Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences
|
A1 |
Coñecer e comprender a morfoloxía, a fisioloxía, a patoloxía e a conduta das persoas, tanto sas como enfermas, no medio natural e social. |
A4 |
Adquirir a experiencia clínica adecuada que proporcione habilidades intelectuais e destrezas técnicas e manuais; que facilite a incorporación de valores éticos e profesionais; e que desenvolva a capacidade de integración dos coñecementos adquiridos; de forma que, ao termo dos estudos, os estudantes saiban aplicalos tanto a casos clínicos concretos no medio hospitalario e extrahospitalario, como a actuacións na atención primaria e comunitaria. |
A6 |
Valoración diagnóstica de coidados de fisioterapia segundo as normas e cos instrumentos de validación recoñecidos internacionalmente. |
A13 |
Saber traballar en equipos profesionais como unidade básica na que se estruturan de forma uni ou multidisciplinar e interdisciplinar os profesionais e demais persoal das organizacións asistenciais. |
A17 |
Comprender a importancia de actualizar os coñecementos, habilidades, destrezas e actitudes que integran as competencias profesionais do fisioterapeuta. |
B1 |
CB1 - Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio |
B2 |
CB2 - Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio |
B3 |
CB3 - Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética |
B4 |
CB4 - Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado |
B5 |
CB5 - Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía |
C1 |
Adequate oral and written expression in the official languages. |
C3 |
Using ICT in working contexts and lifelong learning. |
C4 |
Acting as a respectful citizen according to democratic cultures and human rights and with a gender perspective. |
C5 |
Understanding the importance of entrepreneurial culture and the useful means for enterprising people. |
C6 |
Acquiring skills for healthy lifestyles, and healthy habits and routines. |
C8 |
Valuing the importance of research, innovation and technological development for the socioeconomic and cultural progress of society. |
C9 |
Ability to manage times and resources: developing plans, prioritizing activities, identifying critical points, establishing goals and accomplishing them. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences |
Ter a capacidade de identificar os factores psicolóxicos e sociais que inflúen no estado de saúde ou enfermidade das persoas, familias e comunidade. |
A1 A4 A6
|
B1 B3
|
|
Comprender e desenvolver a teoría da comunicación e habilidades interpersoais. |
A4 A13
|
B2 B4
|
C1 C4 C9
|
Comprender teorías de aprendizaxe aplicados na educación en saúde eo proceso de aprendizaxe ao longo da vida. |
A4 A17
|
B1 B5
|
C3
|
Comprender os aspectos psicolóxicos na relación fisioterapeuta-paciente.
|
A1 A4 A17
|
B2 B4
|
C4 C6 C9
|
Identificar os factores implicados en situacións de traballo en equipo e en situacións de liderado.
|
A4 A13 A17
|
B3
|
C3 C5 C8 C9
|
Coñecer e identificar os problemas psicolóxicos e físicos derivados da violencia doméstica para adestrar os alumnos na prevención, detección precoz, tratamento e rehabilitación das vítimas de tal violencia. |
A4 A17
|
B3
|
C4 C6
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
1. Introdución. Saúde, calidade de vida e benestar |
Concepto de salud y la CIF.
Concepto de calidad de vida y los distintos modelos conceptuales del mismo.
Bienestar: Bienestar subjetivo y Bienestar psicológico
Modelo multidimensional del bienestar
|
3. Emocións e saúde
|
O concepto de emoción e outros conceptos relacionados
Expresión facial e emoción
Teorías da emoción
Clasificación de emociónelas
Utilidade das emocións
Emociones e saúde
|
4. Estrés e burnout |
Conceptualización do Estrés
Os Modelos Explicativos do Estrés
O bournout
O Control do Estrés e a Mente.
. Estrés e Autoaxuda.
. Algunhas Cuestións Básicas para afrontar o Estrés.
. Métodos Prácticos para controlar o Estrés
|
2. Saúde e enfermidade |
O proceso da Saúde e a Enfermidade
Concepcións médicas da saúde
Concepcións sociais da saúde
O estado de saúde ideal
Saúde e prácticas culturais
Concepcións e vivencias da enfermidade
A percepción da enfermidade
O coidado da saúde
|
5. A adherencia ó tratamiento |
Cumprimento ou adherencia
Criterios de estimación da falta de adherencia
Tipos de non adherencia
Métodos de detección da non adherencia
. A medida de actividades fose do contexto clínico
. O coidador e a adherencia
Consecuencias da falta de adherencia
Factores asociados á adherencia
Mejora de la adherencia
|
6. A reserva cognitiva e o deterioro cognitivo |
Reserva Cerebral
Reserva Cognitiva
Variables que interveñen na reserva cognitiva:
. A educación
. As actividades cotiás
. A actividade física
. A actividade mental
. Actividade social e lecer
. El estilo de vida
. La dimensión afectivo-emocional
. Otros factores
La Medición de la Reserva Cognitiva
Reserva Cognitiva y DCL
Deterioro Cognitivo Ligero
|
7. As demencias. |
Caracterización da Dependencia.
Dependencia e Demencia.
Caracterización da Demencia.
Déficits Cognitivos
Déficits Sociais
Déficits Afectivos-Motivacionales
Trastornos de Conduta
Tipos principais de Demencias
A Demencia de Alzheimer
|
8. As discapacidades |
A DISCAPACIDADE PSÍQUICA: DISCAPACIDADE INTELECTUAL E O TRASTORNO DO ESPECTRO AUTISTA
Conceptualización do discapacidade intelectual.
Factores Etiolóxicos.
Os Indicadores de Problemas de discapacidade intelectual.
Algunos síndromes de diversidade intelectual.
O TRASTORNO AUTISTA
Introducción o coñecemento do autismo
Conceptualización do TEA
. Criterios diagnósticos.
. Descripción da conduta autista
. Outros síntomas e transtornos asociados
. Graos de severidad del TEA
. Etioloxía do TEA
. Prevalencia del TEA
Enfoques cognitivos de intervención
AS DISCAPACIDADES FÍSICAS
Acerca da enfermidade e as súas secuelas.
As discapacidades físicas: Descrición e tipos.
As discapacidades por enfermidade en curso.
As discapacidades por secuelas e limitacións motrices.
|
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies |
Ordinary class hours |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Case study |
A1 A4 A6 A17 B2 B3 C3 C4 C6 C8 |
14 |
35 |
49 |
Guest lecture / keynote speech |
A1 A4 A6 B1 B5 C1 C5 |
40 |
20 |
60 |
Directed discussion |
A4 A13 B4 C1 C4 C6 |
15 |
0 |
15 |
Workbook |
A4 A6 A17 B1 B3 C6 C8 |
0 |
25 |
25 |
Laboratory practice |
A4 A13 A17 B2 C9 |
31 |
38 |
69 |
Objective test |
A1 A4 A6 B1 B2 B3 C1 |
4 |
0 |
4 |
|
Personalized attention |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Case study |
O alumno enfróntase á resolución dun caso, real ou suposto, ante o que ten que realizar unha avaliación, elaborar unhas conclusións e expor un proceso de intervención |
Guest lecture / keynote speech |
Exposición por parte do profesor dos contidos máis relevantes dunha determinada temática de especial interese e incidencia formativa. Vai acompañada de orientacións sobre a maneira máis adecuada de aprender os devanditos contidos |
Directed discussion |
Discusión en grupo sobre algúns dos contidos do programa. Esta discusión ha de ir apoiada en coñecementos sobre o tema e argumentos. Moderada polo profesor da materia |
Workbook |
O alumno deberá realizar a lectura de textos, capítulos de libros ou artigos de relevancia científica, seleccionados polo profesor. Recibirá unha atención personalizada nesta tarefa |
Laboratory practice |
Nas sesións prácticas da materia exporanse unha serie de casos, supostos, situacións reais, instrumentos de avaliación ou programas de intervención. O alumno ha de analizar, avaliar e expor unha solución razoada e válida terapéuticamente. |
Objective test |
As probas obxectivas da materia (2 probas coincidindo co final de cada cuadrimestre) consistirán nunha serie de actividades, de carácter fundamentalmente aplicado, nas que o alumno deberá utlizar os coñecementos adquiridos na materia ao longo do curso |
Personalized attention |
Methodologies
|
Laboratory practice |
Case study |
|
Description |
Durante a realización dos casos expostos, das prácticas clínicas e dos traballos o alumno disporá de sesións de orientación, tanto individuais como grupales, nos que se lle asesorará sobre as técnicas e estratexias de estudo que lle permitan a aprendizaxe e o traballo autónomos. Este asesoramento estará fixado desde o comezo do curso e terá un carácter periódico. |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies |
Description
|
Qualification
|
Laboratory practice |
A4 A13 A17 B2 C9 |
Levarase un caderno de prácticas ao longo do curso, que serán avaliadas polo profesor en función da súa validez para resolver os problemas expostos |
15 |
Case study |
A1 A4 A6 A17 B2 B3 C3 C4 C6 C8 |
Valorarase a capacidade de análise do caso, de avaliación das dimensións explicativas fundamentais e de elaboración de propostas de intervención |
10 |
Guest lecture / keynote speech |
A1 A4 A6 B1 B5 C1 C5 |
Valorarase a asistencia e a participación do alumnado nas sesións maxistrais |
5 |
Objective test |
A1 A4 A6 B1 B2 B3 C1 |
Valorarase os coñecementos adquiridos e a realización puntual das actividades fixadas no programa do curso, a capacidade de crítica e innovación do alumno, a documentación utilizada e a validez das achegas realizadas |
70 |
|
Assessment comments |
As porcentaxes asignadas a cada proba pode sufrir pequenas modificacións dun curso a outro con respecto á memoria verificada en función das necesidades da materia. O alumnado que, tendo recoñecida a condición de estudante a tempo parcial, teña solicitado no Decanato a dispensa académica se mantiene el mismo criterio que para los estudiantes que estén a tiempo completo. a. Para a primeira oportunidade con respeito os criterios e
actividades de avaliación para este alumnado, teranse en conta a distribución das cualificacións para cada unha das metodoloxías reseñadas anteriormente, cunha porcentaxe dun 20% de dispensa da asistencia.
b. Para a segunda oportunidade os criterios de
avaliación para este alumnado se centraranse únicamente nos resultados da proba mixta (obxectiva e preguntas cortas), coas excepcións aprobadas polos docentes da asignatura.
|
Sources of information |
Basic
|
IMSERSO (2008). La participación social de las personas mayores. Madrid: IMSERSO
Stewart, D. E., & Yuen,T. (2011). A systematic review of resilience in the physically ill. Psychosomatics, 52(3),199-209
Stalmeier, P. F (2011). Adherence and decision AIDS: a model and a narrative review. Medical Decision Making, 31(1), 121-129.
Cabanach, R.G.; Valle, A.; Fariña, F., y Arce, R. (Eds.) (2010). Calidad de vida, bienestar y salud. A Coruña: Psicoeduca
Levine, P. (2018). Cerebro y cuerpo en busca del pasado vivo. Editorial Eleftheria SL
Van der Kolk, B (2017). Cerebro, mente y cuerpo en la superación del trauma. Editorial Eleftheria SL
Hanson, R. (2013). Cultiva la felicidad.. Editorial Sirio
Álvarez, J. y Sicilia, M. (2007). Deterioro cognitivo y autonomía personal básica en personas mayores. Anales de Psicología, 23(2), 272-281
Blanco, A. y Díaz, D. (2005). El bienestar social: su concepto y medición. Psicothema, 17(4), 582-589
Crespo, M. y López Martínez, J. (2007). El estrés en cuidadores de mayores dependientes. Cuidarse para cuidar. Madrid: Pirámide
Artaso, B., Goñi, A. y Biurrun, A. (2002). Estrategias de afrontamiento de las cuidadoras informales del paciente con demencia. Cuadernos de Medicina Psicosomática y Psiquiatría de Enlace, 60/61, 38-45.
Lazarus, R. S. y Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Barcelona: Martínez Roca
Gollwitzer, P. M. y Brandstätter, V. (1997). Implementation intentions and effective goal pursuit. Journal of Personality and Social Psychology, 73(1), 186-199
Montorio,I. y Izal, M. (Eds.) (1999). Intervención psicológica en la vejez. Aplicaciones en el ámbito clínico y de la salud . Madrid: Síntesis
Cabanach, R., Cervantes, R., Doniz, L. y Millán, P. (2007). La atención psicológica al cuidador. El estrés del cuidador. A Coruña: Psicoeduca
Pardo, A. (2005). La cultura de la sobreprotección. Revista Multidisciplinar de Gerontología, 15(3), 166-170
Riediger, M. (2008). Motivational systems and the pursuit of goals: lessons learned from older adults. The European Health Psychologist, 10, 37-40
Chico, E. (2002). Optimismo disposicional como predictor de estrategias de afrontamiento. Psicothema, 14(3), 544-550
Martínez-Correa, A., Reyes, G.A., García-León, A. y González-Jareño, M. I. (2006). Optimismo/pesimismo disposicional y estrategias de afrontamiento del estrés. Psicothema, 18(1), 66-72
Abellán, A. (2003). Percepción del estado de salud. Revista Multidisciplinar de Gerontología, 13 (5), 340-342
Verdugo, M.A (Ed.) (1995). Personas con discapacidad. Perspectivas psicopedagógicas y rehabilitadoras. Madrid: Síglo XXI.
Holmes, E. A., Hughes, D. A., & Morrison, V. L. (2014). Predicting adherence to medications using health psychology theories: a systematic review of 20 years of empirical research. Value in Health, 17(8), 863-876
Gaugler, J.E., Kane, R.L. y Newcomer, R. (2007). Resilience and transition from dementia caregiving. Journal of Gerontology: Psychological Sciences, 62B(1), 38-44
Menezes de Lucena, V.A., Fernández Calvo, B., Hernández, L., Ramos, F. y Contador, I. (2006). Resiliencia y el modelo Burnout-Engagement en cuidadores formales de ancianos. Psicothema, 18(4), 791-796 |
|
Complementary
|
|
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
FUNCTIONAL AND PSYCHOSOCIAL ASSESSMENT/651G01007 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that continue the syllabus |
CLINICAL TRAINING I/651G01035 |
|
Other comments |
Non se precisan requisitos previos para cursar a materia Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir cos obxectivos estratéxicos do Plan Green Campus da Facultade de Fisioterapia, os traballos documentais que se realicen nesta materia poderanse solicitar tanto en formato papel como virtual ou soporte informático. De realizarse en papel, seguiranse na medida do posible as seguintes recomendacións xerais: - Non se utilizarán plásticos. - Realizaranse impresións a dobre cara. - Empregarase papel reciclado. - Evitarase a realización de borradores. |
|