Identifying Data 2021/22
Subject (*) Dissertation Code 651516015
Study programme
Mestrado Universitario en Discapacidade e Dependencia (plan 2015)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Obligatory 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Dereito Privado
Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Psicoloxía
Coordinador
Vivas Costa, Jamile
E-mail
j.vivas@udc.es
Lecturers
Fernandez Cervantes, Ramon
Fernández Fernández, María Pilar
Gomez Taibo, Maria Luisa
González Fernández, María Dolores
Lista Paz, Ana
López Larrosa, Silvia
Martinez Rodriguez, Alicia
Pereira Saez, Maria Carolina
Piñeiro Aguin, Isabel
Rodriguez Romero, Beatriz
Souto Camba, Sonia
Viñas Diz, Susana
Vivas Costa, Jamile
E-mail
ramon.fcervantes@udc.es
pilar.fernandez1@udc.es
luisa.gomez.taibo@udc.es
m.d.gonzalez@udc.es
ana.lista@udc.es
silvia.lopez.larrosa@udc.es
alicia.martinez@udc.es
c.pereira.saez@udc.es
isabel.pineiro.aguin@udc.es
beatriz.romero@udc.es
sonia.souto@udc.es
susana.vinas.diz@udc.es
j.vivas@udc.es
Web http://http://www.ffisacademica.udc.gal/p/traballo-fin-de-mestrado.html
General description O Traballo de Fin de Máster debe constituír necesariamente un traballo orixinal, autónomo e individual de cada estudante.
Realizarase baixo a supervisión dun director/a que orientará e asistirá ao estudante na realización deste. O estudante e o seu director acordarán a temporalización das tarefas a realizar, así como a temática concreta sobre a que se centrará o traballo, sempre relacionada co ámbito da minusvalidez e dependencia.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos
Non haberá cambios nos contidos da materia. Con todo, segundo as necesidades que cada tipo de traballo impoña pódense flexibilizar os contidos relacionados ao mesmo.
2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Mantéñense todas as metodoloxías expostas orixinalmente na guía docente:
- Investigación (Proxecto de investigación)
- Presentación oral
- Análise de fontes documentais
- Traballos tutelados

*Metodoloxías docentes que se modifican
Non se realizarán cambios nas metodoloxías. Con todo, segundo a modalidade do traballo exposto, cando este conleve a necesidade de atención/intervención presencial, como poden ser os traballos de investigación e os programas de intervención, por exemplo, poderanse adaptar a formulación e os procedementos utilizados no traballo para que sexa viable a súa realización de forma non presencial.
3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Realizarase a través das ferramentas multimedia e/ou plataformas virtuais dispoñibles na UDC:
- Correo electrónico: Diariamente segundo a demanda do alumnado ou necesidade do docente. Utilizada para aclarar dúbidas, solicitar titorías e realizar o seguimento do traballo.
- Plataforma virtual: Diariamente. Utilizada para informacións/aclaracións sobre os aspectos organizativos dos TFM. Utilizaranse os diferentes recursos da plataforma (tarefas, ficheiros, foro).
- Ferramenta Teams: Segundo a demanda do alumnado e os cronogramas de desenvolvemento dos TFMs de cada profesor/director. Utilizada para titorías virtuais individuais ou grupais.
- OneDrive: Segundo a planificación de cada director e/ou demanda do alumnado. Utilizarase para aclarar dúbidas, realizar o seguimento dos traballos de forma colaborativo do traballo.

4. Modificacións na avaliación
Non haberá cambios no peso das cualificacións de cada unha das metodoloxías avaliadas. As metodoloxías e criterios de avaliación manteranse os mesmos para o alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia.
*Observacións de avaliación:
No caso de que se aplique o plan de continxencia, os traballos tutelados e a presentación oral, que serán levados a cabo de forma exclusivamente non presencial a través das ferramentas informáticas dispoñibles na UDC (ferramenta Microsoft Teams, One drive e Plataforma virtual).
A distribución das porcentaxes na cualificación dos traballos será:
- Defensa pública (3 puntos)
- Aspectos formais (3 puntos)
- Contidos (3 puntos)
- Informe director (1 punto)
A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación implicará directamente a cualificación de suspenso '0' na materia na convocatoria correspondente.
Así mesmo, teranse en conta os aspectos recolleitos no apartado 7. Defensa do TFG e TFM do documento “Medidas para a Finalización do curso académico 2019_2020 #ante a situación excepcional provocada pola Covid-19”.
5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Non se realizarán cambios.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 CE1. Ser capaz de integrar o fenómeno da discapacidade e a dependencia dentro da construción social do proceso saúde-enfermidade
A2 CE2. Ser capaz de deseñar proxectos de investigación no ámbito da discapacidade e dependencia
A3 CE3. Ser capaz de integrar e actuar respecto aos conceptos e principios éticos e xurídicos básicos referidos á discapacidade e a dependencia
A4 CE4. Capacidade para a análise da influencia das achegas sociais e científicas das ciencias socio-sanitarios sobre a discapacidade e a dependencia no sistema xurídico
A5 CE5. Ser capaz de utilizar eficientemente os recursos tecnolóxicos na comprensión e investigación da discapacidade e a dependencia?
A6 CERF1. Coñecer e comprender os recursos tecnolóxicos de apoio ás persoas con discapacidade.
A7 CERF2. Ser capaz de deseñar e executar proxectos de investigación que analicen o impacto do uso de recursos tecnolóxicos por parte de persoas con discapacidade.
A8 CERF3. Ser capaces de entender a fisiopatoloxía da dor relevante na práctica clínica así como as súas implicacións dende un punto de vista sensitivo-perceptivo-motora
A9 CERF4. Capacidade para deseñar e executar proxectos de investigación na problemática bio-psico-social da dor
A10 CERF5. Ser capaz de integrar coñecementos avanzados no ámbito da disfunción cardiorrespiratoria
A11 CERF6. Capacidade para deseñar e executar proxectos de investigación nas disfuncións cardiorrespiratorias.
A12 CERF7. Ser capaz de integrar coñecementos avanzados no ámbito dos problemas neurolóxicos na persoa con discapacidade
A13 CERF8. Capacidade para deseñar e executar proxectos de investigación nas disfuncións neurolóxicas
A14 CERF9. Coñecer e comprender os recursos sociosanitarios dispoñibles para as persoas con discapacidade e dependencia.
A15 CERF10. Ser capaz de deseñar e executar proxectos de investigación que valoren as necesidades, o uso, a eficacia ou eficiencia dos recursos sociosanitarios para as persoas con discapacidade e dependencia.?
A16 CEIP1. Ser capaz de integrar coñecementos avanzados no campo dos trastornos do desenvolvemento e da atención temperá.
A17 CEIP2. Capacidade para deseñar e executar proxectos de investigación no ámbito dos trastornos do desenvolvemento e a súa atención temperá.
A18 CEIP3. Ser capaz de integrar coñecementos avanzados acerca da identificación e intervención psicolóxica da deterioración cognitiva.
A19 CEIP4. Capacidade para deseñar e executar proxectos de investigación no campo da intervención psicolóxica na deterioración cognitiva.
A20 CEIP5. Ser capaz de integrar coñecementos avanzados no ámbito da detección e intervención nos trastornos da linguaxe oral e escrito en persoas con discapacidade.
A21 CEIP6. Capacidade para deseñar e executar proxectos de investigación acerca da intervención psicolóxica nos trastornos da linguaxe oral e escrita en persoas con discapacidade.
A22 CEIP7. Ser capaz de integrar coñecementos avanzados no campo das relacións de familia ante situacións de discapacidade e dependencia.
A23 CEIP8. Capacidade para deseñar e executar proxectos de investigación no ámbito da intervención psicolóxica nas relacións de familia ante situacións de discapacidade e dependencia.
A24 CEIP9. Ser capaz de integrar coñecementos avanzados no campo da problemática derivada do coidado a persoas dependentes.
A25 CEIP10. Capacidade para deseñar e executar proxectos de investigación no ámbito da problemática derivada do coidado a persoas dependentes.
A26 CEIP11. Ser capaz de integrar coñecementos avanzados no campo do envellecemento satisfactorio.
A27 CEIP12. Capacidade para deseñar e executar proxectos de investigación no ámbito do envellecemento satisfactorio
B1 CB6. Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B2 CB7. Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en ámbitos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B3 CB8. Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B4 CB9. Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades
B5 CB10. Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en boa medida autodirixido ou autónomo.
B6 CG1 Ser capaz de seleccionar e desenvolver as estratexias investigadoras para estudar a problemática relacionada coa discapacidade e a dependencia
B7 CG2 Identificar, avaliar e resolver os problemas derivados da presenza de discapacidade e dependencia
B8 CG3 Capacidade para a toma de decisións na resolución de problemas.
B9 CG4 Ser capaz de intervir na problemática derivada da discapacidade e da dependencia
B10 CG5 Capacidade para integrar coñecementos científicos de carácter avanzado ligados ao ámbito da discapacidade e a dependencia
B11 CG6 Ser capaz de acceder á información relacionada coa discapacidade e a dependencia
C1 CT1. Ser capaz de relacionarse de forma eficiente con e dentro do equipo multidisciplinar, intradisciplinar e transdisciplinar.
C2 CT2. Coñecer os recursos sociosanitarios e aprender a utilizalos para elaborar programas de intervención no ámbito da discapacidade e a dependencia
C3 CT3. Utilizar as ferramentas tecnolóxicas básicas necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida
C4 CT4. Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común
C5 CT5. Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras
C6 CT6. Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas aos que deben enfrontarse
C7 CT7. Ser capaz de valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade?

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Ser capaz de deseñar, elaborar, presentar e defender ante unha comisión de expertos un traballo académico axustado ás normas de presentación de manuscritos científicos, no que se sintetice o conxunto de competencias desenvolvidas no Máster, contando coa titorización dun profesor/a do Máster especialista no tema de estudo. AR1
AR2
AR3
AR4
AR5
AR6
AR7
AR8
AR9
AR10
AR11
AR12
AR13
AR14
AR15
AR16
AR17
AR18
AR19
AR20
AR21
AR22
AR23
AR24
AR25
AR26
AR27
BR1
BR2
BR3
BR4
BR5
BR6
BR7
BR8
BR9
BR10
BR11
CR1
CR2
CR3
CR4
CR5
CR6
CR7
Ser capaz de levar a cabo unha revisión bibliográfica concreta, completa e actualizada. BR10
BR11
CR3
CR6
CR7
Capacidade para levar a cabo o deseño metodolóxico dunha investigación que permita ampliar o coñecemento existente sobre unha materia. BR1
BR2
BR6
CR7
Ser capaz de interpretar os resultados obtidos, reais ou potenciais. BR1
BR2
BR3
BR10
CR6
Ser capaz de extraer conclusións axeitadas sobre a base dos resultados obtidos. BR1
BR2
BR3
BR4
CR1
CR7

Contents
Topic Sub-topic
O Traballo de Fin de Mestrado debe constituír necesariamente un traballo orixinal, autónomo e individual de cada estudante. Realizarase baixo a supervisión dun director/a que orientará e asistirá ao estudante na realización deste. O estudante e o seu director acordarán a temporalización das tarefas a realizar, así como a temática concreta sobre a que se centrará o traballo, sempre relacionada co ámbito da discapacidade e dependencia.
El Trabajo de Fin de Máster debe constituir necesariamente un trabajo original, autónomo e individual de cada estudiante. Se realizará bajo la supervisión de un director que orientará y asistirá al alumno en su realización. El alumno y el director del mismo acordarán la temporalidad de las tareas a realizar, así como la temática concreta sobre la que se centrará el trabajo, siempre relacionado con el ámbito de la discapacidad y la dependencia.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Research (Research project) A2 A1 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 A16 A17 A18 A19 A20 A21 A22 A23 A24 A25 A26 A27 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 14 14 28
Oral presentation B3 B4 C1 1 0 1
Document analysis B3 B5 B10 B11 C3 3 70 73
Supervised projects A2 A1 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 A16 A17 A18 A19 A20 A21 A22 A23 A24 A25 A26 A27 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 20 24 44
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Research (Research project) Proceso de ensinanza orientado á aprendizaxe do alumnado mediante a realización de actividades de carácter práctico a través das que se propoñen situacións que requiren ao estudante identificar un problema obxecto de estudo, formulalo con precisión, desenvolver os procedementos pertinentes, interpretar os resultados e tirar as conclusións oportunas do traballo realizado. Dentro desta metodoloxía inclúense Actividades iniciais que poden ser aplicadas non só para detectar o grao de coñecemento do alumno sobre temas específicos senón tamén para profundar contidos relacionados ao desenvolvemento do proxecto.
Oral presentation Intervención inherente aos procesos de ensino-aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e
profesorado interactúan dun modo ordenado, propoñen docuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica.
Document analysis Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes
documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades específicamente deseñadas para a súa análise. No caso dos TFM, a análise de fontes documentais implica como punto de partida o adecuado manexo de bases de datos científicas.
Supervised projects Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). O director do traballo poderá utilizar durante as tutorías, a Discusión dirixida - Técnica de dinámica de grupos na que os membros dun grupo discuten de forma libre, informal e espontánea sobre un tema, aínda que poden estar coordinados por un moderador, sempre que estime oportuno.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Research (Research project)
Description

In relation to the Final Dissertation of Master, on the one hand, collective sessions will be held that will determine xerais aspects such as the different types of admitted project, the formal requirements that must be fulfilled or the assignment system or director of Traballo Fin de Máster. An appointed time or director who supervises or his work, or student may be advised no preset schedule hours.

Personalized attention will be carried out virtually, through the multimedia ferramentas available at UDC (Email, Moodle, Teams, One Drive) at the student's request and / or at the initiative of the director. Likewise, second as health conditions that are allowed not at their time, it could offer face-to-face care by appointment.

For students with recognition of dedication to part time or academic exemption from attendance exemption, tutorials with the director will be specified in a specific way under your circumstances.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects A2 A1 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 A16 A17 A18 A19 A20 A21 A22 A23 A24 A25 A26 A27 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 valoración achegada polo titor-director do traballo 10
Research (Research project) A2 A1 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 A16 A17 A18 A19 A20 A21 A22 A23 A24 A25 A26 A27 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 valoración dos aspectos formais do traballo (estrutura, claridade, coherencia, adecuación á normativa elixida) (20%) e valoración dos contidos do traballo (interese científico, grao de innovación, revisión teórica, deseño metodolóxico, tratamento estatístico, interpretación dos resultados reais ou potenciais, adecuación das conclusións) (40%) 60
Oral presentation B3 B4 C1 valoración da defensa pública do traballo (orde, claridade, resaltada das ideas e resultados máis relevantes, respostas ás preguntas formuladas pola comisión de avaliación) 30
 
Assessment comments

Once the document has been completed, the
director must authorize its public defense before a committee appointed by the
Academic Committee, made up of master's degree professors.

 For the presentation of the TFM it is an
indispensable condition to have passed the rest of the subjects of the master's
degree.

 The qualification obtained in the TFM will be
the result of the assessment of the following criteria: assessment provided by
the tutor-director of the work (10%); assessment of public defense of work
(order, clarity, highlighting of the most relevant ideas and results, answers
to questions posed by the evaluation committee) (30%); assessment of the formal
aspects of the work (structure, clarity, coherence, adequacy to the chosen
regulations) (20%); assessment of the contents of the work (scientific
interest, degree of innovation, theoretical review, methodological design,
statistical treatment, interpretation of actual or potential results, adequacy
of conclusions) (40%).



Sources of information
Basic Daniela Escudero (2017). Metodología del trabajo científico : proceso de investigación y uso de SPSS . Libertador San Martín : Editorial Universidad Adventista del Plata
Linde E (2015). Cómo se hace una tesis doctoral : consejos, recomendaciones y técnicas dirigidos a los que se inician en la investigación. Madrid : Colex
Stephen B. Hulley (2014). Diseño de investigaciones clínicas. 4ª ed. Barcelona : Wolters Kluwer
Mª Araceli Macía Antón (2010). Diseños de investigación y análisis de datos. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia
Manuel Alto García (2011). Diseños en investigación en psicología: Documentos de prácticas . Murcia : Universidad de Murcia
José Manuel Prellezo (2003). Investigar metodología y técnicas del trabajo científico. Madrid : CCS
Estele M. Phillips, Derek S. Pugh (2008). La tesis doctoral : cómo escribirla y defenderla : un manual para estudiantes y sus directores. Barcelona : Bresca
Rodolfo Ramos Álvarez (2010). MéCómo construir y validar un cuestionario, ejercicios de autoevaluación. Granada : GEU,
María Visitación García Jiménez (2002). Métodos y diseños de investigación científica : ciencias humanas : sociales y de la salud . Barcelona : EUB
María Visitación García Jiménez (2002). Métodos y diseños de investigación científica : ciencias humanas : sociales y de la salud . Barcelona : EUB
Sonia Janeth Romero Martínez (2018). Métodos, diseños y técnicas de investigación psicológica y educativa. Madrid: Centro de Estudios Financieros

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.