Identifying Data 2021/22
Subject (*) Interventions for Dementia Code 651516012
Study programme
Mestrado Universitario en Discapacidade e Dependencia (plan 2015)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Optional 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Psicoloxía
Coordinador
E-mail
Lecturers
Franco Taboada, Victoria
E-mail
v.franco@udc.es
Web
General description Esta materia busca formar ao estudante no manexo actual do diferentes tipo de demencia desde unha perspectiva de intervención psicosocial. Abórdanse os diferentes instrumentos de avaliación así como os programas de intervención, de face a que sexa capaz de deseñar e executar proxectos de investigación que valoren a eficacia dos mesmos.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos:
Reduciranse os contidos, manténdose os distintos temas do programa.

2. Metodoloxías:
As metodoloxías axustaranse as posibilidades ofertadas telemáticamente. En consecuencia, as sesións maxistrais desaparecerán, sendo sustituidas por otros procedimientos.
*Metodoloxías docentes que se modifican: sesións maxistrais

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado:
Establecerase horarios de atención ao alumnado, utilizando medios on line, preferentemente o correo electrónico

4. Modificacións na avaliación: Incrementarase o peso dos traballos tutelados e do estudo de casos.

*Observacións de avaliación:

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

Study programme competencies
Code Study programme competences
A18 CEIP3. Ser capaz de integrar coñecementos avanzados acerca da identificación e intervención psicolóxica da deterioración cognitiva.
A19 CEIP4. Capacidade para deseñar e executar proxectos de investigación no campo da intervención psicolóxica na deterioración cognitiva.
A24 CEIP9. Ser capaz de integrar coñecementos avanzados no campo da problemática derivada do coidado a persoas dependentes.
A25 CEIP10. Capacidade para deseñar e executar proxectos de investigación no ámbito da problemática derivada do coidado a persoas dependentes.
B2 CB7. Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en ámbitos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B7 CG2 Identificar, avaliar e resolver os problemas derivados da presenza de discapacidade e dependencia
B9 CG4 Ser capaz de intervir na problemática derivada da discapacidade e da dependencia
B10 CG5 Capacidade para integrar coñecementos científicos de carácter avanzado ligados ao ámbito da discapacidade e a dependencia
C6 CT6. Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas aos que deben enfrontarse
C7 CT7. Ser capaz de valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade?

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer as características e problemática das demencias AR18
AR24
BR10
CR6
CR7
Manexo dos instrumentos de valoración e estratexias de intervención nas persoas con demencia. AR18
AR24
BR2
BR7
BR9
BR10
Ser capaz de deseñar proxectos de investigación relacionados coa valoración e intervención de persoas con demencia AR19
AR25
BR10
CR7

Contents
Topic Sub-topic
TEMA1.- Reserva cognitiva e deterioro cognitivo lixeiro 1. Reserva Cerebral
2. Reserva Cognitiva
2.1. Variables que interveñen na reserva cognitiva. A educación
2.2. As actividades cotiás
2.3. A actividade física
2.4. A actividade mental
2.5. Actividade social e lecer
2.6. O estilo de vida
2.7. A dimensión afectivo-emocional
2.8. Outros factores
3. A Medición da Reserva Cognitiva
4. Reserva Cognitiva e DCL
4.1. Deterioro Cognitivo Lixeiro
TEMA 2.- Dependencia e demencia. Caracterización da demencia 1. Caracterización da dependencia
2. Condicionantes sociodemográficos da dependencia. Protección social
3. Dependencia e demencia
4. Caracterización da demencia
4.1. Déficits cognitivos
4.2. Déficits sociais
4.3 Déficits afectivo-motivacionales
4.4. Trastornos de conduta
5. Tipos principales de demencias
6. A demencia de Alzheimer
TEMA 3.-A evaliación da demencia 1. Características fundamentais da avaliación xerontolóxica
2. Características específicas da avaliación psicolóxica das persoas maiores
3. A avaliación da demencia
3.1. A avaliación do funcionamento cognitivo.
3.1.1. A Avaliación da memoria
4. Avaliación das capacidades funcionais
5. Avaliación dos trastornos de conduta
TEMA 4.- A estimulación cognitiva 1. Plasticidad cognitiva. Estimulación e funcionamento cognitivo
2. A estimulación cognitiva
2.1. Concepto de estimulación cognitiva
2.2. Antecedentes da estimulación cognitiva
2.3. Efectos da estimulación cognitiva
3. Os programas de estimulación cognitiva
4. Características dos programas de E.C.: obxectivos, estrutura e secuencia de aplicación
5. Estratexias e técnicas psicolóxicas utilizadas na estimulación cognitiva
5.1. Técnicas para xestionar a motivación e as emocións
5.2. Técnicas de xestión da comunicación
TEMA 5.- Os trastornos de conduta nos maiores con demencia. 1. A intervención nos trastornos de conduta do maior con demencia
2. Técnicas para xestionar a conduta
3. Orientacións para a intervención no comportamento agresivo
4. Orientacións para a intervención na deambulación.
5. Orientación para a intervención nas alucinacións
6. Orientacións para a intervención na axitación.
TEMA 6.- A atención psicolóxica ao coidador de maiores con demencia. 1. Problemática do coidado de maiores con demencia.
2. Factores explicativos da tensión e da depresión no coidador.
3. Coidando ao coidador: Pautas de intervención.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Seminar A18 A19 A24 A25 B2 B7 B9 B10 C6 25 0 25
Critical bibliographical A18 B10 C6 C7 0 25 25
Case study A25 B2 B7 B9 7 16 23
Supervised projects A18 A19 A24 A25 B2 B7 B9 B10 C6 45 5 50
Mixed objective/subjective test A19 A25 B2 B7 B9 2 0 2
Guest lecture / keynote speech A18 A24 B10 C6 C7 25 0 25
 
Personalized attention 0 0 0
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Seminar Técnica de traballo en grupo que ten como finalidade o estudo intensivo dun tema. Caracterízase pola discusión, a participación, a elaboración de documentos e as conclusións ás que teñen que chegar todos os compoñentes do seminario.
Critical bibliographical Proceso de lectura crítica dun libro, dun artigo, dunha tese ou dunha comunicación a un congreso. Como tal proceso comprende a lectura da obra, a análise do seu contido e unha crítica e valoración súa en relación coa literatura existente sobre o tema.
Case study Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.
Supervised projects Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais).
Mixed objective/subjective test Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxectivas. En canto ás primeiras, recolle preguntas abertas de desenvolvemento; as segundas, poden combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación.
Guest lecture / keynote speech Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.

Personalized attention
Methodologies
Seminar
Case study
Supervised projects
Description
A través dos seminarios, estudo de casos e realización de traballos tutelados o profesor proporcionará atención personalizada ao estudante.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Guest lecture / keynote speech A18 A24 B10 C6 C7 Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. 5
Seminar A18 A19 A24 A25 B2 B7 B9 B10 C6 Técnica de traballo en grupo que ten como finalidade o estudo intensivo dun tema. Caracterízase pola discusión, a participación, a elaboración de documentos e as conclusións ás que teñen que chegar todos os compoñentes do seminario. 10
Critical bibliographical A18 B10 C6 C7 Proceso de lectura crítica dun libro, dun artigo, dunha tese ou dunha comunicación a un congreso. Como tal proceso comprende a lectura da obra, a análise do seu contido e unha crítica e valoración súa en relación coa literatura existente sobre o tema 5
Case study A25 B2 B7 B9 Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo. 10
Supervised projects A18 A19 A24 A25 B2 B7 B9 B10 C6 Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). 20
Mixed objective/subjective test A19 A25 B2 B7 B9 Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxetivas. 50
 
Assessment comments

Sources of information
Basic F Bermejo (2004). Aspectos familiares y sociales del paciente con demencia. Madrid : Díaz de Santos
V Fernández-Merino (2013). El alzheimer : día a día : qué es y cómo se presenta, qué decisiones tomar, cómo cuidar al enfermo, cuidados para el cuidador, guía práctica de actuaciones. Madrid : Jardín Verde
RG Cabanach (2007). La atención psicológica al cuidador. : El estrés del cuidador. A Coruña: PSICOEDUCA
Deví, J., Deus, J. (2004). Las demencias y la enfermedad de Alzheimer una aproximación práctica e interdisciplinar. Barcelona: ISEP
Myron F. Weiner, Anne M. Lipton (2010). Manual de enfermedad de Alzheimer y otras demencias. Madrid : Editorial Médica Panamericana

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

Non se precisan requisitos previos para cursar a materia



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.