Datos Identificativos 2018/19
Asignatura (*) Enfoque Multidisciplinar da Dor: Neurobioloxía, Dor e Discapacidade, Sistemas de Avaliación, Novos P Código 651516006
Titulación
Mestrado Universitario en Discapacidade e Dependencia (plan 2015)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias Biomédicas, Medicina e Fisioterapia
Coordinación
Rodriguez Romero, Beatriz
Correo electrónico
beatriz.romero@udc.es
Profesorado
Patiño Nuñez, Sergio
Rodriguez Romero, Beatriz
Souto Gestal, Antonio
Correo electrónico
sergio.patino@udc.es
beatriz.romero@udc.es
antonio.souto@udc.es
Web
Descrición xeral En esta asignatura se profundiza en los aspectos neurobiológicos del dolor crónico; se revisan los conceptos actuales sobre la fisiopatología del dolor más relevantes en su manejo clínico; se estudian las implicaciones del dolor, especialmente, en la esfera sensitiva y motora; y se analizan las diferentes pruebas de valoración y las estrategias de tratamiento del dolor crónico más actuales y basados en la evidencia disponible.

Competencias do título
Código Competencias do título
A8 CERF3. Ser capaces de entender a fisiopatoloxía da dor relevante na práctica clínica así como as súas implicacións dende un punto de vista sensitivo-perceptivo-motora
A9 CERF4. Capacidade para deseñar e executar proxectos de investigación na problemática bio-psico-social da dor
B1 CB6. Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B7 CG2 Identificar, avaliar e resolver os problemas derivados da presenza de discapacidade e dependencia
B9 CG4 Ser capaz de intervir na problemática derivada da discapacidade e da dependencia
B10 CG5 Capacidade para integrar coñecementos científicos de carácter avanzado ligados ao ámbito da discapacidade e a dependencia
C6 CT6. Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas aos que deben enfrontarse
C7 CT7. Ser capaz de valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade?

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Describir o impacto clínico e socioeconómico da dor crónica. AI9
BI1
CI6
Profundizar nos aspectos neurobiolóxicos da dor. AI8
BI1
BI10
CI6
Comparar os paradigmas utilizados para explicar a dor. AI8
AI9
BI10
CI7
Identificar as características e manifestacións clínicas das diferentes tipos de dor. AI8
BI7
BI9
Revisar os conceptos actuais sobre a fisiopatoloxía da dor relevantes no seu manexo clínico. AI8
AI9
BI1
BI7
BI9
Estudar as implicacións da dolor dende un punto de vista sensitivo-perceptivo-motriz. AI8
BI7
BI9
BI10
Identificar as características comunes dos síndromes de dor crónico. BI1
BI7
BI9
BI10
Revisar e ser capaz de aplicar diferentes probas de evaluación da dor. AI9
BI1
BI7
BI9
CI7
Analizar as novas estratexias de tratamento da dor crónica, estudar a sua evidencia e coñecer as recomendacións para o seu uso na práctica clínica. AI9
BI1
BI7
BI9
BI10
CI6
CI7

Contidos
Temas Subtemas
1. Epidemioloxía da dor 1.1. Epidemioloxía da dor músculo-esquelético. Xeneralidades
1.2. Epidemioloxía da dor lumbar
1.3. Epidemioloxía da dor cervical
1.4. Epidemioloxía da osteoartritis
1.5. Epidemioloxía da dor crónica xeneralizada e da fibromialxia
2. Paradigmas no manexo da dor: a dor como unha experiencia multidimensional 2.1. Modelo patoanatómico
2.2. Modelo biopsicosocial
2.3. Modelo da neuromatriz
3. Aspectos neurobiolóxicos da dor 3.1. Definicións da dor
3.2. Características e manifestacións clínicas da dor
3.3. Propiedades celulares e moleculares das neuronas aferentes primarias
3.4. Mediadores inflamatorios e moduladores da dor
3.5. Mecanismos moduladores da resposta dolorosa: neuroplasticidade
3.6. Cerebro e dor
3.7. Xenética e dor
4. Fisiopatoloxía da dor crónica 4.1. Definición do fenómeno de centralización
4.2. Fenómeno de wind-up
4.3. Cambios nos neurotransmisores
4.4. Alteración funcional das conexións excitatorias e inhibitoras
4.5. Creación de novas conexións
4.6. Cambios neuroplásticos supraespinales: reorganización dos mapas corticais somatosensorial e motor
4.7. Modificación do patrón de resposta de áreas corticais e subcorticais
4.8. Impacto de factores emocionais e cognitivo-conductuais
4.9. Dor como resposta multisistémica: participación do SNA, neuroendocrino e inmunitario

5. Síndromes de dor crónico 5.1. Fibromialxia
5.2. Síndrome de fatiga crónica
5.3. Síndrome rexional complexo tipo I
5.4. Outros
6. Métodos de avaliación da dor 6.1. Historia clínica
6.2. Escalas de medición da intensidade da dor
6.3. Escalas para medir "bandeiras amarelas"
6.4. Escalas de incapacidade funcional
6.5. Escalas de Calidade de Vida Relacionada coa Saude
6.6. Outras escalas de medición
6.7. Probas físicas
7. Análise e revisión da evidencia sobre as novas estratexias de tratamento da dor 7.1. Pedagoxía da dor
7.2. Exercicio terapéutico
7.3. Imaxinación motora gradual
7.4. Outros métodos

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais C7 1 0 1
Sesión maxistral A8 A9 B1 B7 B9 B10 C6 C7 12 36 48
Recensión bilbiográfica A8 A9 B1 B9 B10 C6 C7 4 16 20
Prácticas de laboratorio A8 A9 B1 B7 B9 B10 C6 18 36 54
Estudo de casos A8 B1 B7 B9 B10 4 8 12
Proba de resposta múltiple A8 B1 B9 B10 1 12 13
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais A través destas actividades iniciais tratarase de identificar as competencias, intereses e motivacións do/a alumn@ co obxetivo de facilitar o proceso de aprendizaxe. Presentarase a proposta académica recollida na asignatura, recomendacións, a sua metodoloxía de avaliación e todos aqueles aspectos fundamentais para o desenrolo e cursado da mesma.
Sesión maxistral As sesións maxistrais correspondense ás clases teóricas que serán impartidas na aula. Presentaranse os aspectos clave da asignatura de maneira sintética e secuencial, co obxetivo de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe ó alumn@. Realizaranse mediante exposición oral, con ou sen apoio audiovisual. Estará destinada fundamentalmente para os obxetivos de coñecementos ou de saber.
Recensión bilbiográfica O/a alumn@ utilizará documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fundamentamente artigos científicos) aportados polos docentes e/ou que el/ela mesmo buscasen ou seleccionasen. O obxetivo da sua análise será o de reforzar e/ou complementar aspectos básicos da materia, traballando ó mesmo tiempo sobre a capacidade para integrar coñecementos científicos de carácter avanzado, ligados ó ámbito da discapacidade, dependencia e da dor.
Asemade, pedirase ó alumn@ a lectura dalgún texto (capítulo de libros) ou documentos (artígos científicos) que lle permitan profundizar nos contidos abordados tanto nas sesións maxistrais como nas prácticas de laboratorio.
Prácticas de laboratorio Realizaranse actividades de caracter práctico dirixidas fundamentalmente á adquisión das habilidades e metodoloxías de evaluación da dor (identificación e interpretación dos cuestionarios autoadministrados, realización e interpretación de probas físicas, demostracións de outras pruebas), e á integración de coñécementos que contribuian a un mellor entendemento da neurofisioloxía da sensación álxida.
Estudo de casos Os/as alumn@s, divididos en pequenos grupos, traballarán sobre un caso clínico (real ou suposto) caracterizado pola presenza de dor crónica, co obxetivo de propoñer cuestións que contribuian a identificar o sustrato/s etiopatoxénicos, de estudar as suas caracterísiticas e relacionalas cos síndromes dolorosos estudados na materia, propoñer alternativas de exploración, evaluación e/ou enfoques terapéuticos de forma razonada.
Proba de resposta múltiple O exame constará de 30 preguntas tipo test, de resposta múltiple, onde cada 2 respostas incorrectas restarán unha ben contestada.
O exame terá un valor do 70% da nota total da asignatura.

Atención personalizada
Metodoloxías
Proba de resposta múltiple
Sesión maxistral
Recensión bilbiográfica
Prácticas de laboratorio
Descrición
Ademais de contar co feedback "in situ" co docente, aquelas dudas ey dificultades que lle surxan ó alumn@ poderán resolverse durante a propia sesión ou ben a través da solicitude de tutorías presenciais/virtuais.

Durante o estudo de casos a atención personalizada realizarase durante a clase. No caso das actividades relativas a recension bibliográfica o/a alumn@ contará co seguimento por parte do profesor/a a través de tutorías previamente solicitadas por aquél.

Ademais de contar durante as prácticas co feedback "in situ" co docente, o/a alumn@ poderá solicitar as tutorías presenciais ou non presenciais que requira para resolver cuestións relacionadas co transcurso da práctica.

Para os alumnos/as con reconocemento de dedicacion a tempo parcial ou dispensa academica de exencion de asistencia, o 5% correspondente a asistencia as practicas sera sustituido por outra tarefa diseñada polo profesorado ó inicio do curso e tras coñecer a situacion do alumno/a.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Estudo de casos A8 B1 B7 B9 B10 Evaluase a capacidade do/a alumn@ para levar a cabo o proceso de razonamento clínico sobre un caso real ou ficticio, así como a de discusión sobre a sua proposta de solución, o responder as preguntas formuladas sobre dito caso. 5
Proba de resposta múltiple A8 B1 B9 B10 Examen tipo test de resposta múltiple cun total de 30 preguntas. Cada 2 respostas incorrectas restarase unha ben. 70
Recensión bilbiográfica A8 A9 B1 B9 B10 C6 C7 Evalúase a capacidade do alumn@ de facer unha estratexia de búsqueda adecuada, así como a capacidade de síntese dos documentos científicos identificados a partir de dita búsqueda e/ou facilitados polos docentes. 20
Prácticas de laboratorio A8 A9 B1 B7 B9 B10 C6 A asistencia a todas as prácticas terá un valor correspondente ó 5% da nota. Ademais da asistencia, teranse en conta aspectos como a actitude e a participación activa durante as sesións, habilidades, etc. 5
 
Observacións avaliación

Os criterios de avaliacion manteranse para todas as convocatorias do curso academico.


Fontes de información
Bibliografía básica Moseley, G.L., Hodges, P.W. (2006). Dolor crónico y control motor. Barcelona: Masson
Butler D (2010). Explicando el dolor. Adelaida, Australia: Noigroup
Nijs, J., Van Houdenhove, B. (2009). From acute musloskeletal pain to chronic widespread pain and fibromyalgia: application of pain neurophysiology in manual therapy practice. Manual Therapy
Iannetti, G.D., Mouraux, A. (2010). From the neuromatrix to the pain matrix (and back). Exp Brain Res
Zamorano Zárate E. (2013). Movilización neuromeníngea: tratamiento de los trastornos mecanosensitivos del sistema nervioso. Madrid: Panamericana
Enriquez-Blanco, H., Schneider, R., Rodríguez, J. T. (2010). Síndrome del intestino irritable y otros trastornos relacionados.. Madrid: Panamericana
Serra Catafau J. (2007). Tratado de dolor neuropático. Madrid: Médica Panamericana
Sengupta, J.N. (2009). Visceral Pain: the neurophysiological mechanism. Handb Exp Pharmacol
Stephen B. McMahon, Martin Koltzenburg (2006). Wall y Melzack tratado del dolor. Madrid: Elsevier. 5ª ed.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir cos obxectivos estratéxicos do Plan Green Campus da Facultade de Fisioterapia, os traballos documentais que se realicen nesta materia poderanse solicitar tanto en formato papel como virtual ou soporte informático. De realizarse en papel, seguiranse na medida do posible as seguintes recomendacións xerais:

- Non se utilizarán plásticos. 

- Realizaranse impresións a dobre cara.

- Empregarase papel reciclado.

- Evitarase a realización de borradores.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías