Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) FISIOTERAPIA NAS ALTERACIÓNS ESTÁTICAS E DINÁMICAS DO RAQUIS Código 651G01015
Titulación
Grao en Fisioterapia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Fisioterapia
Coordinación
Rodriguez Romero, Beatriz
Correo electrónico
beatriz.romero@udc.es
Profesorado
Rodriguez Romero, Beatriz
Correo electrónico
beatriz.romero@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia pretende que el alumno conozca las bases teóricas y prácticas de la aplicación del ejercicio terapéutico en las alteraciones estáticas y dinámicas del raquis, así como en el dolor de espalda.

Competencias do título
Código Competencias do título
A3 Conocer y comprender los métodos, procedimientos y actuaciones fisioterapéuticas, encaminados tanto a la terapéutica propiamente dicha a aplicar en la clínica para la reeducación o recuperación funcional, como a la realización de actividades dirigidas a la promoción y mantenimiento de la salud.
A4 Adquirir la experiencia clínica adecuada que proporcione habilidades intelectuales y destrezas técnicas y manuales; que facilite la incorporación de valores éticos y profesionales; y que desarrolle la capacidad de integración de los conocimientos adquiridos; de forma que, al término de los estudios, los estudiantes sepan aplicarlos tanto a casos clínicos concretos en el medio hospitalario y extrahospitalario, como a actuaciones en la atención primaria y comunitaria.
A5 Valorar el estado funcional del paciente, considerando los aspectos físicos, psicológicos y sociales.
A7 Diseñar el plan de intervención de fisioterapia atendiendo a criterios de adecuación, validez y eficiencia.
A12 Intervenir en los ámbitos de promoción, prevención, protección y recuperación de la salud.
A17 Comprender la importancia de actualizar los conocimientos, habilidades, destrezas y actitudes que integran las competencias profesionales del fisioterapeuta.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer as definicions da postura dende o punto de vista biomecánico e psicosómatico, e os elementos que interveñen no control postural. A17
Saber executar e interpretar as distintas probas de valoración estáticas e dinámicas da postura. A3
A4
A5
A17
C1
C3
C6
C7
Coñecer as características xerais, as características anatomo-patolóxicas e as manifestacions clínicas das alteracions estructurais do plano frontal e saxital da columna vertebral. A4
A17
C6
Ser capaz de identificar as disfuncions neuromusculo-esqueléticas nos síndromes posturais do raquis no plano frontal e saxital. A4
A17
C6
C7
Coñecer os obxetivos e a metodoloxía de aplicación das diferentes modalidades de exercicio terapéutico. A3
A4
A7
A17
C1
C3
C6
C7
Saber executar as distintas modalidades e técnicas de exercicio terapéutico e evaluar os resultados atendendo as necesidades e individualidade dos/as usuarios/as A3
A4
A7
A12
A17
C1
C6
C7
Elaborar e prescribir un programa de exercicio terapéutico e/o preventivo dirixido a doentes con alteracions posturais e/ou con dor de costas A4
A7
A12
A17
C1

Contidos
Temas Subtemas
PROGRAMA TEÓRICO 5 temas
Recordo anatómico e biomecánico da columna vertebral
- Curvas do raquis: plano frontal e saxital
- Aparición das curvas: evolución filoxenética e ontoxenética
- Divisions funcionais do raquis: segmento anterior / posterior
- Funcions do raquis: movilidade
- Sincronía segmento posterior/disco
- Espesor do disco intervertebral
- Dirección das carillas articulares
- Funcions do raquis: protección.
- Médula e nervios raquídeos
- Funcions do raquis: Sostén
- Disco intervertebral: composición, compresión e distribución de cargas, proceso dexenerativo, patoloxía e consecuencias, presión-posición corporal.
- Recordo da musculatura do tronco e cuello según planos.
Tema 1. Análise teórico e práctico da postura humana e o movemento


1.1. Definicions da postura
1.2. Elementos que interveñen no control postural
1.3. Biotipoloxía
1.4. Protocolo de valoración estática e dinámica da postura e o movemento
a) Anamnesis ou exame subxetivo.
b) Exploración física:
1. Exploración estática
2. Exploración dinámica:
- Movilidade global
- Test de control do movemento
- Test de inestabilidade
- Test musculares
3. Exploración neurolóxica
Tema 2. Exercicio terapéutico na dolor de costas

2.1. Definicions e historia natural da dor lumbar e cervical.
2.2. Epidemioloxía, etioloxía e factores de risco da dor de costas.
2.3. Definición de exercicio terapéutico e evidencia científica sobre a sua aplicación na dor de costas.
2.4. Obxetivos xerais do exercicio terapéutico na dor de costas:
2.4.1. Alivio da dor
2.4.2. Reeducación do patrón respiratorio
2.4.3. Toma de conciencia das alteracions posturais e patrons de movemento incorrectos
2.4.4. Reeducación postural e motora
2.4.5. Flexibilización articular e muscular
2.4.6. Reeducación muscular: de músculos estabilizadores locales e globales, e de músculos movilizadores
2.4.7. Movilización neuromenínxea
2.4.8. Reeducación funcional
2.4.9. Acondicionamento / reacondicionamento aeróbico
2.5. Modalidades de exercicio terapéutico según obxetivos e/ou autores




Tema 3. Alteracions estáticas/dinámicas da columna vertebral no plano saxital



3.1. Alteracions estructuradas:
3.1.1. Xeneralidades
3.1.2. Cifose dorsal
3.1.3. Enfermedade de Sheuerman
3.1.4. Dorso plano
3.1.5. Hiperlordose
3.1.6. Espondilolisis. Espondilolistesis
3.1.7. Rectificación lumbar

3.2. Síndromes posturais:
3.2.1. Xeneralidades
3.2.2. Síndrome cruzado inferior
3.2.3. Postura de espalda aplanada
3.2.4. Postura de extensión pasiva
3.2.5. Síndrome cruzado superior
3.2.6. Outros síndromes posturais

Tema 4. Alteracions estáticas/dinámicas da columna vertebral no plano frontal 4.1. Escoliose

4.1.1. Recordo histórico. Definición. Etioloxía
4.1.2. Escoliose idiopática:
4.1.2.1. Definición. Prevalencia.
4.1.2.2. Cambios anatomo-patolóxicos.
4.1.2.3. Consideracions etiolóxicas.
4.1.2.4. Manifestacions clínicas.
4.1.2.5. Clasificación: a) cronolóxica, b) según a localización, c) según gravedade.
4.1.2.6. Evolución e factores pronóstico.

4.2. Actitude escoliótica:

4.2.1. Características que diferencian a actitud escoliótica da escoliose
4.2.2. Clasificación



Tema 5. Exercicios específicos de fisioterapia para o tratamento da escoliose 5.1. Evidencia científica sobre o tratamiento conservador: exercicios específicos de fisioterapia
5.2. Obxetivos básicos do tratamento conservador
5.3. Consenso de recomendacions sobre os exercicios específicos de fisioterapia

PROGRAMA PRÁCTICO 12 prácticas
Práctica nº1
Tema 1. Análise teórico e práctico da postura humana e o movemento

1.4. Protocolo de valoración estática e dinámica da postura e o movemento
a) Exploración subxetiva (anamnesis)
b) Exploración física:
1. Exploración estática:
1.1. Observación xeral do doente
1.2. Probas da plomada e inspección no plano frontal e saxital





Práctica nº2
Tema 1. Análise teórico e práctico da postura humana e o movemento

1.4. Protocolo de valoración estática e dinámica da postura e o movemento
b) Exploración física:
1. Exploración estática:
1.2. Probas da plomada e inspección no plano frontal e saxital






Práctica nº3
Tema 1. Análise teórico e práctico da postura humana e o movemento

1.4. Protocolo de valoración estática e dinámica da postura e o movemento
b) Exploración física:
1. Exploración estática:
1.3. Medición da amplitude das curvas fisiolóxicas do plano saxital
1.4. Medición de membros inferiores e comprobación do efecto dun alza
1.5. Medición de prominencias (xibas)





Práctica nº4
Tema 1. Análise teórico e práctico da postura humana e o movemento

1.4. Protocolo de valoración estática e dinámica da postura e o movemento
b) Exploración física:
1. Exploración estática:
1.6. Análise da postura en sedestación
Práctica nº5
Tema 1. Análise teórico e práctico da postura humana e o movemento

1.4. Protocolo de valoración estática e dinámica da postura e o movemento
b) Exploración física:
2. Exploración dinámica:

>> a nivel DORSOLUMBAR

2.1. Movilidade global a nivel dorsolumbar:
- Test de movilidade global á flexión
- Test de movilidade global á extensión
- Test de movilidade global á inclinación lateral
- Test de movilidade global á rotación

Práctica nº6
Tema 1. Análise teórico e práctico da postura humana e o movemento

1.4. Protocolo de valoración estática e dinámica da postura e o movemento
b) Exploración física:
2. Exploración dinámica:

>> a nivel DORSOLUMBAR

2.2. Test de control do movemento na rexión lumbar e dorsal
2.3. Test de inestabilidade da rexión lumbopélvica
Práctica nº7
Tema 1. Análise teórico e práctico da postura humana e o movemento

1.4. Protocolo de valoración estática e dinámica da postura e o movemento
b) Exploración física:
2. Exploración dinámica:

>> a nivel DORSOLUMBAR

2.4. Test musculares da rexión lumbopélvica:
a) estabilizadores locais
b) estabilizadores globais
c) movilizadores
En doentes con síndrome cruzado inferior e postura de espalda aplanada.
Práctica nº8
Tema 1. Análise teórico e práctico da postura humana e o movemento

1.4. Protocolo de valoración estática e dinámica da postura e o movemento
b) Exploración física:
2. Exploración dinámica:

>> a nivel CERVICAL

2.1. Movilidade global a nivel cervical:
- Test de movilidade global á flexión
- Test de movilidade global á extensión
- Test de movilidade global á inclinación lateral
- Test de movilidade global á rotación
- Test de movilidade global da columna craneocervical: protracción / retracción

Práctica nº9
Tema 1. Análise teórico e práctico da postura humana e o movemento

1.4. Protocolo de valoración estática e dinámica da postura e o movemento
b) Exploración física:
2. Exploración dinámica:

>> a nivel CERVICAL
2.2. Test de control do movemento na rexión cervical
2.4. Test musculares da rexión cervical:
a) estabilizadores locais
b) estabilizadores globais
c) movilizadores




Práctica nº 10, 11 y 12
Tema 2. Exercicio terapéutico na dor de costas

2.5. Modalidades de exercicio terapéutico según obxetivos e/ou autores
2.5.1. Etapas ou niveis de progresión dos exercicios
2.5.2. Características e modalidades dos exercicios de primeiro e segundo nivel
2.5.3. Práctica dos exercicios de primeiro nivel:
a) para a rexión lumbo-pélvica
b) para a rexión dorsal
c) para a rexión cervico-escapular
- Exercicios de reeducación respiratoria
- Exercicios de reeducación sensitivo-motora
- Exercicios de estabilizadores locais
- Exercicios de flexibilización neuro-musculoesquelética
2.5.4. Práctica de exercicios de segundo nivel

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Prácticas de laboratorio A3 A4 A5 A7 A12 A17 C1 C3 C6 C7 30 30 60
Sesión maxistral A3 A4 A17 12 36 48
Estudo de casos A3 A4 A5 A17 C1 C3 C7 0 10 10
Análise de fontes documentais A17 C1 C6 C7 2 0 2
Obradoiro A3 A4 A7 A12 A17 C1 C7 12 12 24
Proba práctica A3 A4 A5 C1 1 0 1
Proba mixta A7 A3 C1 2 0 2
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Prácticas de laboratorio Esta metodoloxía permite que os estudantes aprendan efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico, tales como demostracións, exercicios, exploracións, realización de probas de valoración clínica. O laboratorio ofrece unha excelente oportunidade para aprender mentras se fai, e para adquirir competencias técnicas, metodolóxicas, sociais e participativas. As prácticas de laboratorio realizaranse no laboratorio de Fisioterapia Especial (2ª planta). O grupo de alumnos/as matriculados/as na asignatura distribúese a sua vez en 6 grupos, cada un dos cales recibirá 2 horas de prácticas de laboratorio semanalmente (ver calendario académico para a distribución dos grupos). O alumno/a debe asistir ás mesmas con pixama clínico e, bañador ou roupa deportiva similar. Estas prácticas correspóndense ós temas 1 e 2 do temario.
Sesión maxistral As clases teóricas (sesión maxistral) serán impartidas na aula nº 2 (planta sótano). Correspóndense ás clases programadas no calendario académico como docencia teórica. Manexaranse presentacións power-point, e diferente material clínico que se exporá na clase.
Estudo de casos O/A alumno/a deberá realizar un traballo correspondiente ó tema 1, sobre o protocolo de exploración da postura e o movemento. Búscase a través desta actividade promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes.
O/A alumno/a terá que realizar esta actividade en colaboración con outros 2 compañeiros (grupos de 3 alumnos/as) a partir da composición dos grupos das clases prácticas.

É obrigatorio a sua presentación para asistir ó exame.

Entregar en formato power-point, identificando o traballo co nome dos 3 alumnos/as: primeiro apelido e nome (de cada un dos compoñentes) nun pen-drive.

Débense recoller os resultados da exploración subxetiva, inspección, probas da plomada, medición das curvas fisiolóxicas, comprobación do efecto dun alza (si procede), así como da valoración dinámica dorsolumbar.

- Exploración subxetiva: incluirase unha descripción da anamnesis do alumno/a explorado/a según guion dado en clase.
- Un mapa corporal coa representación da línea da plomada, e símbolos das principais alteracións estáticas do plano frontal e saxital. Deben incluirse os resultados da prueba da plomada e da inspección en ambos planos. Adxuntarase descripción das alteracións mais relevantes observadas. Poderá utilizarse o apartado de notas do power-point para añadir información complementaria.
- Os resultados da valoración da amplitude das curvas do plano saxital.
- Os resultados da medición de xibas (si procede).
- Video das probas dinámicas da rexión dorsolumbar:
a) movilidade global a nivel dorsolumbar adxuntando lenda coa interpretación dos resultados de ditas probas
b) resultados dos test de control do movemento da rexión lumbar e dorsal
Integrarase en dito traballo os resultados obtidos sobre a valoración da composición corporal impartidos na asignatura de Cinesiterapia: bases do exercicio terapéutico.

Os/as alumnos/as exporán en clase práctica os seus traballos, a semana anterior a semana santa.


Análise de fontes documentais O/a alumno/a deberá utilizar unha relación de documentos (escritos e de tipo audiovisual) que contribuirán a identificar a práctica basada na evidencia e reforzarán a adquisición de habilidades a desarrollar durante o obradoiro.
Obradoiro Durante a realización do obradoiro o profesor estará presente na aula/laboratorio e guiará o/a alumno/a na adquisición de habilidades motoras. A ventaxa desta metodoloxía radica en que é o/a propio/a alumno/a o que vivencia a experiencia de ser guiado na execución dun programa de exercicio terapéutico o que facilita a identificación dos obxetivos e da metodoloxía de aplicación do exercicio terapéutico. Esta actividade práctica reforzarase a sua vez coa realización simultánea doutras actividades tales como o análise de fontes documentais. Llevarase a cabo durante o horario programado para a docencia interactiva. Os/as alumnos/as dividiranse en 3 grupos. A asistencia ó obradoiro é obrigatoria.


Proba práctica Véxase apartado de Avaliación
Proba mixta Véxase apartado de Avaliación

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas de laboratorio
Estudo de casos
Obradoiro
Descrición
Durante a realización das actividades de carácter práctico, tales como demostracións, exercicios, exploracións, realización de probas de valoración clínica, etc. que o/a alumno/a levará a cabo durante as prácticas de laboratorio (tras demostración previa da profesora) recibirá un feedback de tal aprendizaxe por parte da profesora presente en todo momento na aula. A profesora resolverá en todo momento aquelas dudas e dificultades que lle surxan o/a alumno/a.

Para a realización do estudo de casos, o/a alumno/a conta co seguimento por parte da profesora a través de tutorías previamente solicitadas por aquél.

Durante a realización do obradoiro a profesora estará presente na aula/laboratorio e guiará ó alumno/a na adquisición de habilidades motoras e na identificación dos obxetivos e da metodoloxía do exercicio terapéutico.


Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Prácticas de laboratorio A3 A4 A5 A7 A12 A17 C1 C3 C6 C7 A asistencia a todas as prácticas de laboratorio, terá o valor correspondente ó 5% da nota, isto é 0,5 puntos sobre 10. Nesta puntuación inclúese ademais da asistencia, a actitude, a colaboración e a participación activa na clase. 5
Estudo de casos A3 A4 A5 A17 C1 C3 C7 O traballo práctico sobre valoración da postura, terá unha puntuación máxima do 10%.

Valorarase a veracidade dos datos, a calidade do material gráfico, a capacidade descriptiva da inspección, a presentación xeral do traballo, a capacidade de traballo en grupo e a defensa do mesmo.
10
Proba mixta A7 A3 C1 O exame constará de 2 partes: unha teórica e outra práctica. Será imprescindible presentarse a ambas partes do exame. De non cumplirse este requisito asignarase automáticamente unha nota igual a cero.

Considerarase liberada a materia, única e exclusivamente se se alcanza unha nota de 5/10 en cada parte (teórica e práctica).
O exame teórico constará de: preguntas tipo test (de resposta simple, onde cada 2 respostas mal restarase unha ben) e un caso clínico sobre o que se plantearán 10 preguntas cortas. Para evaluar o caso clínico será imprescindible ter alcanzado unha nota igual a 5 sobre 10 nas preguntas tipo test.

O exame (proba mixta+proba práctica) terá un valor do 75% da nota total da asignatura.
75
Obradoiro A3 A4 A7 A12 A17 C1 C7 Terase moi en conta a asistencia ó obradoiro, a actitude, a execución práctica das indicacións dadas pola profesora e/ou outros/as alumnos/as, a relación cos outros alumnos e a profesora, a responsabilidade e o interés na actividade.


10
Análise de fontes documentais A17 C1 C6 C7 Evalúase en conxunto co obradoiro. 0
Proba práctica A3 A4 A5 C1 O exame práctico constará de 3 preguntas sobre os contenidos vistos durante as clases prácticas de laboratorio e durante o obradoiro. Pediraselle o/a alumno/a que elixa ó azar 3 números que se corresponderán con números asignados a unha lista previa de preguntas prácticas. Puntuaranse os seguintes aspectos: a) integración de coñecementos teórico-prácticos, b) aprendizaxe psicomotor (destrezas e control da actividade), c) tempo de resposta.
Puntuación: véxase proba mixta
0
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica Norris, Christopher M. (2008). Back stability : integrating science and therapy. Champaign, IL : Human Kinetics
Stanmore, Tia. (2006). Espalda sana Ejercicios basados en el método Pilates para fortalecer el cuello los hombros y la espalda. Barcelona : RBA Integral
Florence Peterson Kendall ... [et al.] (2007). Kendall's, Músculos : pruebas funcionales, postura y dolor. Capítulo 3: Pruebas de longitud muscular. Capítulo 4: Postura estática. Actitud postural: alineamiento y equilibrio muscular. Capítulo 6: . Madrid : Marbán
Petty, Nicola J. (2003). Exploración y evaluación neuromusculoesquelética : un manual para terapeutas. Capítulo 3: La exploración física.. Madrid : McGraw Hill
https://7d40fd28ff4210a1111ef7c06f60917b0aeee563.googledrive.com/host/0B6ALP6YU4J6jdGxPbE9RcWpkUTg/ (2013). HÁBITOS DE VIDA SALUDABLE Y PREVENCIÓN DE PROBLEMAS MÚSCULO-ESQUELÉTICOS. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia
Jull G, Sterling M, Falla D, Treleaven J, O´Leary S (2009). Latigazo Cervical, cefalea y dolor en el cuello. Barcelona: Elsevier
Liemohn, Wendell. (2005). Prescripción de Ejercicio para la espalda. Pág: 137-156. Badalona : Paidotribo

Bibliografía complementaria Rodríguez-Romero B et al (2013). http://formacion-eactivo.clientes.galiciadigital.com/html/prevencion_dolor_espalda/. Xunta de Galicia
Rodríguez-Romero B et al (2007). O prezo da marea [Vídeo] : prevención de transtornos músculo-esqueléticos no marisqueo. Santiago de Compostela] : Xunta de Galicia
Rodríguez-Romero B (2009). www.fisaude.com , Apartado VIDEOS_categoría Ejercicios deEstabilización Lumbopélvica. Preferible ver los videos en el siguiente orden: 1-Introducción estabilización lumbo-pelvica:http://www.. Fisaude
Rodríguez-Romero B (2009). www.fisaude.com , Apartado: Fisioterapia > Lesiones > Cervicalgia (en formato texto).. Fisaude


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
ANATOMÍA I E HISTOLOXÍA/651G01001
ANATOMÍA II/651G01002
BIOMECÁNICA/651G01009
CINESITERAPIA: BASES DO EXERCICIO TERAPÉUTICO/651G01013

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías