Identifying Data 2017/18
Subject (*) BIOPHYSICS AND BIOCHEMISTRY Code 651G01004
Study programme
Grao en Fisioterapia
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
First FB 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Bioloxía
Física e Ciencias da Terra
Coordinador
Cabeza Gras, Oscar
E-mail
oscar.cabeza@udc.es
Lecturers
Cabeza Gras, Oscar
Domínguez Pérez, Montserrat
Lamas Maceiras, Mónica
E-mail
oscar.cabeza@udc.es
montserrat.dominguez.perez@udc.es
monica.lamas@udc.es
Web
General description Esta materia trata dos fundamentos físicos e químicos necesarios para entender os procesos fisiolóxicos mais importantes, así como a aparataxe usado habitualmente na práctica da Fisioterapia.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Conocer y comprender la morfología, la fisiología, la patología y la conducta de las personas, tanto sanas como enfermas, en el medio natural y social.
A2 Conocer y comprender las ciencias, los modelos, las técnicas y los instrumentos sobre los que se fundamenta, articula y desarrolla la fisioterapia.
A17 Comprender la importancia de actualizar los conocimientos, habilidades, destrezas y actitudes que integran las competencias profesionales del fisioterapeuta.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Ciencias biolóxicas. A1
A2
Ciencias físicas. A2
Manifestar discreción. C4
Traballar con responsabilidade. C4
Relacionarse de forma efectiva co equipo pluridisciplinar. C1
Incorporar a investigación científica e a práctica baseada na evidencia como cultura profesional. C6
C8
Desenvolver a función docente. A17
C6
C7
C8
Manter actualizados os coñecementos, habilidades e actitudes. A17
C7
Manter unha actitude de aprendizaxe e mellora. A17
C7
C8
Manifestar respecto, valoración e sensibilidade ante o traballo dos demais. C4
C6
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. C3
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. C4
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. C6
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. C7
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. C5
C8
Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro C2

Contents
Topic Sub-topic
1. Biofísica • Tema 1.1: Magnitudes físicas. Medida, dimensións e unidades.
• Tema 1.2: Enerxía mecánica. Conservación. Rozamento.
Medios deformables. Elasticidade.
• Tema 1.3: Biorreoloxía e Fluídos. Principios de hidrostática.
Principios de hidrodinámica. Fluidos reais.
• Tema 1.4: Calor e temperatura. Propagación da calor.
Primeiro e Segundo Principios da Termodinámica.
• Tema 1.5: Movemento vibratorio. Son. Ultrason
• Tema 1.6: Electricidade. Cargas, campos e potenciais eléctricos. Elementos eléctricos activos e pasivos.
Electrocinética continua e alterna. Magnetismo.
• Tema 1.7: Radiación electromagnética. Espectro electromagnético. Radioactividade.
2. Bioquímica • Tema 2.1 Biomoléculas e bioelementos.
• Tema 2.2 Glúcidos estrutura e función
• Tema 2.3 Lípidos estructura e función
• Tema 2.4 Ácidos nucleicos
• Tema 2.5 Proteínas estructura e función
• Tema 2.6 Enzimas e cinética enzimática
• Tema 2.7 Introducción ao Metabolismo
• Tema 2.8 Introducción á Bioloxía Molecular

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Introductory activities A2 C7 C8 2 1 3
Guest lecture / keynote speech A1 A2 C6 C8 29 29 58
Problem solving A1 A2 C6 9 18 27
Laboratory practice A2 C3 C5 C6 C7 9 9 18
ICT practicals A2 C1 C2 C3 6 6 12
Objective test A2 C8 3 15 18
Practical test: A2 C1 C3 C6 C8 1 2 3
Supervised projects A17 C3 C4 C8 1 6 7
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Introductory activities Presentación da asignatura por parte dos profesores responsables indicando o programa da materia e as pautas para a sua evaluación.
Guest lecture / keynote speech Explicación pormenorizada dos distintos temas e subtemas teóricos da materia.
Problem solving Resolución de problemas por parte dos alumnos co auxilio do profesor. Parte dos mesmos os realizan os alumnos de forma autónoma, induvidualmente o en parella.
Laboratory practice Faranse prácticas de laboratorio reais coa participación activa dos alumnos dentro das posibilidades que nos brinda a Escola. Inclúese a toma de datos e o seu tratamento, así como a entrega dos resultados.
ICT practicals Faranse prácticas virtuais a través de páxinas web adecuadas. O alumno terá que supoñer casos, tomar datos e tratalos. Os resultados se entregarán o Profesor para a sua evaluación.
Objective test Exame dos contidos teóricos e prácticos da materia, con especial atención á resolución de problemas.
Practical test: Realización dunha proba basada nos coñecimentos e destrezas adquiridos no laboratorio
Supervised projects Os alumnos realizarán un traballo de cada Tema da materia a proposición do Profesor. Dito traballo será entregado para a súa evaluación.

Personalized attention
Methodologies
Problem solving
Laboratory practice
ICT practicals
Supervised projects
Description
Os profesores da materia atenderán personalmente a todos e cada un dos seus alumnos para guialos na solución dos problemas plantexados, a realización das prácticas tanto de Laboratorio coma usando TIC. Os titulos dos traballos tutelados serán repartidos entre o alumnado para a súa realización, xunto coas fontes bibliográficas necesarias. Finalmente se habilitarán horas de tutoría para a atención personalizada do alumno onde se lle resolverán as dúbidas de calquera parte da materia e metodoloxía.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Problem solving A1 A2 C6 Corrección dos problemas propostos os alumnos para a súa realización autónoma. 14
Laboratory practice A2 C3 C5 C6 C7 Asistencia e Libreta de Laboratorio 3.5
ICT practicals A2 C1 C2 C3 Asistencia e Folla de resultados acadados e o seu tratamento 2.5
Objective test A2 C8 Exame de Teoría e de Problemas. 68.5
Supervised projects A17 C3 C4 C8 Corrección do traballo entregado polo alumno. 9
Practical test: A2 C1 C3 C6 C8 Exame dos coñecementos e destrezas adquiridos no laboratorio 2.5
 
Assessment comments

As porcentaxes das cualificacións varian na parte de Biofísica e Bioquímica, aparecendo na táboa superior a media de ambas. Así, na mesma orde e de arriba abaixo, as porcentaxes de Biofísica son: 10, 5, 5, 70, 5 e 5%. E as de Bioquímica: 18, 2, 0, 67, 0 e 13%.

A realización das prácticas de Biofísica é OBLIGATORIA polo que non se pode aprobar esa parte da materia sen facelas. Os alumnos que por RAZÓN XUSTIFICADA non poidan asistir ás sesións de prácticas poderán facer un
traballo equivalente acordado coa profesora.

Será necesario obter un mínimo de 4 sobre 10 na Proba obxectiva para poder sumar o resto das notas. A inasistencia as clases en mais dun 20% inhabilita ó alumno a ser evaluado, excepto que haxa unha causa xustificada a opinión do Profesor.

A nota final será o 50% de Bioquímica e o 50 % de biofísica. Para superar a asignatura será necesario ter as duas partes aprobadas. O aprobado dunha parte en xaneiro conservarase ate o exame de xullo.

As porcentaxes asignadas a cada proba poden sufrir pequenas
modificacións dun curso a outro en función das necesidades da
materia; non obstante o valor do exame (teórico e práctico) non será
inferior ao 65% da nota final e o valor da evaluación continuada
(traballo non presencial) nunca será superior ao 35%.


Sources of information
Basic Diaz Zagoya & Juárez Oropeza (2007). Bioquímica un enfoque básico aplicado a las ciencias de la vida. McGrawHill
Devlin, T.M. (2004). Bioquímica. Libro de texto con aplicaciones clínicas. Barcelona
Ortuño (1996). Física para biología, medicina, veterinaria y farmacia. Barcelona
Cromer A.H. (1992). Física para las ciencias de la vida. Barcelona
Voet, Voet & Voet (2013). Fundamentos de bioquímica. Paramericana
Angel Franco García (2006). Prácticas de Física. Universidad del Pais Vasco

Complementary Maugan, R., Gleeson, M. and Greenhaff, P.L. (1997). Biochemistry of Exercise & Training. Oxford
Teixidó Gómez, F. (2005). Biología. Madrid
Stryer, L., Berg, J.M. y Tymoczko, J.L. (2003). Bioquímica, 5ª ed. . Barcelona
Mathews, Van Holde y Ahern (2002). Bioquimico 3 ed.. Madrid
Varios (2008). Biorom. Varios
Cussó, López y Villar (2004). Física de los procesos biológicos. Barcelona
Zaragoza JR (1992). Física e instrumentación médicas. Madrid
Gómez Capilla, J.A., Gómez Llorente, C. (2004). Iniciación al estudio de la bioquimica. Madrid


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments
E unha materia de caracter fundamental, e moitas da carreira necesitan destes coñecementos para ser comprendidas na súa totalidade.


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.