2. Ethical and legal meaning of disability and dependence
1. Person with disability.
2. The ethical meaning fo disability. Models.
3. The legal meaning of disability and dependence:non-imputability, handicap, disability, incompetence, dependence.
Lesson 3. Intervention on disability and dependence 1. Models of professional relationship. Paternalism. Autonomy. Basic rights-based model.
2. Responsible professional.
3. Decision-making methods. Deliberation.
Lesson 4. Decision-making process 1. Requirements. Competence. Information. Voluntariness.
2. Subjects and settings. Informed consent. Advance care planning. Proxy decisions.
3. Privacy. Confidentiality.
4. Context. Justice.
Lesson 5. Caring disability and dependence 1. Disability care. Basic norms. Ethical and legal principles.
2. Autonomy promotion and dependence care. Basic norms. Ethical and legal principles.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A4 B1 B7 C2 15 30 45
Supervised projects A1 A3 B2 B8 B9 C1 C4 14.5 44 58.5
Objective test A3 B1 2 3 5
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Mediante unha exposición oral o profesor trata de transmitir os conceptos e coñecementos básicos da materia para facilitar ao estudante a súa adecuada comprensión.
Supervised projects Coa guía do profesor, o estudante mellora a súa aprendizaxe autónoma mediante a realización de traballos sobre aspectos concretos do tratamento ético e xurídico da discapacidade e a dependencia. Desta maneira desenvolve habilidades de argumentación, destrezas metodolóxicas e reflicte os seus coñecementos.
Objective test Proba escrita ou oral para a avaliación dos coñecementos adquiridos.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
The personalised attention pretends to help in ordering, understanding and evaluating the materials of work, first of all the juridical norms. It also pretends to guide the deliberation and argumentation to guarantee his rigour, due to the scarce knowledge of the legal language and concepts.
For students with recognition of part time dedication or dispense of assistance an alternative and adjusted to his circumstances way of evaluation will be settled.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects A1 A3 B2 B8 B9 C1 C4 Avaliación dos coñecementos e, sobre todo, das habilidades argumentativas orais e escritas. 50
Objective test A3 B1 Principal avaliación dos coñecementos relativos aos fundamentos éticos e xurídicos da discapacidade e a dependencia. Pode ser escrita, de tipo test ou oral. 50
 
Assessment comments

O método de avaliación para os alumnos con recoñecemento de dedicación a tempo parcial consistirá nunha proba obxectiva  (50%) e dous traballos tutelados (25% e 25%). Os profesores estarán o seu dispor para consultas, tutorías, dudas, etc. T


Sources of information
Basic

Bibliografía básica:

De Lorenzo, R. y Pérez Bueno, L.C. (dir.) (2007): Tratado sobre discapacidad, Cizur Menor, Thomson, Aranzadi.

Oliver, M. (2009): Understanding disability: from theory to practice, 2ª ed. revisada, London, Palgrave-Macmillan.

Seoane, J. A. (2011): “¿Qué es una persona con discapacidad?”, Ágora, v. 30, nº 1, pp. 143-161.

Shakespeare, T. (2014): Disability rights and wrongs revisited, 2º ed., London, Routledge.


Normativa básica:

Constitución española de 1978.

Código civil.

Código penal.

Ley 39/2006, de 14 de diciembre, de promoción de la autonomía personal y atención a las personas en situación de dependencia.

Real Decreto legislativo 1/2013, de 29 de noviembre, que aprueba el texto refundido de la Ley General de Derechos de las personas con discapacidad y su inclusión social.

Resolución 61/106, de la Asamblea General de las Naciones Unidas, sobre la Convención internacional sobre los derechos de las personas con discapacidad (Nueva York, 13.12.2006; BOE 21.4.2008).

Complementary

Álvarez Lata, N. y Seoane, J. A. (2010): “El proceso de toma de decisiones de la persona con discapacidad. Una revisión de los modelos de representación y guarda a la luz de la Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad”, Derecho privado y Constitución, 24, pp. 11-66.

Asís Roig, R. de (2007): "Reflexiones en torno a la ley de promoción de la autonomía personal y atención a las personas en situación de dependencia", Universitas. Revista de Filosofía, Derecho y Política 5, pp. 3-21.

Etxebarría, X. (2011): “La Convención de la ONU sobre los derechos de las personas con discapacidad: perspectiva ética”, Siglo Cero, v. 42 (1), nº 237, pp. 33-46.

García Garnica, M. C., Rojo Álvarez-Manzaneda, R. (2014): Nuevas perspectivas del tratamiento jurídico de la discapacidad y la dependencia, Madrid, Dykinson.

Montoya, A. (dir.) (2007): La protección de las personas dependientes. Comentario a la Ley 39/2006, de promoción de la autonomía personal y atención a las personas en situación de dependencia, Cizur Menor, Thomson, Civitas.

Palacios, A. (2008): El modelo social de la discapacidad: orígenes, caracterización y plasmación en la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad, Madrid, Cermi, Cinca.

Palacios, A. y Bariffi, F. (dir.) (2007): La discapacidad como una cuestión de derechos humanos. Una aproximación a la Convención internacional sobre los derechos de las personas con discapacidad, Madrid, Cinca.

Quinn, G. y Degener, T. (2002): Uso actual y posibilidades futuras de los instrumentos de derecho humanos de las Naciones Unidas en el contexto de la discapacidad, Nueva York y Ginebra, Naciones Unidas.

Seoane, J. A. (2011): “La Convención de la ONU sobre los derechos de las personas con discapacidad: perspectiva jurídica”, Siglo Cero, v. 42 (1), nº 237, pp. 21-32.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

To help achieve an immediate sustainable environment and meet the strategic objectives of the Green Campus Plan of the Faculty of Physiotherapy, documentary work in this area may be requested in paper, virtual or computer support. If on paper, the following general recommendations will be followed as far as possible:

- Non se utilizarán plásticos.

- Realizaranse impresións a dobre cara.

- Empregarase papel reciclado.

- Evitarase a realización de borradores.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.