Identifying Data 2021/22
Subject (*) PHYSIOTHERAPY FOR STATIC AND DYNAMIC CONDITIONS IN THE VERTEBRAL COLUMN Code 651G01015
Study programme
Grao en Fisioterapia
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Second Obligatory 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Coordinador
Rodriguez Romero, Beatriz
E-mail
beatriz.romero@udc.es
Lecturers
Díaz Balboa, Estíbaliz
Rodriguez Romero, Beatriz
E-mail
estibaliz.diaz@udc.es
beatriz.romero@udc.es
Web
General description Esta materia pretende que o estudante coñeza as bases teóricas e prácticas da aplicación do exercicio terapéutico nas desviacións e síndromes neuro-músculo-esqueléticos relacionados coa columna vertebral.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos Non se modifican. 2. Metodoloxías Metodoloxías docentes que se manteñen Actividades iniciais Sesións maxistrais Taller Estudo de casos Análises de fontes documentais Proba mixta Metodoloxías docentes que se modifican As prácticas de laboratorio non se realizarán, e os contidos presentaranse de forma asíncrona. Os contidos correspondentes ao Taller serán entregados aos alumnos a través de Moodle, e complementaranse con titorías virtuais. A proba práctica non se realizará. 3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado Mantense o descrito na guía a excepción do feedback durante as prácticas de laboratorio. 4. Modificacións na avaliación A proba práctica non se realizará pero os contidos prácticos avaliaranse a través de: (i) a proba mixta, e (ii) a metodoloxía de estudo de casos. O 25% da cualificación asignada á proba práctica repártese do seguinte modo: (i) 15% súmase á cualificación asignada á proba mixta, quedando esta con un valor total do 40%; e (ii) 10% súmase á cualificación asignada ao estudo de casos, quedando este con unha cualificación total do 35%. O Taller avaliarase a través de cuestionarios Forms. Observacións de avaliación: 5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía Non se realizarán cambios


Study programme competencies
Code Study programme competences
A3 Coñecer e comprender os métodos, procedementos e actuacións fisioterapéuticas, encamiñados tanto á terapéutica propiamente dita a aplicar na clínica para a reeducación ou recuperación funcional, como á realización de actividades dirixidas á promoción e mantemento da saúde.
A4 Adquirir a experiencia clínica adecuada que proporcione habilidades intelectuais e destrezas técnicas e manuais; que facilite a incorporación de valores éticos e profesionais; e que desenvolva a capacidade de integración dos coñecementos adquiridos; de forma que, ao termo dos estudos, os estudantes saiban aplicalos tanto a casos clínicos concretos no medio hospitalario e extrahospitalario, como a actuacións na atención primaria e comunitaria.
A5 Valorar o estado funcional do paciente, considerando os aspectos físicos, psicolóxicos e sociais.
A7 Deseñar o plan de intervención de fisioterapia atendendo a criterios de adecuación, validez e eficiencia.
A12 Intervir nos ámbitos de promoción, prevención, protección e recuperación da saúde.
A17 Comprender a importancia de actualizar os coñecementos, habilidades, destrezas e actitudes que integran as competencias profesionais do fisioterapeuta.
B1 CB1 - Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
B2 CB2 - Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
B3 CB3 - Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética
B4 CB4 - Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
B5 CB5 - Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía
C1 Adequate oral and written expression in the official languages.
C3 Using ICT in working contexts and lifelong learning.
C6 Acquiring skills for healthy lifestyles, and healthy habits and routines.
C9 Ability to manage times and resources: developing plans, prioritizing activities, identifying critical points, establishing goals and accomplishing them.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Recognise the elements that take part in the control postural and engine related with the vertebral column, as well as the paper of each one of them and his dysfunctions. Explain how resolve such dysfunctions through the therapeutic exercise. A3
A4
A17
C6
Apply the distinct proofs of assessment of the posture and of the movement of the vertebral column on a student. Interpret the meaning of the results obtained in said proofs. Formulate a general conclusion from such results. A3
A4
A5
A17
B1
B2
B3
B4
B5
C1
C3
C6
C9
Differentiate the clinical characteristics more notable of the syndromes neuro-muscle-skeletal related with the vertebral column. A4
A5
A17
B3
C3
C6
Identify the general characteristics, the characteristics anatomo-pathological and the clinical demonstrations of the deviations of the vertebral column in the plane sagital and frontal. A4
A17
B3
C3
C6
Establish the relation between the general aims and the methodology of application of the different modalities of therapeutic exercise applied to the deviations and syndromes neuro-muscle-skeletal related with the vertebral column. A3
A4
A7
A17
B3
B5
C1
C3
C6
Apply different therapeutic exercises relating them with his aims and his methodology of application. Select a number limited of exercises for concrete clinical cases with deviations or syndromes neuro-muscle-skeletal related with the vertebral column. A3
A4
A7
A12
A17
B2
B3
B4
B5
C1
C3
C6
Identify the bibliographic sources more notable on the scientific evidence of the exercise terapeútico applied to the deviations or syndromes of the vertebral column. A17
B5
C3
C6
Results related with the subjective plane: - Act keeping a responsible behaviour (with other students, with the group, with the professor). - Defend the confidentiality of the possible clinical information obtained of other students. - Use a clear language and related with the professional practice. - Act with responsibility. A17
C1
C6

Contents
Topic Sub-topic
THEORETICAL PROGRAM 5 temas
Subject 1. Theoretical and practical analysis of the control postural and engine related with the vertebral column. 1.1. Definicións da postura
1.2. Elementos que interveñen no control motor. Funcións e disfuncións destes elementos.
1.3. Principais disfuncións no control motor espinal.
1.4. Protocolo de valoración da postura e do movemento da columna vertebral.

*Os talleres e as clases prácticas correspóndense ao punto 1.4. Protocolo de valoración da postura e do movemento da columna vertebral.
Subject 2. Syndromes neuro-muscle-skeletal related with the vertebral column 2.1. Dor de costas mecánicos
2.2. Subclasificación de pacientes desde diferentes modelos
2.3. Subclasificación de síndromes desde a perspectiva das disfuncións no control motor
Subject 3. Deviations of the vertebral column in the plane sagital and in the frontal plane. 3.1. Desviacións no plano saxital:
3.1.1. Xeneralidades
3.1.2. Cifosis dorsal
3.1.3. Enfermidade de Sheuerman
3.1.4. Dorso plano
3.1.5. Hiperlordosis
3.1.6. Espondilolisis. Espondilolistesis
3.1.7. Rectificación lumbar

3.2. Desviacións no plano frontal: Escoliosis
3.2.1. Recordo histórico. Definición. Etioloxía
3.2.2. Escoliosis idiopática:
3.2.2.1. Definición. Prevalencia.
3.2.2.2. Cambios anatomo-patolóxicos.
3.2.2.3. Consideracións etiolóxicas.
3.2.2.4. Manifestacións clínicas.
3.2.2.5. Clasificación: a) cronolóxica, b) segundo a localización, c) segundo gravidade.
3.2.2.6. Evolución e factores prognóstico.
Subject 4. Therapeutic exercise in the syndromes neuro-muscle-skeletal and deviations related with the vertebral column

4.1. Definición de exercicio terapéutico e evidencia científica sobre a súa aplicación nas síndromes e desviacións relacionadas coa columna vertebral.
4.2. Descrición e análise dos obxectivos xerais do exercicio terapéutico.
4.3. Metodoloxía de aplicación das diferentes modalidades de exercicio terapéutico.


*As clases prácticas correspóndense co punto 4.2 e 4.3:
- Exercicios respiratorios e de relaxación
- Exercicios de toma de conciencia corporal e do movemento
- Exercicios de activación de músculos estabilizadores
- Exercicios de disociación do movemento
- Exercicios de flexibilización: articular, muscular, neural
- Exercicios de fortalecemento muscular
Subject 5. Specific exercises of physiotherapy for the treatment of the scoliosis 5.1. Evidencia científica sobre o tratamento conservador: exercicios específicos de fisioterapia
5.2. Obxectivos básicos do tratamento conservador
5.3. Consenso de recomendacións sobre os exercicios específicos de fisioterapia

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Introductory activities A17 2 0 2
Guest lecture / keynote speech A3 A4 A5 A7 A12 A17 B1 B3 B4 B5 C1 C3 C6 20 20 40
Laboratory practice A3 A4 A5 A7 A12 A17 B2 C1 C3 C6 C9 30 40 70
Workshop A5 A17 C1 C9 5 10 15
Case study A4 A5 A17 C1 C3 C9 0 15 15
Document analysis B3 C3 0 2 2
Mixed objective/subjective test A3 A7 C1 2 0 2
Practical test: A3 A4 A5 C1 1 0 1
 
Personalized attention 3 0 3
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Introductory activities A través desta actividade inicial exporanse os diferentes apartados da guía académica de forma detallada, e resolveranse as dúbidas relativas a calquera dos aspectos de programación da materia. Explicarase como e para que se usará o Campus Virtual e as ferramentas de Microsoft 365 nesta materia. Destacaranse datas craves da materia. Tratarase ademais de identificar os intereses e motivacións do/o alumno/a con o obxectivo de facilitar o proceso de aprendizaxe.
Guest lecture / keynote speech As sesións maxistrais correspóndense ás clases teóricas presenciais impartidas na aula, e ás clases asíncronas que se entregarán aos alumnos en diversos formatos (videolecciones, apuntamentos en formato pdf, etc.). Presentaranse os contidos clave da materia de maneira sintética e secuencial, co obxectivo de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe do alumnado. Estarán destinadas fundamentalmente á obtención de resultados da aprendizaxe do plano cognitivo.
Laboratory practice Estas prácticas irán dirixidas especialmente á adquisición de resultados da aprendizaxe no plano psicomotor ou do saber facer; e no plano subxectivo ou do saber ser.
Están relacionadas co tema 1 e tema 4 sobre a aplicación das distintas probas de valoración da postura e do movemento da columna vertebral, así como das diferentes modalidades de exercicio terapéutico.

As prácticas de laboratorio realizaranse no laboratorio de Fisioterapia Especial (2ª planta).
O grupo de alumnos/as matriculados/as na materia distribúese en 6 grupos, cada un dos cales recibirá 2 horas de prácticas de laboratorio semanalmente (respectarase a distribución oficial dos grupos).
O alumnado debe asistir ás mesmas con pixama clínico, bañador ou roupa deportiva similar, e sabanilla ou toalla.

Inclúese unha experiencia de intercambio virtual con alumnos/as da materia Formación e actualización da función pedagóxica do Grao da Facultade de Educación da Universidade de Burgos para (i) identificar ferramentas pedagóxicas e didácticas que permitan mellorar o rol do fisioterapeuta como educador en saúde; (ii) deseñar e aplicar un programa de prevención para mellorar a postura corporal dos estudantes de Educación incorporando as ferramentas pedagóxicas previamente ensinadas por aqueles; (iii) identificar puntos fortes e débiles da experiencia de fisioterapia preventiva vía online.
Workshop Os talleres estarán orientados fundamentalmente á obtención de resultados da aprendizaxe relacionados co saber facer. Durante a realización dos talleres a profesora guiará ao alumno/a en a adquisición de habilidades de razoamento clínico relacionadas coa elaboración da historia clínica de fisioterapia.
Case study Búscase a través desta actividade promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes.
Esta actividade está relacionada fundamentalmente co tema 1 e tema 4 sobre a aplicación das distintas probas de valoración da postura e do movemento da columna vertebral, e a capacidade para seleccionar diferentes modalidades de exercicio terapéutico para o devandito caso clínico.

O alumnado, en grupos de 4-5 estudantes, deberá realizar o estudo dun caso clínico.
Os grupos realizaranse a partir da composición dos grupos das clases prácticas, onde un/a de os/as alumnos/as asumirá o rol de caso clínico. O alumnado deberá entregar a composición dos grupos o primeiro día de prácticas de laboratorio.

Requisitos para a súa elaboración, presentación e entrega:

PARTE 1: VALORACIÓN do caso
Debe incluír os resultados da exploración subxectiva, da exploración estática e dinámica da columna vertebral.
- Incluirase unha descrición do exame subxectivo do caso clínico, así como a formulación das hipóteses (segundo guión practicado no taller).
- Para a exploración estática incluirase un mapa corporal coa representación da liña da plomada, e símbolos das principais alteracións estáticas do plano frontal e sagital. Deberase incluír os resultados da proba da plomada e da inspección en ambos os planos, así como de todas aquelas probas complementarias da estática. Para evidenciar os resultados presentaranse fotos de tales probas.
- Para a exploración dinámica presentaranse vídeos das probas máis relevantes.
- Incluirase ademais a interpretación dos resultados obtidos cando estes non se correspondan á normalidade; e unha conclusión xeral a partir de tales resultados.

PARTE 2. PLAN DE PREVENCION E/Ou TRATAMENTO
Presentarase unha proposta de intervención baseada no exercicio terapéutico, para a prevención ou tratamento das posibles desviacións ou síndromes relacionadas coa columna vertebral detectados no caso clínico.

OUTROS ASPECTOS:
* Integrarase no devandito traballo os resultados obtidos sobre a valoración da composición corporal impartidos na materia de Cinesiterapia: bases do exercicio terapéutico.

* Presentarase en formato power-point, preferiblemente. Esta presentación será a que se entregue á profesora a través do OneDrive, pero subindo copia da ligazón a Moodle, desde onde se habilitará a entrega da tarefa. Poderase utilizar o apartado de notas do power-point para engadir calquera información complementaria.

* O estudo de casos debe quedar correctamente identificado co nome de todos os membros do grupo, indicando primeiro apelido e nome (de cada un dos compoñentes), por exemplo: RodríguezBeatriz_PérezMarta_etc

* A data de presentación e entrega concretarase ao comezo de curso.

* É obrigatorio a súa presentación para asistir ao exame.

* Esta tarefa será avaliada polos diferentes membros de cada subgrupo, polo resto de grupos, así como por parte da profesora.
Document analysis Inclúe a análise de fontes documentais (bibliográficos e/ou audiovisuais) relevantes para a materia; a aprendizaxe cooperativa ou prácticas a través de TICs, que contribuirán a identificar a práctica baseada na evidencia e reforzarán a adquisición dos resultados da aprendizaxe.
Mixed objective/subjective test Véxase apartado de Avaliación
Practical test: Véxase apartado de Avaliación

Personalized attention
Methodologies
Document analysis
Case study
Laboratory practice
Guest lecture / keynote speech
Workshop
Description
Personalized attention, preferably, will be offered through the Microsoft Teams platform and email; and it can be applied through different modalities and contexts:

- Through tutorials, specifically requested by the student or group of students, to resolve any question related to any of the aspects included in this teaching guide. It will preferably be done through the Teams tool.

- During the laboratory practices -and after the teacher's previous demonstration of different clinical assessment tests, explorations or exercises-, the student will receive feedback on the execution of such practices.

- During the workshops, the teacher will guide the student in the clinical reasoning process to carry out the subjective exploration of a case.

- During the case study, the student is monitored by the teacher through tutorials previously requested by the teacher.


Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Case study A4 A5 A17 C1 C3 C9 Criterios de avaliación:
- cumprimento de todos os requisitos para a súa elaboración, presentación e entrega
- veracidade dos datos
- calidade do material fotográfico e audiovisual
- presentación xeral do traballo e defensa do mesmo
- capacidade de traballo en grupo
- puntuación dada polo resto de compañeiros/as
25
Laboratory practice A3 A4 A5 A7 A12 A17 B2 C1 C3 C6 C9 As prácticas de laboratorio, terán un valor correspondente ao 5% da nota. Só se aceptarán faltas que estean xustificadas con evidencias.
Criterios de avaliación:
- asistencia a todas a prácticas
- participación activa en clase
- participación voluntaria na experiencia de intercambio online con estudantes da Universidade de Burgos
5
Guest lecture / keynote speech A3 A4 A5 A7 A12 A17 B1 B3 B4 B5 C1 C3 C6 Aplicarase a media dos cuestionarios de seguimento que se entreguen para a avaliación continuada dos temas, e que se irán presentando a medida que se imparten estes (contidos teóricos e prácticos). Realizaranse a través da ferramenta Forms. 10
Mixed objective/subjective test A3 A7 C1 A proba mixta correspóndese ao exame teórico da materia.

Esta proba constará de dous partes:
- preguntas tipo test de resposta simple
- e un suposto clínico sobre o que se exporán 10 preguntas curtas.

Criterios de avaliación:
- no test, por cada 2 respostas mal restarase unha ben (ou por cada resposta incorrecta restarase 0,5)
- para avaliar o suposto clínico será imprescindible alcanzar unha nota igual a 5,5 sobre 10 en pregúntalas tipo test
- cada parte da proba mixta (test / suposto clínico) representa o 50% da nota total da devandita proba.

*Vinculación coa PROBA PRACTICA: considerarase liberada a materia, única e exclusivamente, se se alcanza unha nota de 5/10 en cada proba (tanto no exame teórico como no exame práctico). E, será indispensable presentarse a ambas as probas para que poida avaliarse a suma de todas as metodoloxías.
A proba mixta e a proba práctica terán un valor do 50% (como mínimo) da nota total da materia (25% cada proba). Só se reservará o aprobado nunha parte da materia (teórica ou práctica) para a convocatoria inmediatamente seguinte á que se aprobou dita parte, para o curso académico no que se atopa matriculado o/o alumno/a. Exemplo: de xuño para xullo.
25
Practical test: A3 A4 A5 C1 A proba práctica correspóndese co exame práctico da materia.
O alumnado deberá desenvolver total ou parcialmente algunha práctica das estudadas durante as clases prácticas de laboratorio e/ou durante os talleres.

Esta proba constará de 3 preguntas.
Pedirase ao alumno/a que elixa o azar 3 números que se corresponderán con números asignados a unha lista previa de preguntas prácticas.

Criterios de avaliación:
- integración de coñecementos teórico-prácticos
- adquisición da aprendizaxe psicomotor: postura do alumno/a; posicionamento do alumno/a que fai o rol de paciente; abordaxe (tomas / contratomas); execución da técnica; destreza e control da actividade
- adquisición da aprendizaxe subxectiva: comportamento, confidencialidade, uso apropiado da linguaxe, responsabilidade
- tempo de resposta.

Puntuación: véxase proba mixta
25
Workshop A5 A17 C1 C9 Criterios de avaliación:
- asistencia a todos os obradoiros
- participación activa
- media do cuestionario Forms sobre os contidos dos Obradoiros
10
 
Assessment comments

The percentages assigned to each methodologies of assessment can undergo small changes from one course to another depending on the needs of the subject. However, the value of the exam (theoretical and practical) will never be less than 70% of the final grade and the value of the continuous assessment (case studies, workshops, etc.) will never be higher than 30%.


Sources of information
Basic Norris, Christopher M. (2008). Back stability : integrating science and therapy. Champaign, IL : Human Kinetics
Florence Peterson Kendall ... [et al.] (2007). Kendall's, Músculos : pruebas funcionales, postura y dolor. Capítulo 3: Pruebas de longitud muscular. Capítulo 4: Postura estática. Actitud postural: alineamiento y equilibrio muscular. Capítulo 6: . Madrid : Marbán
https://www.youtube.com/watch?v=bvDt1ub-DI0&t=209s ; https://www.youtube.com/watch?v=KxQGzXmJ7 (2013). HÁBITOS DE VIDA SALUDABLE Y PREVENCIÓN DE PROBLEMAS MÚSCULO-ESQUELÉTICOS. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia
Comerford M, Mottram S (2012). Kinetic Control. The management of uncontrolled movement. Australia: Elsevier
Jull G, Sterling M, Falla D, Treleaven J, O´Leary S (2009). Latigazo Cervical, cefalea y dolor en el cuello. Barcelona: Elsevier

Complementary Rodríguez-Romero B et al (2007). O prezo da marea [Vídeo] : prevención de transtornos músculo-esqueléticos no marisqueo. Santiago de Compostela] : Xunta de Galicia
Rodríguez-Romero B (2009). www.fisaude.com , Apartado VIDEOS_categoría Ejercicios deEstabilización Lumbopélvica. Preferible ver los videos en el siguiente orden: 1-Introducción estabilización lumbo-pelvica:http://www.. Fisaude
Rodríguez-Romero B (2009). www.fisaude.com , Apartado: Fisioterapia > Lesiones > Cervicalgia (en formato texto).. Fisaude


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
ANATOMY I AND HISTOLOGY/651G01001
ANATOMY II/651G01002
BIOMECHANICS/651G01009
KINESIOTHERAPY: BASES OF THERAPEUTIC EXERCISE BASES/651G01013

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments
To help achieve a sustainable environment and meet the strategic objectives of the Green Campus Plan of the Faculty of Physiotherapy, the documentary work carried out in this subject may be requested in paper or virtual format or computer support. If they are done on paper, the following general recommendations will be followed as far as possible:

- Plastics will not be used.

- Double-sided prints will be made.

- Recycled paper will be used.

- Drafting will be avoided.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.